خرید از فروشگاه های زنجیره ای سال های سال است که بدل به نوعی عادت جذاب شده است. خیلی وقت ها وقتی آدم حوصله هیچ کاری را ندارد، یک خرید ساده از فروشگاه محل حسابی اوضاع را عوض می کند. هرچه باشد آدم ها عاشق خرید هستند و چه گزینه ای بهتر از فروشگاه های بزرگ با محصولات متنوع. البته این وسط کار صاحبان فروشگاه های زنجیره ای نیز اصلا راحت نیست؛ چراکه در حضور کلی رقیب ریز و درشت جلب نظر مشتریان دست کمی از رویارویی با هفت خان رستم ندارد.
همانطور که اشاره کردیم، معرفی فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان در بازارهای رقابتی امروز کار ساده ای نیست. با این حال چنین ماموریتی ابدا غیرممکن محسوب نمی شود؛ چراکه همیشه ابزار بازاریابی دم دست شماست تا سرسخت ترین مشتریان را نیز راضی کنید. چالش مهم در این میان پیدا کردن ایده های ناب برای بازاریابی و پروموت کردن کسب و کار است. همانطور که کارگردان ها برای فروش بالا در گیشه نیاز به فیلمنامه ای درجه یک دارند، شما هم باید ایده های بازاریابی درست و حسابی داشته باشید. وگرنه بعد از کلی هزینه در حوزه مارکتینگ دست از پا درازتر به خانه اول بازمی گردید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه بازاریابی را بهترین ابزار برای دسترسی به مشتریان تازه می دانیم. به علاوه، با کمپین های استاندارد مشتریان معمولی نیز کم کم تبدیل به خریدارهای پر و پاقرص می شوند. تنها کاری که این وسط باید انجام دهید، پیدا کردن ایده های بازاریابی مناسب است. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم با همین توصیه خشک و خالی شما را تنها بگذاریم. در عوض از شما دعوت می کنیم در این مقاله با ما همراه باشید تا کلی ایده داغ و کاربردی برای مارکتینگ در حوزه فروشگاه های زنجیره ای یاد بگیرید.
مطلب مرتبط: مدل های بازاریابی برای خرده فروشی های آنلاین
از آنجایی که اغلب کارآفرینان فکر می کنند بازاریابی مثل دنیای فوتبال است که فقط تیم های پولدار در آن موفق می شوند، ما در این مقاله سعی کرده ایم خلاف آن را ثابت کنیم. به همین خاطر در کنار ایده های نسبتا گران قیمت، نگاهی به تکنیک های رایگان یا بی نهایت ارزان هم داشته ایم. پس لازم نیست از همین اول کار به خاطر محدودیت های مالی قید بازاریابی را بزنید. خب حالا که حوصله کردید و این مقدمه را پشت سر گذاشتید، دیگر باید برویم سر اصل مطلب.
نکات اساسی قبل از ورود بازاریابی: زنگ خطر برای سر به هواها!
عرصه بازاریابی مثل بازی های کامپیوتری نیست که هر جا آدم به مشکل خورد فورا از مرحله قبل کارش را دوباره شروع کند. چه بسا یک اشتباه در این صنعت به قیمت اعتبار و تلاش چند ساله تان برای خرده فروشی تان تمام شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قبل از اینکه ایده های بازاریابی را زیر ذره بین ببریم، چندتا نکته مهم را یادآور می شویم. شاید فکر کنید ما حتی از کارآگاه های افسانه ای مثل شرلوک هولمز هم سختگیرتر هستیم، اما مته به خشخاش گذاشتن در اول کار خیلی بهتر از شکست های تلخ در پایان ماجرا خواهد بود. پس قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید، نیم نگاهی به این سوالات داشته باشید:
• حوزه کاری شما چه محدوده هایی را شامل می شود؟ به زبان خودمانی، شما یک خرده فروشی محلی هستید یا شعبه های سراسری در کل کشور یا بازارهای جهانی دارید؟
• هدف شما از طراحی کمپین بازاریابی چیست؟ صرفا یک تازه وارد در بازار خرده فروشی هستید یا دنبال توسعه کسب و کارید؟
• آیا معیاری برای ارزیابی موفقیت بازاریابی دارید؟ مثلا افزایش حضور مشتریان در فروشگاه، سود بیشتر یا حتی محبوبیت بالاتر در شبکه های اجتماعی.
اگر فکر می کنید سوالات بالا خیلی سختگیرانه طراحی شده، بهتر است ماجرا را طور دیگری برای تان توضیح دهیم. فرض کنید سرمربی یک تیم فوتبال هستید و برای مسابقه فینال لیگ قهرمانان باید تاکتیک مشخصی را انتخاب کنید. بی شک برای این مسابقه مهم کسی همینطور الکی یک تاکتیک را انتخاب نمی کند. در عوض بهترین راه سبک و سنگین کردن اوضاع تیم و انتخاب استراتژی براساس توانایی های بازیکنان است. این دقیقا همان کاری است که شما قبل از انتخاب ایده های مقاله مان باید انجام دهید. وگرنه همه چیز به شانس و اقبال گره خواهد خورد؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی!
مارکتینگ برای فروشگاه های زنجیره ای: فهرستی از ایده های طلایی
حالا که نکات اساسی و احتیاطی درباره بازاریابی در صنعت فروشگاه های زنجیره ای را زیر ذره بین بردیم، دیگر باید تخته گاز سمت ایده های اصلی رفت. خب شما که تا اینجا با ما همراه نبوده اید که فقط چند تا نکته پیش پا افتاده درباره بازاریابی یاد بگیرید؟
یادتان باشد ایده های مورد بحث در این مقاله طوری طراحی شده اند که به کار تمام خرده فروشی ها بیایند. پس لازم نیست نگران سطح فعالیت یا حوزه نفوذتان در بازار باشید. در عوض تمام تلاش تان برای اجرای ایده هایی که بیشترین هماهنگی با اوضاع برندتان دارند، به کار بگیرید. قول می دهم با این دست فرمان فروشگاه تان در کمتر از شش ماه تبدیل به گزینه محبوب مشتریان محل شود.
مطلب مرتبط: خرده فروشی آنلاین را از کجا شروع کنیم؟
فروش محصولات محلی و خاص: شروعی متمایز با رقبا
فروشگاه زنجیره ای شما در کدام منطقه قرار دارد؟ احتمالا این سوال جوابی یک کلمه ای خواهد داشت. اگر شهرهای بزرگ با فرهنگ های چندگانه را فاکتور بگیریم، در اغلب مناطق مردم شیوه زندگی خاص خودشان را دارند. مثلا هر کدام از مناطق روستایی یا شهرهای نه چندان بزرگ فرانسه غذاهای خاص خودش را دارد. به علاوه، تفاوت میان سبک زندگی مردم در مناطق مختلف از چند کیلومتری نیز واضح است. اگر بخواهیم مثل استادهای دانشگاه بحث را موشکافانه ادامه دهیم، به تولیدات متمایز هر منطقه از دنیا می رسیم. مثلا کشت برنج در آسیای جنوب شرقی بی نهایت بیشتر از سایر نقاط دنیاست. حالا اگر یک فروشگاه زنجیره ای در شهری مثل سئو کارش را شروع کند، بی شک عرضه خوراکی هایی که در دستور پخت شان برنج نقش محوری دارد، خیلی منطقی تر از غذاهای آمریکایی خواهد بود، مگر نه؟
فروش محصولات محلی همیشه گزینه ای عالی برای حضوری قهرمانانه در بازار محسوب می شود. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند در دنیای امروز همه مردم مثل یکدیگر زندگی می کنند. نتیجه چنین تفکری هم عرضه محصولاتی مشابه در تمام خرده فروشی های سراسر دنیاست. این وسط کارآفرینانی که به خوبی نیازهای محلی مشتریان را درک کرده و مطابق آن عمل کنند، برنده نهایی بازار خواهند بود.
اگرچه ما مثال مان درباره عرضه محصولات محلی را با خوراکی شروع کردیم اما شما اصلا نباید خودتان را به این حوزه محدود کنید. کافی است نگاهی به فرهنگ محلی بازارتان داشته باشید تا حساب کار دست تان بیاید. اینطوری حتی اگر همین هفته قبل کارتان را شروع کرده باشید، کلی مشتری پر و پاقرص برای تان پیدا خواهد شد. خب مگر یک کارآفرین چه چیزی بیشتر از مشتریان وفادار در همان اول راهش می خواهد؟
تا اینجای کار همه چیز کاملا روشن است، اما هنوز ماموریت بازاریاب ها مشخص نشده است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، نکاتی که تا حالا مطرح کردیم اصلا در شرح وظایف بازاریاب ها نیست. کاری که تیم های بازاریابی در این سناریو باید انجام دهند، طراحی کمپین هایی با محوریت محصولات محلی است. این طوری تک تک مردم متوجه عملکرد متمایز شما می شوند. پس منتظر چه هستید؟ به جای اینکه کمپین هایی به سبک خرده فروشی های آمریکایی به خورد مخاطب دهید، کمی محلی تر فکر کنید؛ همین و بس.
تخفیف ها را دست کم نگیرید: وقتی اطلاع رسانی حرف اول را می زند!
مشتری را در نظر بگیرید که از وقتی یادش می آید همیشه از فروشگاه قدیمی محل خرید کرده و حتی سراغ جای دیگری هم نرفته است. بی شک سرمایه گذاری روی چنین مشتری کار هر کسی نیست؛ چراکه خرید از برند مورد علاقه حس و حال خاص خودش را دارد. البته تا زمانی که پای تخفیف های داغ وسط نباشد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که خرید با تخفیف های شگفت انگیز حتی وفادارترین مشتریان را هم وسوسه خواهد کرد، مگر نه؟
خرده فروشی هایی که بعد از چند ماه حضور در بازار هنوز مشتریان زیادی ندارند، خیلی وقت ها از موفقیت در بازار ناامید شده و سراغ کارهای دیگر می روند. چه بسا شما هم چنین وضعیتی داشته باشید. در این صورت اصلا لازم نیست ترس به دل تان راه دهید؛ چراکه تکه گمشده پازل کارآفرینی تان جشنواره های همراه با تخفیف است؛ به همین سادگی!
احتمالا الان کلی سوال درباره تخفیف ها در سرتان شکل گرفته اما قبل از اینکه سراغ این بخش برویم، اجازه دهید یک سوال کلیدی دیگر مطرح کنیم. آیا کسی را سراغ دارید که خرید همراه با تخفیف را دوست نداشته باشد؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک نه قرص و محکم حسابی شک برانگیز خواهد بود. فکر می کنم حالا دیگر اهمیت ایده این بخش را درک کرده باشید.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر در صنعت خرده فروشی آنلاین
مردم در سراسر دنیا عاشق خرید همراه با تخفیف های شگفت انگیز هستند. فرقی هم ندارد این تخفیف روی کالاهای سوپرمارکتی اعمال شود یا پای لوازم خانگی وسط باشد، در هر صورت مردم عاشق چنین تخفیف هایی هستند. پس منتظر چه هستید؟ حالا که سلیقه مردم دست تان آمده کمی از سود فعلی تان بزنید و یک سرمایه گذاری بلندمدت روی مشتریان داشته باشید. اینطوری در عرض چند ماه راه 100 ساله را طی کرده، بدل به یکی از برندهای دوست داشتنی بازار می شوید.
یادتان باشد شما قرار نیست همیشه با تخفیف های بی نهایت زیاد دل مشتریان را به دست بیاورید؛ چراکه حتی آمازون هم نمی تواند هر روز روی تمام محصولاتش تخفیف های ویژه بگذارد. در عوض ذهنیت شما باید جلب نظر مشتریان در وهله نخست باشد. اینطوری مشتریان با تخفیف های زیاد به برندتان علاقه مند شده و کم کم به خرید از شما حتی بدون تخفیف عادت خواهند کرد. این وسط هم اطلاع رسانی دقیق درباره تخفیف ها به عهده تیم بازاریابی خواهد بود؛ چراکه حتی بهترین تخفیف های دنیا هم تا وقتی مشتریان از آن اطلاع نداشته باشند، به هیچ دردی نمی خورد.
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی: مارکتینگ در دنیای تماما دیجیتال
امیدوارم از مشاهده چنین ایده ای حیرت زده نشده باشید. هرچه باشد ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم و همه کارها کم و بیش در این عرصه دنبال می شود. پس هیچ دلیلی ندارد فروشگاه های زنجیره ای از این موج بزرگ عقب بمانند. احتمالا دارید پیش خودتان دو دوتا چهارتا می کنید که چطور فروش آنلاین را تجربه کنید. بی شک این ایده آنقدر درجه یک هست که جای هیچ حرف و حدیثی نداشته باشد اما تمام مسئولیت شما به این مورد ختم نمی شود. اجازه دهید با یک مثل دم دستی بحث مان را مثل روز روشن کنیم.
فروشگاهی را در نظر بگیرید که به تازگی عرضه محصولات خانگی نظیر یخچال و تلویزیون را نیز شروع کرده است. در این صورت احتمالا مشتریان همان اول کار اعتماد زیادی به فروشگاه قصه مان نخواهند داشت. حالا اگر تیم بازاریابی این فروشگاه زنجیره ای در اینستاگرام کلی ویدئو آموزشی درباره لوازم خانگی و صدالبته مزایای محصولاتش آپلود کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالا اگر اتفاق خیلی بد رخ ندهد، مشتریان با مشاهده محتوای مورد نظر کم کم نظرشان درباره خرید از فروشگاه قصه مان عوض خواهد شد. این معجزه شبکه های اجتماعی در عصر دیجیتال است.
خوشبختانه این روزها کلی پلتفرم آنلاین وجود دارد تا بازاریاب ها مشکلی از نظر انتخاب گزینه دلخواه شان نداشته باشند. به علاوه، شما حتی با یک گوشی هوشمند نیز می توانید استارت تولید محتوا را بزنید. کافی است اطلاعات دقیقی درباره محصولات تان داشته باشید. آن وقت محتوای تان در شبکه های اجتماعی مثل توپ صدا خواهد کرد. اگر از ما می شنوید، با کمی هزینه بیشتر و پروموت کردن محتوای برندتان در شبکه های اجتماعی دیگر کارتان بی عیب خواهد شد. پس کمی بودجه بازاریابی تان را بیشتر کنید تا نتایجی بی نهایت بهتر را تجربه کنید.
مانور بر روی تحویل سریع سفارشات: مهمترین دغدغه مشتریان
آیا تا حالا برای تان پیش آمده محصولی را لازم داشته، اما اصلا حس و حال مراجعه به فروشگاه را نداشته باشید؟ اگر جواب تان مثبت است، باید بگوییم اصلا تنها نیستید؛ چراکه همه مردم دنیا ترجیح می دهند روی مبل راحتی شان دراز کشیده و تنها با چند کلیک ساده خریدشان را انجام دهند. اصلا موفقیت استارت آپ هایی نظیر آمازون به همین خاطر است. پس تا دیر نشده به فکر روش هایی ساده برای ثبت سفارش مشتریان باشید.
ایده ما در این بخش تمرکز بر روی مواردی مثل تحویل سریع سفارشات است. بی شک همه فروشگاه های زنجیره ای سرویس های سفارش تلفنی یا آنلاین را دارند. با این حال اگر این موارد با تحویل سریع همراه نباشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. خب مشتریان که وقت شان را از سر راه نیاورده اند که چند روز منتظر تحویل سفارش شان باشند!
اگر شما بتوانید سفارشات مشتریان را در مدت زمانی کوتاه به دست شان برسانید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد؛ چراکه در این صورت سه هیچ از رقبا جلو می افتید. باور کنید یا نه، حتی آمازون هم با آن همه سود چند میلیارد دلاری اش وقتی نوبت به تحویل مرسولات می رسد، کارش کلی ایراد دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دستی به سر و گوش تیم تحویل سفارشات بکشید و حسابی در بازار برای خودتان گرد و خاک کنید. یادتان نرود عملکرد بهترتان در این زمینه را باید همیشه به رخ رقبا بکشید. وگرنه هیچ کس از کارتان باخبر نشده و تحویل تان نمی گیرد.
تبلیغات محیطی در داخل فروشگاه: ایده ای کم خرج اما اثرگذار
چه کسی گفته تبلیغات محیطی فقط مخصوص بیرون فروشگاه است؟ اینطوری نه تنها کلی هزینه روی دست تان باقی می ماند، بلکه احتمالا نگاه های زیادی هم به پیام تبلیغاتی تان دوخته نخواهد شد. ایده بازاریابی ما در این بخش صرف نظر از ولخرجی های اضافه و سرمایه گذاری بر روی تبلیغات محیطی در داخل فروشگاه است. قبول دارم این ایده اول از همه آدم را یاد فروشگاه های بی نهایت بزرگ می اندازد، اما حتی در خرده فروشی های نقلی نیز این ایده جواب می دهد. کافی است چند تا پوستر با طرح های خلاقانه دم دست تان باشد تا همه چیز به خوبی و خوشی پیش برود.
مطلب مرتبط: فروش بالا در خرده فروشی های آنلاین با تکنیک های طلایی
اگر از آن دست بازاریاب هایی هستید که همیشه سخت ترین ایده ها را انتخاب می کنید، احتمالا فرمول ما در این بخش حسابی نگران تان خواهد کرد. خب تا وقتی کلی ایده پیچیده وجود دارد، چرا باید سراغ طرح های بی نهایت ساده رفت؟ جواب ما برای چنین سوالاتی ساده و روشن است: پیچیدگی و پرهزینه بودن یک طرح بازاریابی اصلا ربطی به موفقیتش ندارد. چه بسا ایده های ساده و ارزان قیمت در عمل خیلی بهتر دل مشتریان را به دست بیاورند. ماجرا جالب شد، نه؟
معمولا پوسترهایی که در فروشگاه های زنجیره ای به چشم می خورد، به مواردی نظیر تخفیف های ویژه محدود می شود. انگار که در دنیا هیچ چیزی مهمتر از تخفیف وجود ندارد. راستش را بخواهید ما در روزنامه فرصت امروز با چنین ایده کلیشه ای بی نهایت مخالفیم؛ چراکه اطلاع رسانی به مشتریان درباره تخفیف ها اصلا نباید از درون فروشگاه شروع شود. این کار مثل آن است که یک کارگردان به جای طراحی یک تیزر تبلیغاتی برای فیلمش آن را در ابتدای نمایش سالن های سینمایی قرار دهد. پس یک لطفی به خودتان و مشتریان کرده، دور چنین ایده هایی را کاملا خط بکشید.
حالا که دور یکی از ایده های رایج و صدالبته کلیشه ای را خط کشیدیم، باید دنبال جایگزینی برایش باشیم. به هر حال پوسترها باید یک پیامی را منتقل کنند، مگر نه؟ فرمول طلایی ما در این بخش استفاده از مزایای فروشگاه به عنوان پیام پوسترهای تبلیغاتی است. مثلا به تهیه تمام محصولات از برندهای سازگار با محیط زیست اشاره کنید. به علاوه، تمرکز بر روی مسائل مهم جامعه مثل تلاش برای کاهش استفاده از پلاستیک در بستهبندی محصولات فروشگاه نیز ایده خوبی خواهد بود. باور کنید یا نه، خیلی از فروشگاه ها مثل والمارت با همین ایده ساده کلی از رقبا جلو افتاده اند.
تبلیغات در مطبوعات محلی: ایده ای فراموش شده
ما در دنیایی زندگی می کنیم که شب و روز مردم در شبکه های اجتماعی می گذرد. احتمالا شما هم دوستانی دارید که تا فرصتی گیرشان می آید، خودشان را در دنیای پلتفرم های رنگارنگ غرق می کنند. در این صورت لازم نیست خیلی حرص بخورید؛ چراکه چنین اتفاقاتی از جمله ویژگی های زندگی مدرن است؛ به همین سادگی!
با توجه به مقدمه ای که درباره امپراتوری شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره اغلب مردم گفتیم، احتمالا تکلیف گزینه هایی مثل روزنامه و مجلات از قبل مشخص است. اصلا مگر دلیلی هم دارد که مردم در عصر دیجیتال سراغ روزنامه ها بروند؟ اگر بخواهیم با شما روراست باشیم، باید بگوییم هنوز هم هستند کسانی که نوستالژی روزنامه دست گرفتن را با هیچ چیزی در این دنیا عوض نمی کنند. اتفاقا تعداد این آدم ها روز به روز هم بیشتر می شود. بنابراین هنوز هم می توانید روی تبلیغات در مطبوعات حساب باز کنید.
انتشار تبلیغ در مطبوعات یکی از قدیمی ترین شگردهای بازاریابی محسوب می شود. از همان دورانی که روزنامه ها بدون حتی یک عکس دست مخاطب می رسید تا الان که صدها مدل کاغذ مختلف دم دست روزنامه نگاران است، تبلیغات همیشه جای خودشان را در صفحات مختلف روزنامه ها حفظ کرده اند. البته شما قرار نیست در روزنامه های جهانی با تیراژهای بالا آگهی دهید. در عوض سراغ روزنامه یا مجلات محلی رفته و به شیوه ای متمایز جای تان در قلب مشتریان را پیدا کنید. این شیوه نه تنها هزینه زیادی روی دست تان نمی گذارد، بلکه نوعی شنا برخلاف جهت رودخانه هم هست. شما را نمی دانم، ولی برای من که تماشای تبلیغات یک فروشگاه زنجیره ای در روزنامه ها، آن هم درست زمانی که شبکه های اجتماعی حسابی سر و صدا کرده اند، حسابی هیجان انگیز خواهد بود.
حالا که درباره تبلیغات در مطبوعات حرف می زنیم، اجازه دهید سراغ یکی از تکنیک های قدیمی اما همچنان موثر هم برویم. اگر سن تان به دوران قبل از اینترنت قد دهد، احتمالا کوپن های تخفیف در روزنامه ها را به یاد دارید. همان کوپن هایی که با حوصله از روزنامه قیچی می کردیم و هنگام خرید تخفیفی هرچند کوچک نصیب مان می شد. اگر دوست دارید حسابی با مشتریان خاطره بازی کنید، چاپ کوپن در روزنامه و مجلات هنوز هم ایده جذابی است. این طوری هم با تخفیف دل مشتریان را می برید، هم اینکه آنها را به یاد نوستالژی های دور و دراز می اندازید.
میزبانی از رویدادهای کاری: گامی به سوی اعتبار بیشتر
فروشگاه های زنجیره ای در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشند، احتمالا خیلی خوب با رویدادهای مرتبط با کارشان آشنایی دارند. چنین رویدادهایی معمولا بهترین فرصت برای آشنایی با برندهای مختلف و سرمایه گذاری روی برندینگ است. البته برنده نهایی نه برندهای حاضر در مراسم، بلکه میزبان رویداد است. هرچه باشد میزبانی از یک رویداد مهم کلی اعتبار برای فروشگاه ها خواهد داشت. فکر می کنم همین اول کاری سیر تا پیاز ایده مان را متوجه شدید، نه؟
اجازه دهید به جای حرف های کلیشه ای یک مثال جذاب برای تان بزنیم. فروشگاهی را در نظر بگیرید که به طور تخصصی لوازم آشپزخانه به فروش می رساند. احتمالا برگزاری یک مسابقه آشپزی با حضور برندهای مختلف ایده خوبی برای جلب نظر مشتریان خواهد بود. اینطوری هم تمام برندهای مرتبط با حوزه لوازم آشپزخانه دورتان جمع می شوند، هم اینکه خانواده ها جذب این چالش هیجان انگیز خواهند شد.
مطلب مرتبط: نکاتی که قبل از راه اندازی خرده فروشی آنلاین باید بدانید
نتیجه رویدادهایی از جنس مثال بالا حتی قبل از برگزاری هم مشخص است. شما نه تنها با این کار همکاری برندهای تولید لوازم آشپزخانه را جلب می کنید، بلکه کلی مشتری تازه و دست به نقد هم پیدا خواهید کرد. خب مگر یک فروشگاه زنجیره ای چه چیزی بیشتر از این برای موفقیت لازم دارد؟
منابع: