اینترنت طوری زندگی انسان ها را تغییر داده که بازگشت به دوران ماقبل آن تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. زمانی که نه خبری از شبکه های اجتماعی و نه حتی ویدئو کنفرانس های مختلف بود، آنقدر دور به نظر می رسد که هیچ کس باور نمی کند درباره همین 25 سال قبل صحبت می کنیم. بی شک فناوری اینترنت دیر یا زود همه عرصه کسب و کارها را دربر می گیرد، اما الان اوضاع برای کارآفرینان خیلی سخت شده است، چراکه آنها بین ادامه روند سنتی کسب و کار یا انتخاب الگوهای دیجیتال گیر کرده اند. مثلا همین صنعت خرده فروشی را در نظر بگیرید. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند خرده فروشی های سنتی دیگر جایی در دنیای کسب و کار ندارند. با این حال هنوز هم مشتریانی هستند که خرید حضوری را با هیچ مدل آنلاین عوض نمی کنند. در این بین انتخاب الگوی سنتی یا دیجیتال کسب و کار اگر سخت تر از صعود به اورست نباشد، قطعا چندان هم ساده نخواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آینده دنیای کسب و کار بی برو برگشت با اینترنت پیوند خورده است. اولین صنعتی هم که با این پیوند زیر و رو شده، خرده فروشی است. زمانی نه چندان دور تارگت با فروشگاه های بی نهایت بزرگش دل هر مشتری را آب می کرد. با این حال این روزها آمازون یا علی بابا کاملا جای فروشگاه های نوستالژیک را گرفته اند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، خرده فروشی های آنلاین نه فقط برای مشتریان، بلکه کارآفرینان هم جذابیت بیشتری دارد. خب اگر کسی را سراغ دارید که از خانه نشینی و مدیریت یک استارت آپ پرسود از راه دور بدش می آید، ما را هم بی خبر نگذارید.
حالا که مطمئن شدیم خرده فروشی آنلاین فرصتی طلایی برای کارآفرینی پیش پای آدم قرار می دهد، نوبت به سخت ترین انتخاب دنیا می رسد. اینکه شما چه نوع خرده فروشی راه اندازی می کنید، سوالی است که خیلی ها حتی بعد از افتتاح رسمی سایت شان هم جوابش را نمی دانند. بی شک فروش دامنه وسیعی از محصولات برای هر برندی مزیت مهمی محسوب می شود، اما یادتان نرود هر کسی در بازار مثل جف بزوس سرمایه های کلان دم دستش ندارد. از این نظر شما مثل یک تهیه کننده تازه کار هستید که باید کارش را با ساخت فیلم های ارزان قیمت شروع کند. وگرنه خیلی زود در دام بدهی های بی پایان خواهد افتاد.
مطلب مرتبط: نکاتی که قبل از راه اندازی خرده فروشی آنلاین باید بدانید
ما در این مقاله قصد داریم به شما برای جواب دادن به سخت ترین سوال دنیای خرده فروشی آنلاین کمک کنیم. البته ما اصلا دنبال سخت تر کردن کار نیستیم. در عوض چندتا ایده درجه یک برای راه اندازی خرده فروشی آنلاین را به اتفاق شما زیر ذره بین خواهیم برد. اینطوری شما نه براساس ترندهای زودگذر بازار، بلکه شرایط مالی و علاقه خودتان شروع به کارآفرینی خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ بیایید تا دیر نشده ماجراجویی مان را شروع کنیم.
ایده هایی برای راه اندازی خرده فروشی آنلاین
دنیای کسب و کار در طول دهه های اخیر آنقدر تخصصی شده که هر حوزه پر از برندهایی با محصولات رنگارنگ است. مثلا صنعت پوشاک را در نظر بگیرید. در این صنعت پهناور برندهایی مثل آدیداس یا پوما متخصص پوشاک ورزشی هستند. از سوی دیگر برندی مثل بیژن لباس های رسمی بی عیب و نقصی تولید می کند. هزاران برند دیگر هم در میانه این جریان مشغول تولید لباس های معمولی هستند. اینکه شما به عنوان کارآفرینی صفر کیلومتر اول از همه وارد کدام حوزه تخصصی پوشاک می شوید، سوالی است که نه مشاوران خبره، بلکه خودتان باید بدان جواب دهید. وگرنه خیلی زود از کارتان پشیمان شده و عطای آن را به لقایش می بخشید.
شاید فکر کنید ما با چنین مقدمه ای داریم شما را آماده یک سری ایده های عجیب و غریب می کنیم. در این صورت باید بگوییم کاملا دراشتباهید، چراکه ما در روزنامه فرصت امروز هیچ میانه خوبی با ایده های عجیب نداریم. در عوض همیشه شعارمان یادگیری استراتژی های مختلف با ساده ترین راه ممکن است. در ادامه هم برای کمک به شما در راستای انتخاب حوزه فعالیت خرده فروشی آنلاین تان چندتا از داغ ترین ایده ها را با هم مرور خواهیم کرد. اینطوری با چشمانی باز آینده کاری تان را انتخاب می کنید.
1. فروش صنایع دستی: ایده ای کلاسیک اما محبوب
خیلی از مردم در چهار گوشه دنیا ذوق هنری بالایی دارند. این ذوق کاهی خودش را در نقاشی، مجسمه سازی یا حتی کار با چوب نشان می دهد. اگر شما هم چنین ذوقی دارید و اتفاقا ورک شاپ های مختلف این حوزه را طی کرده اید، لازم نیست همیشه به چنین استعدادی به مثابه نوعی تفریح نگاه کنید. باور کنید یا نه، کلی از هنردوستان در سراسر دنیا پول خوبی بابت کارهای درجه یک می دهند. ماجرا جالب شد، نه؟
همانطور که در دنیای سینما سوپراستارهای هالیوودی چشم همه را گرفته اند، در صنعت خرده فروشی آنلاین هم برندهایی مثل آمازون یا eBay حسابی مشهور هستند. با این حال در گوشه و کنار دنیا بعضی از سایت های فروش آنلاین در ابعادی کوچک تر مشغول عرضه محصولات دستی یا به عبارت خودمانی صنایع دستی هستند. مفهوم صنایع دستی برای خیلی از مردم یادآور حوزه هایی مثل حصیربافی است. البته این روزها صنایع دستی در ترکیب با خلاقیت هنرمندان دامنه بی نهایت گسترده ای پیدا کرده است. اگر شما هم با حوزه های مختلف این کار آشنایی ندارید، کافی است با حواس جمع به نمونه های ذیل دقت کنید:
مطلب مرتبط: راه اندازی خرده فروشی آنلاین در سال 2022
• جواهرات دست ساز
• شمعسازی
• لوازم چوبی دست ساز
• کیف و کفش دست دوز
• بافندگی با دست
• ساخت انواع ساز دست ساز
همانطور که می بینید، تقریبا هر محصولی در دنیا یک نمونه دست ساز یا سنتی دارد. علاقه شدید مردم در سال های اخیر به استفاده از محصولات سنتی یا دست ساز موجب گردش مالی بالای این حوزه شده است. درست به همین خاطر چند سالی هست آنلاین شاپ های مختلف در این حوزه سر و کله شان پیدا شده است. البته ما قصد نداریم شما را به سمت فروش محصولات دیگران ترغیب کنیم، بلکه تمام حرف مان شروع تولید تخصصی یک محصول و عرضه اش در خرده فروشی خودتان است. مثلا اگر شما به ساخت کفش دست دوز علاقه دارید، می توانید کارتان را به تنهایی شروع کنید. بعد از اینکه کمی در بازار گرد و خاک کردید، همکاری با سایر هنرمندان و گسترش خرده فروشی آنلاین تان ایده جذابی خواهد بود. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین کاری اصلا سخت یا پیچیده نیست، مگر نه؟
2. فروش دوره های آموزشی: وقتی همه دنبال مهارت های تازه اند!
آیا تا به حال اینکه چرا خیلی از کارآفرینان بزرگ تحصیلات آکادمیک ندارند، سوالی در ذهن تان ایجاد کرده است؟ شما را نمی دانم، ولی من که تا مدت ها باورم نمی شد کسانی مثل مارک زاکربرگ یا بیل گیتس تحصیلات دانشگاهی درست و حسابی ندارند. هرچه باشد از قدیم به کودکان درباره اهمیت درس و مشق نکات طلایی زیادی گفته می شود. پس چرا موفقیت ترین کارآفرینان دنیا هیچ توجهی به این نکته ندارند؟
بی شک هر فردی برای سوال بالا جواب خاص خودش را دارد و شاید هیچ جوره از آن کوتاه هم نیاید. البته ما در این بین هیچ تعصبی روی یک جواب مشخص نداریم، بلکه سر و کارمان با ریشه مسئله است. این روزها شما دنبال هر مهارتی که باشید، یک دوره آموزشی فشرده اش دم دست تان خواهد بود. این یعنی دیگر لازم نیست سال ها در دانشگاه رشته مرتبط با مهارت تان را خوانده و دست آخر هم اطلاعاتی نصفه گیرتان بیاید.
اگر شما کارآفرین باهوشی باشید، احتمالا الان دارید به بازار وسیع آموزش آنلاین فکر می کنید. قبل از اینکه با ارقام خیالی خودتان را سرگرم کنید، اجازه دهید براساس مطالعه یکی از موسسات معتبر دنیا کارمان را پیش ببریم. براساس گزارش موسسه شاپیفای، صنعت آموزش آنلاین تا سال 2028 ارزشی معادل 300 میلیون دلار پیدا می کند. شاید فکر کنید این ارزش چندان دندانگیر نیست، اما یادتان نرود شما در ازای طراحی یک دوره آنلاین برای همیشه سود نصیب تان می شود. با این حساب کسب و کاری اصلا ردخور ندارد!
مطلب مرتبط: چطور وارد دنیای خرده فروشی آنلاین شوید؟
این روزها خیلی از سایت های مختلف به طور تخصصی در زمینه ارائه دوره های آموزش آنلاین در قالب ویدئو یا جلسات آموزش مجازی فعالیت دارند. کافی است مهارت دلخواه تان را در گوگل سرچ کنید تا در هزارتوی دوره های مختلف گم شوید.
ما در روزنامه فرصت امروز باور داریم موسسات آموزش آنلاین تعدادشان بی نهایت زیاد شده است. به همین خاطر اگر شما دنبال بهبود اوضاع تان هستید، باید هر طور شده تمایزی با دیگران داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. راه حل طلایی ما در اینجا استفاده از استادهای حرفه ای و صدالبته نام آشنا برای طراحی دوره تان است. این کار به شما کمک می کند تا در کسری از ثانیه خرده فروشی تان را از بقیه جدا کنید. فرض کنید شما برای خرید یک دوره آموزش بازاریابی دیجیتال با پکیج خرده فروشی رو به رو می شوید که معلمش بازاریاب برگزیده سال 2020 در آمریکاست. بی شک با دیدن چنین پکیجی دیگر هیچ دوره ای به چشم آدم نمی آید.
یادتان باشد شما در عرصه آموزش آنلاین قرار نیست یک شبه میلیاردر شوید. در عوض باید کارتان را با انتظارات اندک شروع کرده و به مرور زمان آن را توسعه دهید. کار شما در اینجا دقیقا مثل یک راننده فرمول یک است که اول باید از مسابقات حاشیه با درآمد کم شروع کند. بعد هم مرحله به مرحله مسابقات جام های بهتری را کسب می کند تا آخر سر به مسابقات گرندپری برسد. پس لطفا هر فکر و خیالی درباره موفقیت های یک شبه دارید، همین الان دور بریزید.
3. فروش لوازم کودک: حوزه ای جذاب و سرگرم کننده
سر و کار داشتن با کودکان همیشه حال آدم را جا می آورد. کافی است یک بار هم که شده بعد از روز سخت کاری چند دقیقه ای با کودکی خردسال وقت بگذرانید. آن وقت دیگر خستگی یا عصبانیت برای تان معنایی نخواهد داشت. دقیقا به همین خاطر خیلی از کارآفرینان در حوزه های مرتبط با کودکان همیشه انرژی بالایی دارند. اگر شما هم کنار کودکان احساس خوبی دارید، راه اندازی یک خرده فروشی آنلاین به طور انحصاری برای کودکان پیشنهادی است که هیچ جوره به راحتی از کنارش رد نخواهید شد.
وقتی یک کودک به دنیا می آید، از همان لحظه نخست نیاز به مراقبت های ویژه و توجه فراوان دارد. وقتی هم پای مراقبت در میان باشد، بدون لوازم مخصوص همیشه یک جای کار ایراد خواهد داشت. خرده فروشی های مخصوص کودکان محصولات متنوعی از لباس و کلاه گرفته تا اسباب بازی یا پوشک را عرضه می کنند. نکته جالب ماجرا اینکه شما لازم نیست حتما خودتان همه این محصولات را تولید کنید. باور کنید یا نه، خیلی از برندها حاضرند محصولات شان را با تخفیف های کلان به شما داده و در عوض آخر هر ماه حساب بانکی شان پرپول باشد.
از آنجایی که هر کاری در دنیا سختی های خاص خودش را دارد، ما قبل از اینکه شما را با دنیای هیجان انگیز محصولات کودک تنها بگذاریم، چندتا از سختی های آن را هم یادآوری خواهیم کرد. والدین به طور معمول برای خرید محصولات مرتبط با فرزندان شان مثل کارآگاه های پلیس سختگیر هستند. این یعنی شما جای حتی یک اشتباه هم ندارید. پس اگر آستین ها را بالا زده و آماده ورود به این حوزه هستید، باید دور اشتباهات الکی را خط بکشید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم می ریزد.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر در صنعت خرده فروشی آنلاین در سال 2022
4. لوازم خانه و آشپزخانه: ایده ای تازه و آماده
فروش لوازم خانگی به صورت آنلاین تا همین چند سال قبل اصلا ایده خوبی نبود، چراکه خیلی از مشتریان تجربه های وحشتناکی از سفارش یک محصول و دریافت نسخه ای بنجل و فیک داشتند. شاید فکر کنید با این حساب اضافه کردن چنین ایده ای به فهرست طلایی مان یک ریسک خنده دار است. در این مورد تا حدودی حق با شماست، اما نه زمانی که پای فناوری واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) وسط باشد. ماجرا آنطور که فکر می کردید پیش نرفت، نه؟
واقعیت مجازی و افزوده به شما این فرصت را می دهد که بدون تکان خوردن از روی صندلی راحتی خانه محصولات مختلف را از قاب گوشی تان مشاهده کنید. کافی است یک هدست واقعیت مجازی داشته باشید یا اینکه از دوربین موبایل تان برای اضافه کردن طرح سه بعدی محصولات به خانه تان سود ببرید. آن وقت دیگر خبری از ناراحتی های بعد از خرید آنلاین برای خانه و آشپزخانه نخواهد بود. نمونه موفق این استراتژی مربوط به برند IKEA است. این تولیدکننده لوازم خانگی برای هر محصولش یک QR کد دارد. کافی است آن را اسکن کرده تا به لطف فناوری واقعیت افزوده محصول دلخواه تان را در گوشه منزل مشاهده کنید.
بی شک راه اندازی خرده فروشی در حوزه لوازم خانگی دردسرهای خاص خودش را دارد. با این حال فناوری های دیجیتال روز به روز جلب رضایت مشتریان در این صنعت را ساده تر می کند. پس اگر شما عاشق این حوزه هستید، باید از همین امروز کارتان را شروع کنید. وگرنه فردا خیلی دیر خواهد بود.
5. ماسک و لوازم بهداشتی: کرونا و تغییرات صنعت خرده فروشی
خرید ماسک از آن دست کارهایی است که قبل از کرونا کمتر کسی بدان توجه می کرد. خب تا وقتی پای یک ویروس عجیب و غریب وسط نباشد، کسی حوصله استفاده 24 ساعته از ماسک و انواع دستکش های بهداشتی را ندارد. از دو سال قبل تا حالا خرده فروشی ها بخش لوازم بهداشتی برای مقابله با کرونا را به طور جدی به فروشگاه شان اضافه کرده اند. با این حساب بد نیست شما هم نیم نگاهی به این حوزه جذاب و هیجان انگیز داشته باشید.
تولیدی های ماسک و لوازم بهداشتی معمولا آنها را در تعداد بی نهایت زیاد تولید می کنند. به علاوه این محصولات مثل میوه یا مواد غذایی تاریخ مصرف مشخصی هم ندارد. این یعنی شما لازم نیست نگران خراب شدن چنین محصولاتی باشید. پس اگر کمی تجربه و علاقه به دنیای لوازم بهداشتی دارید، خرده فروشی تان را در این حوزه تاسیس کنید؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: فروش بالا در خرده فروشی های آنلاین با تکنیک های طلایی
بی شک هر کارآفرینی در انتخاب یک ایده جذاب برای راه اندازی خرده فروشی آنلاین اول از همه به راحتی اش نگاه می کند. فروش لوازم بهداشتی یا انواع ماسک از این زاویه یکی از ساده ترین کارهای دنیاست. هرچه باشد ماسک ها یک سایز مشخص دارند. دستکش و سایر لوازم بهداشتی هم نهایتا در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ طراحی می شود. کافی است این حوزه را با صنعت مد و پوشاک مقایسه کنید که اندازه ها از هر برند به برندی دیگر متغیر است. پس اگر علاقه ای به سر و کار داشتن با مشتریان با شکایت های مختلف بابت سایز محصولات ندارید، خرده فروشی در عرصه بهداشت و سلامت مخصوص شماست. به ویژه اینکه همه گیری کرونا استفاده از ماسک و بقیه لوازم بهداشتی را به طور تصاعدی افزایش داده است.
سخن پایانی
ورود به دنیای خرده فروشی آنلاین برای هر کسی آنقدر جذاب هست که یکی دو شب به این راحتی ها خوابش نبرد. چالش اصلی اما مربوط به فکر و خیال راه اندازی چنین کسب و کاری نیست، بلکه سردرگمی اصلی انتخاب حوزه تخصصی برای خرده فروشی آنلاین خواهد بود. اینکه شما چطور ایده ای مناسب برای راه اندازی خرده فروشی تان پیدا کنید، سوالی است که کمتر کسی جوابی قانع کننده برای آن دارد. به همین خاطر ما در مقاله کنونی بعضی از ایده های داغ و پرطرفدار برای راه اندازی خرده فروشی آنلاین را زیر ذره بین بردیم. البته در این بین آینده هر ایده فاکتور اصلی برای ما بود. از این به بعد این شما هستید که باید دست به انتخاب زده و حوزه کاری تان را مشخص کنید.
منبع: