نحوه تعامل میان انسان ها در طول یک سال و نیم اخیر به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. دیگر خبری از ملاقات های رو در رو نیست و به جای آن شبکه های اجتماعی و دیگر ابزارهای ارتباط آنلاین شهرت بالایی پیدا کرده اند. اگرچه اکنون وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از نقاط جهان تحت کنترل قرار دارد، اما هنوز هم خیلی از کسب و کارها فعالیت شان به طور سابق را پیگیری نمی کنند. در این میان تعامل با مشتریان فرآیندی پیچیده و سخت محسوب می شود.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای هر برندی مهم است. با این حال کمتر کسب و کاری در عمل توانایی جلب نظر مشتریان به طور مناسب را دارد. دلیل این امر نیز عادت بسیاری از بازاریاب ها به تکنیک های قدیمی یا به عبارت بهتر پیش از دوران شیوع کروناست. اگر کسب و کار شما نیز در تعامل با مشتریان مشکلات بسیار زیادی دارد، ایده های مورد بحث در این مقاله برای شما راهگشا خواهد بود. در ادامه برخی از مهم ترین ایده های بازاریابی برای تعامل بهینه با مشتریان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
از سوالات مخاطب استقبال کنید
زونتی هو: مسئول بخش استراتژی موسسه Convince & Convert
امروزه برندها باید نسبت به تعامل با مشتریان شان توجه ویژه ای نشان دهند. وقتی شما در شبکه های اجتماعی هستید، به احتمال زیاد کاربران انگیزه بسیار بیشتری برای طرح سوال از شما دارند. البته این امر به میزان استقبال شما از سوالات کاربران نیز بستگی دارد. اگر شما به طور مداوم نسبت به سوالات آنها توجه لازم را نشان ندهید، در بلندمدت دیگر هیچ کس از برندتان سوالی نخواهد کرد. به علاوه شما به طور مداوم در زمینه تاثیرگذاری بر روی کاربران نیز مشکل پیدا خواهید کرد.
خوشبختانه امروزه در هر شبکه اجتماعی امکان پاسخویی به سوالات کاربران در مدت زمانی اندک وجود دارد. شما این کار را هم در قالب پست و همینطور در حین بارگذاری ویدئوهای لایو می توانید انجام دهید. چنین کاری به طور قابل ملاحظه ای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بهبود میبخشد.
مطلب مرتبط: چالش حفظ ارتباط با مشتریان در دوران کرونا
از مخاطب تان سوال کنید
سیدنی کریگ هارت: مدیرعامل و موسس آژانس بازاریابی اسمارت سیمپل
شما همیشه نباید منتظر سوالات مشتریان تان باشید. گاهی اوقات طرح سوالات دقیق و هیجان انگیز به پیشبرد بحث کمک شایانی خواهد کرد. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. همچنین انگیزه کاربران برای تعامل با برند شما نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. نکته مهم در این میان طراحی سوالات به طور ساده و در عین حال مطابق با سلیقه مشتریان است. در این صورت شما جواب های بسیار زیادی دریافت خواهید کرد و امکان بازنشر آنها به عنوان یک ایده بازاریابی عالی را خواهید داشت.
ابراز همدردی با مشتریان
جاکویی چاکیرلس: رئیس بخش استراتژی دیجیتال در موسسه Quest Digital
مردم در شرایط کرونا نیاز به همدردی بسیار زیادی دارند. این امر نه تنها توصیه ای انسان دوستانه، بلکه ایده ای اجتناب ناپذیر در حوزه بازاریابی محسوب می شود و هر برندی که به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش باشد، باید با ابراز همدردی شروع کند، در غیر این صورت به احتمال بسیار زیاد هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریانش پیدا نخواهد کرد.
مشتریان در بازارهای مختلف فقط براساس کیفیت محصولات تصمیم گیری نمی کنند. یکی از نکات مهم در این میان نحوه ارتباط و تعامل برندها با مشتریان است. بنابراین اگر شما به چنین نکته مهمی توجه نشان دهید، شانس بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت.
استفاده از ذهنیت درست
اندی رابینسون: مسئول بخش محتوای دیجیتال در موسسه Corteva Agriscience
استفاده از ذهنیت درست در عرصه بازاریابی به معنای تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس تکنیک های روانشناسی دقیق است. این امر شانس شما برای جلب تعامل کاربران را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. با این حساب مشکل زیادی پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باقی نخواهد ماند.
بهترین راهکار برای درک مشتریان و استفاده از ذهنیت درست در بازاریابی قرار دادن خودتان به جای آنهاست. اینطوری شما امکان درک شرایط و انتظارات مشتریان به ساده ترین شکل ممکن را پیدا می کنید. این امر در بلندمدت شما را بدل به برند محبوب مشتریان می کند.
استفاده از متن
نوز اوربیا: مدیر موسسه مشاوره اوربیا
استفاده از محتوای متنی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هنوز هم ایده بسیار مهمی محسوب می شود. نکته مهم در این میان شرایط مناسب توییتر برای بارگذاری محتوای متنی است. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی به شما خواهد کرد. مهم ترین مسئله در اینجا تلاش برای بازخوانی محتوای متنی پیش از انتشار است. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما میزان خطای محتوای شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و فرصت تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد.
درباره ارزش های تان صحبت کنید
آهاوا لیبتگ: رئیس گروه رسانه ای آها
مشتریان به غیر از محصولات یک برند به دیگر نکات جانبی نیز توجه نشان می دهند. یکی از نکات جانبی مهم در این میان مربوط به ارزش های برندتان است. با این حساب شما باید ارزش های کسب و کارتان را به طور قابل ملاحظه ای برای مشتریان شرح دهید. این امر به شما فرصت تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را خواهد داد. با این حساب شما هیچ مشکلی از نظر جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری ویژه بر روی آنها نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: راهکاری برای ادامه ارتباط با مشتریان در دوران کرونا
هر برندی که مایل به جلب نظر مشتریان در بلندمدت و تبدیل شان به مشتریان وفادار است، باید نسبت به صحبت کردن درباره ارزش های کسب و کارش واکنش نشان دهد، در غیر این صورت به احتمال زیاد هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش نخواهد داشت. ارزش های کسب و کار شما به خوبی ذهنیت تان را نشان می دهد. اگر ذهنیت و نحوه حضور شما در بازار برای مشتریان جذاب باشد، آنها دیگر به سختی از برندتان جدا خواهند شد. این یعنی شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا خواهید کرد.
انتخاب یک قهرمان مناسب
مریل اوانس: مدیر موسسه بازاریابی Meryl.net
یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد ارتباط با مشتریان مربوط به داستان سرایی است. این امر در حوزه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب و کارها با بیان داستان های جذاب همیشه امکان جلب نظر مشتریان را پیدا می کنند. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای تبدیل به برند مورد علاقه مشتریان خواهد کرد. با این حساب دیگر جای نگرانی برای تعامل با مشتریان در فضای آنلاین نخواهد بود.
مهم ترین بخش در هر داستان بازاریابی مربوط به قهرمان اصلی ماجراست. اگر شما قهرمان خوبی برای داستان تان داشته باشید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای را خواهید یافت، در غیر این صورت شاید داستان شما کمتر کسی را با خودش همراه کند. این امر یکی از بدترین تجربه های مشتریان در رابطه با برندتان را شرح می دهد. قهرمان اصلی داستان باید به اندازه کافی باورپذیر باشد تا مشتریان نسبت به مطالعه داستان تا پایان کار روحیه بگیرند، در غیر این صورت شما هرگز شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.
کار گروهی
کیتی گِست: موسس برند Keeping it Human
بازاریابی باید همیشه یک وجهه انسانی داشته باشد. گاهی اوقات برندها آنقدر مشغول طراحی محتوا براساس تکنیک های بازاریابی و همچنین نکات سئو هستند که در عمل مخاطب هدف را فراموش می کنند. این امر دردسرهای بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظرش با کار گروهی باشید. این امر فقط مربوط به استفاده از تمام توانایی و ظرفیت اعضای شرکت نیست، بلکه درگیر کردن مشتریان در فرآیند بازاریابی را نیز شامل می شود. شما به این ترتیب فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب تعامل شان خواهید داشت. این امر در بلندمدت شما را بدل به برندی محبوب برای مشتریان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 6 راهکار ساده برای بهبود ارتباط با مشتری
به همه جواب دهید
ویوکا ون روزن: مسئول بخش نظارت بر محتوا در موسسه ونگرسو
وقتی کاربران در شبکه های اجتماعی به شما پیام می دهند، انتظار دریافت پاسخ را خواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. اگر شما به طور مداوم به سوالات و حتی نظرات کاربران جوابی ندهید، به مرور زمان دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت. این امر مشکلات بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی برای برندها به همراه دارد. هر کسب و کاری باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش از تمام ابزارهای در دسترس استفاده کند، در غیر این صورت خیلی زود به دردسر خواهد افتاد. یکی از نکات اساسی در این میان پاسخگویی به تمام کاربران است. این کار ساده شما را بدل به برندی دقیق و حرفه ای خواهد کرد، در غیر این صورت دیگر شاهد نظرات و سوالات متعدد مشتریان از برندتان نخواهید بود.
دیدگاه تان را عوض کنید
درو مک لِلان: مدیرعامل آژانس مدیریتی اینیستیتو
هدف اصلی شما در بازاریابی باید ایجاد یک انجمن پیرامون برندتان باشد، نه جلب نظر یک مخاطب به خصوص. بنابراین در صورت نیاز باید دیدگاه تان نسبت به حوزه بازاریابی را تغییر دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. بسیاری از برندها برای جلب نظر یک مشتری دست به هر کاری می زنند، اما از وضعیت کلی مشتریان بی اطلاع هستند. این امر شما را به عنوان یک برند با چالش های بسیار زیادی رو به رو خواهد ساخت.
گفت و گو با کاربران واقعی
اشلی گاتوسو
گفت و گو با مخاطب هدف همیشه یکی از ایده های جذاب برای پیدا کردن ایده های تازه بازاریابی و همچنین افزایش اعتبار برند در میان مشتریان محسوب می شود. نکته مهم در این میان پیدا کردن کاربران واقعی در شبکه های اجتماعی است، در غیر این صورت شاید شما با گفت و گوی تان هیچ تغییری در وضعیت بازاریابی خود ایجاد نکنید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد.
اغلب اوقات مدیران بخش بازاریابی هر برند به طور اختصاصی با برخی از کاربران ارتباط برقرار می کنند. این امر با هدف ارزیابی وضعیت بازاریابی برند و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب به طور حرفه ای است. بنابراین اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هستید، باید هر چند وقت یک بار خودتان هم دست به کار شده و با مشتریان ارتباط مستقیم برقرار کنید.
ملاقات رو در رو با مخاطب هدف
دنیس شیائو: موسس برند Attention Retention
از زمان همه گیری کرونا ملاقات رو در روی مشتریان بدل به امری غیرممکن شده است. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای رفع این چالش باشید. شاید ملاقات واقعی با مشتریان برای بسیاری از برندها ممکن نباشد، اما اگر شما این فرصت را دارید، باید با رعایت نکات بهداشتی ملاقات هایی را صورت دهید. همچنین استفاده از ابزارهایی مثل زوم برای ایجاد ارتباط با مشتریان نیز بسیار کاربردی خواهد بود. به هر حال ملاقات های رو در رو تاثیرگذاری خاص خودش را در فرآیند بازاریابی دارد. بنابراین شما باید به طور قابل ملاحظه ای آن را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت به احتمال زیاد فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهید کرد و آنها روز به روز از کسب و کارتان دورتر خواهند شد.
خود واقعی تان باشید
اینبار یاگور: نایب رئیس بخش بازاریابی در موسسه Growth Space
شما لازم نیست در حوزه بازاریابی نقش بازی کنید. هر تیم بازاریابی باید به بهترین شکل ممکن ویژگی ها و ارزش های برندش را بازنمایی کند. این امر خیلی راحت نظر مخاطب هدف را جلب می کند. با این حساب شما نیازی به اتلاف وقت و همچنین تحمل دردسرهای اضافی برای بازاریابی را نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای ساده برای بهبود ارتباط با مشتری
اشتباه برخی از برندها نقش بازی کردن در زمینه بازاریابی است. این امر مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای از اطراف برندتان پراکنده خواهد کرد. بنابراین هرگز به نقش بازی کردن در زمینه بازاریابی فکر نکنید.
تمرکز بر روی باورپذیربودن
برنی بورگس: نایب رئیس بخش بازاریابی محتوایی در موسسه iQor
باورپذیری محتوا یکی از مهم ترین نکات برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. هر برندی در فرآیند تعامل با مشتریان باید بر روی باورپذیری محتوای بازاریابی اش تمرکز نماید، در غیر این صورت کمتر کسی حتی به محتوای شما واکنش نشان خواهد داد.
ساده ترین راهکار برای باورپذیر ساختن محتوای بازاریابی توجه به سلیقه مشتریان و همچنین نظرخواهی از آنهاست. این امر مورد بی توجهی شمار بالایی از برندها قرار دارد. با این حساب اگر شما بدان توجه نشان دهید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی آنها را به دست خواهید آورد.
تضمین کیفیت محتوای بازاریابی
ژاکلین لوچ: نایب رئیس اجرایی در موسسه SJS Content
کیفیت محتوای بازاریابی شما باید همیشه بالا باشد، به ویژه الان که بحث همه گیری کرونا و تعامل صرفا آنلاین با مشتریان نیز در میان است. اگر کیفیت محتوای بازاریابی شما در مقایسه با رقبا حتی اندکی هم پایین تر باشد، خیلی از مشتریان بی خیال کسب و کارتان می شوند. با این حساب شما باید همیشه المان های تازه و غافلگیرکننده برای مشتریان داشته باشید. این امر فقط با ارزیابی چندباره کیفیت محتوای بازاریابی و سپس انتشار محتوا امکان پذیر خواهد شد، در غیر این صورت کسب و کارتان در برابر رقبا هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
توجه به اصل تداوم
میشل برنر: مدیرعامل موسسه مارکتینگ اینسایدر
وقتی شما در حوزه بازاریابی حضور دارید، باید فعالیت تان در بلندمدت مشاهده شود. برخی از برندها پس از چندبار موفقیت در حوزه بازاریابی دیگر توجهی به مخاطب هدف نشان نمی دهند. این امر نه تنها شامل توقف روند تولید محتوا، بلکه تعامل با مشتریان در فضای آنلاین نیز می شود. به این ترتیب شما دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. هرچه تداوم عملکرد شما در زمینه تولید محتوای جذاب برای کاربران بیشتر باشد، شانس بالاتری برای جلب نظرشان خواهید داشت. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. بنابراین هرگز بازاریابی و تعامل با مشتریان را فرآیندی کوتاه مدت در نظر نگیرید.
مطلب مرتبط: 4 راه اثربخش جهت برقراری ارتباط با مشتریان
نگاه
جنی مجیک: طراح استراتژی در موسسه Convince & Convert
شما برای اینکه محتوای جذابی پیش روی مشتریان قرار دهید، باید اندکی بیشتر به خودتان زحمت دهید و وارد لایه های عمیق کسب و کارتان شوید. به اشتراک گذاری نکات جذاب و تازه درباره برندتان و همینطور کارمندان آن برای مشتریان جذابیت بالایی خواهد داشت. بنابراین تا جای ممکن از تکرار نکات کلیشه ای پرهیز نمایید. این امر فقط شما را در میان مشتریان به طور قابل ملاحظه ای بدل به یک برند تکراری خواهد کرد.
ارائه نکات و داستان های تازه درباره برند زمان زیادی از بازاریاب ها می گیرد، اما در مقایسه با نتیجه کار امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.