اعتماد مهم ترین دارایی یک برند محسوب می شود. در این رابطه منظور اعتماد مشتری و حتی کارمندان است. در این رابطه بنا بر آمارهای منتشرشده، مهمترین عامل جلب اعتماد، ارتباط خوب است. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چگونه می توان ارتباط خود با مشتری را بهبود بخشید. اگرچه همواره راهکارهای سخت و هزینه بری وجود دارد، با این حال ساده ترین ها، بهترین موارد جهت شروع محسوب می شوند. در این راستا به بررسی سه مورد منتخب خواهیم پرداخت.
1-به مشتریان ناراضی واکنش نشان دهید
بسیاری از مدیران تصور می کنند که پیام های اعتراضی، باید پاک شده و از دید سایرین پنهان بماند. این امر در حالی است که هیچ برندی بدون نقص نبوده و این اقدام تنها باعث می شود تا مخاطبین، نسبت به میزان صداقت شما شک کنند. در این رابطه فراموش نکنید که یک مشتری ناراضی، نیاز به واکنش سریع و رسیدن به یک پاسخ جهت رفع مشکل خود دارد. به همین خاطر ضروری است تا کاملا صبور باشید. درواقع رفتار شایسته و کمک سریع شما، بدون شک تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و یک مشتری ناراضی که تمایل به ترک برند شما را دارد، بار دیگر به صف طرفداران اضافه خواهد شد. فراموش نکنید که علت مطرح شدن بسیاری از برندها، تنها به خاطر ارتباط خوب آنها با مشتریان خود بوده و تاثیر این اقدام، به مراتب بیشتر از ساعت ها تبلیغ خواهد بود.
2-منتظر واکنشی از سوی مخاطبین نباشید
شما باید دلیل را برای پیام دادن به مشتری و یا حتی مخاطبین خود داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا زمینه آشنایی بهتر آنها و طی شدن فرآیند تبدیل شدن به مشتری، زودتر انجام شود. درواقع یک تصور بد در حال حاضر وجود دارد که برطبق آن، اگر یک صفحه بیش از چند هزار دنبالکننده داشته باشد، دیگر شانس پاسخ سریع وجود نخواهد داشت. این امر در حالی است که شما می توانید در این رابطه راهکارهایی نظیر استفاده از چند ادمین را داشته باشید. همچنین معرفی چند کانال ارتباطی، از دیگر موارد محسوب می شود. در نهایت تکنولوژی نیز در این زمینه کمک کرده است.
مطلب مرتبط: بهبود ارتباط با مشتریان با استفاده از بداهه پردازی
برای مثال اخیرا اینستاگرام برای صفحات تجاری، امکان ارسال پیام های سریع از پیش تعیین شده را ایجاد کرده است. به همین خاطر شما باید اطمینان داشته باشید که پیام ها، در کمترین زمان ممکن با پاسخ مناسب همراه خواهد بود. در این رابطه یک استاندارد جهانی وجود دارد که برطبق آن پیام مشتری باید در کمتر از 24 ساعت پاسخ داده شود، با این حال به هر میزان که سریع تر عمل کنید، بدون شک شانس جلب رضایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نهایت نباید از لحن دوستانه و صمیمی غافل شوید. این امر کمک خواهد کرد تا افراد، سریعا با شما ارتباط برقرار کرده و احساس راحتی داشته باشند.
3-اطلاعات را یادداشت کنید
اطلاعات افرادی را که با آنها گفت وگو کرده اید را در جایی مکتوب کنید. در بسیاری از موارد این اطلاعات در ظاهر ساده، اتفاقات بزرگی را رقم می زنند. برای مثال اگر قیمت برای یک نفر مهم است، می توانید در زمان تخفیف های ویژه خود، چنین فردی را آگاه ساخته و سریعا یک فروش را ثبت کنید. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که شما تنها به اینترنت محدود نبوده و اجازه دهید که امکان تماس تصویری، تلفنی و حتی مراجعه حضوری وجود داشته باشد. درواقع با توجه به انواع کلاهبرداری های اینترنتی، شما باید به روش دلخواه مشتری نیز احترام گذاشته و همواره استثناهایی را قائل شوید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که در هر شبکه، نوع رفتار شما باید تفاوت هایی را داشته باشد. برای مثال در لینکدین که تخصصی کسب و کار محسوب می شود، شما به لحنی اداری نیاز خواهید داشت.