ورود به عرصه بازاریابی دیجیتال کار ساده ای به نظر می رسد. امروزه شمار بالایی از برندها در تلاش برای تولید محتوای بازاریابی دیجیتال هستند. شاید شما نیز تجربه ای هرچند اندک در این حوزه داشته باشید. مهم ترین نکته در مورد عرصه بازاریابی سطح بالای رقابتش است. اگر شما توان استفاده از تکنیک های طلایی برای بازاریابی را نداشته باشید، به سرعت با مشکل در این عرصه مواجه خواهید شد. اغلب برندها در فرآیند بازاریابی دیجیتال مشکلاتی نظیر فقدان ایده یا ناتوانی برای تبدیل ایده اولیه به طرحی جذاب را تجربه می کنند. همین امر موضوع اصلی مقاله کنونی را شکل داده است. در ادامه برخی از تازه ترین و تاثیرگذارترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. ضروت نتیجه محوری
بازاریابی در عرصه کسب و کار همیشه با هدف خاصی صورت می گیرد. شاید شما در کمپین بازاریابی تان به دنبال فروش بیشتر نباشید، اما در هر صورت باید نسبت به تعیین هدفی مشخص برای پیگیری اقدام نمایید. کمپین های فاقد هدف در دنیای بازاریابی همیشه با مشکل صرف هزینه از سوی برندها بدون دستاوردی مشخص رو به رو هستند. کسب درآمد با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد جهانی و شیوع کرونا امر دشواری محسوب می شود. با این حساب شما باید برنامه دقیقی برای صرف بودجه تان در عرصه بازاریابی داشته باشید.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی دیجیتال با فناوری های نوین
برخی از برندها اهداف بسیار زیادی برای کمپین بازاریابی شان تعیین می کنند. این امر همیشه کیفیت کمپین بازاریابی را با مشکل رو به رو می سازد. بهترین راهکار برای بازاریابی در عرصه کسب و کار تعیین هدفی واحد است. اگر شما تعداد اهداف بیشتری برای عرصه بازاریابی تعیین نمایید، در عمل امکان دستیابی به آنها را نخواهید داشت.
2. تصمیم گیری براساس داده ها
تصمیم گیری در مورد وضعیت بازاریابی برند یا اتخاذ رویکردهای تازه باید همیشه براساس داده های دقیق باشد. بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی با مشکلات عمده ای مواجه می شوند. دلیل این امر تصمیم گیری براساس تجربه قبلی یا داده های نامعتبر است. بدون تردید تشخیص داده های معتبر و غیرمعتبر امر دشواری محسوب می شود. مهم ترین مسئله در اینجا همکاری با برخی از کارشناس های حرفه ای بازاریابی است. همچنین اگر منبع داده های موردنظر را نیز مدنظر قرار دهید، امکان پی بردن به اعتبار آن ساده تر خواهد شد.
3. به روز رسانی استراتژی بازاریابی
استفاده از استراتژی بازاریابی در حوزه دیجیتال نیز مانند هر حوزه دیگری، اهمیت دارد. برخی از برندها در این زمینه تکنیک های مناسبی را مورد توجه قرار نمی دهند. توصیه کاربردی بخش کنونی ایجاد به روز رسانی در وضعیت استراتژی بازاریابی براساس بازه های زمانی مناسب است.
تعیین زمان مناسب برای به روز رسانی کمپین بازاریابی از کسب و کاری به کسب و کار دیگری متفاوت است. با این حال میانگین زمان مناسب برای تمام کسب و کارها هر شش ماه است. اگر شما پیش از موعد موردنظر نسبت به کارایی استراتژی تان تردید داشتید، باید زودتر اقدام به آپدیت استراتژی تان نمایید.
4. خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی
بازاریابی شامل مراحل مختلفی است. شما به عنوان بازاریابی نیازی به پیگیری تمام مراحل به صورت شخصی ندارید. بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی اقدام به استفاده از ابزارهای هوشمند در راستای خودکارسازی می کنند. امروزه مهم ترین ابزار در دسترس برندها فناوری هوش مصنوعی است. کاربست این فناوری امکان کاهش زمان موردنیاز برای فعالیت بازاریابی را به همراه دارد.
برخی از برندها پس از کاربست فناوری هوش مصنوعی نسبت به قطع همکاری با تمام بازاریاب های شان اقدام می کنند. نکته مهم در اینجا ادامه همکاری با دست کم یک بازاریابی به منظور نظارت کلی بر روی فرآیند خودکارسازی بازاریابی است. اگرچه فناوری هوش مصنوعی کیفیت بسیار بالایی دارد، اما هنوز هم برخی از امور بازاریابی باید از سوی عامل انسانی صورت گیرد.
5. ایجاد دامنه مشتریان وفادار
مشتریان وفادار برای تمام کسب و کارها دارای اهمیت هستند. بسیاری از برندها هدف اصلی شان برای بازاریابی ایجاد دامنه مشتریان وسیع تر است. اگر شما نیز به دنبال چنین هدفی هستید، باید برخی از ملاحظات اساسی را مدنظر قرار دهید. یکی از مهم ترین ملاحظات موردنظر ایجاد کانال های ارتباطی با مشتریان است. امروزه مشتریان تمایل بالایی برای تعامل مستقیم با برندها دارند. اگر شما توانایی ایجاد کانال های ارتباطی مناسب را داشته باشید، شانس بسیار بالایی برای ایجاد دامنه وسیع مشتریان خواهید داشت.
برخی از برندها در فرآیند بازاریابی به طور مداوم در تلاش برای جلب نظر مشتریان تازه هستند. این امر در بلندمدت موجب ناتوانی برندها برای حفظ مشتریان می شود. امروزه یکی از چالش های اصلی برندها ناتوانی برای حفظ مشتریان است بنابراین شما باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشید.
6. انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب
همکاری با اینفلوئنسرها گزینه جذابی در بازاریابی محسوب می شود. اینفلوئنسرها به دلیل مهارت و شهرت بالا در حوزه های خاص مورد توجه برندها قرار می گیرند. هر حوزه کسب و کار به طور معمول دارای چند اینفلوئنسر مشخص است. نکته مهم در این میان تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرهای واقعی به جای افراد سودجوست. شناسایی اینفلوئنسرهای واقعی از طریق پرس و جو از دیگر برندها و همچنین مشاهده وضعیت اکانت شان امکان پذیر است.
برخی از برندها پس از همکاری با اینفلوئنسرها دیگر هیچ فعالیتی در حوزه بازاریابی نشان نمی دهد. اگرچه همکاری با اینفلوئنسرها بسیار سودآور است، اما به معنای پایان تلاش های شما نخواهد بود. شما همچنان باید با ایده پردازی خلاقانه در عرصه بازاریابی و کسب و کار فعالیت نمایید.
مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال
7. توجه به سایت برند
بازاریابی دیجیتال پیوند عمیقی با وضعیت سایت برندها دارد. اغلب اگهی های بازاریابی مخاطب هدف را به سوی سایت رسمی برندها هدایت می کند. اگر سایت رسمی برند شما کیفیت پایینی داشته باشید، مخاطب هدف نسبت به ادامه تعامل با شما دچار تردید خواهد شد. همین امر در بلندمدت موجب ناتوانی برخی از برندها برای ادامه تعامل با مخاطب هدف می شود.
بازاریابی دیجیتال در طور دهه گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه برندها قرار گرفته است. این امر به معنای افزایش رقابت در حوزه موردنظر است بنابراین شما باید آمادگی حضور در این عرصه را داشته باشید. استفاده از توصیه ها و تکنیک های ساماندهی کمپین در مقاله کنونی کمک قابل توجهی به شما برای راه اندازی کمپین تان خواهد کرد.