ظهور الگوی بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing) در طول سال های اخیر تحولات بسیار زیادی را به همراه داشته است. بسیاری از برندها اقدام به همکاری با اینفلوئنسرها برای افزایش میزان فروش شان می کنند. این اقدام با توجه به سطح تاثیرگذاری افراد تاثیرگذار بر روی مخاطب هدف برندها کاملا منطقی به نظر می رسد. امروزه اغلب برندها حرف ها و شعارهای اصلی شان را از زبان افراد تاثیرگذار بیان می کنند. دلیل این امر اعتماد بالای کاربران به اینفلوئنسرهای معتبر در زمینه های مختلف است.
هدف اغلب برندها از دل فرآیند بازاریابی و تبلیغات جلب نظر مخاطب علاقه مند است. این فرآیند بدون استفاده از افراد مورد اعتماد مخاطب هدف امکان ناپذیر است. هدف ما در اینجا بررسی دلیل اعتماد کمتر کاربران به برندها در مقایسه با اینفلوئنسرها نیست. نکته مهم در این میان شیوه های بهره گیری از این واقعیت برای بهبود وضعیت کسب و کارمان است.
بدون تردید الگوی بازاریابی تاثیرگذار نیز مانند هر شیوه دیگری دارای زیرمجموعه های مختلفی است. یکی از تقسیم بندی های کاربردی در این حوزه مربوط به مقیاس تعامل با مخاطب هدف است. بر این اساس اینفلوئنسرها به دو دسته بین المللی و خرد تقسیم می شوند. ما در این مقاله بر روی همکاری با گونه دوم اینفلوئنسرها تاکید داریم. دلیل این امر امکان تعامل نزدیک تر افراد تاثیرگذار با مخاطب هدف و میزان باورپذیری بیشتر محتوای تولیدی آنها برای مخاطب هدف مدنظر ماست.
براساس گزارش رسمی موسسه Vice میزان سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی همراه با افراد تاثیرگذار در بین سال های 2016 تا 2019 رقم حیرت انگیز 6.6 میلیارد دلار را نشان می دهد. بدون تردید حوزه بازاریابی تاثیرگذار در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. این روند رو به رشد به احتمال بسیار زیاد در طول سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت بنابراین فرآیند تعامل برندها با اینفلوئنسرها، به ویژه در مقیاس خرد، بیش از هر زمان دیگری خواهد شد. نکته مهم در این میان میزان اتکای برندها در بازاریابی بر بحث مالی است. آیا موفقیت در زمینه بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها فقط به میزان بودجه در دسترس برندها بستگی دارد؟
مطلب مرتبط: چگونه مناسب ترین اینفلوئنسرها را برای همکاری با برند خود پیدا کنیم
امروزه اینفلوئنسرها دارای تنوع و دامنه فعالیت مختلفی هستند. یکی از راه های درآمدزایی اصلی آنها همکاری با برندهاست بنابراین ما مشکلی برای یافتن اینفلوئنسر برای برندمان نخواهیم داشت. نکته مهم در این میان یافتن فردی مناسب برای برندمان است. در غیر این صورت تمام هزینه ها و تلاش های برندمان نقش بر آب خواهد شد. همچنین بحث مالی در این میان اولویت اصلی کارآفرینان نیست. بسیاری از همکاری های میان برندها و افراد تاثیرگذار بر پایه قراردادهای مالی اندک بنا می شود. نکته مهم در اینجا نحوه استفاده ما از شیوه بازاریابی تاثیرگذار است.
همکاری با اینفلوئنسرهای خرد
اغلب برندها بودجه کافی برای همکاری با چند فرد تاثیرگذار به صورت همزمان را ندارند. دلیل این امر، به ویژه برای کسب و کارهای کوچک، کاملا روشن است بنابراین ما باید به دنبال همکاری با یک یا نهایت دو فرد تاثیرگذار باشیم. فقط در این صورت امکان هماهنگ سازی فرآیند بازاریابی با بودجه در دسترس برندمان وجود خواهد داشت.
هزینه های همکاری با اینفلوئنسرها در سطح جهانی بسیار بالاست. این امر در کنار بودجه محدود برندها موجب افزایش تمایل برای همکاری با اینفلوئنسرهای فعال در سطح محلی شد. نیت این اقدام امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب محلی و همچنین صرف مقدار کمتری از منابع مالی شرکت است.
شاید در نگاه نخست همکاری با اینفلوئنسرهای بین المللی میزان تاثیرگذاری بیشتری، علی رغم تمام هزینه ها، داشته باشد. نکته مهم در اینجا ماهیت محلی فعالیت های بازاریابی اغلب برندهاست. امروزه ما باید برای مخاطب هدف برندمان در مناطق مختلف کمپین های شخصی سازی شده تولید کنیم. این شیوه بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرهای سطح خرد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. اگر کسب و کار شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب خاصی است، باید به همکاری با چنین اینفلوئنسرهایی فکر کنید. در غیر این صورت فقط بودجه بیشتری از برندتان صرف خواهید کرد.
همکاری با اینفلوئنسرها به طور معمول در قالب ارائه برخی از محصولات در قالب هدیه به آنها صورت می گیرد. این امر موجب تمایل آنها برای نمایش محصول برندها در صفحات شان در شبکه های اجتماعی می شود. البته گاهی اوقات باید قرارداد مشخصی نیز با آنها ثبت کرد. یکی از ایرادهای اصلی برندها در زمینه همکاری با افراد تاثیرگذار بی توجهی به ثبت قرارداد با آنهاست. به این ترتیب آنها امکان جلب نظر مخاطب هدف به طور طولانی مدت را نخواهند داشت. ما باید همیشه به دنبال جلب نظر مخاطب هدف با همکاری بلندمدت اینفلوئنسر مدنظرمان باشیم. در غیر این صورت مخاطب هدف دچار سردرگمی بسیار زیادی در تعامل با برند ما خواهد شد.
اگر ما به جای همکاری با اینفلونسرهای بین المللی به سراغ افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی برویم، امکان تقسیم بودجه برای همکاری با تعداد افراد هرچه بیشتری فراهم می شود. به عنوان مثال، اگر شما بودجه ای 20 هزار دلاری در اختیار داشته باشید، امکان همکاری با 20 اینفلوئنسر محلی در مناطق مختلف را خواهید داشت. با توجه به میزان تاثیرگذاری بسیار بیشتر افراد تاثیرگذار خرد بر روی مخاطب هدف شما فرصت بهتری برای تعامل عمیق با آنها خواهید داشت.
توصیه نهایی من در این بخش تلاش برای عقد قراردادهای محکم با اینفلوئنسرهای برندتان است. در غیر این صورت امکان همکاری مناسب با آنها را از دست خواهید داد. برخی از افراد تاثیرگذار پس از افزایش شهرت شان اقدام به همکاری با برندهای مختلف می کنند. به این ترتیب تصویر همکاری انحصاری ما با آنها در دیدگاه مخاطب هدف برهم می خورد.
ارائه هدیه یا پول نقد؟
وقتی ما قصد همکاری با افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی را داریم، انتخاب شیوه پرداخت حق قرارداد ساده تر خواهد بود. این امر یکی از ویژگی های منحصر به فرد در زمینه همکاری با چنین اینفلوئنسرهایی محسوب می شود. اگرچه برخی از اینفلوئنسرها دریافت پول نقد را ترجیح می دهند، اما همیشه امکان ارائه محصولات مان در قالب هدیه به آنها وجود دارد. ما به این ترتیب امکان صرفه جویی هرچه بیشتر در هزینه های بازاریابی برندمان را خواهیم داشت.
اگر افراد تاثیرگذار طرف قرارداد برند ما از محصولات مان به صورت روزمره استفاده کنند، تاثیرگذاری کمپین ما بر روی مخاطب هدف بیشتر خواهد شد. امروزه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه ندارند. به همین خاطر فرآیند همکاری شان با اینفلوئنسرها بسیار شکننده به نظر می رسد. شاید در نگاه نخست همکاری با اینفلوئنسرها هزینه بسیار زیادی داشته باشد. نکته مهم در این میان ضرورت تلاش برای یافتن اینفلوئنسرهای محلی با میزان تعامل مناسب با مخاطب هدف است. میزان فالوور در این میان دارای اهمیت اساسی نیست. امروزه امکان خرید فالوور تقلبی برای هر کاربری در شبکه های اجتماعی وجود دارد. یکی از نکات مناسب برای انتخاب افراد تاثیرگذار توجه به حضورشان در تعداد شبکه های اجتماعی مختلف است. برخی از اینفلوئنسرها فقط در یک شبکه اجتماعی فعالیت دارند. این نکته نتیجه منفی برای برندها در زمینه همکاری با آنها در پی خواهد داشت بنابراین توصیه ما تلاش برای همکاری نزدیک با افراد تاثیرگذار در قالب شبکه های اجتماعی متنوع است.
مطلب مرتبط: اشتباهات برند ها و اینفلوئنسرها در بازاریابی و تبلیغات مناسبتی
هرچه توانایی ما برای توسعه پیام بازاریابی مان در شبکه های اجتماعی مختلف بیشتر باشد، میزان نتیجه بخشی بیشتری خواهیم داشت. امروزه مخاطب هدف علاقه مند به مشاهده محتوای بازاریابی در قالب های متفاوت است بنابراین ما باید به این خواسته مخاطب هدف احترام بگذاریم. در غیر این صورت امکان جلب نظر وی را نخواهیم یافت.
مدیریت کمپین های بازاریابی هدیه محور
اکنون ما مزیت های اصلی بازاریابی با همکاری افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی را مورد بررسی قرار داده ایم. مرحله بعدی بررسی شیوه اجرای چنین کمپین هایی در عمل است. ما این بخش را در قالب مراحل ذیل مورد بررسی قرار خواهیم داد:
1. یافتن اینفلوئنسر مناسب
تلاش برای بازگشت حداکثری سرمایه باید در اولویت ما قرار داشته باشد. در غیر این صورت همکاری ما با اینفلوئنسرها براساس معیارهای نادرستی بنا خواهد شد. تقسیم بندی مخاطب هدف براساس جنسیت، محل سکونت، سطح درآمدی و همچنین سلیقه های اصلی شان چشم انداز بهتری برای همکاری با افراد تاثیرگذار فراهم می کند. بسیاری از برندها در این مرحله فقط به تعداد فالوورهای طرف مقابل توجه دارند. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر با همین اشتباه ضررهای بسیار زیادی را متحمل شده اند.
خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای راستی آزمایی تعداد فالوورهای کاربران در شبکه های اجتماعی وجود دارد. استفاده از چنین ابزارهایی به عنوان معیار اساسی برای تعامل با مخاطب هدف ضروری خواهد بود. هرچه توانایی ما برای تشخیص میزان اعتبار و اصالت فعالیت افراد تاثیرگذار بیشتر باشد، همکاری بهتری با آنها خواهیم داشت.
2. تعامل مناسب با اینفلوئنسرها
توجه به ماهیت و تخصص اینفلوئنسرها برای شروع همکاری گزینه مهمی محسوب می شود. شاید یک فرد تاثیرگذار دارای تعامل نزدیک و مناسبی با مخاطب هدف باشد، اما در حوزه حرفه ای ما فعالیت نکند. برخی از برندها در چنین شرایطی ترغیب به همکاری با فرد موردنظر می شوند. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مخاطب هدف مان است. بدون تردید چنین مخاطبی تحت تاثیر نحوه فعالیت فرد تاثیرگذار موردنظر ما قرار نخواهد گرفت بنابراین در تحلیل نهایی ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.
طرح تقاضاهای امکان پذیر از اینفلوئنسرها باید در دستور کار هر برندی قرار داشته باشد. برخی از برندها خواسته های عجیب و غریبی از طرف مقابل شان دارند. همین امر موجب کاهش علاقه افراد تاثیرگذار برای همکاری با برندهای موردنظر می شود. ما برای جلب نظر مخاطب هدف نیازمند شیوه های عجیب و غریب نیستیم، در عوض باید تلاش اصلی مان بر روی جلب نظر مخاطب هدف با خلاقیت و نوآوری محتوایی باشد. این شیوه فعالیت تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
3. انتخاب هدیه ای مناسب
انتخاب هدیه ای مناسب برای اعطا با اینفلوئنسرهای طرف قرارداد برندمان اهمیت بسیار زیادی دارد. هدیه موردنظر باید از میان محصولات برندمان انتخاب شود. این محصول با توجه به سطح بازار هدف و همچنین سلیقه مشتریان تعیین خواهد شد. یکی از اشتباهات برندها در این میان تلاش برای تبلیغ یک محصول بسیار گران در بازارهایی با توان مالی متوسط یا اندک است. به این ترتیب کمپین بازاریابی برند موردنظر با شکست کامل مواجه خواهد شد.
اگر اینفلوئنسرهای طرف قرارداد برند ما آگاهی دقیقی از محصول مان ندارند، پیش از اجرای کمپین باید توضیحات کافی به آنها ارائه شود. در غیر این صورت با طرح پرسش از سوی کاربران امکان بروز خطا افزایش خواهد یافت. امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای همکاری با اینفلوئنسرها وجود دارد. تعیین هدیه های متفاوت برای تعداد بالایی از اینفلوئنسرهای فعال در سطح خرد ایده جذابی به نظر می رسد. این شیوه مزیت جلب نظر همزمان تعداد بالایی از کاربران در بازارهای مختلف را به همراه دارد.
4. همکاری عادی و ساده با اینفلوئنسرها
همکاری با افراد تاثیرگذار نیازمند استفاده از شیوه های عجیب و غریب نیست. هرچه تعامل میان ما و آنها ساده تر باشد، امکان جلب نظرشان مخاطب هدف به صورت عمیق تر بیشتر خواهد شد. اشتباه برخی از برندها در این بخش تلاش برای نمایش جلوه ای لوکس از همکاری شان با افراد تاثیرگذار است. این اقدام در بازاریابی محلی نتیجه بخشی چندان مناسبی نخواهد داشت بنابراین ما باید به سوی طراحی و اجرای کمپین بازاریابی مان همراه با عناصر ساده و روشن باشیم. فقط در این صورت امکان همکاری مناسب با آنها را خواهیم داشت.
5. توسعه مداوم محتوا و استراتژی بازاریابی
فعالیت در قالبی یکسان همیشه خطر کاهش تعامل با مخاطب هدف را دارد. هر کمپین بازاریابی پس از مدتی برای مخاطب هدف تکراری خواهد شد. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها پس از اجرای یک کمپین بازاریابی موفق با افراد تاثیرگذار اقدام به به روز رسانی محتوایی یا در سطحی وسیع تر استراتژی بازاریابی شان نمی کنند. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب هدف به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.
تعیین بازه ای مشخص برای به روز رسانی محتوا و استراتژی بازاریابی امکان پذیر نیست. این اقدام باید براساس سطح نیاز کسب و کارها و تعامل شان با مخاطب هدف صورت گیرد. نکته مهم در اینجا افزایش رقابت در حوزه بازاریابی است. به این ترتیب همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها باید سرعت بیشتری از نظر تولید محتوای تازه بگیرد. در غیر این صورت امکان جلب نظر پایدار مخاطب هدف فراهم نخواهد شد.
مطلب مرتبط: چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها مهم است
6. تلاش برای ایجاد رابطه بلندمدت با افراد تاثیرگذار
همانطور که پیش از این نیز بیان شد، تعامل با افراد تاثیرگذار در مقیاس محلی باید در طولانی مدت مدنظر قرار گیرد. برندها در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف و تبدیل شان به مشتریان وفادار را نخواهند داشت. اغلب کسب و کارها به این نکته اساسی توجه اندکی دارند. به همین خاطر در عمل سطح تاثیرگذاری بسیار کمتری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. هرچه ما بیشتر به این نکته توجه کنیم، توانایی بیشتری برای تعامب سازنده با مخاطب هدف خواهیم داشت.
جمع بندی
بدون تردید همکاری با افراد تاثیرگذار در قالب ارائه هدیه دشواری های خاصی دارد. بسیاری از برندها به دلیل پیچیدگی و حساسیت این موضوع به هیچ وجه سراغ آن نمی آیند. هدف اصلی ما در این بخش بررسی شیوه اجرای چنین کمپین هایی به صورت گام به گام بود. اگر شما توصیه های مورد بررسی در این مقاله را سرلوحه استراتژی بازاریابی و همکاری تان با اینفلوئنسرها قرار دهید، موفقیت تان تا حد زیادی تضمین خواهد شد.
بدون شک منابع اطلاعاتی و یافته های تازه تری نیز در حوزه بازاریابی تاثیرگذار در دسترس است. توصیه نهایی ما برای برندها تلاش برای به روزرسانی مداوم دانش و مهارت شان در این حوزه است. به این ترتیب همیشه توانایی جلب نظر مخاطب هدف به صورت تاثیرگذار را خواهند داشت.