اینفلوئنسر مارکتینگ بخشی جدید و بسیار مهم در زمینه بازاریابی محسوب می شود که در آن تبلیغات به وسیله برخی افراد خاص که قدرت تاثیرگذاری بر مخاطب را دارند، صورت می گیرد. اهمیت این موضوع از این منظر است که آمارها حاکی از آن است که شیوه های رایج تاثیر خود را از دست داده است. درواقع افراد هیچ گونه تمایلی ندارند تا صرفا یک محتوای تبلیغاتی را مشاهده کنند. بدون شک این امر نه تنها تاثیرگذار نخواهد بود، بلکه نتیجه عکس را نیز به همراه خواهد داشت و برند شما در ذهن مخاطب به عنوان یک مزاحم تلقی خواهد شد. به همین خاطر نیز اینفلوئنسرها به عنوان افرادی که از طرفداران زیادی برخوردار هستند، گزینه های به مراتب بهتری برای تبلیغات محسوب می شوند. اگرچه افراد مطرح جامعه نظیر ستارگان سینما بهترین گزینه ها برای این امر محسوب می شوند، با این حال بالا بودن رقم همکاری با آنها، باعث می شود تا افرادی دیگر، گزینه های اقتصادی تری باشند.
در این رابطه توجه داشته باشید که این افراد نیز نباید مستقیما به تبلیغ محصول شما بپردازند درواقع شما باید در نحوه تبلیغ، آنها را کاملا آزاد بگذارید تا با توانایی های خود برند و یا محصولات شما را نیز به محتواهای تولیدی اضافه کنند. در این رابطه لازم است تا به هماهنگ بودن اینفلوئنسر مدنظر با نوع کسب وکار خود توجه داشته باشید. برای مثال فردی که اینفلوئنسر مد و پوشاک محسوب می شود، بهترین گزینه برای برندهایی در همین زمینه خواهد بود. در این رابطه می توان انتظار داشت که حداقل طرفداران اصلی این افراد بنا بر الگوپذیری از آنها، به سرعت به مشتریان شما تبدیل شوند.
در این رابطه توجه داشته باشید که حتی خود شما می توانید به یک اینفلوئنسر تبدیل شده و اقدام به تبلیغ برای برند خود کنید. به همین خاطر در این رابطه نباید تنها راهکار موجود را همکاری با سایرین تلقی کرد. در همین راستا و در ادامه به بررسی شش موردی خواهیم پرداخت که شما را به تبدیل شدن به یک فرد تاثیرگذار در زمینه ای خاص که در اصطلاح اینفلوئنسر نامیده می شود، یاری خواهد کرد.
1-از هشتگ ها به صورت هوشمندانه استفاده کنید
برای این امر که بتوانید بر روی دیگران تاثیرگذار باشید، لازم است تا در ابتدا زمینه اصلی خود را بیابید. برای مثال در صورتی که برند شما در زمینه محصولات آشپزخانه فعالیت دارد، لازم است تا به دنبال ایجاد تصاویری جذاب و در عین حال مداوم از روزمرگی های خود به عنوان یک آشپز باشید. در این رابطه قرار گرفتن در دسته اینفلوئنسرهای سبک زندگی و یا عکاسی، بهترین گزینه های موجود محسوب می شوند، با این حال حتی بهترین تصاویر نیز تا هنگامی که به خوبی دیده نشوند، ضامن موفقیت شما نخواهند بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا از هشتگ ها استفاده کنید تا شانس دیده شدن شما افزایش پیدا کند. در این رابطه توجه کنید که هشتگ های شما باید کاملا مرتبط با محتوای مطالب ارسالی باشد، این امر باعث خواهد شد تا مخاطبان شما از افرادی شکل گیرد که کاملا با زمینه کاری شما هماهنگی لازم را خواهند داشت. در این رابطه توجه داشته باشید که ارزش کار شما تنها به میزان دنبال کننده ها بستگی نداشته و کیفیت آنها از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود. به همین خاطر نیز نباید به دنبال هر راهی برای جذب مخاطب نظیر خرید دنبال کننده برای خود باشید. در آخر توجه داشته باشید که لازم است تا به تمامی نظرات و واکنش های افراد واکنشی دوستانه نشان دهید تا ارتباط لازم شکل گیرد.
2-بیوگرافی کاملی داشته باشید
افراد به محض دیدن صفحه باید اطلاعات جامعی را در رابطه با شما به دست آورند. این امر که علت فعالیت خود و زمینه موردنظر را انتخاب کرده و پیج اصلی شرکت را نیز معرفی کنید، از جمله مهم ترین آنها خواهد بود. در نهایت لازم است تا به نوعی به دنبال کردن هرچه بیشتر مخاطبان خود باشید. برای مثال می توانید چالش ها و مسابقات متعددی را تعیین کرده و با این اقدام مخاطب را با خود پیوند دهید. برای مثال استفاده از قابلیت استوری برای نمایش عکس های مشابه اقدامات خود توسط طرفدارانی که به دست آورده اید، از جمله اقدامات موثر در این رابطه خواهد بود. در نهایت توجه داشته باشید که در هر زمینه ای، شما با تعداد زیادی اینفلوئنسر مواجه خواهید بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا به دنبال راهکارهایی برای منحصر به فرد بودن باشید. در این رابطه بزرگ و کوچک بودن اقدام مدنظر نبوده و جذابیت آن مهم ترین عامل محسوب می شود. در نهایت این امر که با سایر اینفلوئنسرها ارتباط خوبی را برقرار کنید، به رشد سریع تر منجر خواهد شد. درواقع شما می توانید محصولات سایرین را نیز تبلیغ کرده و در ازای آن بخواهید که تبلیغاتی را نیز برای شما انجام دهند.
3-مخاطبان خود را بسنجید
شما باید لیستی از هواداران خود را ایجاد کنید تا بتوانید وفادارترین و یا آنهایی را که بیشترین خرید را از شما دارند، شناسایی کنید. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید برنامه ریزی بهتری را برای آن داشته باشید. همچنین لازم است تا نسبت به شبکه اجتماعی موردنظر خود نیز فکر کنید. برای مثال اگرچه اینستاگرام در حال حاضر بهترین مکان برای این امر محسوب می شود، با این حال در صورتی که جامعه هدف شما کاملا محلی است، لازم است تا پرکاربرترین مورد را انتخاب کنید. در نهایت توجه داشته باشید که حضور در بیش از یک شبکه، به علت این امر که هر یک از آنها محتواهای خاص خود را نیاز خواهد داشت، بیش از حد زمان بر خواهد بود. به همین خاطر نیز ابدا توصیه نمی شود. در نهایت توجه داشته باشید که بدون استراتژی، اقدامات شما با برنامه و هدف درست نخواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا استراتژی های درستی را برای خود انتخاب کنید.
مطلب مرتبط: آینده اینفلوئنسر مارکتینگ در دست میکرواینفلوئنسرها
4-از فرصت ها غافل نشوید
هر اتفاقی در صورت یک نگاه درست، می تواند به فرصتی ایده آل تبدیل شود. به همین خاطر نیز لازم است تا کاملا نسبت به اتفاقات پیرامون خود آگاه باشید. در نهایت توجه داشته باشید که بیش از حد به امور تبلیغاتی نپرداخته و از ارسال محتواهای گوناگون و بعضا شخصی نیز غافل نشوید. این امر که با مخاطبان خود ارتباط مستقیم نیز داشته باشید، از دیگر اقداماتی محسوب می شود که به جذابیت بیشتر کارهای شما خواهد افزود. در نهایت پس از کسب شهرت، لازم است تا مصاحبه هایی را انجام دهید تا همگان از داستان شکل گیری شما مطلع شوند. این امر برای شما بار مالی ای را نیز به همراه نداشته و بدون شک هر رسانه ای از یک مطلب جذاب که اطمینان دارد که طرفداران زیادی را خواهد داشت، استقبال خواهند کرد.
5-روش های جدید را امتحان کنید
این امر که بخواهید با تکیه بر روش های قبلی خود پیش بروید، بدون شک باعث خواهد شد تا پس از مدتی اقدامات شما برای مخاطب بیش از حد تکراری شود. به همین خاطر نیز لازم است تا هر ماه، زمانی را برای بررسی اقدامات لازم برای آینده اختصاص دهید. در نهایت توجه داشته باشید که باید برای اقدامات خود داستانی داشته باشید. به همین خاطر نیز توصیه می شود که برای تمامی عکس های خود متنی را یادداشت کنید. این امر که نوشته ها از خودتان باشد، به تاثیر بیشتر اقدامات کمک خواهد کرد. برای مثال می توانید دلیل گرفتن عکس و یا اقداماتی که برای آن انجام داده اید را شرح دهید و یا یک خاطره مرتبط با موضوع عکس را بیان کنید. در آخر این امر که متن خود را با یک پرسش و یا سوال خاتمه دهید، به درگیر شدن بیشتر مخاطب با شما کمک بسیاری را خواهد کرد.
6-صفحه خود را به حالت تجاری درآورید
بیزینس اکانت ها از جمله امکانات اینستاگرام محسوب می شود که برای افرادی که قصد استفاده تجاری از این شبکه اجتماعی را دارند، تدارک داده شده است. به همین خاطر نیز با توجه به امکانات بی نظیر آن، لازم است تا حتما اکانت خود را به این حال درآورید. در نهایت توصیه می شود تا کار را به خود محدود ندانسته و با شناسایی افرادی که استعداد کافی در این زمینه را دارند، به افزایش محدوده عملکردی برند خود کمک کنید. در این رابطه به تاثیر سن در جذب مخاطب نیز توجه داشته و در صورتی که قصد دارید تا قشر جوان را نیز به صف مشتریان خود اضافه کنید، حتما از فردی هم سن با آنها استفاده کنید.
در آخر توجه داشته باشید که بررسی مداوم اقدامات مشابه برترین های این عرصه و مطالعه مقالات و سخنرانی های مرتبط، به بهبود عملکرد شما در این زمینه منجر خواهد شد. به همین خاطر نباید هیچ گاه سطح خود را کافی تلقی کرده و نقطه پایانی را مشخص کنید.