امروزه اغلب مردم برای جستوجوی محتوا از گوگل استفاده می کنند. این موتور جستوجو در طول دهه های گذشته به طور مداوم بر کیفیت خدماتش افزوده است. به همین خاطر اکنون دیگر اثری از یاهو یا بینگ به عنوان رقبای جدی گوگل باقی نمانده است. پیشرفت فناوری در حوزه بازاریابی موجب افزایش تمایل برندها برای استفاده از کلیدواژه های کاربردی شده است. الگوریتم طبقهبندی سایت ها از سوی گوگل به کاربرد کلیدواژه ها توجه بالایی دارد. به همین خاطر استفاده درست از کلیدواژه ها باید در دستور کار برندها قرار گیرد.
یکی از دستاوردهای مهم در طول سال های اخیر تحول در نحوه جستوجوی محتوا از سوی کاربران است. بسیاری از مردم نسبت به استفاده از الگوهای جستوجوی صوتی واکنش مثبتی از خود نشان داده اند. اگرچه الگوی جست وجوی آنلاین کاربران در حال تغییر است، اما این امر به معنای کاهش اهمیت کلیدواژه ها نیست. حتی اگر کاربران از طریق صوتی نیز به جستوجوی محتوا بپردازند، بازهم از برخی کلیدواژه ها استفاده خواهند کرد. این امر موجب ضرورت جستوجوی کلیدواژه های تازه از سوی برندها شده است. ما به عنوان یک برند برای موفقیت در حوزه بازاریابی نیاز به اطلاع مداوم از کلیدواژه های برتر و مورد علاقه کاربران داریم. تلاش برای جستوجوی دستی کلیدواژه ها امری زمانبر محسوب می شود. خوشبختانه امروزه برخی از ابزارهای کاربردی برای جستوجوی ساده کلیدواژه های برتر در حوزه های مختلف کسب و کار وجود دارد. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از برترین ابزارهای موجود در این زمینه است. در ادامه برخی از بهترین و کاربردی تری ابزارهای جستوجوی کلیدواژه ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. Keyword Surfer
اگر شما نیاز به یک موتور جستوجوی کلیدواژه ها در سطح حرفه ای دارید، باید به سراغ Keyword Surfer بروید. این ابزار حرفه ای دامنه وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد. این ابزار در نهایت سادگی به عنوان افزوده گوگل کروم فعالیت می کند. با افزودن آن به مرورگرتان امکان مشاهده آمارهای تحلیلی از کلیدواژ ه های مختلف فراهم خواهد شد. همچنین در صورت تمایل برای جستوجوی محتوای خاص تعداد کلیدواژه های مهم در آن حوزه به اطلاع ما خواهد رسید. بیتردید اطلاع از کلیدواژه های مهم به سادگی امری ایدهآل برای بازاریاب ها محسوب می شود. سرنوشت بسیاری از کمپین های بازاریابی در صورت آگاهی درست از کاربرد کلیدواژه ها به طور کلی تغییر خواهد کرد.
مزیت اصلی Keyword Surfer امکان استفاده رایگان از آن است. همچنین در هر موضوع 10 کلیدواژه برتر برای ما به نمایش درمی آید. این امر بسیاری از نیازهای ما را رفع خواهد کرد. شاید تنها نقطه ضعف این ابزار کاربردی عدم قطعیت و دقت بالای اطلاعاتش است. از آنجایی که این ابزار به طور رایگان در دسترس کاربران قرار دارد، تیم توسعهدهنده اش بودجه کافی برای همکاری با پژوهشگران حرفه ای را ندارد بنابراین ما باید در زمینه استفاده از اطلاعات موجود در این ابزار نهایت دقت را به خرج دهیم. این شکل به طور معمول با استفاده از چند ابزار دیگر رفع خواهد شد.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی محتوا در چیست؟
2. برنامهریز کلیدواژه های گوگل
ابزار رسمی گوگل یکی از بهترین نمونه ها برای بررسی کلیدواژه های مهم و برتر در حوزه های مختلف است. این امر فقط به دنیای کسب و کار محدود نیست. گوگل برای تمام کاربران امکان دسترسی به کلیدواژه های برتر را مهیا کرده است. بنابراین هیچ بهانه ای برای عدم طراحی کمپین بازاریابی براساس کلیدواژه های کاربردی باقی نخواهد ماند. این ابزار از نقطه نظر میزان اعتبار اطلاعات و دقت در پردازش آنها رتبه نخست را دارد. به هر حال گوگل به دامنه وسیعی از اطلاعات کاربران در سرورهای مختلفش دسترسی دارد. این امر اعتبار داده های گوگل را به شدت افزایش می دهد.
بسیاری از تیم های بازاریابی نسبت به کیفیت پایین اطلاعات ابزارهای بازاریابی به ویژه در زمینه یافتن کلیدواژه ها اعتراض دارند. این امر با استفاده از برنامهریز کلیدواژه های گوگل تا حد زیادی رفع خواهد شد. نکته مهم درباره کلیدواژه های گوگل امکان مشاهده نحوه تغییر و تحول آنها در طول زمان است. به این ترتیب ما بهترین اطلاعات درباره وضعیت کلیدواژه ها را در دست خواهیم داشت. وقتی ما از پیشزمینه کلیدواژه ها اطلاع داشته باشیم، امکان بررسی دقیقی برای پیشبینی آیندهشان نیز وجود خواهد داشت. به این ترتیب کمپین ما دچار مشکل استفاده از کلیدواژه ها تاریخ مصرف گذشته نخواهد شد.
3. QuestionDB
شاید مشاهده یک پلتفرم پرسش و پاسخ محور در زمینه یافتن کلیدواژه ها عجیب به نظر برسد، با این حال در اینجا ما باید ابزار کاربردی QuestionDB مواجه هستیم. این ابزار محیطی مناسب برای پرسش و پاسخ میان بازاریاب ها و کاربران فراهم کرده است. اعتبار اصلی اطلاعات این پلتفرم مبتنی بر جامعه آماری گسترده اش است. بر این اساس نظرات بیش از 48 میلیون کاربر در حوزه های مختلف قابل مشاهده خواهد بود. وقتی نوبت به استفاده از کلیدواژه ها می رسد، باید نهایت دقت را به خرج دهیم. این امر شامل استفاده از کلیدواژه های معتبر می شود. مشاهده نظرات کاربران درباره هر کلیدواژه در ابزار QusetionDB کمک شایانی به ما برای بهبود کیفیت وضعیت بازاریابی برندمان خواهد کرد.
امروزه بسیاری از کاربران تمایل به بیان سلیقه و نظرات شان در حوزه های مختلف دارند. این امر موجب افزایش توجه برندها به نظرات مخاطب هدف شده است. برندهای بزرگ همیشه پیش از طراحی کمپین بازاریابی به بازخوردهای مشتریان نسبت به کمپین های قبلی یا پیش نمایش کمپین جدید توجه می کنند. این امر نقش سرنوشتسازی در تعیین آینده کمپین های بازاریابی خواهد داشت.
گاهی اوقات استفاده از ابزار QuestionDB هیچ نتیجه خاصی برای برندها در زمینه طراحی کمپین ندارد. این امر شامل آگاهی از عدم کاربرد مناسب برخی از کلیدواژه ها در زمینه بازاریابی است. به این ترتیب از بروز یک اشتباه بسیار خطرناک برای کمپین بازاریابی مان جلوگیری خواهیم کرد. متاسفانه برخی از برندها اصرار به استفاده از برخی کلیدواژه ها در زمینه بازاریابی دارند. این امر در نهایت موجب کاهش تمایل مخاطب هدف برای مشاهده محتوای بازاریابی آنها خواهد شد.
4. رنک ترکر
برخلاف اغلب ابزارهای مدیریت سئو، رنک ترکر مجموعه ای از اطلاعات ترکیبی است. امروزه استفاده از روش های مختلف برای گردآوری داده ها اهمیت خاصی دارد. اغلب مردم نسبت به اهمیت استفاده از چند منبع مختلف در زمینه پژوهش های کاربردی بیاطلاع هستند. این امر در زمینه کار برندها موجب افزایش بیدقتی و کاهش علاقه مخاطب به برندها خواهد شد.
اگر شما به دنبال استفاده از کلیدواژ ههای درست و دارای اعتبار هستید، باید استفاده از چند منبع مختلف را مدنظر قرار دهید. راهکار ساده تر در این میان اعتماد به آمارهای رنک ترکر است. این پلتفرم اطلاعات مختلف را در قالب داده های خام برای تحلیل در اختیار کارشناس های حرفه ای بازاریابی و مدیریت سئو قرار می دهد. گزارش نهایی نیز در قالب محتوای بصری یا متنی کوتاه در اختیار کاربران قرار می گیرد. به این ترتیب ما به ساده ترین شیوه ممکن برخی از نیازهای مان را رفع خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: موفقیت در مدیریت سئو مطالب با 10 راهکار طلایی
بدون تردید افزایش اهمیت مدیریت سئو در طول سال های اخیر موجب پدید آمدن استارتآپ هایی نظیر رنگ ترکر شده است. نکته مهم درباره این ابزار امکان استفاده رایگان از بخش قابل توجهی از خدماتش است. فقط در صورت علاقه به استفاده از اطلاعات کاربردی تر باید مقدار مشخصی هزینه اشتراک پرداخت کنیم.
5. گوگل ترندز
استفاده از گوگل ترندز برای آگاهی از کلیدواژه ها راهکار منطقی محسوب می شود. کاربرد کلی این ابزار نمایش وضعیت ترندهای مختلف در بازه های زمانی گوناگون است. بدون تردید ترندهای داغ بازاریابی همیشه در صدر علاقهمندی کاربران قرار ندارد. به همین خاطر اطلاع از وضعیت آنها برای طراحی کمپین های تازه دارای اهمیت فراوانی است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای بازاریابی بدون استفاده از ترندهای جدید است. به این ترتیب کمپین آنها مورد بیتوجهی مخاطب هدف قرار می گیرد. این امر موجب کاهش علاقه کاربران برای مشاهده محتوای این برند در آینده خواهد شد.
اگر در حوزه بازاریابی فعالیت داشته باشید، به خوبی از دشواری های حذف شهرت منفی برندها آگاهی دارید. این امر با توجه به وجود رقبای مختلف در این عرصه برای برندها بسیار سخت است بنابراین تمرکز اصلی ما باید پیشگیری از سوءشهرت برندمان باشد. این امر با استفاده درست و منطقی از ترندهای برتر در زمینه بازاریابی امکانپذیر خواهد شد.
مزیت ابزار گوگل ترندز امکان استفاده رایگان از بانک اطلاعاتی آن در کنار بهرهمندی از داده های معتبر است. وقتی گوگل پشت فعالیت یک ابزار باشد، اطمینان از کیفیت بالای خدمات آن اجتنابناپذیر خواهد بود. این امر با توجه به سابقه مناسب گوگل و همچنین رضایت بالای کاربران از اطلاعات گوگل ترندز قابل فهم است.
6. کنسول گوگل سرچ
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل تحت عنوان «گوگل سرچ» در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. این ابزار به خوبی امکان مشاهده آخرین ترندهای برتر و تغییرات آنها در طول زمان را فراهم می سازد. تفاوت اصلی این ابزار با سایر نمونه های مشابه اتکا بر داده های موتور جستوجوی گوگل، یاهو و بینگ است. به این ترتیب امکان مشاهده تفاوت کلیدواژه ها در هر موتور جستوجو نیز وجود دارد. این امر اعتبار داده های گوگل سرچ را به شدت افزایش می دهد.
بسیاری از برندها علاقهمند به مدیریت سایت شان به گونه ای هیجانانگیز برای مخاطب هدف دارند. این امر بدون استفاده از ترندهای برتر و کلیدواژه های مناسب غیرممکن است بنابراین ما باید همیشه نیم نگاهی به وضعیت کلیدواژه ها در گوگل سرچ داشته باشیم. در غیر این صورت هر لحظه امکان انحراف از اهداف اصلی بازاریابی وجود دارد.
بسیاری از برندها در زمینه تعیین اهداف بازاریابی عملکرد درخشانی دارند. با این حال در مرحله اجرا کمتر نشانی از آن هوش و ذکاوت به چشم می خورد. استفاده از ابزارهای مناسب در زمینه بازاریابی شانس ما برای فعالیت بهتر را افزایش خواهد داد. این امر موجب ایجاد تمایز میان برند ما و رقبا در نگاه مشتریان می شود. امروزه با توجه به حضور برندهای مختلف در عرصه بازاریابی ایجاد تمایز اهمیت زیادی دارد. برندهای شبیه به هم هرگز مورد توجه گسترده مشتریان قرار نمی گیرند. مزیت اصلی برندهای بزرگ و موفق توانایی بالای شان در ایجاد تمایز میان خود و دیگران است. این امر با مشاهده نحوه فعالیت برخی از برندهای بزرگ قابل درک است.
7. Answer The Public
یکی دیگر از پلتفرم های مناسب برای جستوجوی وضعیت کلیدواژه ها Answer The Public نام دارد. این ابزار امکان جستوجوی وضعیت میلیون ها کلیدواژه را فراهم می سازد. نکته جالب اینکه تمام خدمات این پلتفرم به صورت رایگان عرضه می شود بنابراین نیازی به پرداخت هزینه از سوی برندها نخواهد بود.
مطلب مرتبط: کلید طلایی حداکثرسازی تاثیرگذاری در بازاریابی محتوایی
اگر به دنبال استفاده از اطلاعات ترکیبی چند ابزار مهم و همچنین آگاهی از نظرات کاربران درباره آنها هستید، حتما ثبت نام در Answer The Public را مدنظر قرار دهید. مدیریت این ابزار برعهده برخی از ماهرترین بازاریاب ها و کارشناس های مدیریت سئو در سراسر جهان قرار داد بنابراین میزان اعتبار اطلاعات آن محل تردید نخواهد بود.
امروزه یکی از نگرانی های اصلی برندها در زمینه استفاده از خدمات ابزارهای جستوجوی کلیدواژه میزان اعتبار آنهاست. وقتی ما به سابقه یک ابزار و نظر کاربران درباره آن نگاه کنیم، امکان اطلاع از وضعیت کلی آن وجود خواهد داشت. به این ترتیب ما سرنوشت کمپین بازاریابی مان را در دست خواهیم گرفت.
بدون تردید فرآیند بازاریابی و مدیریت سئو دشواری های خاص خود را دارد. این امر بدون توجه به داده های معتبر و استفاده از ابزارهای کاربردی همراه با چالش های زیادی خواهد بود. استفاده از ابزارهای مورد بررسی در این مقاله نقش مهمی در کاهش نیازهای برندها خواهد داشت.