اگرچه بیشتر افراد با مفهوم سئو آشنایی دارند، با این حال مفهوم بزرگتر آن را باید SEM دانست که به معنای کلیه روش هایی است که باعث خواهد شد تا از موتورهای جست و جو، درآمد بیشتری را داشته باشید. تحت این شرایط تبلیغات کیکی هم در زیرمجموعه آن قرار می گیرد. با این حال سئو تنها به این موضوع اشاره دارد که لازم است تا شرایط سایت را برای بهتر دیده شدن مهیا کرد. برای این امر که از SEM بهترین استفاده را داشته باشید، آشنایی با اشتباهات رایج افراد بدون شک راهنمای عمل بسیار خوبی خواهد بود که در ادامه 10 مورد منتخب را بررسی خواهیم کرد.
1-تبلیغات و کمپین های گسترده
اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، با این حال واقعیت این است که امروزه به خاطر سطح دسترسی بسیار بالای مشتریان به اطلاعات، دیگر نمی توان آنها را با اقداماتی نظیر بمباران تبلیغاتی و کمپین های گسترده به مشتری تبدیل کرد. نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار دهید این است که در اقتصاد امروز، مشتری به کسی اطلاق می شود که برند شما را صرفا برای یک بار خرید انتخاب نکنند. تحت این شرایط شما تنها زمانی می توانید خود را در زمینه جذب مشتری موفق تلقی نمایید که تمایل برای خرید مجدد، مهیا شده باشد. واقعیت این است که امروزه تبلیغات دیگر جذابیت گذشته را نداشته و شما باید تولید محتوای حرفه ای برای تمامی محصولات خود داشته باشید. درواقع مشتری باید به خوبی قانع شده باشد که چرا باید از محصولات شما استفاده کند. همچنین لازم است تا برای هر محصول، استراتژِی جداگانه ای داشته باشید. درواقع دیگر نمی توان با کمپین های بزرگ، انتظار داشت که تمامی محصولات به فروش برسد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است که نگاهی به آمارها داشته باشید تا تفاوت های مشتریان را بهتر بتوانید درک نمایید. همچنین استفاده از ابزارهای تحلیل و سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند، به شما در فعالیت هرچه بهتر کمک خواهند کرد.
مطلب مرتبط: قواعد استفاده از SEO و SEM برای رشد کسب و کارهای آنلاین
2-عدم هماهنگی میان SEO و SEM
یکی دیگر از مشکلات رایج این است که افراد تنها به سئو توجه دارند. این امر در حالی است که شما باید این اقدام را با توجه به مقوله بزرگتر آن انجام دهید. تحت این شرایط طبیعی است که برخی از اقدامات از لیست شما خارج شود. این نکته مهم باعث شده است که بسیاری از سایت ها از سئو خود نتیجه لازم را نداشته باشند.
3-عدم مدیریت درست هزینه ها
برخی از مدیران بر این باور هستند که برای رشد یک کسب و کار لازم است تا هزینه زیادی را متحمل شد. اگرچه این موضوع بدون شک تاثیرگذار است، با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که اگر همه چیز مطابق پیش بینی ها جلو نرود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ با نگاهی به بزرگترین برندهای جهان متوجه این امر خواهید شد که آنها ابدا شروعی درخشان و پرزرق و برق را نداشته اند. درواقع آنها حتی یک دفتر کار واقعی هم نداشته و با حداقل هزینه ها شروع کرده اند. این موضوع باعث شده تا در ابتدای کار خود متحمل هزینه های سنگین نشوند. درواقع بسیاری از مدیران برای پوشش این هزینه ها به سراغ سرمایه گذار می روند که این موضوع باعث خواهد شد تا بخش زیادی از سهام شرکت از دست برود. دلیل نگاه منفی به این موضوع هم به این خاطر است که شما در ابتدای کار خود برندی ارزشمند را در اختیار ندارید و این امر طبیعی است که سرمایه گذار در جایگاه بالاتر قرار گیرد و قراردادی منصفانه را نداشته باشید. با این حال هنگامی که مراحل رشد لازم شکل گرفته باشد، شما می توانید قراردادی را امضا نمایید که حتی برای شما نتیجه بخش تر محسوب می شود. به همین خاطر توصیه می شود که خصوصا در ابتدای کار خود در تلاش برای کاهش هزینه ها تا مرحله رشد اولیه باشید. در جهان امروز که اینترنت به مهمترین بستر تبلیغاتی افراد تبدیل شده، طبیعی است که شما بیشترین تمرکز و هزینه را هم در همین بخش انجام دهید. توجه به هزینه کمتر هم باعث خواهد شد تا به دنبال روش های خلاقانه تری باشید. برای موفقیت در این بخش، پیگیری مداوم هزینه ها امری کاملا ضروری خواهد بود.
4-عدم استفاده از کلمات کلیدی منفی
یکی از عجیب ترین موضوعات این است که افراد تصور می کنند استفاده از کلمات کلیدی منفی، ضدتبلیغ خواهد بود. بر این اساس یک نویسنده هم نباید در متن کتاب خود از کلمات منفی استفاده کنند. این موضوع باعث می شود که در سایت ها با صرفا کلماتی مواجه باشیم که بار معنایی مثبت به همراه دارند. تحت این شرایط مشتری کاملا به شما شک خواهد کرد. درواقع این امر طبیعی است که هیچ برندی در بالاترین سطح ممکن قرار نداشته باشد. تحت این شرایط لازم است تا از ضعف ها نیز صحبت شود. درواقع شما باید این قانون نادرست را کنار بگذارید و کلمات منفی موردنیاز را هم مورد توجه قرار دهید. نکته جالب این است که براساس آمارها، بسیاری از جست و جوهای افراد براساس همین کلمات کلیدی منفی انجام می شود.
مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی اینترنتی با 12 اقدام ضروری
5-عدم توجه به منافع شرکت
بسیاری از مدیران براساس سلیقه خود تصمیم می گیرند. این امر در حالی است که منافع شرکت مهمتر از هر چیزی است. تحت این شرایط حتی ممکن است نیاز به این موضوع وجود داشته باشد که با برندی همکاری نمایید که از مدیر آن خوش تان نمی آید. به همین خاطر توصیه می شود که نیازهای برند خود را مشخص کرده و تصمیمات خود را تنها براساس آنها انجام دهید. با این اقدام شما با فرصت های جدیدی مواجه خواهید شد که در حالت عادی شانسی برای آنها وجود ندارد.
6-هدف گذاری اشتباه
همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که شما حتی در بهترین حالت هم نمی توانید در تمامی نقاط جهان فروش داشته باشید. درواقع برخی از بازارها ممکن است ابدا برای شما نتیجه ای را دربر نداشته باشد. با این حال در زمینه بازاریابی اینترنتی، بسیاری از برندها مکانیابی جغرافیایی نادرستی را دارند. همین امر باعث می شود تا زمان و بودجه خود را از دست بدهند. برای مثل هنگام استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل، مخاطبان جهانی وجود دارد که ممکن است ابدا برای شما مناسب نباشد. به همین خاطر همواره باید شخصی سازی های لازم را انجام دهید. این نکته را فراموش نکنید که حتی شهرهای همجوار هم ممکن است بازار هدف شما نباشد. درواقع در این بخش بسیار مهم است که هدف خود را به خوبی تعیین نمایید.
7-فعالیت غیرحرفه ای در یوتیوب
بسیاری از افراد تصور می کنند که در رابطه با استفاده تجاری از یوتیوب به عنوان بزرگترین بستر اشتراک گذاری ویدئو، لازم است تا صفحه ای برای خود داشته باشند. این امر اگرچه نتایج خوبی را در پی دارد، با این حال اگر قصد سرمایه گذاری و فعالیت حرفه ای را ندارید، توصیه می شود که در این زمینه اقدامی را انجام ندهید. دلیل این امر نیز به این خاطر است که در این شبکه، رقبای متعددی وجود دارد که فعالیت خود را با کیفیت خوبی انجام می دهند. تحت این شرایط شما شانس بسیار کمی را با فعالیت ضعیف جهت دیده شدن خواهید داشت. همچنین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که فعالیت ضعیف، اعتبار برند شما را نیز نابود خواهد کرد. با این حال شما می توانید از بخش تبلیغاتی آن استفاده کرده و برند را در معرض دید افراد مختلفی قرار دهید. در این رابطه نیز شما باید به صفحاتی که تبلیغ شما قرار است بر روی آنها قرار گیرد و کشورهای هدف نیز توجه داشته باشید. همچنین آمارها را به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهید تا از درست بودن همه چیز اطمینان داشته باشید.
8-به دنبال راهکارهای تجربی باشید
در بسیاری از شرایط افراد در کار خود به تجربیاتی دست پیدا می کنند که در هیچ مقاله ای وجود ندارد. درواقع بسیاری از توصیه ها هم ممکن است برای برند شما نتیجه لازم را به همراه نداشته باشد و زمان طلایی آنها از دست رفته باشد. تحت این شرایط استفاده از تجربیات افرادی که در زمینه ای موردنظر شما فعالیت داشته اند، بسیار کاربردی خواهد بود. درواقع سیستم های مختلف، به علت استفاده از هوش مصنوعی ممکن است تحلیل های درست و مطابق واقعیت موجود نداشته باشند. به همین خاطر شما نباید تنها به آنها اکتفا نمایید.
9-اجرای یک استراتژی بدون اختصاص زمان مناسب
بسیاری از مدیران زمان زیادی را صرف انتخاب یک استراتژی می کنند و با این حال نسبت به نتایج ابدا صبور نیستند. این امر باعث می شود که تمامی تلاش های آنها، بی نتیجه باقی بماند. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در رابطه با نتایج دید منطقی داشته باشید و با چند مدیر دیگر هم مشورت نمایید. درواقع حتی برخی از شرایط ممکن است باعث شود که شما نتایج را در زمانی به مراتب دیرتر از توقعات، مشاهده نمایید. در این زمینه تنها کافی است تا به صورت مداوم پیگیری های لازم را انجام دهید تا از قرار داشتن در مسیر درست، اطمینان داشته باشید.
مطلب مرتبط: روش بازاریابی اینترنتی و اصول موفقیت در آن
10-شروع اشتباه نداشته باشید
همه ما با این جمله مواجه شده ایم که تنها کافی است تا قدم اول را برداریم و همه چیز پس از آن هموار خواهد شد. این امر جمله ای کاملا اشتباه بوده و تنها کافی است که جسارت برداشتن قدم اول را داشته باشیم. درواقع یک شروع اشتباه باعث خواهد شد تا فعالیت های بعدی هم متأثر از آن با نتایج لازم همراه نباشد. در این زمینه توصیه می شود که نسبت به قدم اول خود و فعالیت هایی که میخواهید شروع نمایید، توجه ویژه ای را داشته باشید. بدون شک انتخاب های درست، شما را به موقعیت های بسیار خوبی هم نزدیک خواهد کرد.
در آخر توصیه می شود که بر روی افزایش دانش و آگاهی خود در زمینه بازاریابی اینترنتی سرمایه گذاری کرده و در صورت نیاز، تیمی حرفه ای را استخدام نمایید. درواقع با توجه به سرعت فوق العاده رشد علم در تمامی زمینه ها، ابدا نباید به سطحی محدود شوید.