بازه زمانی پایان سال دوباره فرا رسیده است. این یعنی شمار بالایی از خریداران دوباره برای تهیه محصولات موردنیازشان در فروشگاه های مختلف صف خواهند کشید. بازاریاب ها در این بازه زمانی مهم از همیشه خوشحال تر خواهند بود. دلیل این امر نیز امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان است. اگر شما هم در عرصه کسب و کار به دنبال کسب رکوردهای بالا برای فروش هستید، الان بهترین فرصت ممکن خواهد بود.
تیم های بازاریابی به طور معمول برای مناسبت های مهم برنامه ریزی بسیار زیادی انجام می دهند. اگر برند شما در این بازه زمانی مهم توانایی کسب موفقیت کاری را داشته باشد، وضعیتش در مدت زمان کوتاهی به کلی دگرگون خواهد شد. با این حساب شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این زمان مهم برنامه ای دقیق داشته باشید.
وقتی صحبت از تهیه یک برنامه کاربردی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مناسبت های مهم می شود، همیشه مسئله ای به نام ایده مناسب پیش روی کارآفرینان خواهد بود. اگر شما ایده ای مناسب برای بازاریابی در اختیار نداشته باشید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. این امر حتی درباره بزرگ ترین برندهای دنیا نیز مصداق دارد. درست به همین خاطر چنین برندهایی همیشه به دنبال استفاده از ایده های کاربردی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن هستند.
مطلب مرتبط: توصیه های کاربردی برای برندها در تعطیلات سال نو
هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات برای بازاریابی در بازه های زمانی مهم یا به عبارت بهتر مناسبت های اساسی است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان هستید، ایده های مورد بحث در این مقاله کاربرد بالایی برای تان خواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
آماده شدن برای شروع بازاریابی
شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان تان در مناسبت های مهم باید اول از همه شرایط پیچیده آن را درک کنید. هیچ تیم بازاریابی با فعالیت ساده و مطابق همیشه امکان جلب نظر مشتریان در بازه های زمانی مهم را ندارد. این امر به خوبی اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تلاش برای نمایش جلوه ای هیجان انگیز از برند را نشان می دهد. با این حساب اگر شما توانایی جلب نظر مشتریان براساس نمایش تغییر حس و حال برندتان در این میان را نداشته باشید، شرایطتان به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد. چنین امری شما را در مقایسه با رقبای تان در شرایط به شدت پیچیده ای قرار می دهد.
مشتریان با مشاهده وضعیت برند شما باید به خوبی نسبت به تغییر عملکردتان در واکنش به مناسبت پیش روی آگاهی کسب کنند، در غیر این صورت هر چقدر هم که تلاش کنید شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد.
اگر تیم بازاریابی شما به دنبال رونمایی از محصولی تازه در مناسبت پیش روی است، باید از قبل برنامه ای دقیق برای آن در نظر داشته باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به شدت در خطر قرار دهد.
انتخاب کانال های بازاریابی مناسب
شما امروزه برای بازاریابی کانال های بسیار متنوعی در اختیار دارید. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان کمک خواهد کرد. متاسفانه برخی از برندها در زمینه بازاریابی فقط به شبکه های اجتماعی تمایل نشان می دهند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما در بلندمدت تاثیرگذاری برندتان بر روی مشتریان را کاهش خواهد داد.
اگر شما به دنبال انتخاب بهترین کانال های بازاریابی هستید، باید با توجه به شرایطتان در این راستا اقدام نمایید. این امر شامل استفاده از چند کانال بازاریابی به طور همزمان است. برخی از مهمترین کانال های بازاریابی در دنیای کنونی به شرح ذیل است:
• شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و هزینه های بازاریابی را به شدت پایین نگه خواهد داشت. امروزه پلتفرم هایی مثل فیس بوک، اینستاگرام و توییتر در میان محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا قرار دارند.
• موتورهای جست و جو: سرمایه گذاری بر روی تبلیغات در موتورهای جست و جو دیگر امری عجیب یا دست نیافتنی نیست. شما با سرمایه گذاری بر روی این حوزه به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت. در دنیایی که تمام مردم برای جست و جوی محتوای آنلاین از گوگل استفاده می کنند، نمایش محتوای بازاریابی شما در این پلتفرم اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
• بازاریابی ایمیلی: شاید خیلی از بازاریاب ها فکر کنند ایمیل دیگر گزینه ای محبوب برای بازاریابی نیست، اما کاربران هرگز چنین ایده ای ندارند. هنوز هم بسیاری از مردم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از ایمیل استفاده می کنند. این امر دامنه گسترده ای از کارها را شامل می شود. با این حساب شما نیز به عنوان بازاریاب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ایمیل های جذاب را خواهید داشت.
• بازاریابی آفلاین: بازاریابی آفلاین شیوه ای قدیمی و بسیار مناسب محسوب می شود. امروزه دنیای فناوری توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است، اما این امر به معنای ضرورت بی توجهی به دیگر جنبه های زندگی نیست. شما هنوز هم امکان سرمایه گذاری بر روی تبلیغات در روزنامه ها و تلویزیون را دارید. این الگو شاید اندکی قدیمی باشد، اما تاثیرگذاری مناسب را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه فروش آخر سال برندتان را افزایش دهید؟
طراحی صفحه فرود منحصر به فرد
در ابتدای این مقاله گفتیم که فضای بازاریابی برند شما برای مناسبت های مهم باید تفاوتی با شرایط عادی داشته باشد. یکی از نکات مهم در این میان ضرورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با طراحی صفحه های فرود مناسب است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد.
اگر شما خودتان را جای مشتریان قرار دهید، مشاهده صفحه های فرود کلیشه ای و بدون تغییر در مناسبت مهمی مثل کریسمس برای تان کسل کننده خواهد بود. این امر هرگونه انگیزه ای در شما برای تعامل با برند مورد نظر را از بین می برد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای تعامل با مشتریان براساس المان های انحصاری باشید. در این صورت وقتی مایل به تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان هستید، دیگر هیچ مشکلی پیش روی برندتان قرار نخواهد گرفت.
نمایش برنامه و ایده های برندتان برای مناسبت های مهم فقط بخشی از کار است. با این حال اگر شما در همین بخش ابتدایی کار عملکرد خوبی نداشته باشید، کمتر کسی به برندتان توجه نشان خواهد داد. این امر در بلندمدت توانایی برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین باید از همین حالا به دنبال ایده هایی برای شخصی سازی صفحات فرودتان برای مناسبت های مهم باشید، در غیر این صورت برندتان خیلی راحت رقابت را به دیگر کسب و کارهای بزرگ واگذار خواهد کرد.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان از ایده های بازاریابی در فرمت ویدئو یا حتی متن استفاده می کنند. اگر در این میان تبلیغات شما با یک صفحه فرود مناسب حمایت نشود، شانس تان برای جلب نظر کاربران به شدت کاهش پیدا می کند. درست به همین خاطر شما باید در کنار ایده های بازاریابی برای نمایش محتوای جذاب به مشتریان به دنبال صفحه های فرود مناسب نیز باشید، در غیر این صورت حتی بهترین ایده های مربوط به تولید محتوا نیز شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را افزایش نخواهد داد.
شروع زودهنگام و اتمام دیرتر کمپین
بسیاری از برندها دقیقا در لحظات پایانی یک مناسبت وارد بازار شده و پس از دقایقی کوتاه از آن خارج می شوند. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت سخت می کند. امروزه بازاریاب های حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبشان اول از همه کمپین مناسبتی برند را شروع کرده و دیرتر از سایر رقبا نیز آن را تمام می کنند. این امر به برندها امکان جلب نظر بیشترین تعداد ممکن مشتریان را می دهد.
اگر شما همیشه یک هفته مانده به کریسمس کمپین ویژه تان را شروع می کنید، اکنون باید برنامه تان را به طور کامل تغییر دهید. این امر شامل تلاش برای شروع کمپین در یک ماه مانده به پایان سال میلادی است. چنین تکنیکی به شما امکان جلب نظر مشتریان در طول یک ماه کامل را می دهد. با این حساب نرخ فروش تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
یادتان باشد مشتریان همیشه در بازار به دنبال برندهایی هستند که ثبات بالایی دارند. برگزاری کمپین ویژه مناسبتی در مدت زمانی به نسبت طولانی چنین ذهنیتی را در میان مشتریان القا خواهد کرد. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بسیار ساده و بی دردسر بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت.
اطمینان از توانایی برند برای ارسال سفارش های زیاد
اگر برند شما در زمینه بازاریابی عملکرد خوبی داشته باشد، به احتمال زیاد در مناسبت مورد نظر نرخ فروش بسیار عالی را پشت سر خواهید گذاشت. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد آمادگی در بخش های مختلف برند به منظور پاسخگویی به سیل سفارشات و مشتریان پرتعداد است. این امر به شما امکان مدیریت بهینه شرایط برندتان را خواهد داد. متاسفانه امروزه برخی از کسب و کارها بدون توجه به توانایی شان برای مدیریت سفارش های پرتعداد به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. در این صورت حتی ثبت سفارش های بالا نیز دردی از این برندها دوا نخواهد کرد.
شما برای موفقیت در بازاریابی مناسبتی باید اول از همه شرایط برندتان را به طور حرفه ای مورد ارزیابی قرار دهید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای بازاریابی مناسب و تاثیرگذاری دقیق بر روی مشتریان خواهد داد، در غیر این صورت حتی با جلب نظر مشتریان هم توانایی تان در تهیه و ارسال سفارشات موجب بروز بحران خواهد شد. یادتان باشد اگر برند شما فقط یک بار هم که شده در تهیه سفارشات مشتریان اشتباه کند، دیگر هرگز کسی سراغ کسب و کارتان نخواهد آمد. با این حساب باید همیشه براساس برنامه ای مشخص آماده ثبت و ارسال سفارشات باشید.
مطلب مرتبط: فروش بهتر در مناسبت های مهم با 6 راهکار کاربردی
ارائه فروش های ویژه محدود
مشتریان همیشه مایل به خرید همراه با تخفیف در مناسبت های مهم هستند. این امر به کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. اگر برند شما نیز در این شرایط به سر می برد، باید پیش از آنکه حسابی دیر شود در تلاش برای ارائه تخفیف های مناسب به مشتریان باشید. این امر با توجه به اهمیت هر مناسبت برای مشتریان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، تعطیلات سال نو دارای اهمیت بسیار زیادی برای مشتریان است. با این حساب شما باید به طور کامل برای این مناسبت مهم خودتان را آماده کنید، در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان پیدا نخواهید کرد.
فروش های همراه با تخفیف بسیار زیاد باید همیشه در بازه زمانی محدودی صورت گیرد. بدون تردید شما توانایی ارائه تخفیف برای همیشه را ندارید. با این حساب توجه به بازه های کوتاه به شما امکان ایجاد هیجان تازه در مشتریان را می دهد. به این ترتیب آمار فروش تان در مناسبت های مهم به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
بارگذاری محتوای مربوط به فروش در سایت رسمی برند یکی از ایده های مناسب برای جلب نظر مشتریان محسوب می شود. این امر شما را در رقابت با دیگر برندها حسابی جلو خواهد انداخت. بنابراین از هر فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید.
اگر در شرایط ارائه تخفیف توجه ویژه ای به مشتریان وفادار برندتان داشته باشید، همیشه وضعیت برندتان به بهترین شکل ممکن پیش خواهد رفت. امروزه منبع اصلی درآمد برندها مربوط به مشتریان وفادار است. با این حساب ارائه تخفیف های بیشتر به این دسته از مشتریان هرگز ایده بدی نخواهد بود. متاسفانه برخی از برندها در مناسبت های مهم به طور کامل مشتریان وفادارشان را فراموش می کنند. این امر یکی از بزرگ ترین اشتباهات دنیا در زمینه تعامل با مشتریان محسوب می شود. این طوری شما باید به طور مداوم دنبال مشتریان وفادار تازه باشید و این چرخه برای همیشه ادامه پیدا خواهد کرد.
پیشنهاد ویژه برای ارسال رایگان محصول
یکی از دردسرهای خرید آنلاین هزینه ارسال محصولات است. این امر برای هیچ مشتری جذابیت ندارد. با این حساب شما باید پیش از آنکه وضعیت برندتان حسابی سخت شود، اقدام به حل و فصل این مشکل نمایید. امروزه هر برندی برای جلب نظر مشتریان و کاهش تاثیر منفی هزینه ارسال مرسولات راهکار خاص خودش را دارد. توصیه ما در این میان پیشنهاد ارسال رایگان محصول برای بازه های زمانی ویژه ای مثل مناسبت های مهم است. این امر به شما امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهد داد.
بدون تردید هر برندی در زمینه بازاریابی بودجه مناسبی برای مناسبت های مهم دارد. اگر شما فکر می کنید ارسال رایگان محصولات دردسر بالایی برای تان به همراه دارد، توصیه ما کاهش هزینه های بازاریابی و در عوض سرمایه گذاری بر روی ارسال رایگان مرسولات است. این امر نه تنها جذابیت بیشتری برای مشتریان به همراه خواهد داشت، بلکه به شما نیز امکان تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مشتریان را می دهد.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر در صنعت خرده فروشی آنلاین در سال 2022
ارائه تخفیف با معرفی برند به دوستان
برخی از برندها تخفیف های ویژه شان را فقط در صورت معرفی برند یا یکی از محصولاتش از سوی مشتریان به دوستان شان اعمال می کنند. این امر شاید در نگاه نخست پیچیده باشد، اما در مناسبت های مهم به شما امکان جلب نظر ویژه مشتریان تازه را می دهد. بدون شک هیچ کس از تخفیف های جذاب به راحتی نمی گذرد. با این حساب شما با طراحی تخفیف های جذاب و درخواست از مشتریان برای معرفی برند به یکی از دوستان شان به خوبی امکان فروش بالا در مناسبت های مهم را خواهید داشت. این امر وضعیت برندتان را به طور کامل تغییر می دهد.
یکی از جذابیت های این شیوه امکان استفاده از مشتریان فعلی برند به عنوان سفیر یا نماینده بازاریابی است. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای در مقایسه با رقبا جلو خواهد انداخت. بنابراین همیشه این تکنیک حرفه ای را مد نظر داشته باشید.
استفاده از واقعیت مجازی
واقعیت مجازی در طول سال های اخیر فناوری بسیار مهمی محسوب می شود. این فناوری در بسیاری از موارد به کار بازاریاب ها نیز میآید. کاربرد اصلی این فناوری جذاب در حوزه بازاریابی نمایش جزییات محصول برای مشتریان است. شما با واقعیت مجازی بدون اینکه باعث شک و تردید مشتریان درباره کیفیت محصولات تان شوید، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را خواهید داشت. با این حساب هیچ زمانی پیش روی برندتان برای تجربه فروش بالا در مناسبت های مهم نخواهد بود.
بی شک استفاده از فناوری واقعیت مجازی فقط برای مناسبت های مهم کاربرد ندارد. شما به طور کلی برای هر موقعیت ویژه ای در برندتان امکان استفاده از این فناوری را دارید. با این حال اگر تا به حال از این فناوری استفاده نکرده اید، مناسبت مهمی مثل کریسمس شروع خوبی خواهد بود.
استفاده از تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل برای هر برندی جذابیت دارد. امروزه هر کاربری برای جست و جوی محتوا به طور آنلاین از گوگل استفاده می کند. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. با این حساب شما هیچ مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
گوگل در مقایسه با پلتفرم های جست و جوی دیگر هم کاربران بسیار بیشتری دارد و هم اینکه امکانات تبلیغاتی متنوعی پیش روی شما قرار خواهد داد. بنابراین شما باید در وهله نخست به دنبال استفاده از این پلتفرم باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. شاید هزینه همکاری با گوگل اندکی در مقایسه با دیگر پلتفرم ها بالاتر باشد، اما در عوض شما همیشه امکان سود بردن از این همکاری را خواهید داشت.
بسیاری از بازاریاب ها در زمینه استفاده از خدمات گوگل تازه کار محسوب می شود. همین امر موجب شک و تردیدهای بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد. شما با این حساب باید پیش از اینکه کارتان در این زمینه را شروع کنید، اندکی درباره کلیت ماجرا تحقیق نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. توصیه ما در این بخش همکاری با برخی از کارشناس های حرفه ای یا دست کم استفاده از توصیه های شان در این رابطه است.
مطلب مرتبط: 10 اصل فروش در سال 2021
تبلیغ محصولات در فیس بوک
فیس بوک یکی از پلتفرم های بسیار جذاب برای مشتریان محسوب می شود. این پلتفرم به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. با این حساب شما هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. تعداد بالای کاربران فیس بوک در عمل به شما امکان هدف گذاری بر روی دامنه وسیعی از کاربران را می دهد. درست به همین خاطر تمام برندهای بزرگ دنیا حساب ویژه ای بر روی فیس بوک می کنند.
یادگیری تبلیغات در فیس بوک امر دشواری نیست. شما فقط باید به اندازه کافی برای جلب نظر مشتریان انگیزه داشته باشید. فیس بوک با یک تیم پشتیبانی حرفه ای بقیه کار را برای تان به شدت ساده خواهد کرد. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند.
نکته جالب درباره فیس بوک ارائه برخی از پیشنهادهای جذاب به بازاریاب ها برای تعامل بهتر با مشتریان است. این امر یعنی شما هیچ نیازی برای استفاده از خدمات موسسه های بازاریابی حرفه ای با هزینه های سرسام آور نخواهید داشت.
بارگذاری پست در اینستاگرام
اینستاگرام نیز یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در میام کاربران محسوب می شود. درست به همین خاطر بارگذاری محتوا ویژه بازاریابی در این پلتفرم ایده جذابی خواهد بود. بسیاری از برندها به طور عادی در این پلتفرم فعالیت دارند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مناسبت های مهم هستید، باید طوری رفتار کنید که تفاوت عملکردتان با رقبا کاملا قابل مشاهده باشد، در غیر این صورت کمتر کاربری به برندتان توجه نشان خواهد داد.
امروزه اینستاگرام امکان خرید درون برنامه ای را نیز برای کاربران فراهم کرده است. با این حساب شما هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این پلتفرم نخواهید داشت. مهمتر از همه اینکه مشتریان دیگر برای خرید محصولات تان نیازی به خروج از اینستاگرام و سر زدن به سایت شما نخواهند داشت. این امر گام مهمی برای جلب نظر مشتریان به منظور بازاریابی بهتر محسوب می شود.
اگر شما برای بازاریابی در اینستاگرام از هشتگ های مناسب نیز استفاده نمایید، کارتان به شدت ساده خواهد شد. این امر به برند شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی تان برای بازاریابی حرفه ای در بازه های زمانی مهم نخواهد بود.
مطلب مرتبط: 17 گام تا رسیدن به فروش بالا
بازاریابی در اینستاگرام به طور ارگانیک همیشه باید همراه با ارزیابی مداوم وضعیت برند باشد. بسیاری از تیم های بازاریابی به جای اینکه عملکردشان را به طور مداوم با وضعیت برندشان هماهنگ کنند، به دنبال پیروی صرف از ترندهای مختلف هستند. این امر در مدت زمانی کوتاه توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از بین می برد. بنابراین حواس تان باشد همیشه در زمینه استفاده از ترندها نیم نگاهی به وضعیت کسب و کارتان نیز داشته باشید، در غیر این صورت تلاش های تان بدون هیچ نتیجه ای خواهد بود.
بدون تردید بازاریابی در بازه های مهم مانند کریسمس اهمیت بسیار زیادی دارد این زمان برای فروش محصولات برند بسیار مهم محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید از ایده های درستی برای بازاریابی در این فرصت طلایی سود ببرید. نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان کمک خواهد کرد. به این ترتیب برندتان در مناسبت های مهم همیشه مورد توجه مشتریان قرار خواهد گرفت.