آخرین جمعه ماه نوامبر، زمانی است که در آن برندهای مختلف تخفیف های ویژه ای را بر روی محصولات خود اعمال می کنند تا افرادی که توان مالی خرید را ندارند، بتوانند به مشتری تبدیل شوند. این موضوع اگرچه در ظاهر یک اقدام بشردوستانه است. با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و این استراتژی کاملا سودآور است. درواقع افزایش چند برابری تعداد مشتری طی یک روز، باعث می شود که ضرر تخفیف های ویژه نه تنها جبران شود، بلکه ارقام باورنکردنی ای به عنوان سود به حساب برندها اضافه گردد. در این زمینه بدون شک اگر برنامه ریزی حرفه ای داشته باشید و یکسری نکات در ظاهر ساده را رعایت کنید، می توانید نتایج به مراتب بهتری را هم به دست آورید. با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، صحبت کردن در رابطه با این موضوع کاملا الزامی است. در این راستا پنج مورد منتخب برای کسب نتایج حداکثری از استراتژی جمعه سیاه را بررسی خواهیم کرد.
1-بر روی فروش آنلاین تمرکز بیشتری داشته باشید
بدون شک در روز جمعه سیاه، فضای فروشگاه ها و نمایندگی های فروش، برای حجم بالای مشتری کافی نخواهد بود. تحت این شرایط هر لحظه امکان وقوع یک اتفاق ناگوار وجود دارد و این شرایط فشار بالایی را برای تیم به همراه خواهد داشت. این امر در حالی است که در فروش آنلاین، ابدا این مسائل وجود ندارد و شما می توانید در زمان مناسب تری، محصولات را در اختیار مشتری قرار دهید. امسال با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا، خرید حضوری جمعه سیاه ممکن است با استقبال همیشگی همراه نباشد. به همین خاطر تمرکز بیشتر بر روی فروش آنلاین، اقدامی کم ریسک تر خواهد بود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که شرایطی نظیر بارندگی شدید، می تواند شانس فروش بیشتر را با کاهش مواجه سازد. از دیگر مزیت های فروش آنلاین این است که مشتری زمان کافی برای فکر کردن دارد و می تواند بدون نیاز به حضور فروشنده، اطلاعات محصول را پیدا کند. درواقع این اقدام برای مشتریان نیز مزیت های زیادی را به همراه دارد.
مطلب مرتبط: راز کسب نتایج بهتر از جمعه سیاه
2-از ارسال ایمیل های یادآور غافل نشوید
بهتر است که از همین امروز خود را برای جمعه سیاه آماده کرده و یادآوری های لازم را به مشتریان خود داشته باشید. درواقع افراد باید زمانی را در اختیار داشته باشند تا تصمیمات خود را نهایی کرده و بودجه موردنیاز را تهیه نمایند. در این زمینه عدم آگاهی از قبل، باعث خواهد شد تا مشتریان به مراتب کمتر از حد انتظاری را داشته باشید. در این زمینه استفاده از ایمیل، یکی از بهترین راهکارها است. در این راستا هر هفته یک پیام را ارسال کنید و در سه روز مانده به شروع جمعه سیاه، هر روز ارسال پیام داشته باشید.
3-فهرست خود را آماده نمایید
بدون شک در لحظه تصمیم گرفتن اقدامی بسیار سخت محسوب می شود. همین امر می تواند حتی منجر به پشیمانی از خرید نیز شود که مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت. در این زمینه شما باید حداقل از یک هفته قبل، فهرست محصولات و خدماتی که تخفیف ویژه دارند را مشخص کرده و در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید. این موضوع باعث خواهد شد تا افراد بهتر بتوانند تصمیم گیری نمایند. در این راستا می توانید از اقداماتی نظیر اعلام نکردن میزان تخفیف تا روز جمعه سیاه استفاده کنید تا کنجکاوی افراد حفظ شود. با این حال فراموش نکنید که این اقدام ممکن است با نارضایتی مخاطبان نیز همراه باشد.
4-از خرید غافل نشوید
شرکت ها از جمعه سیاه می توانند برای کاهش هزینه های خود نیز استفاده کنند. برای مثال نیاز به یک نرم افزار خاص و یا تجهیزاتی را دارید که هزینه بالایی را نیاز دارند. در جمعه سیاه می توانید آنها را با تخفیف های فوق العاده خریداری نمایید. به همین خاطر در جمعه سیاه صرفا به دنبال فروش نباشید و فرصت های خرید را نیز بررسی کنید.
5-از داده ها غافل نشوید
از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که داده ها را به خوبی ثبت نمایید. برای مثال آمار فروش، اطلاعات مشتریان و هر اطلاعات مهم دیگری را باید ثبت نمایید و در فرصت مناسب، آنها را تحلیل نمایید. این موضوع کمک خواهد کرد تا از این اطلاعات حتی برای جمعه های سیاه بعدی نیز استفاده کرده و روند رو به رشد مداومی را داشته باشید.
مطلب مرتبط: چالش کرونا و اجرای سیاست جمعه سیاه
در آخر توصیه می شود که اقدامات برندهای دیگر در جمعه سیاه را بررسی کرده و از آنها ایده بگیرید. درواقع همیشه فضا برای بهترشدن وجود دارد.