امسال به علت شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها با مشکلاتی جدی مواجه شده اند. تحت این شرایط جمعه سیاه می تواند به بهبود اوضاع کمک نماید، با این حال آیا در شرایط حال حاضر با توجه به تهدیدهایی که وجود دارد، چنین اقدامی امکان پذیر خواهد بود؟ بدون شک کنار گذاشتن آن نتایج بدتری داشته و جامعه نیز به تخفیف های ویژه این روز نیاز دارند. درواقع بحران کرونا، مشکلات مالی زیادی را نیز به همراه داشته است. در این راستا این استراتژی، کاملا به نفع فروشنده و مشتری بوده و یک اقدام برد-برد محسوب می شود. به همین خاطر با رعایت 3 اصل، می توانید بدون مشکل ظاهر شوید که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
1-فروش آنلاین را مورد توجه بیشتری قرار دهید
آیا برای بهبود سطح فروش اینترنتی خود برنامه ای دارید؟ بدون شک اگر پاسخ شما به این پرسش منفی باشد، نتیجه لازم را از جمعه سیاه به دست نخواهید آورد. درواقع در شرایط حال حاضر کمتر کسی تمایل به خارج شدن از خانه های خود دارد. به همین خاطر شما به سایتی مناسب و تبلیغات اینترنتی گسترده نیاز خواهید داشت. برای این امر که افراد به اعتماد لازم برای انجام خریدها دست پیدا کنند لازم است تا از آنها کلیپ هایی را در حین استفاده از محصول، تهیه نموده و از تمامی زاویه ها، تصاویر واضحی را قرار دهید. در نهایت این امر که پل های ارتباطی متنوعی وجود داشته باشد، بسیار مهم خواهد بود. درواقع شما باید در سایت خود اعلام کنید که تا حد امکان افراد از طریق خرید اینترنتی اقدام نمایند.
مطلب مرتبط: 5 درس بازاریابی از ترند «جمعه سیاه»
2-پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایید
در هر صورت افرادی وجود خواهد داشت که تمایل دارند تا در نمایندگی های فروش شما حضور پیدا کنند. برای این امر شما باید از قبل برنامه ریزی نمایید. برای مثال این امر که در هر ساعت تنها تعداد مشخصی از افراد را وارد نموده و یا حتی زمان بازدید را به صورت رزرو درآورید، کمک خواهد کرد تا از ازدحام بیش از حد جلوگیری شود. در کنار این مسئله اقداماتی نظیر تب سنجی، استفاده از ماسک توسط تمامی افراد، تلاش برای ایجاد فاصله یک متری و وجود لوازم ضدعفونی از جمله مواردی است که کمک خواهد کرد تا احتمال بروز مشکل به صفر برسد. در کنار این مسئله می توانید زمان جمعه سیاه خود را طولانی تر نمایید تا شاهد ازدحام بیش از حد نیز نباشید. درواقع اگرچه تصور اولیه افراد این است که جمعه های سیاه با توجه به تخفیف های زیادی که دارند سودآور نیستند، با این حال با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مشتری، برندها با سودهایی فوق العاده نیز مواجه می شوند.
3-آمادگی لازم را ایجاد نمایید
تیم شرکت و مشتریان باید از قبل نسبت به اقدامات و ملاحظاتی که باید انجام گیرد، به خوبی آگاه شوند. این امر باعث خواهد شد تا امکان مدیریت، به مراتب ساده تر باشد. برای مثال این امر که آمارها و مطالب آموزشی مرتبط با کرونا را منتشر نمایید، کمک خواهد کرد که حتی تمایل افراد به خرید حضوری نیز کاهش پیدا کند. در نهایت فراموش نکنید که در خرید اینترنتی، هزینه پیک نباید وجود داشته باشد.