تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را این گونه تعریف کرده اند؛ نمایش نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت های پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند. با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت.به نظر می رسد نخستین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک باشد، اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز شد.
در سال ۱۹۹۴ نخستین بنر تبلیغاتی -که امروزه معمول ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است- در پایگاه اینترنت «هات وایر» به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی مؤثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد.
در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است از آن جمله می توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه روزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. به علاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه های دیگر است.
شرکت های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند، چاره ای جز به کارگیری این نوع تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکت هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند، مصداق بارزتری خواهد داشت.تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی های خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگی های مخاطبان، باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود.
پر استفاده ترین شکل تبلیغات اینترنتی، بنرها به شمار می آیند. استفاده از ابزار و روش های نوین، افزون بر افزایش تأثیر این شکل از تبلیغات، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. تبلیغات بنری نقش بسزایی در افزایش قابلیت های تصویری نام ها و علائم تجاری دارند. مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان، تبلیغات آنلاین تأثیر زیادی در مشهور شدن نام تجاری شرکت ها دارند.
افرادی که ابزارهای تبلیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمی دانند، می توانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیشترین بهره را ببرند. کلید موفقیت افرادی که فعالیت های شان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب سایت هایی است که به نحوی با موضوع تبلیغ آنها مرتبط هستند. دیدن تبلیغات بنری یک شرکت از سوی مشتریان، چه با کلیک روی آنها همراه باشد و چه نباشد، در معروف کردن نام شرکت با هزینه ای اندک، نقشی باور نکردنی دارد. به طور کلی بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی می شوند. بنرها به دلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداول ترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار می آیند.
بنرهای ثابت: بنر ثابت به بنری اطلاق می شود که تبلیغ را به صورت یک تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه می کند. از آنجاکه بنرها در بسیاری از سایت ها نمایش داده می شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آنها پایین است.
بنرهای متحرک: در حقیقت بنرهای ثابتی هستند که از فناوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها به علت متحرک بودن، نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و متحرک هر دو ابزاری های مناسبی برای معرفی نام تجاری هستند.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- یکی از مزیت های بزرگ این شیوه تبلیغاتی، دسترسی جهانی و شبانه روزی بودن آن محسوب می شود. تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس است که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن خواهد شد.
- یکی از مواردی که در این رابطه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، قابلیت بالای اندازه گیری و ردگیری این نوع تبلیغ به دلیل ماهیت دیجیتالی آن است. این امر خود مزیت بزرگی برای سنجش و تحلیل پارامترهای مورد نظر محسوب می شود.
- غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبان این نوع از تبلیغات می شود. به همین خاطر این شیوه از محدودیت مخاطب برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال فراموش نکنید که روز به روز به تعداد کاربران اینترنت افزوده می شود و این امر نوید آینده ای بهتر را می دهد.