کسب و کارهای بزرگ برای اینکه در بازار موفقیت های بیشتری کسب کنند، گاهی سراغ همکاری با دیگر برندها می روند. گاهی هم به جای اینکه پای یک برند دیگر را به کارشان باز کنند، مستقیم سراغ افراد علاقه مند برای سرمایه گذاری رفته و دیگر دردسرهای مربوط به شریک شدن با یک شرکت دیگر را به جان نمی خرند. اینطوری به خیال خودشان تامین سرمایه بی دردسری کرده اند و لازم نیست دم به دقیقه جواب سوالات پیچیده یک کارآفرین دیگر را بدهند. البته این ماجرا با شدتی کمتر درباره سهامداران نیز جریان دارد. خب یک سهامدار باهوش همین طور بی مقدمه سرمایه اش را دو دستی تقدیم دیگران نمی کند. این یعنی کارآفرینان در مسیر جذب سرمایه گذار نیز با مشکلات زیادی رو به رو خواهند بود.
متاسفانه خیلی از کارآفرینان و اهالی دنیای کسب و کار دقت زیادی نسبت به مشکلات جذب سرمایه گذار و تعامل با آنها ندارند. همین امر موجب بروز مشکلات پایان ناپذیر در فرآیند فعالیت آنها می شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم به همان اندازه که تعامل با دیگر برندها در قالب شراکت امر سختی است، مدیریت سهامداران نیز دشوار خواهد بود.
اگر شما تجربه مدیریت سهامداران را داشته باشید، خیلی خوب می دانید آنها اصلا به هیچ کسب و کاری رحم نمی کنند. کافی است اشتباهی کوچک از شما سر بزند تا حسابی از خجالت تان درآیند. شاید پیش خودتان فکر کنید با این حساب بهتر است دور سرمایه گذارها را خط کشید. خب در این صورت با یک مسئله مهم رو به رو خواهید شد: تامین سرمایه!
باور کنید یا نه، تعامل با سرمایه گذارها امری اجتناب ناپذیر در دنیای امروز محسوب می شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم در این مقاله سراغ برخی از اصول و راهکارهای تعامل با سهامداران برویم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از فرآیند مورد نظر پیدا کرده و کارتان نیز ساده تر از هر زمان دیگری پیش برود.
شما در این مقاله اصولی کاربردی برای تعامل درست با سهامداران و ترغیب آنها به اعتماد بیشتر به کسب و کارتان را یاد می گیرید. این امر در افقی بلندمدت به شما برای جذب سرمایه بیشتر نیز کمک خواهد کرد. خب سهامداران همیشه دنبال برندی هستند که قابل اعتماد بوده و عملکرد باثباتی در بازار داشته باشد. به همین خاطر اگر شما بدل به چنین برندی شوید، به این سادگی رهای تان نخواهند کرد. پس با ما همراه باشید تا زیر و بم ماجرا را بررسی کنیم.
برخی از کارآفرینان خیال می کنند مدیریت سهامداران کاری است که یکبار برای همیشه انجام می دهند و بعد هم از شر آن خلاص می شوند. خب اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه امروزه کسی در دنیای کسب و کار برای شما فرش قرمز پهن نکرده است. در عوض باید همیشه خودتان را به سهامداران ثابت کنید. از این نظر شما شبیه به بازیکن فوتبالی هستید که برای فیکس بودن در ترکیب تیم باید همیشه خودش را به مربی ثابت کند. وگرنه خیلی زود روی نیمکت میخکوب شده یا حتی آخر فصل به فروش می رسد.
مطلب مرتبط: تکنیک های سرمایه گذاری مطمئن در بازار سرمایه
ما در این مقاله قصد نداریم برخی از تکنیک های عجیب یا حتی غیرقابل باور درباره مدیریت کسب و کار را با شما در میان بگذاریم. در عوض سراغ ایده هایی خواهیم رفت که ظاهرا ساده به نظر می رسد، اما کمتر کسی به آنها توجه می کند. خب منتظر چه هستید؟ اجازه دهید با همین مقدمه یک راست برویم سراغ اصل ماجرا.
حفظ ارتباطات مستقیم: نکته ای کلیدی
برخی از کارآفرینان بعد از اینکه فرآیند تعامل با مخاطب را تمام می کنند، انتظار تبدیل آنها به سهامداران همیشگی را خواهند داشت. این در حالی است که حتی وقتی شما یک سهامدار واقعی هم دارید، هیچ تضمینی نسبت به حضور مداوم او در کنار کسب و کارتان نخواهد بود. خب هر کسی وقتی فکر کند سرمایه اش در خطر است، سریعا دست به کار خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز زندگی مدرن را شبکه ای از ارتباطات می دانیم که باید به هر قیمتی حفظ شود. اگر شما ارتباط تان با دیگران را از دست بدهید، خیلی زود در بازار اوضاع تان به هم می ریزد. به همین خاطر حفظ ارتباطات با سهامداران اولین و شاید مهمترین مسئولیت شماست.
بی شک در دنیای کنونی عوامل بسیار زیادی برای حواس پرتی یا حتی فراموشی دیگران وجود دارد. با این حال شما نباید به این سادگی سهامداران شرکت را فراموش کنید؛ چراکه تمام اعتبار و آینده تان در گرو این افراد است. پس اگر حواس تان نباشد، خیلی زود کلاه تان پس معرکه خواهد بود. آن وقت هر چقدر هم تلاش کنید، دیگر شانسی برای بازیابی سهامداران تان نخواهید داشت.
یکی از مشکلات اصلی مدیریت سهامداران مربوط به بی توجهی مداوم کارآفرینان به آنهاست. خب وقتی شما سال به 12 ماه سراغ سهامداران تان را نمی گیرید، طبیعی است آنها نگران وضعیت شوند. بعد هم بدون فوت وقت سراغ خروج سرمایه شان از کسب و کار شما رفته و اوضاع مالی تان را با بحران رو به رو می سازند. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای استفاده از فرصت های مختلف به منظور ایجاد ارتباط با سهامداران است. قبول دارم این امر کمی سخت به نظر می رسد، اما شما مجبور نیستید خودتان تنهایی این فرآیند را پیش ببرید.
این روزها هر شرکتی کلی تیم مختلف دارد. به همین خاطر شما می توانید بدون دردسر کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. مثلا از تیم بازاریابی بخواهید در کنار طراحی کمپین های مختلف مارکتینگ، نیم نگاهی هم به سهامداران داشته باشد. اگر به این ماجرا فعالیت گاه و بی گاه تیم روابط عمومی را هم اضافه کنیم، دیگر مو لای درز ماجرا نخواهد رفت.
شبکه ارتباطی شما با سهامداران تعیین کننده موفقیت نهایی تان خواهد بود. این یعنی هرچه ارتباط شما با آنها بیشتر باشد، شانس بالاتری برای حفظ آنها خواهید داشت. این امر به نوبه خودش منجر به افزایش میزان سرمایه گذاری نیز می شود. خب یک سهامدار باهوش همیشه سفیر برند شما خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ از همین امروز سطح تعامل تان با دیگران را تغییر دهید.
شفافیت در عملکرد: پنهان کاری ممنوع
عملکرد شما در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از کارآفرینان به این امید که کسی از فعالیت شان در بازار خبردار نمی شود، اخبار مهم را از دیگران پنهان می کنند. شاید این امر از نظر مدیریت کسب و کار قابل دفاع باشد، اما در دنیای امروز دیگر اجرایی نیست. خب شما نمی توانید در عصر دیجیتال اخبار را برای مدت زمانی طولانی از دیگران پنهان کنید. به همین خاطر باید عملکردتان در بازار را با توجه به شفافیت بنا کنید.
وقتی یک برند به عملکرد شفاف در بازار مشهور می شود، شانس های بسیار زیادی برای تعامل با مخاطب هدف خواهد داشت. این امر به کسب و کار مورد نظر کمک می کند تا به مرور زمان موقعیت بهتری در بازار به دست آورده و کارش را ساده تر دنبال کنید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز شفافیت را یک اصلی اساسی می دانیم.
بی شک توافق بر سر اینکه عملکرد شفاف امر مهمی است، چندان سخت به نظر نمی رسد. نکته کلیدی در این میان نحوه اجرای این کارویژه است. به زبان خودمانی، چطور باید شفاف عمل کرد؟
مطلب مرتبط: نکاتی برای سرمایه گذاری موفق
راه حل ما برای این بخش بی نهایت ساده است. شما باید به طور مداوم گزارش هایی درباره عملکردتان تحویل سهامداران دهید. فراموش نکنید، لازم نیست چنین گزارش هایی را به طور عمومی منتشر کنید. خب همه مردم دنیا که سهامدار شما نیستند. پس سعی کنید گزارش مورد نظر را فقط به دست سهامداران رسانده و از آنها بخواهید آن را جایی منتشر نکنند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بهتری از نظر سطح تعامل با سهامداران را تجربه کنید.
متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه موفقیت های خود را بیشتر به رخ بقیه بکشند، برند بزرگ تری خواهند داشت. این در حالی است که معادلات بازار اصلا اینطوری نیست. خب برندی که فقط درباره موفقیت های خود حرف می زند، مشکوک خواهد بود. مگر می شود یک کسب و کار هیچ وقت در بازار با مشکل یا شکست رو به رو نشود؟ این یکی از آن نکاتی است که موجب ناکامی کارآفرینان در دنیای واقعی می شود.
اگر نظر ما را بخواهید، شما باید اخبار مثبت و منفی برندتان را به طور متعادل و واقع گرایانه تحویل سهامداران دهید. این امر از شما یک کارآفرین حرفه ای در نگاه آنها خواهد ساخت. پس به جای اینکه دائما به دنبال مخفی کردن رویدادها باشید، بد نیست کمی صادقانه تر با آنها تعامل داشته باشید. قبول دارم این امر کمی سخت به نظر می رسد، اما شروع اش بی ضرر خواهد بود.
یادتان باشد، در شرایط بحرانی این شما هستید که باید اعتماد سهامداران را حفظ کنید. خب اگر خودتان هم دستپاچه شوید، دیگر نسخه کسب و کارتان پیچیده است. بنابراین در صورت امکان یک برنامه نسبتا منسجم برای مدیریت بحران دم دست داشته باشید. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع بهتری از نقطه نظر عبور از بحران ها داشته باشید.
مسئولیت پذیری: اشتباه تاوان دارد!
هر کارآفرینی در دوران فعالیتش دست کم یکبار اشتباه می کند (خیلی خوش بینانه حساب کردیم!). اگر قرار باشد هر کارآفرینی پس از اشتباهش سراغ مقصر بگردد، باید اول از همه مسئولیت خودش را گردن بگیرد. متاسفانه خیلی از کارآفرینان و حتی برندها وقتی مشکلی پیش می آید، عالم و آدم را مقصر جلوه می دهند. این امر با هدف نشان دادن بی گناهی خودشان صورت می گیرد، اما بیشتر از همه به اعتبارشان ضربه می زند. خب مشتریان در دنیای امروز بی نهایت باهوش تر از آن چیزی هستند که حتی فکرش را می کنید. با این حساب چنین تکنیک هایی دیگر روی آنها اثرگذار نخواهد بود.
حالا که ماجرای تکنیک های قدیمی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت شکست ها را بررسی کردیم، باید دنبال یک جایگزین خوب هم باشیم. شاید فکر کنید مسئولیت پذیری ایده مناسبی به نظر می رسد. خب در این صورت باید بگوییم مسئولیت پذیری ساده کافی نیست. شما نیاز به کاری فراتر از اینها برای اثرگذاری بر روی سهامداران عصبانی دارید.
نقشه طلایی ما در این بخش پذیرش مسئولیت در کنار تلاش برای بهبود اوضاع است. البته شما در این میان باید به مخاطب تان اعتماد لازم را بدهید. مثلا گزارش های منظمی درباره روند تغییر کارها منتشر کنید. به علاوه، صحبت از برنامه و طرح تان برای بهبود اوضاع نیز کلیدی خواهد بود. اینطوری اعتماد سهامداران جلب شده و دیگر به فکر قطع همکاری با شما نخواهند افتاد. این مسئله ای است که باید حسابی روی آن فکر کنید؛ چراکه سهامداران بزرگ دنیا هیچ وقت گول وعده های توخالی را نمی خورند. پس باید حتما یک برنامه دقیق داشته باشید.
گوش دادن به سهامداران: ایده ای ساده اما فراموش شده
کارآفرینان همیشه دوست دارند همه کارها را خودشان جلو ببرند. شاید این امر در دهه های قبل امکان پذیر بود، اما در دنیای امروز دیگر محلی از اعراب ندارد. این یعنی شما باید با همکاری دیگران و در قالب کار تیمی کسب و کارتان را توسعه دهید. باور کنید یا نه، دیگر دوره و زمانه قهرمان بازی در بازار تمام شده است. چه بسا شما نیاز به کمک سهامداران تان فراتر از بحث مالی هم پیدا کنید. آن وقت اگر خیلی یک دنده باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
آیا شما میانه خوبی با نشستن پای صحبت های دیگران دارید؟ اگر جواب تان مثبت است، دیگر لازم نیست نگران بقیه ماجرا باشید؛ چراکه 50 درصد راه را آمده اید. تمام ماموریت شما در این بخش تلاش برای گوش دادن به مخاطب تان است. این یعنی باید هر طور شده حرف های سهامداران تان را شنیده و به آنها این اعتماد را بدهید که ایده شان در ساختار شرکت بازتابی پیدا خواهد کرد.
یک ایده مناسب در این میان تلاش برای برگزاری جلسات دوستانه و هم اندیشی با حضور سهامداران است. اینطوری شما به طور مستقیم از پیشنهادات و انتقادات آنها بهره مند خواهید شد. انتظار نداشته باشید در چنین جلسه هایی همیشه خوبی های برندتان روی دایره ریخته شود. گاهی اوقات سهامداران حسابی از دست تان عصبانی خواهند بود. پس باید انتظار واکنش های منفی را نیز داشته باشید. فقط در این صورت می توانید چشم اندازی واقعی نسبت به وضعیت سهامداران پیدا کنید.
مطلب مرتبط: راهکارهای سرمایه گذاری مطمئن
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند سهامداران فقط دنبال سود بیشتر هستند. این در حالی است که گاهی اوقات همین سهامداران در صورت مشاهده عملکرد خوب از سوی یک برند اقدام به خرید کاملش خواهند کرد. به علاوه، تجربه آنها در طول سال های متمادی منبع مناسبی برای مدیریت کسب و کار محسوب می شود. پس بد نیست در موقعیت های حساس از آنها نظرخواهی کنید. اینطوری کارتان خیلی بهتر جلو رفته و دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان در دنیای امروز بیشتر از هر زمان دیگری به تعامل و استفاده از دیدگاه های دیگران نیاز دارند. اگر سهامداران شما حرفی برای گفتن دارند، باید حتما به آن گوش دهید. این امر می تواند به شما برای ساده سازی فرآیند حل مشکلات برندتان کمک کند. نکته جالب اینکه گاهی اوقات از دل تعاملات میان مدیران و سهامداران ایده های تازه برای تولید محصول درمی آید. پس اصلا نباید این ماجرا را ساده بگیرید.
قدردانی از سهامداران: تاثیر روانی نامحدود
آیا تا حالا شده از سهامداران به خاطر همراهی با برندتان تشکر کنید؟ بی شک این ایده کمی عجیب به نظر می رسد. خب سهامداران بر طبق یک قرارداد مشخص در فواصل زمانی گوناگون سودشان را دریافت خواهند کرد. بنابراین اگر شما انتظار قدردانی از آنها را توسعه دهید، شاید بعدا برای تان دردسر شود. بی شک همه کارآفرینان دست کم یک بار به این ماجرا فکر می کنند. خب ما اینجا هستیم تا خلاف این امر را ثابت کنیم.
همه مردم دنیا از اینکه مورد قدردانی قرار بگیرند، استقبال می کنند. به همین خاطر اصلا بد نیست شما این حس را در سهامداران تان روشن کنید. اینطوری به عنوان یک برند متمایز شناخته خواهید شد. خب راستش را بخواهید، سهامداران در دنیای امروز بر روی برندهای مختلفی سرمایه گذاری می کنند. با این حساب اگر شما خودتان را به عنوان گزینه ای متمایز برای آنها مطرح کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت؛ چراکه به خوبی در ذهن سهامداران حک می شوید. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟
یادتان باشد، قدردانی از سهامداران بی دلیل نمی شود. خب شما که نمی خواهید کارتان شبیه چاپلوسی به نظر برسد. در عوض وقتی به موفقیتی در بازار می رسید، بد نیست از سهامداران به خاطر همراهی شان تشکر کنید. اینطوری آنها را نیز در موفقیت تان شریک کرده و انگیزه شان برای ادامه همکاری را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهید داد.
نکته جالب اینکه وقتی در یک مجموعه مدیران اقدام به قدردانی از کارمندان کنند، این رابطه دو طرفه خواهد شد. پس شما هم می توانید انتظار قدردانی و تشکر از سوی سهامداران را داشته باشید. چه بسا این قدردانی به طور مستقیم نباشد. در عوض با کارهایی مثل سرمایه گذاری بیشتر یا حتی معرفی دیگران برای همکاری با شما صورت گیرد. بنابراین در یک افق بلندمدت شما از مزایای این اتفاق بهره مند خواهید شد.
به تعهدات تان عمل کنید: خط قرمز تمام سهامداران
آیا شما در مقابل سهامداران تعهدات جدی دارید؟ این تعهدات لازم نیست حتما در متن قرارداد ذکر شده باشد. همین که شما به دنبال همکاری با سهامداران هستید، خود به خود نوعی تعهد یا انتظار را ایجاد می کند. بنابراین اگر نتوانید منظورتان را به طور درست بیان کنید، به مرور کارتان با مشکل رو به رو می شود.
گاهی اوقات سهامداران انتظارات زیادی از یک برند دارند. این در حالی است که چنین انتظاری حاصل سوء برداشت طرفین است. در چنین سناریویی شما باید هرچه زودتر منابع سوء تفاهم را از بین ببرید؛ چراکه به ساده ترین شکل ممکن وضعیت تان را با مشکلات اساسی رو به رو خواهد کرد. نکته ای که در این میان باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به گفت وگوی مداوم و مستقیم با سهامداران است. این همان نکته ای است که ما در اول مقاله هم بدان اشاره کردیم. اگر آن ایده را دست کم گرفته یا فراموش کنید، اینجا با چالش های زیادی رو به رو خواهید شد. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم بریزد، فکری به حال آن کنید.
گاهی اوقات مدیران خودشان تعهداتی را در مقابل سهامداران یا مشتریان قبول می کنند. در این صورت سناریو به طور کامل تغییر خواهد کرد. این یعنی شما باید خودتان مسئولیت وضعیت را برعهده گرفته و تعهدتان را عملی کنید. یادتان باشد، در این حالت دیگر هیچ عذر و بهانه ای قبول نیست؛ چراکه شما خودتان تعهد را اعلام کردهاید. اگر نتوانید به تعهدات تان عمل کنید، شاید سهامداران یکبار فرصت دوباره به شما دهند، اما به مرور زمان دیگر اعتمادشان از دست می رود. پس اگر دوست دارید سهامداران برای مدت زمان طولانی در کنارتان باشند، بد نیست تعهدات تان را جدی بگیرید؛ چراکه کسی در بازار با شما شوخی ندارد و همه حرف های تان جدی گرفته خواهد شد.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری
شناخت سهامداران: به سوی شخصی سازی روابط
شما علاوه بر اینکه باید تعهدات تان نسبت به سهامداران را به طور جدی دنبال کنید، باید برنامه ای برای شناخت بهتر آنها نیز داشته باشید. این یک امر مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود که کمتر کسی جدی اش می گیرد. متاسفانه خیلی از کارآفرینان خیال می کنند جدی گرفتن شناخت سهامداران بیشتر شبیه نوعی شوخی است. خب اصلا چه نیازی هست که سهامداران شرکت را بهتر بشناسیم؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان دوست دارند کارها را با سرعت بی نهایت زیادی انجام دهند. این در حالی است که سهامداران اصلا اینطور فکر نمی کنند. آنها حتی برای یک سرمایه گذاری ساده نیز نیاز به سبک و سنگین کردن کلی معیار دارند. پس اگر شما را انتخاب کرده اند، یعنی موارد زیادی را قبول شده اید. به علاوه، این خودش چراغ سبزی برای تداوم ارتباط میان شما و آنها خواهد بود. پس بهتر است کارتان را جدی بگیرید.
شناخت سهامداران لازم نیست از همان اول با سرعت بی نهایت زیادی دنبال شود. همین که شما به مرور سطح شناخت تان را گسترش داده و رابطه ای فراتر از یک تعامل تجاری را سامان دهید، کافی خواهد بود. اینطوری به مرور زمان توانایی اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. یادتان نرود، در دنیای امروز خیلی از مردم از برندی که دوستش دارند، تحت هر شرایطی خرید می کنند. این امر درباره سهامداران نیز مصداق دارد. پس کمی رفتار دوستانه و شناخت عمیق تر می توانید سرنوشت برندتان را به طور کامل تغییر دهد. خب این کار که ضرری ندارد. فقط باید حواس تان را جمع کنید که یک وقت زیادی با سهاداران صمیمی نشده و مثل دوستان تان با آنها رفتار نکنید. خب شما نمی توانید خیلی از شوخی های دوستانه را در یک رابطه نیمه تجاری وارد کنید. بنابراین بد نیست کمی قبل از هر اقدام تان درباره اش فکر کنید.
کافی است خودتان را جای سهامداران قرار داده و اوضاع را از چشم انداز آنها بررسی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اوضاع پیدا کنید.
سخن پایانی
سهامداران بخش مهمی از فعالیت های هر برند را سامان می دهند. خب بدون سرمایه گذارهای خوب همیشه مشکلات مالی همراه برندها خواهد بود. این در حالی است که خیلی وقت ها کارآفرینان پیدا کردن سهامدار را امری ساده تلقی می کنند. ما در روزنامه فرصت امروز نه تنها یافتن سهامداران، بلکه حفظ آنها را نیز امری مهم می دانیم. این کار بدون یک برنامه دقیق و منسجم هرگز امکان پذیر نیست. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات از این نظر را بررسی کنیم.
شما الان آمادگی لازم برای تعامل با سهامداران شرکت تان را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به تصمیمات و توانایی خودتان بستگی خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است تمام تلاش تان برای استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله را به کار گیرید. خب اینطوری به مرور زمان شهرت خوبی در زمینه تعامل با سرمایه گذارهای برند پیدا می کنید. مثل همیشه هرجا و هر وقت به مشکلی در رابطه با سهامداران شرکت خوردید، ما در روزنامه فرصت امروز از کمک به شما خوشحال خواهیم شد. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: