حضور در عرصه کسب و کار به اندازه کافی سخت و استرس آور هست که نیاز به تعریف نداشته باشد. حالا اگر این وسط نه به عنوان یک مدیر، بلکه کارمندی که انتظارات زیادی روی دوشش قرار گرفته فعالیت کنید، استرس بخشی از زندگی روزمره تان خواهد شد. آن وقت حتی ساده ترین کارهای روزمره هم تبدیل به غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری می شود.
فکر می کنم جای هیچ اما و اگری نباشد که کار همراه با استرس به طور خودکار روحیه آدم را کاملا ضعیف می کند. وقتی هم خبری از روحیه یا انگیزه بالا نباشد، یک شرکت نمی تواند روی خلاقیت نیروی کار حساب کند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم حتی بزرگترین رهبران تجاری دنیا هم بدون کارمندانی سرحال و قبراق هیچ جایی در بین مشتریان ندارند. پس طبیعی است که سرمایه گذاری بر روی کاهش استرس و افزایش روحیه کارمندان امری کاملا منطقی باشد.
اجازه دهید برای یک لحظه هم که شده کارمندان را مثل بازیکنان فوتبال در نظر بگیریم. بی شک سرمربی های فوتبالی که مهارت حیرت انگیزی در کاهش استرس بازیکنان شان دارند، همیشه کمتر از بقیه شکست می خورند. این درست همان کاری است که رهبران تجاری کاربلد انجام می دهند. البته ما در این مقاله قصد داریم این فرمول را با چاشنی بهبود روحیه کارمندان برای تان سرو کنیم. پس خودتان را آماده کنید تا ماجراجویی مان شروع شود.
مطلب مرتبط: روش های کاهش استرس کارمندان: همراه با درس هایی از کارآفرینان بزرگ دنیا
کاهش استرس همراه با بهبود روحیه: فرمولی برای رهبران تجاری
قبل از اینکه سراغ ایده های موردنظرمان برویم، باید یک نکته مهم را با شما در میان بگذاریم. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند مدیریت استرس کارمندان باید مثل یک معجزه باشد. به طوری که در چشم به هم زدنی همه مشکلات حل شود. امیدوارم دست کم شما چنین برداشتی از ماجرا نداشته باشید؛ چراکه واقعیت حتی نزدیک به این رویای دور و دراز هم نیست!
اگر قرار بود استرس و روحیه پایین کارمندان در زمانی کوتاه مدیریت شود، دیگر حتی یک شرکت هم در بازار با شکست رو به رو نمی شد. در عوض این کار نیاز به حوصله بالایی دارد. به ویژه برای رهبران تجاری که باید فرآیند موردنظر را طراحی کنند. پس اگر فکر کرده اید همه چیز خیلی راحت و بی دردسر جلو می رود، باید کمی ناامیدتان کنیم. البته لازم نیست خیلی نگران شوید؛ چراکه ما مثل همیشه کنارتان هستیم، آن هم با دستی پر.
خب اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای یک راست برویم سراغ ایده های اصلی بحث مان. این شما و این هم راهکارهای کاهش استرس و تقویت روحیه نیروی کار.
طراحی تفریح های ساده: فرصتی برای رهایی از استرس
ساعت های کاری که بدون هیچ استراحتی پشت سرهم به کارمندان هجوم می آورند، دشمنانی بی رحم هستند؛ چراکه به مرور زمان همه انرژی کارمندان را گرفته و دیگر انگیزه ای برای کار بیشتر در بدن شان باقی نمی گذارد. این وسط بعضی از رهبران تجاری با انتظارات عجیب و غریب اوضاع را بدتر هم می کنند. انگار که کارمندان باید تحت هر شرایطی بهترین عملکردشان را نشان دهند؛ آن هم بدون اینکه حتی به یک کلمه اعتراض داشته باشند!
ما در این بخش قصد داریم ذهنیت بالا را به طور کامل تغییر دهیم؛ آن هم نه با یک فرمول پیچیده، بلکه تفریح هایی ساده. مثلا حل کردن پازل را در نظر بگیرید. این تفریح به ظاهر ساده نقش مهمی در کاهش استرس آدم دارد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه اصلا یادتان می رود نگران چه بودید. به علاوه، بازی های فکری سبک توانایی های ذهنی آدم را تقویت می کند. شما را نمی دانم، ولی من که با موفقیت در حل پازل مثل بچه ها ذوق می کنم و روحیه ام برای کارهای بزرگتر حسابی بالا می رود.
یادتان باشد، شما لازم نیست همیشه از فرمول های عجیب برای موفقیت در بازار استفاده کنید. گاهی اوقات تقویت روحیه کارمندان بستگی به بازی های بی نهایت ساده دارد. نکته مهم این وسط کمک به کارمندان برای فراموشی روزهای سخت در بازار است. به طوری که با ذهنیتی تازه و به دور از مشکلات قبلی روزشان را ادامه دهند.
مطلب مرتبط: مدیریت استرس (Stress Management) چیست؟ همراه با تکنیک های کاهش استرس در محیط کار
دعوت به مدیتیشن: راهکاری ارزان و بی دردسر
بعضی از آدم ها تا با مشکلی در زندگی رو به رو می شوند، سراغ تراپی می روند. بی شک چنین کاری کاملا اصولی است اما در شرکتی که چندین کارمند در کنار هم کار می کنند، کمتر مدیری از نظر مالی توان استخدام مشاور یا روانشناس را دارد. پس تکلیف استرس های موجود در سازمان چه می شود؟
جواب ما برای سوال بالا بی نهایت ساده است: مدیتیشن. گاهی اوقات جواب مشکلات شرکت ها آنقدر ساده است که مدیران حتی آن را نمی بینند. بی شک در سطح حرفه ای، مدیتیشن نیازمند شرکت در کلاس های خاص خودش است. با این حال تمرین های ساده ای هم در اینترنت به چشم می خورد که آدم به تنهایی یا با دوستانش می تواند دنبال کند. تنها کاری که شما در چنین شرایطی باید انجام دهید، ایجاد فرصتی در طول روز برای چنین تمرین هایی است. به این ترتیب شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تقویت روحیه کارمندان تان را پیدا می کنید.
این روزها اپ های جالبی برای تمرین یوگا یا مدیتیشن دم دست من و شما قرار دارد. توصیه ما در این میان اپ بالانس (Balance) و هد اسپیس (Head Space) است. این اپ ها تمام اطلاعات، موسیقی و تمرین های لازم برای مدیتیشن را بدون حتی یک دلار هزینه در اختیار شما قرار می دهند. پس منتظر چه هستید؟ از همین امروز تمرین یوگا در شرکت را شروع کنید. قول می دهم بعد از چند هفته اوضاع حسابی عوض شود.
اجاره سالن ورزشی: کمی فوتبال هیچ وقت بد نیست!
ورزش های دسته جمعی همیشه حال آدم را خوب می کند. فرقی ندارد پای دانش آموزان شر وسط باشد یا کارمندانی که از دست فشار روزمره عصبی شده اند، در هر صورت چند ساعت فوتبال در هفته روحیه آنها را عوض خواهد کرد. متاسفانه بعضی از رهبران تجاری فکر می کنند تقویت روحیه فقط وظیفه خودِ کارمندان است. به همین خاطر هیچ وقت توجهی به اوضاع روحی کارمندان شان ندارند. از طرف دیگر، ترس نسبت به هزینه های مربوط به تقویت روحیه کارمندان همیشه مدیران را وحشت زده می کند.
اگر شما هم استرس های بالا را به عنوان یک رهبر تجاری دارید، باید خیال تان را همین اول کاری راحت کنیم؛ چراکه اینجا هیچ خبری از هزینه های سرسام آور نیست. کافی است در محله ای که دفتر شرکت قرار دارد، دنبال سالن ورزشی بگردید. اینطوری بدون هزینه ای هنگفت فرصتی برای تقویت روحیه و فرار از استرس ها فراهم خواهید کرد.
بی شک اغلب مردم برای روزشان تفریح یا حتی ورزش هایی سبک در نظر می گیرند. با این حال یک ورزش دسته جمعی نقش مهمی در تقویت روحیه کارمندان دارد. پس در کنار مدیتیشن به دنبال بازی مثل فوتبال هم باشید. فکر می کنم شما هم قبول دارید حتی کری خواندن های حین بازی هم روحیه آدم را عوض می کند، مگر نه؟
یادتان باشد شما برای انتخاب ورزش گروهی باید سراغ گزینه ای بروید که تمام اعضای شرکت با آن میانه خوبی داشته باشند. مثلا در جایی که همه عاشق بسکتبال هستند، اجاره سالن فوتسال ایده افتضاحی خواهد بود؛ چراکه هیچ کس از آن استقبال نکرده و فقط هزینه ای اندک روی دست تان می گذارد. پس یک لطفی به خودتان کرده و قبل از اجاره سالن، سراغ پرس و جو از کارمندان بروید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر شده و دیگر لازم نیست استرس داشته باشید.
مطلب مرتبط: راهکارهای غلبه بر استرس و کسب موفقیت در کسب و کار
نکته پایانی اینکه شما قرار نیست مسابقاتی در حد جام جهانی برگزار کنید. در عوض هدف اصلی تقویت روحیه و کاهش استرس کارمندان است. پس هرگز اوضاع را خیلی رقابتی نکنید؛ چراکه اصلا نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. به علاوه، رابطه دوستانه میان کارمندان را هم خراب می کند.
گپ و گفت با کارمندان: راهکاری که همیشه جواب می دهد
گوش دادن به حرف دیگران حوصله زیادی می خواهد، اما اگر اعصاب این کار را داشته باشید، طرف مقابل تان حسابی سبک خواهد شد. انگار که فقط حرف زدن با دیگران کلی روحیه آدم را بالا می برد. متاسفانه برخی از رهبران تجاری همین نکته به ظاهر ساده را هم رعایت نمیکنند. بی شک شما هم تجربه همکاری با مدیری که هیچ وقت در دسترس نیست را داشته اید. در چنین موقعیت هایی آدم احساس می کند مشغول یک کار بی فایده است که تمامی هم ندارد.
گوش دادن به کارمندان، حتی اگر واقعا کاری از دست تان برنیاید، بازهم تاثیر مثبت خودش را دارد. این امر به شما کمک می کند فقط با کمی وقت گذرانی بیشتر در کنار کارمندان حسابی دل شان را به دست بیاورید. خب اگر کسی را سراغ دارید که از همکاری با مدیری که همیشه وقت برای گوش دادن به حرف هایش دارد، استقبال نمی کند، ما را هم بی خبر نگذارید!
برخی از ایده ها در دنیای کسب و کار در عین حال که ساده به نظر می رسند، وقتی نوبت به اجرا برسد حسابی سخت می شوند. یکی از این کارها همین گوش دادن به حرف دیگران است. ماجرا وقتی پیچیده می شود که با مدیری یک دنده رو به رو باشیم که در طول دوران کاریاش حتی یکبار هم به حرف دیگران بها نداده است. اگر شما هم چنین ویژگی دارید، لازم نیست یک شبه همه چیز را عوض کنید. توصیه ما برداشتن قدم های آهسته اما مداوم است. مثلا روزی 10 دقیقه از وقت تان را به حرف کارمندان اختصاص دهید. بعد هم به مرور زمان این مدت را بیشتر کنید تا فرصت کافی برای حرف های تک تک کارمندان ایجاد شود. قبول دارم چنین کاری اصلا راحت نیست اما نتیجه اش حیرت زده تان خواهد کرد.
خیلی از مردم دوست دارند پیش یکی از دوستان شان درد و دل کنند. این ماجرا درباره کارمندان نیز مصداق دارد. پس به جای اینکه با آنها سر ناسازگاری بگیرید، کمی درک شان کنید. قول می دهم این روش نه تنها جایگاه مدیریتی تان را به هم نمی زند، بلکه در مدتی کوتاه تبدیل به یک رهبر تجاری دوست داشتنی خواهید شد.
تقویت شوخ طبعی: محیط کار بدون شوخی وجود ندارد!
فضای کاری را تصور کنید که همه در آن مشغول پیگیری وظایف شان هستند و حتی کسی فرصت سر خاراندن هم ندارد. شاید فکر کنید چنین فضایی برای فعالیت کاری بی عیب و نقص است، اما دنیا همیشه آنطور که ما دوست داریم پیش نمی رود. شما را نمی دانم، ولی من که بدون کمی شوخی و خنده در محیط کار خیلی زود افسرده می شوم. خب آدم هیچ شباهتی به ربات ها ندارد که 24 ساعته و بدون حتی یک لحظه استراحت کار کند. در عوض این شوخی های ساده است که درست در اوج کارهای پرفشار به داد آدم می رسد. ماجرا کم کم به بخش جالبش رسید، نه؟
برخی از رهبران تجاری فکر می کنند به محض اینکه خنده و شوخی در شرکت باب شود، همه چیز به هم می ریزد. قبول دارم گاهی اوقات کارمندان در این حوزه زیاده روی می کنند، اما قرار نیست شما اجازه یک هرج و مرج تمام عیار را بدهید. بهتر است ماجرا را مثل صحنه فیلمبرداری یک سریال تصور کنید. همان طور که بازیگران و عوامل در پشت صحنه حسابی با هم بگو بخند می کنند، کارمندان هم باید چنین فرصتی داشته باشند. وگرنه کار خیلی خشک و عذاب آور خواهد شد.
یادتان نرود، شوخی ها نباید خیلی بی چارچوب باشد. به زبان خودمانی، نباید کسی به خاطر شوخی شما یا بعضی از کارمندان احساس بدی پیدا کند. پس نیم نگاهی هم به این مسئله مهم داشته باشید. وگرنه خیلی زود اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. آن وقت هر چقدر هم تلاش کنید، دیگر کسی گوشش به حرف تان بدهکار نخواهد بود. به علاوه، فشار و استرس کاری هم دوچندان می شود.
مطلب مرتبط: چگونه استرس کارمندان تازه کار را کاهش دهیم
شناخت شخصیت کارمندان: همه یکی نیستند!
مدیران خیلی وقت ها از شعار «همه برای یکی، یکی برای همه» استفاده می کنند. با این حال عملا مدیریت سازمانی در جهت یکی کردن همه گام برمی دارد و خبری از توجه به شخصیت به خصوص هر عضو نیست. چنین ماجرایی اگر در بلندمدت ادامه پیدا کند، آدم را حسابی افسرده خواهد کرد. هرچه باشد هر کسی یک روحیه مخصوص به خودش را دارد و اگر به آن بی توجهی شود، انگیزه اش برای کار را از دست خواهد داد.
رهبران تجاری موفق معمولا خیلی خوب روحیات و شخصیت کارمندان شان را می شناسند. همین امر به آنها کمک می کند تا همیشه راهکاری برای تقویت انگیزه و نجات دادن آنها از دام استرس داشته باشند. اگر شما فکر می کنید همه کارمندان یک نوع استرس دارند، احتمالا خیلی زود چالش های بزرگی سر و کله شان پیدا می شود. پس به جای اینکه همه را یکی در نظر بگیرید، کمی به فکر تفاوت های فردی باشید.
سوال اصلی در این بخش نحوه شناخت تک تک کارمندان است. بی شک اگر قرار باشد شما با هر کدام از کارمندان جلسات طولانی شبیه مشاوره داشته باشید، دیگر زمانی برای فعالیت کاری باقی نمی ماند. فرمول ما در این بخش استفاده از رزومه کارمندان است. مدیران معمولا بعد از استخدام یک کارمند دیگر نگاهی به رزومه اش نمی اندازند؛ چراکه کار را اصطلاحا «تمام شده» در نظر می گیرند. ایده ما اما کاملا متفاوت است. شما با مرور رزومه کارمندان به طور مداوم خیلی خوب شخصیت و سلیقه آنها دست تان می آید. از آن به بعد هم کافی است مطابق آن سلیقه رفتار کرده تا اوضاع همیشه به کام تان باشد (منظورمان همان تقویت روحیه و کاهش استرس کارمندان است).
جمع بندی نهایی
مدیریت استرس یکی از مفاهیم مهم در دنیای مدیریت کسب و کار است. با این حال قسر در رفتن از زیر استرس بدون یافتن انگیزه ای مناسب برای کار فایده زیادی ندارد. به همین خاطر ما در این مقاله نگاهی به راهکارهای مناسب برای مدیریت استرس در کنار تقویت روحیه کارمندان داشتیم.
مطلب مرتبط: ساده ترین اقدامات جهت کاهش استرس کاری
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای مدیریت بهتر کارمندان تان کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی و کمک به شما هستند.
منابع: