یکی از پایه ای ترین چالش های مدیریت و رهبری شرکت ها تقویت روحیه کارمندان است. با پیشرفت صنایع گوناگون و موج تخصصیسازی رقابت برای جلب نظر نیروی کار ماهر بیش از هر زمانی شده است. همچنین برای افزایش سود شرکت مان تلاش صرف برای استخدام کارمندان بیشتر بیفایده است. تمرکز اصلی برندها باید بر روی تقویت انگیزه و بهبود عملکرد نیروی کارشان باشد.
یکی از راهکارهای کاربردی به جای استخدام نیروی کار بیشتر تلاش برای افزایش سطح وابستگی و تعامل کارمندان با شرکت مان است. بدون تردید چنین هدفی به سادگی قابل دستیابی نیست، چراکه بسیاری از کارمندان هیچ علاقه و تعلق خاطری به محل کارشان ندارند. در ایالات متحده (بزرگترین اقتصاد جهان) سطح علاقه و تعلق خاطر کارمندان به شرکت ها بسیار پایین است. دلیل اصلی آن هم سطح پایین تعامل عاطفی و احساسی میان کارمندان و برندهاست. همه ما تجربه فعالیت عذابآور در محیط کار را داریم. از چشمانداز فعلی چنین تجربه ای حاصل ناتوانی شرکت ها در تعامل سازنده با کارمندان شان است.
نظرسنجی سال 2018 موسسه گالوپ بیانگر نکات امیدبخشی در زمینه میزان علاقه و تعامل کارمندان با برندهای محل کارشان است. نکته جالب اینکه در چنین نظرخواهی بزرگ (بیش از هزار شرکتکننده) و امیدوارکننده ای 66درصد از کارمندان اعلام بیعلاقگی و ناتوانی در تعامل سازنده با شرکت ها را کرده اند. به این ترتیب هنوز هم راه درازی پیش روی برندها به منظور دستیابی به کارمندان باانگیزه و علاقه مند به خود وجود دارد. در این مسیر بیشترین مسئولیت متوجه مدیران شرکت هاست. آنها به عنوان تصمیمگیرنده نهایی باید برنامه های بهتری برای مدیریت کارمندان شان داشته باشند.
مطلب مرتبط: تقویت روحیه و بازسازی روزگار قدیم
تا اینجا بیشتر به خبرهای بد و ناامیدکننده پرداختیم. با این حال دنیای کسب و کار حاوی نکات امیدبخش نیز هست. امروزه توانایی و ابزارهای شرکت ها در راستای ایجاد انگیزه و رابطه ای مطلوب با کارمندان شان بسیار بیشتر از گذشته است. براساس مطالعه ای از سوی موسسه هاروارد بیزینس ریویو به سرپرسی اِما سپالا (نایت رئیس دانشگاه یل و استاد دانشکده کسب و کار در زمینه هوش مصنوعی) شرکت ها فقط باید سه کارویژه مهم را انجام دهند. به این ترتیب میزان تعامل و رضایت کارمندان افزایش چشمگیری خواهد یافت. وقتی کارمندانی دارای تعامل و راضی داشته باشیم، معنای ضمنی آن تقویت انگیزه شان نیز هست. در ادامه به بررسی هر کدام از این راهکارها خواهیم پرداخت.
1. روحیهبخشی به کارمندان
یکی از چالش های اصلی تمامی شرکت ها در ارتباط با کارمندان شان آنچه «اعتبار احساسی» نامیده می شود، است. این امر به ویژه برای استارتآپ ها بسیار مهم است. به طور معمول سطح دستمزد پیشنهادی استارتآپ ها به کارمندان کمتر از شرکت های بزرگ است. به همین دلیل باید به دنبال راهکاری برای جلب نظر کارمندان به ادامه فعالیت باشند. در این میان «استراتژی استارتآپ گرسنه» کاربرد دارد. این استراتژی بر روی افزودن کارمندان به گشت و گذارهای استارتآپ ها در دنیای کسب و کار اشاره می کند. به این ترتیب کارمندان سطح تعامل و تعلق خاطر بیشتری را تجربه خواهند کرد. در نتیجه میزان وابستگی شان به شرکت افزایش می یابد. به عنوان مثال، ایجاد روحیه در کارمندان به منظور تغییر رویه ای خاص در مقیاس ملی یا جهانی ایده مناسبی خواهد بود.
اِما سپالا تاکید بسیار زیادی بر روی رابطه عاطفی کارمندان با شرکت ها دارد: «مطالعات مراکز پژوهشی بیانگر میزان تمرکز، تعهد و روحیه بیشتر افراد دارای هدف در زندگی یا شغل شان است. همچنین هدفمندی رابطه ای مستقیم با کیفیت خلاقیت ما دارد. به این ترتیب مدیران کسب و کار باید به طور مداوم تاثیر مثبت فعالیت کارمندان شان بر روی زندگی مردم را یادآور شوند.»
یکی از بهترین راهکارها برای تقویت روحیه کارمندان بیان مستقیم تاثیر فعالیت شرکت بر روی زندگی مشتریان است. این امر روحیه دستهجمعی کارمندان را خوب خواهد کرد.
2. رابطه صمیمانه با کارمندان
در طول دوران فعالیتم به عنوان کارمند همیشه از شیوه رفتار نامناسب مدیران با کارمندان شان تعجب می کردم. بسیاری از مدیران از کارمندان خود به عنوان دوست یا مشاور استفاده نمی کنند. این امر در جای خود چندان بد نیست. با این حال رفتار نامناسب با آنها وجه توهینآمیز به خود خواهد گرفت.
اِما سپالا براساس مطالعه رسمی مرکز کسب و کار بریتانیا بر روی رابطه وفاداری کارمندان و نحوه رفتار مدیران به نکته جالبی اشاره می کند: «هرچه رابطه میان مدیران و کارمندان صمیمانه تر باشد، میزان وفاداری و بازدهی کلی کارمندان افزایش می یابد.»
مهربانی و دوستی با کارمندان شاید کار چندان دشواری نباشد. نمونه مطلوب در این زمینه رئیس برند تویوتاست. وی در سخنرانی اش در دانشگاه بابسون به شیوه ای ساده برای شروع رابطه صیمیمی با کارمندان اشاره می کند: «رابطه تان را با طرح یک پرسش ساده شروع کنید. به عنوان مثال اینکه وضعیت کاری و زندگی شخصی تان چگونه است.»
3. مراقبت از خود و کارمندان مان
شرایط رفاهی کارمندان در طول چند سال اخیر تغییر کرده است. در دسامبر گذشته آرون آین، مدیرعامل برند Lowell، در اقدامی رسمی به کارمندانش اهمیت خانواده و اولویت آن بر کار را یادآور شد. به این ترتیب در شرکت Lowell هرگونه مرخصی یا همراهی با کارمندان در راستای رسیدگی به مشکلات خانوادگی صورت می گیرد.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای تقویت ذهن و روحیه کودکان
نتیجه اقدام آرون آین برای دیگر کسب و کارها توجه به وضعیت مطلوب جسمانی و عاطفی کارمندان است. در غیر این صورت میزان کیفیت عملکرد آنها در طول زمان کاهش شدیدی خواهد یافت. به گفته اِما سپالا: «توقف کار در طول روز، اندکی تفریح یا نرمش به بازیابی مجدد روحیه نیروی کار کمک می کند. همچنین مرزبندی مشخص میان خانه و محل کار از نظر روانی کارمندان را آسوده خاطر خواهد کرد.»
عمل به سه توصیه فوق از نظر من چندان دشوار نیست. اگر شما هنوز عمل به این توصیه ها را شروع نکردهاید، از همین الان باید دست به کار شوید.