وقتی صحبت از برندهای بزرگ در دنیای تکنولوژی می شود، اسم های زیادی از جلوی چشم آدم عبور خواهد کرد. در این میان سامسونگ نامی است که در هر فهرستی از برندهای موفق عرصه تکنولوژی به چشم می خورد. این موفقیت نه اتفاقی شانسی، بلکه حاصل دهه ها فعالیت بی وقفه این برند است.
از زمانی که سامسونگ وارد دنیای گوشی های هوشمند شد، خیلی از معادلات در زندگی روزمره مردم تغییر کرده است. زمانی نه چندان دور هیچ کس فکر نمی کرد به غیر از محصولات اپل امکان اعتماد به برندی دیگر وجود دارد. با این حالا اکنون اپل رقیبی سرسخت را در کنار خود حس می کند که هر لحظه منتظر گرفتن جای این برند در بازار است.
سامسونگ یکی از بزرگ ترین شرکت های فناوری در جهان است که در زمینه تولید گوشی های هوشمند نیز فعالیت دارد. این شرکت، همواره تلاش می کند تا برند خود را در این صنعت تقویت کند و جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروترین شرکت ها حفظ نماید. از این نظر رقابت میان سامسونگ با بقیه کمپانی های تولید گوشی هوشمند شبیه یک ماراتن پایان ناپذیر است.
از آنجایی که سامسونگ تقریبا دیرتر از بقیه رقبا وارد عرصه تولید گوشی هوشمند شده، خیلی ها انتظار موفقیت های پی در پی این برند را نداشتند. این در حالی است که امروزه خیلی ها برای خرید گوشی هوشمند فقط دنبال لوگو سامسونگ روی محصولات هستند و حتی به گزینه های دیگر فکر هم نمی کنند. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به اصول برندینگ این شرکت پیشرو بیندازیم.
مطلب مرتبط: اصول برندینگ برای فروشگاه های زنجیره ای
اگر شما هم دوست دارید سر از کار برند سامسونگ در زمینه گوشی های هوشمند در بیاورید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید؛ چراکه علاوه بر داستان برندینگ سامسونگ با برخی از نکات کلیدی در زمینه برندسازی نیز آشنا خواهید شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر موفقیتی در این دنیا دست کم یک دلیل موجه دارد. این مسئله درباره برندینگ سامسونگ نیز مصداق دارد. ما در ادامه سعی می کنیم عواملی که سامسونگ را به جایگاه فعلی در بازار گوشی های هوشمند رسانده، تحلیل کنیم.
سامسونگ همواره تلاش کرده تا از فناوری های جدید در محصولات خود استفاده کند. این شرکت همواره در حال تحقیق و توسعه است تا بتواند محصولاتی به روز و پیشرفته را به بازار عرضه کند. خب خیال نکرده اید که سامسونگ با محصولاتی کاملا عادی توانسته برای اپل خط و نشان بکشد؟
سامسونگ، در زمینه گوشی های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت، همواره از جدیدترین فناوری ها در محصولات خود استفاده می کند. مثلا دوربین های پیشرفته، پردازنده های قدرتمند، نمایشگرهای باکیفیت و باتری های بادوام را در نظر بگیرید. کار به جایی رسیده که برخی از طرفداران این برند مشتریان بقیه کمپانی ها را به خاطر وضعیت افتضاح باتری و دوربین مسخره می کنند.
معمولا برندهایی که با دست پر سراغ مشتریان می روند، وضعیت بهتری از نظر برندینگ خواهند داشت؛ چراکه آنها به راحتی امکان مانور بر روی یک مزیت رقابتی بزرگ را دارند. این همان وضعیتی است که برای سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند روی داده است. تلاش های مداوم مدیران این شرکت موجب شده امروزه سامسونگ به عنوان برندی نوآور شناخته شود که هر روز باید انتظار یک گوشی متفاوت از آن داشت.
حالا که این همه درباره نوآوری سامسونگ با آب و تاب حرف زدیم، بد نیست سراغ یک مثال واقعی از این شرکت دوست داشتنی هم برویم.
سامسونگ، یکی از اولین شرکت هایی بود که از دوربین های سه گانه و چهارگانه در گوشی های خود استفاده کرد. در آن زمان این اقدام حسابی سر و صدا به پا کرد؛ چراکه خیلی ها آن را کاملا غیرضروری می دانستند. با این حال تفاوت میان کیفیت عکس برداری گوشی های جدید سامسونگ با رقبا وضعیت نهایی را به طور ویژه ای نشان داد. این شرکت همچنین یکی از اولین برندهایی بود که از پردازنده های هشت هسته ای در گوشی های هوشمند خود استفاده کرد. به طوری که فرصت برای اجرای بازی های سنگینی مثل کال آو دیوتی روی گوشی های هوشمند فراهم شد. فکر می کنم همین دو مقاله برای درک میزان تمرکز سامسونگ بر روی نوآوری برای تعریف برندش کافی باشد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: اصول برندینگ در صنعت مهندسی
تنوع محصولات
در حالی که برندی مثل اپل سالی یک موبایل روانه بازار می کند، سامسونگ فقط به فکر پرچمدارهای فوق حرفه ای نیست. در عوض با نگاهی واقع گرایانه محصولاتی برای کاربران عادی نیز تولید می کند. همین امر سبب شده خیلی از مردم دنیا طرفدار پر و پاقرص این برند باشند.
سامسونگ در عرصه گوشی های هوشمند برندش را براساس حق انتخاب پردامنه به مشتریان توسعه داده است. به طوری که این روزها تا صحبت از سامسونگ می شود، همه به یاد تنوع بی نظیر محصولات می افتند. این دقیقا همان کاری است که خیلی از رقبای این شرکت کره ای نتوانسته اند به خوبی اجرا نمایند.
سامسونگ طیف گسترده ای از گوشی های هوشمند را با قیمت های مختلف تولید می کند تا بتواند نیاز گروه های گسترده ای از کاربران را برآورده نماید. این شرکت در کنار تولید گوشی های لوکس برای افراد پولدار و علاقه مند به مشخصات فنی بی نظیر، به فکر مشتریانی با نیازهای عادی نیز هست. در کنار این موارد گاهی موبایل های کاملا ارزان قیمت نیز روانه بازار می کند. خب مگر در این شرایط آدم می تواند دست رد به پیشنهادات متنوع سامسونگ بزند؟
سامسونگ گوشی های هوشمند سری گلکسی S و گلکسی Z را به عنوان محصولات پرچمدار خود تولید می کند. این گوشی ها از بهترین فناوری ها و ویژگی ها برخوردار هستند و قیمت بالایی دارند. همانطور که می شود حدس زد، مشتریان این دسته از گوشی های آدم های پولدار و کسانی هستند که عاشق مشخصات فنی بالای موبایلند. بنابراین معمولا کسانی که سر از دنیای گوشی در نمی آورند، سراغ چنین گزینه هایی نمی روند؛ چراکه در بودجه شان اصلا جایی برای چنین ولخرجی هایی نیست.
سامسونگ همچنین گوشی های هوشمند سری گلکسی A را به عنوان محصولات میان رده خود تولید می کند. این گوشی ها از فناوری های نسبتا جدید و ویژگی های مناسبی برخوردار هستند و قیمت منطقی تری دارند. احتمالا شما یا یکی از دوستان تان هم یکی از این موبایل ها دارید. خب وقتی یک گوشی قیمت خوبی دارد و امکانات به روزی هم ارائه می دهد، چرا نباید سراغ آن رفت؟ البته نباید انتظار رقیبی جدی برای سری S یا Z را داشته باشید، اما به هر حال کار روزمره تان به خوبی با این سری راه می افتد.
سامسونگ در کنار دو دسته گوشی بالا، گوشی های هوشمند سری گلکسی M را به عنوان محصولات مقرون به صرفه خود تولید می کند. این گوشی ها از فناوری های کاملا به روزی برخوردار نیستند، اما ویژگی های ضروری و مورد نیاز کاربران را دارند. به علاوه، از نظر قیمت، وضعیت بسیار خوبی دارند. همانطور که می شود حدس زد، این سری به طور اختصاصی برای کسانی که دنبال موبایل های ارزان هستند، طراحی شده است.
مطلب مرتبط: اصول برندینگ در صنعت مد و پوشاک
تبلیغات گسترده
سامسونگ، همواره از تبلیغات گسترده برای معرفی محصولات خود استفاده می کند. این شرکت تبلیغات خود را در رسانه های مختلف مثل تلویزیون، رادیو، اینترنت و شبکه های اجتماعی پخش می کند. اینطوری مطمئن می شود تبلیغات شان به دست تمامی علاقه مندان به گوشی های هوشمند در سراسر دنیا می رسد.
یکی از استراتژی های اساسی در برندسازی کاهش هزینه های تبلیغاتی است. منطق اصلی در این رویکرد محبوبیت فزاینده شرکت ها در صورت برندینگ درست و حسابی است. به همین دلیل وقتی سامسونگ جهتگیری متفاوتی با این اصل پذیرفته انتخاب کرد، حسابی خبرساز شد.
ماجرا از این قرار بود که مدیران ارشد سامسونگ با شک و تردید این شیوه را دنبال کردند. البته برای رقابت مناسب با شهرت اول و سونی چاره دیگری پیش روی سامسونگ نبود.
نکته جالب اینکه کار به جایی رسیده که امروزه بسیاری از برندها دقیقا از الگوی سامسونگ برای توسعه جایگاه شان در بازار گوشی های هوشمند استفاده می کنند. بنابراین شما اصلا نباید این اصل اساس در برندینگ سامسونگ را دست کم بگیرید.
سامسونگ همواره از تبلیغات تلویزیونی پرهزینه برای معرفی محصولات خود استفاده کرده است. به علاوه، از نظر هزینه تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی نیز همیشه در صدر جدول حضور دارد.
شاید فکر کنید سامسونگ عملکرد دیوانه واری در بازار دارد، اما وقتی به بازگشت سرمایه این شرکت فکر کنید، دیگر اوضاع اینقدر منطقی به نظر نخواهد رسید.
استفاده از گزینه های تبلیغاتی برای بسیاری از کارآفرینان پرریسک محسوب می شود؛ چراکه نسبت به بازگشت سرمایه چنین فرآیندی اصلا اطمینان ندارند. با این حال سامسونگ وضعیت کاملا متفاوتی در بازار دارد؛ چراکه هر طور شده از دل سرمایه گذاری تبلیغاتی اش سود مورد نظر را بیرون می کشد. این امر یکی از مهمترین اصول برندینگ سامسونگ است که در طول سال های متمادی حفظ شده است.
همکاری با سایر شرکت ها
در حالی که همکاری با سایر شرکت ها یک خط قرمز برای بسیاری از کارآفرینان محسوب می شود، سامسونگ هیچ ابایی از این کار ندارد؛ چراکه آنها در نهایت به دنبال جلب نظر مشتریان بوده و هیچ نکته دیگری برای شان اهمیت محوری ندارد.
سامسونگ، همواره با سایر شرکت هایی همکاری می کند که محصولاتی با ویژگی های جدید و منحصر به فرد را به بازار عرضه می کند. این استراتژی به سامسونگ کمک کرده اسمش را در بازارهای مختلف ثبت کرده و به خوبی از آن برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرد.
خیلی وقت ها شما برای اینکه در بازار بر روی مخاطب تان اثرگذاری لازم را داشته باشید، نیاز به همکاری با برندهای متفاوت دارید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان اصلا به این نکته کلیدی توجه نشان نمی دهند. به همین خاطر دائما با مشکلات مالی و فنی متعدد رو به رو هستند. اگر شما هم در دورانی میان استفاده از فرصت های همکاری با دیگران هستید، بد نیست کمی دقیق تر ماجرا را زیر ذره بین ببرید. اینطوری امکان استفاده از الگوی سامسونگ در برندینگ تان را پیدا می کنید.
همکاری با دیگران برند شما را یک کسب و کار منعطف برای دیگران می سازد. مزیت این امر اعتماد بیشتر مشتریان به شما خواهد بود؛ چراکه مشتریان مطمئن می شوند شما از هیچ فرصتی برای عرضه محصولات بهتر به بازار دریغ نخواهید کرد.
یکی از مثال های کاربردی درباره همکاری سامسونگ با بقیه کسب و کارها، مربوط به پروژه اندروید است. سامسونگ با شرکت گوگل همکاری کرده تا از سیستم عامل اندروید در گوشی های هوشمند خود استفاده کند. خب اگر قرار بود سامسونگ خودش دست به کار شده و یک سیستم عامل تازه برای محصولات اش طراحی می کرد که کلی از رقبا عقب می افتاد. تازه اصلا مشخص نبود این سیستم عامل تازه به خوبی اندروید درمی آمد یا نه!
یکی دیگر از حوزه های همکاری میان سامسونگ با بقیه برندها مربوط به طراحی دوربین هاست. کیفیت بالای دوربین گوشی های سامسونگ بر کسی پوشیده نیست. درست به همین خاطر خیلی ها سراغ کشف معمای این کیفیت بالا رفته اند. ماجرا از این قرار است که سامسونگ برای طراحی دوربین های باکیفیت سراغ همکاری با برندهایی مثل کنون یا نیکون می رود. به همین خاطر همیشه کیفیت دوربین گوشی های این برند یک سر و گردن بالاتر از بقیه است.
مطلب مرتبط: سامسونگ بهترین کارفرمای دنیا
سخن پایانی
برندینگ سامسونگ در عرصه گوشی های هوشمند ماجرای جذابی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم گوشه هایی از این داستان جذاب را به شما نشان دهیم. حالا شما آماده اید تا با درس گرفتن از اصول برندینگ سامسونگ مسیر خودتان را پیدا کنید.
سامسونگ با تمرکز بر نوآوری، تنوع محصولات، تبلیغات گسترده و همکاری با سایر شرکت ها توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشروترین برندها در صنعت گوشی های هوشمند حفظ کند. فکر می کنم حالا دیگر متوجه شده باشید ثبات و موفقیت برندها در بازار اصلا مسئله ساده ای نیست.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به درد شما خورده باشد. حالا دیگر نحوه ظهور و موفقیت های پی در پی سامسونگ در دنیای گوشی های هوشمند برای شما شبیه نوعی راز نیست. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: