مهندسی و گرایش های مختلفش از آن دست گزینه هایی هستند که هر خانواده ای دوست دارد فرزندش در آن ادامه تحصیل دهد. چه بسا خیلی از کسانی که دوست داشتند هنر بخوانند، آخر سر از این حوزه سردر آورده اند. درست به همین خاطر خیلی از مهندس ها تازه بعد از تمام شدن تحصیلات دنبال علایق شان راه می افتند. آن دسته هم که با علاقه و شناخت نسبی قبلی وارد این رشته شده اند، با کلی رقیب گردن کلفت رو به رو خواهند شد.
بی شک موفقیت در شرایطی که کلی موسسه و شرکت مهندسی بزرگ در بازار حضور دارند، کار راحتی نیست. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم برخی از مهمترین تکنیک ها برای غلبه بر این شرایط را به اتفاق شما مرور کنیم.
برندینگ همیشه فرآیندی پیچیده برای کارآفرینان بوده است. انگار که تا جای ممکن نباید سراغ این استراتژی رفت؛ چراکه همیشه دردسرساز می شود. امیدوارم دست کم شما چنین برداشتی نسبت به برندینگ نداشته باشید چراکه در دنیای امروز این استراتژی نیاز هر کسب و کاری محسوب می شود؛ به ویژه اگر کلی رقیب گردن کلفت داشته باشید!
مطلب مرتبط: اهمیت مهندسی خرید
شما در این مقاله نه تنها به طور ضمنی با اصول برندینگ آشنا می شوید، بلکه به طور تخصصی برندینگ در حوزه مهندسی را یاد خواهید گرفت. اینطوری نه تنها آمادگی بیشتری برای یکه تازی در بازار خواهید داشت، بلکه دیگر وضعیت رقبا حسابی اذیت تان نخواهد کرد. خب حالا که مقدمه چینی های لازم برای ورود به بحث تمام شد، اگر موافق باشید، ماجراجویی مان را شروع کنیم.
اصول برندسازی در صنعت مهندسی
مهندسی از جمله حوزه هایی است که موقعیت های شغلی بی نهایت فراوانی دارد، اما کمتر کسی به برندسازی در این حوزه حتی فکر می کند. انگار که همه در این حوزه باید به طور خودکار کارشان را پیدا کرده و مشتریان هم نیازی به شناخت برندها از قبل ندارند. چنین طرز فکری عملا برندسازی را در حوزه مهندسی به حاشیه رانده است. ما در این مقاله قصد داریم دوباره آبروی برندینگ در بخش مهندسی را زنده کنیم. در این میان هم اصلا قصد نداریم سراغ توصیه ها یا نکات عجیب برویم. در عوض کارمان را با توصیه های بی نهایت ساده و سرراست جلو می بریم.
مطالعه مداوم بازار
مطالعه بازار اقدامی کلیدی برای تاثیرگذاری درست بر روی مشتریان محسوب می شود. خب شما در هر حوزه ای که دست به برندینگ بزنید، باید اول از همه شناختی هرچند اندک از مخاطب تان داشته باشید. بدون این کار وضعیت بازیگری را دارید که بدون حتی یک بار مطالعه فیلمنامه جلوی دوربین حاضر شده است. شاید بازیگر قصه ما از ناکجا شانس آورده و فکری به حال اوضاع کارش کند، اما این راهبرد طولانی مدت نخواهد بود.
مطالعه بازار کاری نیست که شما یکبار برای همیشه انجام داده و دیگر سراغ آن را نگیرید. در چنین شرایطی خیلی از کارآفرینان ترجیح می دهند به جای اینکه پی کار را گرفته و دنبال نتیجه ای درست و حسابی باشند، یکبار برای همیشه مطالعه بازار را، آن هم سرهم بندی شده، انجام دهند. خب اگر نظر ما را بخواهید، اصلا نباید مرتکب چنین اشتباهی شوید. در عوض کار شما باید طوری جلو برود که مو لای درزش نرود. حتما می پرسید، چطور؟ خب اجازه دهید کمی راهنمایی تان کنیم.
شرایط بازار در طول زمان به سرعت برق و باد تغییر می کند. به همین خاطر اگر یک لحظه حواس تان پرت شود، حسابی از جریان تغییرات عقب می افتید. وقتی درباره مطالعه بازار حرف می زنیم، فقط ارزیابی سطحی رقبا مدنظرمان نیست. در عوض شما باید آستین ها را بالا زده و علاوه بر رقبا، سراغ مشتریان را هم بگیرید.
احتمالا شما هم بارها و بارها برندهایی را دیده اید که درست سر بزنگاه از ترندهای محبوب استفاده می کنند. خب قلق کار چنین کسب و کارهایی مطالعه دقیق بازار و پیش بینی درست زمان ظهور ترندهای گوناگون است. این دقیقا همان کاری است که شما در مطالعه بازار باید به خوبی دنبال کنید. اینطوری بدون هیچ مشکلی امکان شناسایی ترندها و جریان تغییرات را پیدا کرده و خودتان را با آنها هماهنگ می کنید.
توصیه طلایی ما در این بخش استفاده از ابزار سروی مانکی (Survey Monkey) برای دریافت نتایج بهتر است. شما با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی انواع نظرسنجی را طراحی کرده و در اختیار مخاطب هدف تان قرار دهید. نکته جالب این ابزار، که ما قبلا در روزنامه فرصت امروز حسابی بررسی اش کرده ایم، ارائه اطلاعات طبقه بندی شده درباره جواب مخاطب تان است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از این ابزار کلیدی برای بهبود وضعیت تان استفاده کنید.
اطمینان از همکاری با افراد درست
برندینگ مثل بازاریابی نیاز به یک تیم محدود ندارند. در عوض شما باید مطمئن شوید تمام اعضای شرکت با اهداف ریز و درشت تان آشنا بوده و مهارت های لازم برای تحقق آن اهداف را دارند، در غیر این صورت دیر یا زود کشتی برندتان به گل خواهد نشست. گاهی اوقات برندینگ بیشتر از اینکه از دل تلاش های مستقیم کارآفرینان نتیجه دهد، بستگی به توانایی مدیران در آموزش درست تمام کارمندان شرکت دارد. خب وقتی اعضای یک شرکت همگی مهارت بالایی در کارشان داشته باشند، خود به خود رضایت مشتریان سر به فلک می کشد. آن وقت همه در دنیای واقعی و شبکه های اجتماعی از شما تعریف و تمجید خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
کارآفرینان عاشق تعریف و تمجید مشتریان از کارشان هستند. اگر شانس با شما یار باشد، بارها و بارها مزه شیرین حمایت مشتریان را خواهید چشید. با این حال اگر بعد از کلی سعی و تلاش در حوزه برندینگ هنوز هم خبری از این حمایت ها نیست، حتما یک جای کارتان ایراد اساسی دارد. در این صورت باید خیلی سریع جریان کار را تغییر داده و فکری به حال اوضاع کنید.
مطلب مرتبط: اهمیت مهندسی فروش در بازار
هدف ما در این بخش یادآوری اهمیت همکاری با آدم های درست در کسب و کارتان است. از آنجایی که در برندسازی تمام بخش های شرکت درگیر می شوند، بد نیست از این فرصت به مثابه تلنگری برای ارزیابی دوباره کیفیت کار تمام اعضای شرکت استفاده کنید. خب شما که سرمایه و اعتبار شرکت تان را از سر را نیاورده اید که همین طور مفت و مجانی از دست دهید؛ مگر نه؟
استفاده از مواد باکیفیت
شرکت های مهندسی که در زمینه اجرای پروژه ها دستی بر آتش دارند، باید همیشه دقت بالایی در زمینه اجرای طرح ها به خرج دهند. همانطور که از هر محصول باکیفیت در دنیا کلی کپی بی ارزش وجود دارد، طرح های مهندسی را هم به شیوه های مختلف می توان اجرا کرد. اگر دوست دارید اسم و رسمی برای خودتان در دنیای کسب و کار به هم بزنید، باید از همین ابتدای کار دور استفاده از مواد بی کیفیت را خط بکشید؛ چراکه دیر یا زود با این دست فرمان فیتیله کسب و کارتان پیچیده خواهد شد. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای تعامل با مشتریان یا بهبود اوضاع تان در بازار نخواهید یافت.
یادتان باشد، استفاده از مواد اولیه باکیفیت هزینه زیادی روی دست تان می گذارد. با این حساب شاید در ابدای کار نتوانید آنطور که باید و شاید حاشیه سود مطمئنی داشته باشید. خب در این صورت ابتدای کارتان را باید به مثابه یک سرمایه گذاری مطمئن روی برندینگ در نظر بگیرید.
شاید در ماه های ابتدایی اوضاع تان از نظر مالی تعریف زیادی نداشته باشد، اما به مرور زمان برندتان به مثابه یکی از شرکت های مهندسی مطمئن در سطح بازار معرفی خواهد شد.
شما برای اینکه در دنیای کسب و کارهای حوزه مهندسی شانسی برای خودنمایی داشته باشید، باید با کارخانه های معتبر نیز وارد مذاکره شوید. همین که اسم شما کنار چنین کارخانه هایی قرار گیرد، اعتبار بالایی برای تان به همراه خواهد داشت. خب مگر کسی هست که دوست نداشته باشید در خانه یا دفتر کاری فعالیت داشته باشد که از مواد اولیه اش از بهترین کارخانه ها خریداری شده است؟
تحویل به موقع پروژه ها
بدقولی یکی از ویروس های رایج در دنیای مهندس ها محسوب می شود. به طوری که خیلی وقت ها زمان تحویل پروژه با آنچه در قرارداد یا به طور شفاهی مطرح شده، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. شاید برخی از کارآفرینان این حوزه چنین بدقولی هایی را طبیعی قلمداد کنند، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین طرز فکری نداریم.
بدقولی در هر شرایطی تاثیر منفی بر روی ذهنیت طرف مقابل خواهد داشت. حالا اگر در این میان کسب و کار شما تازه اول راه باشد، تاثیر منفی قضیه بیشتر نیز خواهد شد. پس به نفع تان است که از همان اول خیلی سفت و محکم در بازار حضور پیدا کنید. وگرنه کارتان به سرعت با مشکلات عمده ای رو به رو خواهد شد.
باور کنید یا نه، مشتریان این روزها ابزارهای زیادی برای تحت فشار قرار دادن برندها در اختیار دارند. کافی است یک اشتباه کوچک از شما سر بزند تا مشتریان خیلی راحت در شبکه های اجتماعی از خجالت تان درآیند. آن وقت دیگر نمی توانید در بازار حتی اعتماد یک نفر را هم جلب کنید.
مشتریان همانطور که همیشه همراه و طرفدار برندهای بزرگ هستند، به وقتش حسابی از خجالت کسب و کارهای بدقول هم درمی آیند. ماموریت شما در این بخش بی نهایت ساده است: اگر نمی توانید به تعهدات تان در قبال مشتریان عمل کنید، اصلا نباید آن را مطرح کنید. خب کسی که اسلحه روی پیشانی تان نگذاشته تا وعده های عجیب و غریب تحویل مشتریان دهید.
مطلب مرتبط: مهندسی توسعه استارت آپ
سخن پایانی
حوزه مهندسی پر از فرصت های گوناگون برای کارآفرینی است. با این حال تا زمانی که یک برند مشخص برای خودتان ایجاد نکنید، زحماتتان هیچ نتیجه ملموسی نخواهد داشت. درست به همین خاطر برخی از بزرگ ترین کارآفرینان دنیا هم در زمینه مهندسی گاهی با شکست های عجیب رو به رو می شوند. درست به همین خاطر برندسازی در این دنیای شلوغ و پر از رقیب اصلی ضروری خواهد بود.
هدف ما در این مقاله آشنایی شما با برخی از اصول اساسی در زمینه برندسازی بود؛ آن هم در حوزه مهندسی. من و همکارانم امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله در عمل به دردتان بخورد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مطرح شده در این مقاله دارید، ما همیشه آماده دریافت نظرات تان هستیم.
منابع: