در این مقاله سعی شده است به طور خلاصه و کاربردی در مورد اهمیت خرید و مهندسی آن پرداخته شود. تاکنون بیشتر آنچه خوانده یا شنیدهایم از بازاریابی و فروش و تکنیکهای آن بوده است و کتابها و مقالات زیادی در این باره نوشته شده است، اما در مورد خرید کمتر صحبت به میان آمده است. به نظر میرسد برای اینکه خریدار خوبی باشیم باید اطلاعاتی در مورد فروش و فروشندگی وتکنیکهای آن داشته باشیم که شرح آن در این مقاله نمیگنجد از آنطرف چنانچه بخواهیم فروشنده خوبی باشیم باید ابتدا خریدارخوبی باشیم و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. خرید کردن فرآیندی است که در همه ابعاد زندگی کاربرد دارد.
از خرید کالای معمولی در زندگی شخصی تا کالای تخصصی که در یک شرکت یا سازمان را شامل میشود. وقتی واژه مهندسی خرید را به کارمیبریم در واقع به طور خاص به کالاهایی ورود پیدا میکنیم که جنبه سرمایهای و تخصصی دارند. همه ما در زندگی تجربه خرید کردن را داریم اگر چنانچه نتوانیم خرید را مدیریت کنیم هم به اقتصاد خانواده و هم به اقتصاد جامعه آسیب رساندهایم.
با مهندسی و اداره کردن در خرید میتوان از خیلی از ضررهای احتمالی جلوگیری کرد. این امر خود منجر به بخشی از اقتصاد مقاومتی میشود. در مهندسی خرید ایجاد تعادل در دخل و خرج که همراه با دانش مالی میباشد منجر به نوعی سرمایه گذاری میشود. دانش مالی خود بحث مفصلی است که در این مقاله نمیگنجد اما به صورت خیلی خلاصه و مهم یعنی توانایی حفظ پول به علاوه توانایی رشد پول که به سرمایه گذاری منتهی میشود. وقتی قصد خرید کالایی را داریم باید بتوانیم در سریعترین زمان هم تصمیم درست و هم عملکرد خوبی داشته باشیم. به دست آوردن اطلاعات و تحقیق در مورد کالایی که قصد خرید آن را داریم شرط اصلی ورود به خرید است اما باید مشخص کنیم آیا خرید ما براساس نیاز و ضرورت است یا قرار است جنبه تفریحی و از روی احساس باشد؟ تفاوتی هم نمیکند که کالای ما از نوع سرمایهای و مصرفی است یا کالای لوکس است. در درجه اول مهم نیازسنجی است. نکته بعد اینکه قرار است چه میزان بودجه و برای چه نوع مصرف یا نیازی کالا را تهیه کنیم؟
و دیگر اینکه چطور از اصل بودن کالا اطمینان حاصل کنیم؟ واقعیت این است در شرایط فعلی اقتصاد و جامعه که متاسفانه خیلی از فروشندگان با اصول حرفهای فروشندگی فاصله دارند و و تمرکزشان فقط روی سود و فروش کالا است و در فروش صداقت ندارند و یا اطلاعات درستی در مورد کالا ندارند و یا در اختیار خریدار قرار نمیدهند پی میبریم که خرید کردن میتواند از فروختن سختتر باشد. از طرفی امروزه در کشور ما متاسفانه کنار هر کالای اصلی یک کالای تقلبی و یا غیراصلی وجود دارد و گاهی نیز در کالای اصلی دست برده میشود و تقلب ایجاد میگردد. وقتی قصد خرید کالایی را داشتید که هیچ اطلاعاتی در مورد آن نداشتید کافی است به محل بورس آن کالا مراجعه کنید. وقتی حداقل از پنج یا شش فروشگاه دیدن کنید و از فروشنده در مورد آن کالا کسب اطلاع نمایید به راحتی میتوانید از اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل آنها تصمیم و انتخاب درستی داشته باشید. در این بین بعضی از فروشندگان در یک رقابت ناسالم یکدیگر را تخریب میکنند تا کالای خود را به فروش برسانند این کار آنها باعث میشود که ماهیت خیلی از چیزها برای شما روشن شود و چیز مبهمی دیگر برایتان باقی نمیماند.
و با آسودگی انتخاب خود را میکنید.چند عامل بسیار مهم در خرید مورد توجه است:
1-قیمت کالا 2- کیفیت کالا یا محصول 3- ضمانت کالا و خدمات پس از فروش 4- کشور و یا کارخانه سازنده 5- نوع استفاده و مصرف آن کالا 6- برند یا غیر برند بودن کالا
کالاها به طور کلی یا داخلی و یا خارجی هستند. در مورد کالاهای داخلی میتوان تمام عوامل بالا را هنگام خرید کالا لحاظ کرد و اینکه با مقایسه و تجزیه تحلیل موارد فوق میتوان کالای مناسب را انتخاب کرد اما در مورد کالای خارجی شرایط پیچیدهتر است. کالای وارداتی به دو صورت وارد کشور میشوند یا به صورت قانونی و یا غیرقانونی و غیررسمی وارد میشود. کالایی که غیرقانونی وارد شود نمیتواند هیچگونه ضمانتی داشته باشد مگر کالایی که مسافری و شخصی باشد کالای وارداتی میتواند به صورت انحصاری توسط شخصی در غالب شرکت با مجوز قانونی وارد شود و یا میتواند به صورت رسمی توسط چندین شخص یا شرکت وارد شود که در این صورت قیمت و ضمانت و شرایط دیگر تفاوت خواهد داشت و شرایط رقابتی ایجاد میشود. یکی از راههای تشخیص اطمینان از اینکه کالا توسط چه کشوری ساخته شده است از طریق یک کدینگ بینالمللی است که به صورت بارکد یک عدد 12 یا13 رقمی در روی کالاها و بستهبندیها مشخص شده است.
مطلب مرتبط: اهمیت مهندسی فروش در بازار
از روی سه رقم وگاهی دو رقم سمت چپ میتوان فهمید که کالا متعلق به چه کشوری است به طور مثال عددهای 690 تا 695 مربوط به کشور چین است و یا 626 مربوط به کشور ایران است. این کدینگ ها به صورت یک جدول همراه با نام اختصاری کشورها در اینترنت قابل مشاهده است. همچنین به صورت نرمافزار قابل نصب در گوشی همراه قابل دسترس است. پس از طریق بارکد به راحتی میتوان کشور سازنده را بیابیم و دیگر نیازی نیست نوشتههای کوچک و انگلیسی و یا زبانهای دیگر را جستوجو کنیم تا بفهمیم ساخت کدام کشور است. لازم است چند نکته مهم را بدانید. به عنوان مثال گاهی کالایی ساخت کشور فلان است اما به سفارش یک کشور دیگر ساخته میشود که روی آن کالا بارکد کشور سفارش دهنده درج میشود. گاهی یک کالا تحت لیسانس است یعنی تحت کنترل و نظارت و با فناوری کشور سازنده در کشور ایکس ساخته میشود. سوال اینکه آیا میتوان صرفا با بارکد پی به اصل بودن آن کالا برد؟
جواب منفی است چون دیده شده است با تقلب کالایی را کپی کرده و با بارکد کشور سازنده به عنوان کالای اصلی فلان کشور به فروش میرسانند. گاهی با کالایی خارجی در زمینه موادغذایی مواجه میشویم که تاریخ انقضای آن گذشته است و با تقلب تاریخ آن را پاک کرده و تاریخ جدید لاتین روی آن درج میکنند. گاهی نیز اتفاق میافتد شرکتی در زمینه مواد غذایی کالایی را که وارد نموده است به دلیل انتظار در سیر مراحل قانونی و گمرکی که در انبار گمرک معطل مانده است و تاریخ انقضای آن رو به اتمام و یا مدت کمی از آن باقی مانده است به دلیل اینکه آن محصول فاسدشدنی و خراب شدنی نیست با اجازه کشور تولیدکننده تاریخ آن را تمدید مینمایند و با ضمانت شرکت به فروش میرسانند. مثالی دیگر:
برندی مشهور در کشوری مدادی را تولید میکند که این مداد تحت لیسانس در چند کشور دیگر تولید میشود. وقتی میروید آن مداد را به قصد اینکه ساخت کشور اصلی است بخرید متوجه میشوید که برند و ظاهر همان است اما بارکد تفاوت دارد و فروشنده مدعی است کالا مثلا آلمانی است اما تحت لیسانس است. خوب او راست گفته است اما در عمل میبینیم که کیفیت آن دو متفاوت است و فروشنده هر دو مداد را تحت یک برند و قیمت به فروش میرساند. در همین مثال مداد یا مداد رنگی ممکن است شما مداد اصلی را بخرید اما باز متوجه میشوید کیفیت رنگ خوبی ندارد اشکال کار کجاست؟ میبینیم در روی جعبه مداد تاریخ مصرف وجود ندارد در ظاهر مداد خراب شدنی نیست اما در اصل مداد یک عمر مفیدی دارد و در اصل تاریخ مصرف دارد اما روی مداد یا جعبه آن تاریخی قید نمیشود و ما نمیدانیم چه مدت از تولید مداد گذشته است و چه مدت در انبار یا فروشگاه مانده است. فقط با آزمودن و مقایسه کردن متوجه کیفیت آن میشویم. اینها مثالهایی بود تا بدانیم فرآیند خرید پیچیدگیهای خاص خودش را دارد که جز با دقت و مهندسی کردن نمیتوان خرید با اطمینان انجام داد و در انتها یادمان باشد کالا را از مبداء اصلی در قبال فاکتور فروش معتبر سربرگدار همراه با مهر فروشگاه و ذکر مشخصات کامل کالا و با ضمانت یا شرط کیفیت و تعهد فروشنده خریداری کنیم.
ارتباط با نویسنده: Km_ gholami@yahoo.com
مشاور کسب و کار و دانشآموخته ام بی ای*