شرکت ها در بازار وضعیتی مشابه تیم های فوتبال دارند. همانطور که در یک تیم جمعی از بازیکنان صفر کیلومتر و باتجربه ترکیب نهایی را شکل می دهند، در سازمان ها هم همیشه کارمندانی از نسل های مختلف به چشم می آیند. چنین تنوعی برای هر کسی جذاب به نظر می رسد، البته تا زمانی که خبری از مدیریت آنها نباشد. کافی است انتظارات و عادت های کارمندان میانسال با نسل جدید را مقایسه کنید تا مخ تان حسابی سوت بکشد.
آدم ها معمولا برای پیدا کردن دوست سراغ کسانی می روند که فاصله سنی زیادی با خودشان نداشته باشند. این یعنی در حالت عادی جمع های دوستانه که ترکیبی از جوانان و افراد میانسال باشد، کمتر به چشم می خورد. حالا که در محیط های کاری این دو نسل به هم می رسند، باید انتظار اوضاع عجیب و غریبی را داشته باشیم، مگر نه؟
مسئله این دفعه ما در روزنامه فرصت امروز بررسی راهکارهای مدیریت کارمندانی از نسل های مختلف است. شاید فکر کنید همین که کارمندان تان کاری به کار هم نداشته باشند، باید کلاه تان را بالا بیندازید. در این صورت هیچ ایده درباره مشکلات مدیریت نیروی انسانی ندارید. چه بسا با همین دست فرمان یکهو تک تک کارمندان تان قید همکاری با شما را زده و دنبال کار دیگری بروند.
فکر می کنم همین مقدمه کوتاه برای اینکه مشکل مدیریت کارمندان مختلف را جدی بگیرید، کافی باشد. ما در ادامه سعی می کنیم ضمن بررسی مزایای چنین تیم های کاری چند تا تکنیک درجه یک برای مدیریتشان به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا ماجرا را دقیق تر بررسی کنیم.
مطلب مرتبط: مدیریت کارمندان از راه دور با 7 راهکار طلایی
مزایای تیم های کاری بین نسلی
اول از همه بیایید کارمان را با سوالی اساسی شروع کنیم: چرا تیم های کاری بین نسلی به درد بخور هستند؟ مثلا اگر تمام اعضای یک شرکت را آدم های میانسال تشکیل دهند، چه اتفاقی می افتد؟
اگر بخواهیم خیلی رُک و پوست کنده جواب سوال بالا را بدهیم، باید دوباره از همان مثال تیم فوتبال استفاده کنیم. در حالی که حضور بازیکنان باتجربه در هر تیمی غنیمت است، بازیکنان تازه نفس و جوان هم باید در ترکیب حضور داشته باشند. احتمالا نیروی کاری که در سال های آخر دوران حرفه ای اش است، هیچ ایده ای درباره متاورس، Chat Gpt و هزار و یک فناوری جدید ندارند. به همین خاطر حضور کسانی که خوره این فناوری ها هستند، از نان شب هم واجب تر است.
ما در این بخش مجموعه ای از مزایای تیم های کاری بین نسلی را برای تان آماده کرده ایم. پس اجازه دهید اول مزایای چنین تیم هایی را بررسی کنیم تا بعدا به مدیریت چالش های این حوزه برسیم.
حل مشکلات با راهکارهای متنوع
کسانی که در دهه 50 یا 60 میلادی به دنیا آمده اند، در شرایطی به دور از انفجار تکنولوژی دو دهه اخیر بزرگ شده اند. به همین خاطر بیشتر اوقات راهکارهای کلاسیک برای مشکلات عرضه می کنند. در عوض نسل جدید که از همان ابتدا با دستگاه های هوشمند بزرگ شده، بیشتر دنبال راه حل های دیجیتال است. شاید فکر کنید ما در این بخش قصد داریم راه های کلاسیک را تماما سرزنش کنیم اما ماجرا اصلا اینطور نیست. در عوض کسب و کارها به هر دو مدل راه حل ها نیاز دارند. دقیقا به همین خاطر ترکیبی از کارمندان بین نسلی کار کسب وکارها را به راحتی جلو می برند.
اگر قرار بود جواب برندها برای مشکلات مشتریان همیشه ثابت باشد، نه خبری از گوشی های هوشمند می شد نه حتی نوآوری هایی مثل فروش آنلاین پا به عرصه می گذاشت. پس دفعه بعد که سعی داشتید همه کارمندان شرکت را از یک طیف نسلی انتخاب کنید، کمی بیشتر به این مسئله فکر کنید.
فرصت های آموزشی بیشتر
آموزش نیروی کار همیشه بخش مهمی از بودجه شرکت ها را به خودش اختصاص می دهد. مثلا یک تیم بازاریابی برای اینکه تجربه ای مناسب برای تولید محتوای بی نظیر پیدا کند، باید سال ها زحمت کشیده و در دوره های پرهزینه هم شرکت کند. از آنجایی که کارمندان معمولا حوصله پرداخت هزینه چنین دوره هایی را ندارند، مسئولیت آن به گردن مدیران خواهد افتاد. حالا اگر راهی باشد که بدون حتی یک سنت هزینه چنین دوره هایی را برگزار کنید، نظرتان چه خواهد بود؟
اشتباه نکنید، ما اصلا شوخی مان نگرفته است. در عوض مزیت کارمندانی که از نسل های مختلف هستند، یادگیری شان از یکدیگر خواهد بود. مثلا نسل های جوان خیلی سریع تر همکاران میانسال شان را با تکنولوژی های دیجیتال آشنا خواهند کرد. از آنجایی که در روابط درون شرکت نوعی دوستی هم برقرار است، دیگر خبری از فضای خشک دوره های آموزشی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: رازها و ترفندهای مدیریت کارمندان غیرحضوری
خدمات مشتری بهتر
خدمات مشتری از آن دست کارهایی است که تمام اعضای یک شرکت را درگیر می کند. به طوری که جایی برای تک روی باقی نمی ماند. البته خیلی از کارآفرینان دوست دارند به طور مداوم خودشان یکه و تنها این بخش را مدیریت کنند. دقیقا به همین خاطر همیشه جزو آخرین برندهایی هستند که نظر مشتریان را جلب می کنند. استفاده از تیم های کاری بین نسلی به شما فرصتی طلایی برای اثرگذاری بر روی مشتریان می دهد. هرچه باشد همه مشتریان که سلیقه شان مثل هم نیست. این یعنی هر کدام از اعضای شرکت، با سن و سال متفاوت، نیاز طیف مشخصی از مشتریان را درک خواهند کرد. اینطوری دیگر لازم نیست همیشه نگران اوضاع مشتریان در بازار باشید.
فرمول کار در این بخش تقریبا ساده و سرراست است. هر چقدر تیم شما تنوع بیشتری داشته باشد، بهتر از پس انتظارات و خواسته های مختلف مشتریان برمی آیید. همانطور که در یک ارکستر به انواع نوازنده ها نیاز می شود، در بخش خدمات مشتری هم باید افرادی با سلیقه و حتی سن و سال متفاوت دم دست داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مدیریت کارمندانی از چند نسل: راهنمایی عملی
بعد از اینکه مزایای استخدام کارمندانی از تیم های کاری مختلف را بررسی کردیم، باید کم کم کارمان را جدی تر کنیم. حالا شما کمی خیال تان بابت استفاده از این استراتژی راحت شده و فقط کمی ریزه کاری باقی مانده است. ما در این بخش به شما کمک می کنیم تا با بهترین نکات و تکنیک ها برای مدیریت کارمندانی از چند نسل آشنا شوید. اینطوری آخرین مرحله در این چالش را هم پشت سر خواهید گذاشت. با ما همراه باشید تا تبدیل به یک پا کارشناس همه فن حریف در زمینه مدیریت کارمندانی از نسل های مختلف شوید.
استفاده از ترکیب سنی مختلف
اولین و شاید مهمترین نکته ای که درباره تیم های بین نسلی وجود دارد، ضرورت استفاده از نسل های مختلف است. گاهی اوقات مدیران فقط به یکی دو نسل ساده اکتفا می کنند. همین امر هم در بلندمدت طوری اوضاع شان را به هم می ریزد که نگو و نپرس. اگر قرار بود فقط با دو نسل میانسال و جوان اوضاع تیم های کاری متحول شود، اصلا خبری از کسب و کارهای شکست خورده نبود. هرچه باشد این روزها اغلب شرکت ها چنین ترکیبی دارند، مگر نه؟
مطلب مرتبط: اغلب کارآفرینان این جنبه از مدیریت کارمندان را نادیده می گیرند
قبل از اینکه بحث مان را بیشتر باز کنیم، باید نگاهی به نسل های مختلف در دنیای کسب و کار بیندازیم. به زبان خودمانی، وقتی درباره تیم های بین نسلی حرف می زنیم، دقیقا چند نسل مختلف مد نظرمان است؟ ما در روزنامه فرصت امروز نسل کلی را محور کارمان قرار داده ایم:
• بیبی بومر (Baby Boomer): این نسل به افرادی اشاره دارد که در سال های بعد از جنگ جهانی تا اواسط دهه 60 میلادی به دنیا آمده اند. ویژگی اصلی این نسل انفجار جمعیتی بعد از جنگ جهانی است. همان طور که می شود حدس زد، اغلب افراد متعلق به این نسل دیگر سال های پایانی کارشان را می گذرانند.
• نسل X: کسانی که بعد از دوران انفجار جمعیتی دهه های 40 تا 60 به دنیا آمده اند، معمولا خانواده های کم جمعیتی داشته و استاندارد زندگی بهتری را تجربه کرده اند. این نسل الان در مرز بازنشستگی قرار داشته و خیلی از آنها دوران پسا بازنشستگی و جست وجوی ایده های کاری مستقل را سپری می کنند.
• نسل هزاره (Millennials): نسل هزاره اولین گروه از افرادی هستند که در دوران کودکی تکنولوژی های دیجیتال را دم دست داشته اند. آنها از اوایل دهه 80 تا 1996 را شامل می شوند. بی شک سطح دسترسی این افراد به فناوری های مدرن و دیجیتال خیلی بیشتر از نسل های قبلی بوده است. اغلب کسانی که این روزها مدیران جوان و جویای نام محسوب می شوند، به این نسل تعلق دارند.
• نسل Z: نسل Z به تمام کسانی که از سال 1996 به بعد به دنیا آمده اند، اطلاق می شود. ویژگی اصلی این نسل تلاش برای حضور پررنگ در بازارهای کسب و کار و آشنایی بالا با فناوری های دیجیتال است. درست به همین خاطر عضویت آنها در شرکت ها همیشه همراه با ایده های دیجیتال خواهد بود.
امیدوارم توضیحات ما درباره نسل های مختلف شما را گیج نکرده باشد. اگر تا حالا دنیای کسب و کار را فقط بین آدم های میانسال و جوان مشاهده کردید، حالا زاویه دیدتان حسابی باز شده است. وقتی درباره تیم های کاری بین نسلی حرف می زنیم، در واقع منظورمان حضور هر چهار نسل بالا در تیم های کاری است. این امر به کسب و کارها برای انتخاب های بهتر و عبور بی دردسر از بحران ها کمک می کند.
احتمالا شما هم در سال های فعالیت تان در بازار با شرکت هایی همکاری داشته اید که همیشه در جلسات مدیریت بحران فقط یکی دو تا ایده سطحی دم دست داشتند. حالا اگر با دقت به آن خاطرات نگاه کنید، متوجه تنوع بی نهایت پایین نسلی در شرکت های موردنظر خواهید شد. از قدیم گفته اند یک دست صدا ندارد. این ضرب المثل هر جا کاربرد نداشته باشد، در این یک مورد کاملا درست از آب درآمده است. پس اول از همه تیم تان را با ترکیب هر چهار نسل بالا تشکیل دهید؛ چراکه بدون توجه به این نکته همیشه کارتان ایراد خواهد داشت.
استفاده از وسایل ارتباطی مختلف
یک آدم 60 ساله مثل جوان های 20 ساله میانه خوبی با نرم افزارهای پیام رسان ندارد. به همین خاطر اگر قصد مدیریت همه کارمندان با یک روش را دارید، احتمالا همان اول کار با کلی اعتراض و مشکل عمیق رو به رو خواهید شد. هنوز هم خیلی از کارآفرینان باسابقه در بازار از ایمیل یا نهایتا پیام کوتاه برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. بنابراین نباید خیلی خودتان را برای سازگاری این افراد با اینستاگرام یا واتس اپ خسته کنید. اگر از ما می شنوید، پذیرش تفاوت نسل های مختلف با هم یکی از نکات بی نهایت مهم محسوب می شود. اصلا شما به خاطر همین تفاوت تیم بین نسلی تشکیل داده اید، مگر نه؟
ایده ما در این بخش کاملا ساده است. شما برای اینکه درک درستی از ترجیحات کارمندان تان در زمینه وسایل ارتباطی داشته باشید، باید خیلی راحت نظرشان را جویا شوید. متاسفانه بعضی از مدیران با کارمندان تعارف دارند. به همین خاطر هم هیچ وقت رُک و پوست کنده نظر آنها را جویا نمی شوند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مدیران بزرگ اصلا میانه خوبی با تعارف ندارند. به همین خاطر باید یکبار برای همیشه دور چنین تعارف های عجیبی را خط بکشید.
یادتان باشد، بعد از اینکه نظر اعضای شرکت را جویا شدید باید با هر کدام مطابق سلیقه شان ارتباط برقرار کنید. مثلا نسل هزاره یا Z معمولا میانه بهتری با شبکه های اجتماعی دارد. از طرف دیگر سرویس های ایمیل هنوز گزینه محبوب نسل های قدیمی تر است. پس به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، با هر کدام از نسل ها مطابق میل شان رفتار کنید. اینطوری خیلی زود تبدیل به مدیر محبوب همه خواهید شد.
تعیین پاداش برای کار تیمی
اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم آب آدم هایی که از نسل های مختلف هستند در یک جوی نمی رود. هرچه باشد ساختار ذهنی و حتی ایده های این افراد از زمین تا آسمان با هم فرق دارد. پس باید همیشه منتظر بروز تعارضات و بحث های مختلف در بین آنها باشیم. بی شک هرگونه تعارضی در تیم های کاری نرخ بهره وری را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. پس باید قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم بریزد، فکری به حال این شرایط کنیم.
فرمول طلایی که ما در این بخش برای تان در چنته داریم، طراحی جایزه برای کار تیمی است. این روزها همه کارها در قالب پروژه جلو می رود. وقتی هم پای پروژه وسط باشد، دیگر تک روی فایده ندارد. همانطور که در یک فیلم سینمایی مجموعه ای از بازیگران با هم همکاری می کند، در پروژه های کاری هم مجموعه ای از کارمندان با سن و سال های مختلف درگیر خواهند بود. وقتی پای جایزه وسط باشد، معمولا آدم ها اختلافات شان را کنار گذاشته و همکاری بیشتری با هم خواهند داشت. خب اگر کسی را سراغ دارید که سر لجبازی های بچگانه دور جوایز ارزشمند را خط می کشد، ما را هم بی خبر نگذارید.
مطلب مرتبط: راهکارهایی برای مدیریت کارمندان غیر متعهد و ناسازگار
اگر جایزه های شما برای کار تیمی جواب نداد، باید به عنوان مدیر شرکت شخصا به مسائل ورود کنید. معمولا پا در میانی مدیران برای حل اختلاف نظرها خیلی زود جواب می دهد. به علاوه، شما همیشه یک ابزار مهم به اسم جلسات گروهی دارید. در چنین جلساتی باید حرف تمام طرفین را شنیده و بعد هم با هم فکری تصمیم نهایی را بگیرید. مزیت اصلی چنین جلسه هایی رفع تمام کدورت ها و ادامه کار تیمی به بهترین شکل خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ به جای اینکه دست روی دست بگذارید، خودتان وارد گود شده و اختلافات را حل کنید.
تعیین انتظارات دقیق
اگر شما یک مدیر 40 ساله باشید، احتمالا رابطه خیلی بهتری با کارمندان نسل هزاره خواهید داشت. هرچه باشد شما و آنها از یک نسل هستید و حرف هم را بهتر می فهمید. البته این تازه اول دردسر است؛ چراکه خیلی از کارمندان دوست دارند مدیران مثل خودشان حرف بزنند.
معمولا در چنین شرایطی کابوس «فهم نادرست انتظارات» سر و کله اش پیدا می شود. اجازه دهید این چالش را با یک مثال جالب توضیح دهیم. بازاریابی اینستاگرامی برای کسانی که صبح تا شب در این پلتفرم پرسه می زنند، مفهومی کاملا واضح است. با این حال افرادی که کاری به کار دنیای دیجیتال ندارند، به راحتی متوجه این استراتژی نخواهند شد. به همین خاطر شما باید کمی منظورتان از بازاریابی در اینستاگرام روشن کرده و معیارهای تان را هم صاف و پوست کنده توضیح دهید. وگرنه همیشه یک جای کار لنگ خواهد زد.
برداشت های مختلف از یک هدف امری رایج در بین تیم های بین نسلی است. هرچه باشد کارمندانی با تجربیات و مهارت های مختلف هرگز درک یکسانی از اوضاع نخواهند داشت. به همین خاطر تعیین انتظارات دقیق یک امر ضروری برای موفقیت در بازار محسوب می شود. شاید فکر کنید منظور ما از انتظارات دقیق فقط توضیحات اضافه درباره شرح وظایف هر کارمند است. بی شک این کار اهمیت زیادی برای همکاری بهتر کارمندان دارد، اما همه چیز به این نقطه ختم نمی شود. فوت کوزه گری که ما در این بخش مد نظر داریم، دسترسی ساده کارمندان به تیم مدیریتی است. خیلی وقت ها کارمندان سوالاتی دارند که باید در همان لحظه جواب داده شود. خب در این صورت اگر شما هیچ وقت دم دست نباشید، همه چیز به هم خواهد ریخت. یادتان باشد، مدیریت تیم های بین نسلی نیاز به وقت و انرژی بیشتری دارد. پس الکی برنامه های سنگین کاری برای خودتان طراحی نکنید. در عوض کمی وقت بیشتر برای حضور در شرکت و در میان کارمندان اختصاص دهید.
حفظ تناسب سنی
برخی از مدیران فکر می کنند تیم شان فقط باید شامل کارمندان جوان و صفر کیلومتر باشد. شاید این ایده در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما همیشه عنصر تجربه در آن مفقود خواهد ماند. به طوری که بعد از گذشت چند ماه دوباره نیاز به برگزاری مصاحبه استخدامی و استفاده از کارمندان باتجربه حس می شود. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز از دوباره کاری فراری هستیم، توصیه مان نیز در همین راستاست. خب وقتی با چهار نسل مختلف رو به رو هستیم، هر کدام از آنها باید 25 درصد تیم تان را تشکیل دهند. شاید این میزان در برخی از تیم ها مثل بازاریابی که نیاز به هماهنگی با فناوری های دیجیتال دارد، کم و زیاد شود اما به طوری کلی باید آن را رعایت کنید. اینطوری یک تیم همیشه پویا و دارای راه حل های طلایی خواهید داشت.
اشتباهی که خیلی از مدیران به مرور زمان انجام می دهند، بی توجهی به حفظ ترکیب سنی طلایی است. به طوری که رفته رفته همه اعضای شرکت از یک نسل خواهند بود. قبول دارم مقاومت در برابر وسوسه استخدام کارمندانی که از نسل خودمان باشند، بی نهایت سخت است اما شما نباید به همین سادگی تسلیم شوید. بهترین روش در این میان کمک گرفتن مداوم از دیگران برای بهبود اوضاع کاری تان است. مثلا قبل از اینکه شروع به استخدام کارمندان تازه کنید، از یک مدیر دیگر مشورت بگیرید. اینطوری دیگر لازم نیست بعد از چند ماه برخی از کارمندان را اخراج و دوباره مصاحبه استخدامی برگزار کنید.
مطلب مرتبط: مدیریت کارمندانی که در مقابل بازخورد جبهه می گیرند
گفت وگو درباره شرایط و فرهنگ کاری
کسانی که از دل نسل های مختلف دور هم جمع می شوند، معمولا بر سر نکات ارزشی توافقی ندارند. مثلا برای کسانی که سن و سالی ازشان گذشته، محیط کار ساکت همراه با تفکیک اتاق ها از هم نکته ای اساسی محسوب می شود. با این حال همین شرایط برای کسانی که تازه 20 سالگی را رد کرده اند، به کلی متفاوت خواهد بود. علاقه به کار نزدیک با دیگران و محیط های شلوغ چیزی نیست که به همین سادگی نسل Z از آن دل بکند. بنابراین شما باید از همان ابتدا شرایط کاری را با کارمندان در میان بگذارید.
یادتان باشد، مدیران نباید علاقه یک گروه سنی را به بقیه ترجیح دهند. پیشنهاد ما در این بخش گرفتن حد وسط است. به طوری که همه کارمندان از تصمیم شما نسبتا راضی باشند. به محض اینکه چنین نکته ای را درک کنید، توانایی تان برای مدیریت چنین تیم هایی به طور اساسی متحول خواهد شد. یادتان باشد کارمندان از هر نسلی که باشند، حوصله تبعیض را ندارند. به همین خاطر باید در تصمیم های مهم علاوه بر توجه به نظرات مختلف، تعادل را رعایت کنید. فقط در این صورت آب اعضای شرکت با هم در یک جوی خواهد رفت.
برخی از مدیران فکر می کنند گفت وگو درباره شرایط کاری باید یکبار برای همیشه انجام شود. در این صورت باید بگوییم سخت دراشتباهید. خب همان طور که انتظارات و سلیقه مشتریان در طول زمان تغییر می کند، کارمندان هم با گذر زمان انتظارات تازه ای پیدا خواهند کرد.
اگر شما گوش تان به حرف آنها بدهکار نباشد، خیلی زود فاصله ای بزرگ میان شما و آنها ایجاد خواهد شد. به طوری که هر کسی در شرکت ساز خودش را زده و هیچ خبری از کار گروهی نباشد.
راهکار ما برای حل بحران بالا تشکیل جلسات هفتگی یا ماهانه برای گفت وگو درباره شرایط کاری است. اینطوری شما همیشه ایده ها و نظرات کارمندان را شنیده و امکان مدیریت بحران های احتمالی را خواهید داشت؛ به همین سادگی.
همکاری با مدیرانی که تنوع نسلی را قبول دارند!
سرو کار داشتن با مدیرانی که هر کدام نظر خاص خودشان را دارند و هیچ جوره هم از حرف شان کوتاه نمی آیند، یکی از بدترین تجربه های دنیاست. در چنین اوضاعی نه تنها مدیران، بلکه کارمندان هم حسابی اذیت خواهند شد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همکاری با مدیرانی که تنوع نسلی را قبول دارند، ضروری می دانیم. اینطوری خیال تان راحت است که دست کم در سطح مدیریتی حرف و حدیثی درباره ترکیب کارمندان وجود ندارد.
انتظار اینکه ترکیب کارمندان شرکت از نسل های مختلف انتخاب شود و همه مدیران از یک نسل خاص باشند، کمی بی انصافی است. به همین خاطر شما در بین فاکتورهای مختلف برای انتخاب مدیر باید نیم نگاهی به تنوع سنی هم داشته باشید. این امر شاید در ابتدای امر خیلی عجیب به نظر برسد اما درست مثل تیم کارمندان به تیم های مدیریتی نیز امکان بررسی موضوعات از چشم اندازه ای متفاوت را خواهد داد. پس تنوع سنی و انتخاب افراد از نسل های مختلف را اصلا در محدوده کارمندان دنبال نکنید. در عوض آن را به حوزه مدیریتی نیز کشانده و از مزایایش استفاده کنید.
استفاده از بازخوردها
نکته ای که در این بخش قصد بررسی اش را داریم، فقط به تیم های بین نسلی محدود نمی شود، اما برای مدیریت چنین تیم هایی یک اصل اساسی است. معمولا کارمندان به مرور زمان نظرات شان را به شیوه های مستقیم در اختیار تیم مدیریتی قرار می دهند. شاید فکر کنید نظرات مورد بحث ارزش چندانی نداشته باشد اما واقعیت کاملا عکس این ماجرا را نشان می دهد. از آنجایی که کارمندان رابطه نزدیک تری با مشتریان دارند، معمولا ایده های بهتری برای به روز رسانی اوضاع ارائه می کنند.
گاهی اوقات در تیم های بین نسلی مشکلاتی بروز می کند که بدون هم فکری امکان حل آنها وجود ندارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم چنین مشکلاتی باید همیشه با استفاده از بازخوردهای کارمندان حل شود. متاسفانه گاهی اوقات امکان مدیریت کارها با تشکیل جلسه نیست؛ چراکه هم مدیران کلی کار سرشان ریخته، هم کارمندان دل خوشی از جلسات پشت سرهم ندارند. این وسط بهترین راه حل برای مدیریت مشکلات استفاده از بازخوردهایی است که کارمندان به ساده ترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می دهند. اگر این نکته کلیدی را مد نظر داشته باشید، همیشه کارتان مثل ساعت دقیق جلو خواهد رفت.
مطلب مرتبط: هر آنچه صاحبان کسب وکار برای مدیریت کارمندان خجالتی نیاز دارند
سخن پایانی
بی شک مدیریت تیم های متشکل از کارمندان بین نسلی کار ساده ای نیست. به همین خاطر خیلی از مدیران ترجیح می دهند حتی دور و بر چنین ایده ای هم آفتابی نشوند. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله در وهله نخست نگاه تان نسبت به همکاری با کارمندانی از نسل های مختلف را عوض کرده باشد و بعد هم ایده های خوبی برای مدیریت چنین تیم هایی در اختیارتان قرار دهد.
یادتان باشد استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله به طور یکجا باید مد نظرتان قرار گیرد. وگرنه نتیجه کار آنطور که انتظارش را دارید، از آب در نخواهد آمد. مثل همیشه اگر سوالی درباره تیم های بین نسلی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز 24 ساعته آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و حرف تان را با ما در میان بگذارید.
منابع: