بازاریابی یکی از حوزه های بی نهایت مهم برای کارآفرینی محسوب می شود. خب تا زمانی که کسب و کار شما شهرتی در میان مشتریان نداشته باشد، همیشه رقبا جای شما را در بازار پر خواهند کرد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کسب و کاری برای اثرگذاری بر روی مخاطبش باید حتما روی مارکتینگ سرمایه گذاری ویژه ای کند. البته این کار به این سادگی ها هم نیست. صرف نظر از بودجه مناسب برای بازاریابی، شما باید بازاریاب های خوبی هم دور و برتان داشته باشید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
همانطور که تیم های ورزشی همیشه دنبال بهترین بازیکنان هستند، کسب و کارها هم باید جست وجوی تمام نشدنی برای بهترین بازاریاب ها داشته باشند. فقط در این صورت شما می توانید همیشه کمپین های درجه یکی برای آنها فراهم کرده و کارتان را به خوبی جلو ببرید.
وقتی صحبت از یافتن بازاریاب های خوب می شود، خیلی ها برای خودشان هزار و یک معیار عجیب می تراشند. انگار که بازاریاب ها باید از هفت خان رستم عبور کنند تا در نهایت مورد تایید یک برند قرار گیرند. نکته جالب اینکه گاهی اوقات همین نکات درباره بازاریاب ها حسابی پیچیده می شود. به طوری که از یک برند به برند دیگر، معیارها از زمین تا آسمان فرق می کند.
ما در این مقاله قصد داریم معیارهای کلیدی برای یافتن یک بازاریاب خوب را به شما یاد دهیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد بر سر دوراهی همکاری با چند تا بازاریاب قرار گرفته باشید. خب در این صورت فضای این مقاله را به خوبی درک خواهید کرد. ما قصد داریم معیارهایی برای شناسایی مهارت های بازاریاب ها و ارزیابی شان به شما یاد دهیم. اینطوری دیگر لازم نیست نگران انتخاب تان در زمینه بازاریابی باشید. خب اگر آماده اید، کم کم ماجراجویی مان در این حوزه را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی موفق با 11 مهارت ضروری
به نظر شما چه بازاریابی به درد کسب و کارتان می خورد؟ بی شک هدف از بازاریابی نه فقط تولید محتوا، بلکه جلب نظر مخاطب و افزایش فروش است. درست به همین دلیل اولین قدم در مسیر همکاری با یک بازاریاب حرفه ای روشن ساختن اهداف برند است. اگر شما اهداف روشنی نداشته باشید، خیلی زود درگیر فرآیندهای کلیشه ای شده و اهداف اصلی را به سادگی هرچه تمام تر فراموش خواهید کرد. درست در چنین شرایطی یک برند هدفمند مزیتش را نشان می دهد.
بعد از اینکه وضعیت اهداف شما روشن شد، بد نیست نیم نگاهی به مهارت های یک بازاریاب خوب هم داشته باشید. اصلا به نظر شما یک بازاریاب ایده آل چه مهارت هایی باشد داشته باشد؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان برای پاسخگویی به آن مشکلات اساسی دارند. درست به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.
مهارت اول: طراحی استراتژی
هیچ کاری در این دنیا بدون طرح و برنامه به موفقیت لازم نمی رسد. شاید فکر کنید طراحی یک استراتژی کلیدی برای بازاریابی کار بی نهایت سختی است. خب در این صورت کلی بازاریاب در دنیا هست تا خلاف این نکته را به شما ثابت کنند. نکته کلیدی در این میان کمک استراتژی به ساختار برند برای دنبال کردن اهداف به طور منظم و دستیابی ساده تر به آنهاست. اینطوری شما شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
نکته ای که همیشه باید مورد توجه شما قرار داشته باشد، مسئله مربوط به توانایی یک بازاریاب برای طراحی استراتژی است. خب بازاریابی که هیچ طرح و برنامه ای نداشته باشد، خیلی زود توانایی اش را از دست خواهد داد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه بدل به باری اضافی بر روی دوش سازمان می شود.
ماموریت شما در این بخش ارزیابی بازاریاب ها براساس توانایی شان برای طراحی استراتژی است. همانطور که کارگردان های خوب باید توانایی پردازش سناریوهای گوناگون جلوی دوربین را داشته باشند، بازاریاب های خوب هم مهارت بالایی در تبدیل ایدههای خام یک برند به برنامه ای بی چون و چرا دارند. پس یادتان باشد، این نکته اهمیت محوری در انتخاب نهایی شما خواهد داشت.
یادتان باشد، طراحی استراتژی کاری نیست که یک بازاریاب به تنهایی انجام دهد. از آنجایی که استراتژی بازاریابی نقش مهمی در وضعیت کلی یک برند دارد، معمولا بازاریاب های شرکت به طور تیمی آن را تعیین می کنند. پس یادتان باشد روی توانایی هر بازاریابی برای کار گروهی و مشارکت با دیگران نیز تمرکز کنید. اینطوری مشکلات کمتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب جلوی تان سبز می شود.
مهارت دوم: نوشتن روان
آیا تا حالا بازاریابی را دیده اید که همینطور بی مقدمه فرمت متن را به باد انتقاد بگیرد؟ بازاریاب های حرفه ای همیشه به اثرگذاری متن باور دارند. هرچه باشد، ما در طول زندگی مان بارها و بارها با فرمت متن رو به رو می شویم بنابراین طبیعی است احساس خوبی نسبت به این فرمت داشته باشیم. به علاوه، حتی فرمت متن یا صوت هم نیاز به توضیحات متنی دارد بنابراین هیچ راه فراری از فرمت متن وجود ندارد. این در حالی است که برخی از بازاریاب ها به هر قیمتی که شده دنبال فرار از فرمت متن هستند. این دقیقا همان اتفاقی است که ضربه ای بزرگ به اعتبار یک برند خواهد زد.
ما در روزنامه فرصت امروز یکی از معیارهای کلیدی برای داوری درباره بازاریاب ها را مربوط به توانایی شان در نوشتن متن بدون کمترین دردسر می دانیم. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان را به خوبی مدیریت کرده و نشان دهید اصول اساسی بازاریابی در برندتان رعایت می شود.
مطلب مرتبط: 10 ویژگی یک بازاریاب حرفه ای
بی شک تقویت مهارت نوشتاری کار ساده ای نیست. درست به همین دلیل بسیاری از برندها دنبال بازاریاب هایی هستند که از همان اول توانایی نوشتاری شان بالا باشد. ما در این بخش برای اینکه خیال تان راحت شود، یک آزمون ساده برای تان آماده کرده ایم. بد نیست از بازاریاب موردنظرتان بخواهید در کمتر از 10 دقیقه یک تیتر بازاریابی برای تان بنویسد و کمی درباره اش توضیح دهد.
بی شک در زمانی مثل 10 دقیقه نباید انتظار یک شاهکار تبلیغاتی داشت، اما همین تمرین ساده به اندازه کافی عیار یک بازاریاب را روشن خواهد کرد. این طوری شما می توانید تصمیم گیری درستی درباره مهارت های او داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
مهارت سوم: تخصص در شبکه های اجتماعی
عصر تعامل رو در رو یا مستقیم میان بازاریاب ها و مشتریان دیگر به پایان رسیده است. حالا همه مردم از پشت گوشی های هوشمندشان با هم تعامل دارند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای بسیاری از بازاریاب ها شوکه کننده به نظر می رسد، به ویژه اگر سال های سال به شیوه سنتی مشغول مارکتینگ بوده باشند!
اینکه یک بازاریاب چقدر توانایی کار با شبکه های اجتماعی را دارد، نکته مهمی محسوب می شود. بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند همینکه مثل کاربران عادی از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، دیگر مو لای درز کارشان نخواهد رفت. به همین دلیل اصلا به فکر کارهای دیگر در این میان نیستند. نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، مسئله مربوط به توانایی یک بازاریاب برای استفاده از پلتفرم های اجتماعی به شیوه تجاری است. خب اینجا که پای ارسال پیام به دوستان در میان نیست. در عوض بازاریاب ها باید کمپین های بازاریابی درستی در شبکه های اجتماعی طراحی کنند وگرنه مهارت و توانایی شان در زمینه مارکتینگ زیر سوال می رود.
بی شک همه بازاریاب ها در رزومه شان درباره توانایی کار با شبکه های اجتماعی نکاتی را ذکر می کنند. با این حال شما نباید دل تان را به این توضیحات خوش کنید. در عوض بد نیست خودتان وارد میدان شده و مهارت افراد را محک بزنید. اینطوری خیال تان هم راحت تر خواهد بود، مگر نه؟
توصیه ما در این بخش مرور سابقه کاری بازاریاب هاست. آیا آنها قبلا در برندی که مشغول به فعالیت بوده اند، در زمینه شبکه های اجتماعی دستی بر آتش داشته اند؟ اوضاع اکانت شخصی آنها چطور است؟ اگر آنها اکانت شخصی کاملا بی هویتی دارند، یعنی از اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خودشان هم استفاده نمی کنند بنابراین بعید نیست در زمینه مدیریت اکانت های شما هم فاجعه ای تمام عیار به بار آورند.
گاهی اوقات پرس و جو درباره افراد در بازار ایده بسیار خوبی محسوب می شود. بنابراین بد نیست درباره مهارت های بازاریابی مورد نظرتان از دیگران نظر بخواهید. اینطوری کارتان برای یک تصمیم گیری بی عیب و نقص بی نهایت ساده خواهد شد. البته فراموش نکنید، شما نمی توانید همینطور بی مقدمه وارد عرصه کسب و کار شده و از همه سوال بپرسید. در عوض باید قبل از هر چیزی ارتباط خوبی با طرف مقابل تان ایجاد کنید. خب دیگران که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا همینطور الکی سر صحبت با شما هدر دهند. در عوض وقتی ارتباط دوستانه ای با مدیران یا کارآفرینان دیگر در بازار داشته باشید، معمولا انگیزه آنها برای پاسخگویی به شما بیشتر می شود. اینطوری می توانید خیلی راحت منظور مخاطب تان را به خوبی متوجه شوید.
مهارت چهارم: سئو محتوا
سئو یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین حوزه ها برای فعالیت کارآفرینی محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه خودشان را در حوزه سئو متخصص نشان دهند، انواع و اقسام نقش ها را بازی می کنند. باور کنید یا نه، همین حالا هم خیلی ها هیچ ایده ای درباره سئو ندارند بنابراین ضروری است در تیم بازاریابی تان افرادی متخصص و حرفه ای از نقطه نظر سئو داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این امر به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی هرچه تمام تر کارتان در حوزه سئو را سر و سامان دهید.
براساس گزارش موسسه میپل (Maple)، استفاده درست از تکنیک های سئو تا 53 درصد افزایش فروش را به همراه دارد بنابراین شما در طراحی استراتژی بازاریابی تان باید جای ویژه ای برای این مهارت کلیدی در نظر بگیرید وگرنه هیچ بعید نیست مشتریان تان سر از کسب و کارهای دیگر دربیاورند.
یک بازاریاب خوب باید مهارت های قابل قبولی در زمینه سئو داشته باشد. بی شک شما در اینجا با یک کارشناس همه فن حریف سئو رو به رو نیستید، اما در نهایت باید بازاریابی را انتخاب کنید که اصول اولیه این حوزه را بلد باشد. اینطوری محتوای شما در دنیای آنلاین رتبه های خوبی در گوگل گرفته و در شبکه های اجتماعی هم اثرگذاری آن تضمین شده خواهد بود.
بسیاری از کسب و کارها برای اینکه اثرگذاری بهتری در حوزه بازاریابی داشته باشند، دنبال کارشناس های مستقل در حوزه سئو می روند. خب این گزینه بار مالی زیادی برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. یک انتخاب بهتر در این میان همکاری با بازاریاب هایی است که به طور پیش فرض این مهارت را کسب کرده اند. اینطوری با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم اثرگذاری تان بر روی مخاطب بهتر می شود، هم اینکه هزینه کمتری از جیب پرداخت می کنید. خب مگر یک کارآفرین به غیر از این نکات دیگر به چه چیزی در بازار نیاز دارد؟
مطلب مرتبط: نگاهی به بهترین بازاریاب های سال
مهارت پنجم: تحلیل داده
ما در دنیایی زندگی می کنیم که با انبوهی از داده ها محاصره شده است. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه در این دنیای شلوغ شانسی در زمینه جلب نظر مشتریان داشته باشند، از انواع ابزارهای هوش مصنوعی و حتی افراد متخصص برای تحلیل داده استفاده می کنند. اجازه دهید یک مثال ساده در این رابطه بزنیم. پیش بینی رفتار مشتریان در بازار از جمله کارهایی است که بسیاری از کارآفرینان علاقه زیادی به آن دارند. این امر موجب می شود تا انتظارات زیادی از سوی بازاریاب ها به وجود بیاید. پس طبیعی است که تحلیل داده یکی از معیارهای کلیدی برای انتخاب بازاریاب های خوب باشد.
این روزها انواع نرم افزار و حتی ابزارهای هوشمند برای تحلیل داده دم دست من و شما قرار دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از این فناوری ها به طور درست است. به زبان خودمانی، شما باید مطمئن شوید مخاطب تان کار با این ابزارها را به درستی بلد است.
وگرنه بازاریاب قصه ما هیچ کمکی به کسب و کار شما نخواهد کرد. ماجرا از این قرار است که خیلی از بازاریاب ها به اشتباه خودشان را متخصص یک حوزه معرفی می کنند. درست به همین دلیل شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت آماده کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
یکی از کارهایی که شما در همان برخورد اول با یک بازاریاب باید انجام دهید، درخواست از او مبنی بر توضیح اصول کار با ابزارهای تحلیل داده است. اینطوری شما متوجه میزان مهارت فرد موردنظر در زمینه کار با این ابزارها می شوید. یادتان باشد، شما قرار نیست اول یک بازاریاب را استخدام کرده و سپس شرایط مناسب برای یادگیری مهارت های تازه از سوی او را فراهم کنید. این امر می توانید آثار مخربی بر روی شیوه فعالیت شما داشته باشد؛ چراکه در وهله نخست توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به شیوه ای قابل توجه کاهش می دهد. به علاوه، شما نیاز به سرمایه گذاری بر روی بازاریاب موردنظر خواهید داشت. این کاری است که بسیاری از کارآفرینان اصلا حوصله و وقتش را ندارند. خب در بازارهای فوق العاده سریع امروز حتی یک ثانیه تعلل هم هزینه زیادی برای تان به همراه خواهد داشت.
مهارت ششم: طراحی گرافیک
طراحی گرافیک از آن دست مهارت هایی است که بازاریاب ها باید به خوبی از آن بهره مند باشند. خب این روزها دیگر خبری از انحصار فرمت متن در عرصه مارکتینگ نیست. در عوض دنیای کسب و کار بیشتر شبیه نوعی رقابت آزاد بر سر تولید محتوای جذاب با انواع فرمت ها شده است. در این میان شما باید توانایی استفاده از فرمت های بصری را هم داشته باشید.
بازاریاب هایی که مهارت طراحی گرافیک را دارند، معمولا بیشتر مورد توجه کسب و کارها قرار می گیرند. خب دلیل این امر مثل روز روشن است. شما با جلب همکاری این دسته از افراد به راحتی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. اینطوری دیگر لازم نیست حسرت طراحی نمودارها یا انواع محتوای گرافیکی را بخورید؛ چراکه تیم بازاریابی تان به خوبی از عهده آن برمی آید. پس منتظر چه هستید؟ وقتی مشغول ارزیابی بازاریاب ها با هم هستید، این نکته کلیدی را هم مدنظر قرار دهید. اینطوری به خوبی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان نخواهد بود.
این روزها کلی دوره آموزشی در زمینه طراحی گرافیک وجود دارد. اگر در رزومه یک بازاریاب مدارکی مبنی بر شرکت در انواع دوره های اینچنینی وجود داشته باشد، شما یکی از گزینه های خوب را دم دست دارید بنابراین باید حواس تان را جمع کرده و به هیچ قیمتی چنین بازاریابی را از دست ندهید. البته توجه به سایر مهارت ها نیز در این میان کلیدی خواهد بود. با این حال وقتی یک بازاریاب به اندازه کافی دقت به خرج داده و چنین مهارتی را یاد گرفته است، به احتمال زیاد در حوزه سایر مهارت ها نیز توانایی قابل ملاحظه ای خواهد داشت. به طوری که شما می توانید بدون هیچ دردسری روی مخاطب تان اثرگذاری بهتری داشته باشید، آن هم فقط با استخدام یک بازاریاب حرفه ای!
مهارت هفتم: طراحی تبلیغات
کمپین های تبلیغاتی که هوش از سر آدم می برد، همیشه یک ایده جذاب دارند. این ایده ها شاید در اولین نگاه به طور تصادفی به ذهن دست اندرکاران رسیده باشد، اما اگر کمی دقیق تر شویم، بازاریاب هایی را می بینیم که سال هاست در حوزه طراحی تبلیغات کار کرده اند.
گاهی اوقات مهارت افراد باید همراه با کمی تجربه هم باشد. مثلا تنیسورهای بزرگ را در نظر بگیرید؛ بی شک راجر فدرر از همان روز اول مهارت استثنایی در زمینه تنیس نداشت. با این حال کمی تمرین و کسب تجربه به او کمک کرد تا بدل به اسطوره ای تکرارنشدنی در عرصه تنیس شود. این دقیقا همان نکته ای است که ما در این مقاله بر روی آن تاکید داریم. شما برای اینکه یک بازاریاب خوب را پیدا کنید، باید روی طراحی تبلیغات پافشاری کنید. این دقیقا همان نکته ای است که به شما کمک می کند تا بدون کمترین مشکلی تبلیغات درجه یک طراحی کرده و بازگشت سرمایه استثنایی را تجربه کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: مهارت های مارکتینگ برای بازاریاب های نسل جدید
بازگشت سرمایه به این نکته اشاره دارد که شما در ازای هر دلار هزینه برای تبلیغات چه مقدار سود کرده اید. مثلا در زمینه بازاریابی ایمیلی میانگین بازگشت سرمایه 46 دلار به ازای هر دلار سرمایه گذاری است. نکته کلیدی که باید در این میان مدنظر داشته باشد، نقش محوری کیفیت تبلیغات است. به طوری که کمپین های باکیفیت به طور طبیعی جذابیت بیشتری برای مخاطب به همراه دارد. نکته دیگری که باید در این رابطه مدنظرتان قرار داشته باشد، مسئله مربوط به تجربه بازاریاب ها در زمینه طراحی تبلیغات است. خب هرجه تجربه یک فرد در زمینه طراحی تبلیغات بیشتر باشد، کیفیت نهایی کمپین شما بهتر از آب در می آید. پس همیشه هنگام مصاحبه با بازاریاب ها این نکته کلیدی را پس ذهن داشته باشید وگرنه نتیجه نهایی چنگی به دل نخواهد زد.
مهارت هشتم: استقبال از تجربه های تازه
آدم ها معمولا دوست دارند به تجربه های قدیمی شان چسبیده و هیچ وقت نمونه های تازه را تجربه نکنند. این امر به آنها کمک می کند تا از نظر روانی حاشیه امنی برای خودشان ترسیم کنند. البته این حاشیه امن هزینه زیادی برای شان خواهد داشت؛ چراکه به مرور زمان از مسیر تغییرات جا می مانند. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر هیچ ارتباط معناداری با حوزه های تازه کارآفرینی نخواهند داشت. این درست همان جایی است که یک کسب و کار به انتهای خط می رسد.
صنعت بازاریابی و تبلیغات در طول دهه های اخیر تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. با این حال سرعت تغییرات در طول چند سال اخیر به طور حیرت انگیزی افزایش یافته است. به طوری که خیلی از بازاریاب ها به سرعت از روند تغییرات جا می مانند. این خبر برای کسانی که تازه در حوزه بازاریابی وارد شده اند، بی نهایت مهم محسوب می شود. خب اگر شما برای چند هفته هم که شده حواس تان را جمع نکنید، یکهو با عرصه بازاریابی کاملا متفاوتی رو به رو خواهید شد. پس بهتر است همیشه از تغییرات تازه استقبال کرده و خودتان را برای آنها مشتاق نگه دارید.
باور کنید یا نه، برخی از بازاریاب ها بعد از سال ها همچنان به تکنیک های قدیمی شان پایبند می مانند. این نکته نه تنها جذابیت زیادی برای آنها دارد، بلکه خیال شان را هم راحت می کند؛ چراکه نیازی به یادگیری نکات تازه نخواهند داشت. این در حالی است که شما باید خودتان را برای بازاریابی به شیوه ای متفاوت آماده کنید بنابراین چنین بازاریاب هایی دردی از کسب و کارتان دوا نخواهند کرد.
ما در روزنامه فرصت امروز میزان استقبال هر بازاریاب از تغییرات تازه را یکی از نکات و مهارت های کلیدی در دنیای امروز می دانیم. این مهارت به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ مشکلی کمپین های تازه و جذاب برای مخاطب آماده کنید. پس همیشه باید این نکته کلیدی را هنگام تعامل با مخاطب تان در ذهن داشته باشید وگرنه دست تان در پوست گردو خواهد ماند.
سخن پایانی
عرصه بازاریابی با سرعت بی نهایت زیادی در حال تغییر است. بسیاری از بازاریاب ها در این میان از عرصه تحولات جا می مانند و همچنان با شیوه های قدیمی در بازار مشغول فعالیت هستند. نکته مهم در این میان تلاش کارآفرینان برای استفاده از بهترین نیروهای ممکن در زمینه بازاریابی است. ما در روزنامه فرصت امروز سعی کردیم در این مقاله برخی از مهمترین مهارت هایی که به شما برای رسیدن به هدف تان کمک می کند، مرور کنیم. حالا شما معیارهایی برای قضاوت درباره بازاریاب های مختلف دم دست دارید. یادتان باشد، این معیارها در نهایت باید شما را به سوی انتخاب بهترین بازاریاب های ممکن برای تیم مارکتینگ تان هدایت کند. پس سعی کنید گزینه های تان را به طور منطقی انتخاب کرده و جلوی هرگونه معیار اشتباهی را هم بگیرید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با معیارهای کلیدی در زمینه شناسایی بهترین بازاریاب های ممکن کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی و کمک به شما هستند.
منابع: