پنجشنبه, ۲۴ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Thu, 14 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

دنیا به سرعت در حال تغییر است و کسانی که خودشان را با این تغییرات سریع هماهنگ نکنند، دیر یا زود از عرصه رقابت جا خواهند ماند. اگر تا حالا مسابقات دوی سرعت را تماشا کرده باشید، احتمالا خیلی خوب متوجه افت ورزشکاران پا به سن گذاشته یا آنهایی که سال های سال با یک متد قدیمی تمرین می کنند، شده اید. در عرصه بازاریابی هم اگر آدم دیر بجنبد، کلی رقیب تشنه موفقیت هستند که آدم را طوری پشت سر بگذارند که آب از آب تکان نخورد. به همین خاطر این روزها همه جا صحبت از مهارت های مورد نیاز برای بقا در صنعت بازاریابی است. مهارت هایی که اتفاقا بعضی از بازاریاب ها حتی روح شان از آنها هم خبر ندارد. 

 معمولا وقتی صحبت از مهارت های بازاریابی می شود، خیلی ها سراغ موارد عمومی نظیر روابط عمومی بالا، توانایی سخنرانی، مدیریت زمان یا در بهترین حالت کار تیمی می روند. اگرچه موارد بالا اهمیت زیادی دارد اما بیشتر از اینکه مخصوص بازاریاب ها باشد، به درد کارآفرینان می خورد. خب اگر قرار باشد بازاریاب ها و کارآفرینان یکسری مهارت های مشابه داشته باشند، پس فرق مارکتینگ کجاست؟ 

مهارت های مارکتینگ بازاریابی

بی شک سوال بالا آنقدر مهم هست که ذهن هر آدمی را به خودش مشغول کند. اگر قرار باشد ما در روزنامه فرصت امروز به این سوال جواب دهیم، یک راست سراغ اشتباه قدیمی کارشناس های این حوزه خواهیم رفت. شاید تا یکی دو دهه قبل مهارت های عمومی مثل توانایی فروش یا سخنرانی عالی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب همه فن حریف کافی بود، اما این روزها اوضاع طور دیگری در جریان است. به همین خاطر ما در مقاله کنونی سراغ مهارت های مارکتینگ برای بازاریاب های نسل جدید رفته ایم. البته مارکترهای قدیمی هم می توانند از نکات این مقاله استفاده کنند. به شرط اینکه آمادگی لازم برای تغییر را داشته باشند. 

مطلب مرتبط: مارکتینگ همراه با ابزارهای گوگل

همانطور که بازی هایی مثل فوتبال یا حتی شطرنجی در طول زمان با تکنیک های متفاوت و صدالبته پیچیده تری انجام می شود، در عرصه بازاریابی هم سال به سال نیاز به مهارت های تخصصی افزایش پیدا می کند. حالا اگر این وسط شما اصلا حواس تان به این نکات نباشد، دیر یا زود تا آخرین طرفداران محتوای تان هم از شما ناامید خواهند شد. آن وقت تک و تنها در انتهای ماراتن مارکتینگ باقی خواهید ماند. بدون اینکه توانایی شکست حتی یک رقیب را داشته باشید. 

بی شک سناریوی بالا خیلی دراماتیک تر از آن است که بازاریاب ها حتی حوصله فکر کردن به آن را داشته باشند. با این حال اگر حواس تان نباشد، شما تبدیل به یکی از قربانی های بی توجهی به مهارت های جدید بازاریابی می شوید. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم شما را بی خودی بترسانیم. در عوض ما کنارتان هستیم تا مهارت های مورد نیاز برای بازاریابی بهتر را یک به یک زیر ذره بین ببریم. 

مهارت های بازاریابی در عصر دیجیتال

مهارت های بازاریابی در عصر دیجیتال

فناوری های دیجیتال و در رأس آنها اینترنت طوری زندگی انسان را تغییر داده که می توان از دوران قبل و بعد از اینترنت صحبت کرد. اگرچه آدم ها معمولا در برابر تغییر مقاومت زیادی از خودشان نشان می دهند، اما در این یک مورد دیگر باید تسلیم شرایط تازه مارکتینگ شویم. دوست داشته باشید یا نه، تولید محتوا و بازاریابی دیگر شباهتی به دوران قبل از اینترنت ندارد. به طور مشابه، مهارت های ضروری برای بازاریابی نیز در طول دو دهه اخیر حسابی تغییر کرده است. ما در ادامه سعی می کنیم بعضی از مهارت های جدید که همگی به دنیای دیجیتال مرتبط هستند را به شما معرفی کنیم. پس دفتر و قلم تان را آماده کنید تا کلاس درس مان را شروع کنیم. 

تولید محتوا: لازمه زندگی در دنیای مدرن

تولید محتوا

مطبوعات چاپی هنوز هم محبوبیت زیادی در چهارگوشه دنیا دارند، اما دیگر دوران یکه تازی شان در بازار به سرآمده است. این روزها رقیب های بزرگی مثل شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی برای مطبوعات کلاسیک پیدا شده که اتفاقا کلی هم طرفدار در سراسر دنیا دارند. اگر زمانی خبرنگارها با دوربین های آنالوگ و دفترچه های بزرگ دنیا تولید محتوا بودند، این روزها همه چیز از پشت کامپیوتر و با نرم افزارهای گرافیکی دنبال می شود. اگر بخواهیم کمی منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، جای ژورنالیسم به سبک کلاسیک حالا کارشناس هایی آمده اند که نه با جوهر سر و کار دارند و نه کاغذهای مختلف. در عوض همه کار آنها با محصولات ادوبی و انواع نرم افزار تولید محتوا دنبال می شود. در چنین شرایطی اگر بازاریاب ها توانایی تولید محتوا به سبک مدرن را نداشته باشند، کلاه شان پس معرکه خواهد بود. 

اگر فکر کرده اید تولید محتوا فقط در طراحی محتوا در قالب فرمت های مختلف خلاصه می شود، باید کمی ناامیدتان کنیم. از آنجایی که تولید محتوا کار کم هزینه ای نیست، برندها دوست دارند محتوایی «همیشه سبز» داشته باشند. منظور ما از این اصطلاح آن دسته از محتواهاست که تاریخ مصرف مشخصی ندارند. در عوض هر وقت آنها را جلوی مخاطب بگذاریم، انگار همین چند دقیقه پیش از زیر دست یک بازاریاب حرفه ای بیرون آمده است. 

قبول دارم محتوای همیشه سبز کم و بیش مثل آرزوهای بلندپروازانه جویندگان طلاست اما در عصر دیجیتال دیگر هیچ چیز غیرممکن نیست. کافی است هرچند وقت یکبار اطلاعات مورد استفاده در محتوای قدیمی را به روز رسانی کنید، آن وقت محتوای بازاریابی تان تا سال های سال جذابیتش را حفظ می کند. این دقیقا همان مهارتی است که بازاریاب های مدرن باید آن را تمرین کنند. وگرنه دیر یا زود جایگاه شان در بازار را از دست می دهند. 

مطلب مرتبط: کسب و کارهای کوچک چطور دیجیتال مارکتینگ انجام می دهند؟

سئو گوگل: گوگل و دیگر هیچ

سئو گوگل

الگوریتم گوگل برای آنهایی که تا حالا وارد حوزه بازاریابی نشده اند، مثل ماجرای فیل در تاریکی است؛ چراکه گوگل ادعا می کند دائما در حال توسعه الگوریتمش هست و کاربران عادی تغییر خاصی در تجربه شان احساس نمی کنند. در عوض بازاریاب ها دائما باید خودشان را با تغییرات گوگل هماهنگ کنند؛ چراکه حتی یک دقیقه غفلت از آن شروع یک سقوط آزاد بی انتها خواهد بود. 

یکی از اشتباهات وحشتناکی که بازاریاب ها معمولا درباره سئو مرتکب می شوند، تلاش برای رسیدگی به صفر تا صد آن به صورت یک نفره است. انگار که سئو کار خیلی راحتی است و بازاریاب ها هم وقت کافی برای مدیریتش را دارند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، کم کم باید از خواب شیرین بیدار شوید؛ چراکه سئو اصلا یک نوع تفریح ساده یا سرگرمی بی دردسر نیست. در عوض معمولا یک تیم کامل روی این حوزه متمرکز شده و محتوای تولیدی را از نظر سئو زیر تیغ نقادی می برد. 

مهارتی که ما در روزنامه فرصت امروز انتظار داریم بازاریاب های نسل جدید آن را فوت آب باشند، تولید محتوای سئو شده است. اگرچه پیدا کردن یک ایده درجه یک و تولید محتوا بر مدار آن به تنهایی کار سختی محسوب می شود، اما اگر حواس تان به بحث سئو نباشد، همه زحمات تان بی نتیجه خواهد ماند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه اصرار داریم تولید محتوا به صورت سئو شده انجام شود. 

بعد از اینکه از شر سئو راحت شدیم، باید به یک مفهوم مدرن تر نیز بپردازیم. بازاریابیِ موتورهای جست وجو مفهوم تقریبا تازه ای است که جدیدا بین بازاریاب ها حسابی باب شده است. اگر بخواهیم دور تعریف های پیچیده را خط بکشیم، باید گفت بازاریابی موتورهای جست وجو به طراحی یک استراتژی برای کسب رتبه های برتر در گوگل یا بقیه پلتفرم های مشابه از طریق فعالیت های بازاریابی اشاره دارد. این یعنی شما دیگر فقط به اقدامات خشک و خالی برای سئو محتوا بسنده نخواهید کرد. در عوض تکنیک های بازاریابی نیز به کمک تان می آیند و هرجا که لازم باشد، مانعی برای صرف بودجه برند نخواهید داشت. البته به موازات افزایش هزینه ها مسئولیت شما نیز دوچندان خواهد شد. 

بازاریابی محتوا: همه برای شهرت برند!

بازاریابی محتوا

طراح خودرویی را در نظر بگیرید که همراه با تیمش یک ماشین اسپرت آخرین سیستم را طراحی کرده است. بی شک این موفقیت بی نهایت بزرگی محسوب می شود و چه بسا تیم قصه ما یکی دو روز حسابی خوشحال باشد. با این حال ماجرا اصلا به آخر خط نرسیده است؛ چراکه تازه باید دنبال قانع کردن هیأت مدیره برای اجرای پروژه شان باشند. حتی کمپانی های بزرگ اتومبیل سازی نیز همین طوری الکی دست به تولید یک خودروی تازه نمی زنند. این دقیقا همان سدی است که خیلی از طراح های خودرو سال های سال پشتش متوقف باقی می مانند. اشتباه نکنید، ما اصلا از بحث اصلی مان منحرف نشده ایم؛ چراکه این مثال کمابیش در صنعت بازاریابی نیز مصداق دارد. ماجرا تازه معنادار شد، نه؟

گاهی اوقات تیم های بازاریابی با تمام توان مشغول تولید محتوا می شوند، اما دست آخر حتی یک نفر هم از کمپین شان بازدید نمی کند. اینطور وقت ها نه تنها اعتبار بازاریاب ها زیر سوال می رود، بلکه دیگر هیچ برندی به آنها اعتماد نخواهد کرد. به همین خاطر بازاریابی محتوا گاهی اوقات حتی از خودِ تولید محتوا نیز مهمتر است. حتما تفاوت این دو مفهوم حسابی گیج تان کرده. خب اجازه دهید تا خیلی دیر نشده این دو تا مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم. 

وقتی درباره تولید محتوا حرف می زنیم، در واقع تمام مراحل لازم برای خلق یک محتوای جذاب را مد نظر داریم. با این حال بازاریابی محتوا به فرآیند بازاریابی و پروموت کردن همان محتوای تولیدی اشاره دارد. اگر فکر کرده اید در بازار همه منتظر کمپین های شما هستند، سخت دراشتباهید. چه بسا غول های بازار نیز همزمان با شما محتوای شان را تولید کرده و حسابی از خجالت تان دربیایند. آن وقت شما می مانید و کمپینی که حتی یک نفر هم از آن خبر ندارد. 

بازاریابی محتوا همیشه مثل بازاریابی ارگانیک یک فرآیند کاملا بدون هزینه نیست. چه بسا شما نیاز به همکاری تبلیغاتی با اینستاگرام برای دیده شدن بیشتر محتوای تان داشته باشید. پس کمی سختگیری درباره صرف هزینه در شبکه های اجتماعی را کنار گذاشته و از فرصت های دم دست تان نهایت استفاده را ببرید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در فصل پاییز: ایده های مارکتینگ برای فصل مدرسه

مهارتی که اینجا بازاریاب های نسل جدید باید فوت آب باشند، پرموت کردن محتوا یا کمپین های بازاریابی است. اینطوری تلاش های بی وقفه تان دست آخر نتیجه داده و به راحتی هرچه تمام تر فرصت جذب مشتریان تازه را خواهید داشت. یادتان نرود، تا وقتی کسی از کمپین شما خبردار نشود، کارتان حتی یک سنت هم ارزش نخواهد داشت.

تحلیل داده: زندگی در دنیای آمار و اطلاعات

تحلیل داده

این روزها صرف نظر از داده ها و اطلاعات مهم مثل گشت و گذار در جنگل آمازون بدون نقشه راهنماست. بی شک در چنین شرایطی آدم خیلی شانس بیاورد سالم به خانه برمی گردد و اصلا خبری از خوشگذرانی نخواهد بود. قبول دارم ماجرای تحلیل داده در دنیای بازاریابی تا این اندازه دراماتیک نیست، اما یادتان نرود بدون اطلاعات دست اول کار شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. 

احتمالا شما هم در طول دوران کاری تان بارها و بارها با کمپین های مختلفی که چند قدم از ترندهای روز عقب هستند، رو به رو شده اید. اینطور وقت ها آدم پیش خودش فکر می کند واقعا چه چیزی در ذهن بازاریاب های چنین کمپینی می گذشته. اگر قرار باشد ما چنین وضعیتی را توضیح دهیم، به ضعف بازاریاب ها در تحلیل داده اشاره می کنیم. بازاریاب های حرفه ای نه قدرت خاصی دارند و نه حتی توانایی خواندن ذهن مشتریان را بلدند. در عوض همه آنچه مارکترهای همه فن حریف در آن حرفه ای شده اند، تحلیل داده است؛ همین و بس!

تحلیل داده به شما کمک می کند قبل از تصمیم گیری های مهم وضعیت مشتریان و نحوه رفتارشان در بازار را به درستی تحلیل کنید. به علاوه، وقتی شما تحلیل داده بلد باشید، حتی اگر در صنعت بازاریابی کار گیرتان نیاید، کلی حوزه دیگر منتظر ورود قهرمانانه تان خواهد بود. 

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه خیال شما بابت اهمیت مهارت تحلیل داده راحت شود، یک مثال دم دستی داریم. همانطور که سرمربی های فوتبال بر اساس داده هایی مانند میزان دوندگی، آمادگی بدنی و دقت شوت یا پاس بازیکنان ترکیب اصلی شان را می چینند، شما هم با تحلیل داده های مربوط به رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی شانس بسیار زیادی برای اثرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. دست کم با این شیوه دیگر لازم نیست دائما نگران بازخورد کاربران نسبت به محتوای بازاریابی تان باشید. 

عطش افزایش دانش دیجیتال: بازاریابی یعنی یادگیری مداوم

دانش بازاریابی دیجیتال

آیا تا حالا دانشمندی را دیده اید که بعد از چند سال دیگر اطلاعاتش را به روز نکرده یا سراغ آزمایش های تازه نرود؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قرص و محکم مشکوک خواهد بود. هرچه باشد دنیای علم هیچ حد و مرزی ندارد؛ درست مانند عرصه بازاریابی!

بعضی از بازاریاب ها فکر می کنند همین که چند تا مهارت تازه را یاد گرفتند، دیگر همه چیز باید مطابق میل شان جلو برود. این وسط اصلا جایی برای شکست یا مواجهه با شرایط بی نهایت دشوار وجود نخواهد داشت. دقیقا به همین خاطر خیلی وقت ها دقیقا از همان جایی که فکرش را نمی کنند، شکست سر و کله اش پیدا می شود. دقیقا به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یادگیری مهارت ها و دانش دیجیتال هیچ نقطه پایانی ندارد. پس الکی به خودتان امیدواری ندهید که بالاخره یک روز این ماراتن طولانی تمام خواهد شد. 

یکی از مهارت های تازه ای که خیلی از بازاریاب ها از آن خبر ندارند، کدنویسی است. این مهارت که تا قبل از این کمتر کسی در عرصه بازاریابی از آن خبر داشت، این روزها حسابی روی بورس است. اگر دوست دارید در عرصه بازاریابی دامنه گسترده تری از پیشنهادات را داشته باشید، شرکت در دوره های آموزشی کدنویسی ایده بی نظیری خواهد بود. اینطوری نه تنها در اغلب حوزه های بازاریابی تقاضای همکاری خواهید داشت، بلکه کمپین تان نیز سر و شکل تازه ای پیدا می کند. 

بی شک بازاریاب ها در طول روز دغدغه ها و مسئولیت های زیادی دارند. به همین خاطر افزایش دانش دیجیتال تقریبا آخرین کاری است که برنامه و فرصتی برایش خواهند داشت. توصیه ما در این مورد شرکت در دوره های آنلاین یا حتی استفاده از ویدئوهای آموزشی است. اینطوری بدون توجه به زمان خالی تان از هر فرصتی برای تولید محتوای بهتر استفاده خواهید کرد. فکر می کنم با این حساب دیگر هیچ بهانه ای برای پشت گوش انداختن یادگیری بیشتر موضوعات دیجیتالی پذیرفته نباشد. نظر ما چیست؟

مطلب مرتبط: 7 راهکار مارکتینگ در دنیای خوراکی ها!

مهارت گرافیکی پایه: وقتی تصاویر حرف می زنند

مهارت گرافیکی

طراحی المان های گرافیکی پیچیده نیاز به شرکت در دوره های طولانی و تخصص بی نهایت بالایی دارد. با این حال مهارت عمومی گرافیکی تا این اندازه سخت و نفسگیر نیست. به همین خاطر خیلی از برندها دنبال بازاریاب هایی هستند که مهارت لازم برای طراحی المان های گرافیکی ساده را داشته باشند. اینطوری با یک تیر دو نشان زده و بازاریابی با مهارت های طراحی قابل قبول خواهند داشت. 

بی شک وقتی صحبت از طراحی گرافیک می شود، اول از همه اسم نرم افزارهای بی نهایت متنوعی به ذهن آدم می رسد. اگر نظر ما را بخواهید، هیچ گزینه ای به اندازه ابزارهای ادوبی به کار بازاریاب ها نمی آید. اگر شما مهارت های پایه برای کار با نرم افزارهایی نظیر فوتوشاپ، افتر افکت و پرمیر را داشته باشید، سه هیچ از بقیه بازاریاب ها جلو خواهید بود؛ چراکه این روزها یافتن بازاریابی با این مشخصات حتی از پیدا کردن سوزن در انبار کاه هم سخت تر است. 

از قدیم گفته اند «آدم باید هر کاری را بلد باشد»؛ بی شک چنین توصیه ای در دنیای امروز خیلی کاربرد ندارد اما در مورد بازاریابی باید نیم نگاهی بدان داشته باشید؛ چراکه مهارت های بیشتر در عرصه بازاریابی به معنای فرصت های شغلی بهتر خواهد بود. همانطور که می بینید، فرمول اساسی اینجا خیلی ساده است. پس کم کم مهارت تان در عرصه بازاریابی را بیشتر کرده و کمی هم به فکر کار با ابزارهای ادوبی باشید. قول می دهم بعد از گذشت چند ماه اصلا از این کار پشیمان نمی شوید. 

یادتان باشد این روزها یوتیوب پر از ویدئوهای آموزشی است که به زبانی ساده سخت ترین کارهای دنیا را نیز آموزش می دهد. پس به جای اینکه تک و تنها وارد گودِ یادگیری ابزارهای مختلف شوید، همیشه به فکر کمک گرفتن از آدم های حرفه ای باشید. 

توسعه اپ های موبایلی: مهارتی ویژه برای بازاریاب های پیشرو

توسعه اپ های موبایلی

بازاریابی و تولید محتوا دیگر فقط در سایت یا حتی شبکه های اجتماعی خلاصه نمی شود. در عوض این روزها هر برندی برای خودش یک اپ طراحی کرده تا کار همه را ساده کند. با این دست فرمان همه از محتوای بازاریابی برندها لذت برده و هیچ کس هم ناراضی نمی ماند. به علاوه، برندهایی مثل آمازون با استفاده از اپ شان به طور مستقیم اقدام به فروش محصولات می کنند. خب اگر این شیوه بهترین روش برای اثرگذاری بر روی مشتریان نیست، احتمالا هیچ روش دیگری هم به کار کسب و کارها نخواهد آمد. 

اگر دقت کرده باشید، در این فهرست هرچه جلوتر آمدیم، با مهارت های پیچیده و صدالبته تخصصی تری رو به رو شدیم. شاید فکر کنید ما فقط قصد اذیت کردن تان را داریم، اما ماجرا خیلی عمیق تر از این حرف هاست. این روزها خیلی از بازاریاب ها برای اینکه مخاطب را کنار خودشان نگه دارند، نه تنها باید تولید محتوا را بلد شوند، بلکه باید سررشته ای از توسعه اپ های موبایلی نیز داشته باشند. چنین نکته ای به طور ویژه ای درباره برندهای تازه کار مصداق دارد؛ چراکه یک استارت آپ در ابتدای راه اصلا پولی برای استخدام بازاریاب و توسعه دهنده اپ های موبایلی به طور جداگانه ندارند. بنابراین اگر دوست دارید کارتان را پرقدرت شروع کنید، باید نیم نگاهی به توسعه اپ های موبایلی نیز داشته باشید. 

از آنجایی که توسعه اپ های موبایلی کار ساده ای نیست، ما اصلا انتظار نداریم شما همین اول کاری حسابی در آن حرفه ای شوید. در عوض همین که کلیاتی از این کار را بلد باشید و از آن برای حل و فصل مشکلات سطحی برند استفاده کنید، کافی خواهد بود. البته همیشه فرصت برای یادگیری بیشتر در این حوزه وجود دارد اما شما نباید خیلی خودتان را به آب و آتش بزنید؛ چراکه کار اصلی تان تولید محتوا و بازاریابی است. این مهارت به طور مشخص یک مزیت مثبت برای کارنامه تان خواهد بود که البته باید در طول زمان و با حوصله یادگیری اش را در دستور کار قرار دهید. وگرنه مثل آشپزی خواهید شد که غذایی بی نهایت شور یا بی نمک تحویل مشتریان می دهد.

مطلب مرتبط: 7 راهکار کلیدی توسعه ایمیل مارکتینگ

سخن پایانی

مهارت دیجیتال ضرورت بازاریابی

بی شک نکات مورد بحث در این مقاله برای خیلی از بازاریاب ها تازگی دارد. مگر تا حالا چندبار این همه مهارت دیجیتال به عنوان ضرورت های بازاریابی در عصر جدید پیش پای شما قرار گرفته است؟ ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم فهرست مان خیلی شما را نگران نکرده باشد؛ چراکه فرصت تقریبا زیادی برای یادگیری تک تک این مهارت ها دارید. به علاوه، بسته به نوعی کارتان شاید فقط موارد محدودی از مهارت های این لیست به کارتان بیاید. پس اصلا عجله نکنید و سر فرصت سراغ مهارت های دلخواه تان بروید. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مهارت های دیجیتال برای تبدیل شدن به یک بازاریاب نسل جدید کرده باشد. مثل همیشه ما منتظر سوالات تخصصی شما هستیم. پس خجالت را کنار گذاشته و از طریق پُل های ارتباطی با ما در تماس باشید. 

منابع:

https://www.michaelpage.ae

https://digitalmarketinginstitute.com

https://blog.hubspot.com

https://medium.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kgx4FoLu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه