تصور وجود یک کسب وکار موفق بدون حضور بازاریابی حرفه ای، امری کاملا دشوار خواهد بود. علت این امر نیز به این خاطر است که بازاریابی از جمله بخش های اصلی موفقیت هر سازمانی محسوب می شود. امروزه با توجه به افزایش چشمگیر میزان فارغالتحصیلان این رشته، رقابت در این عرصه بسیار فشرده شده است. به همین خاطر حتی موارد جزئی نیز می تواند تفاوت های بزرگی را ایجاد کند. درواقع برای حرفه ای شدن در این عرصه تنها دانش تئوری مدنظر نبوده و تجربه و در اختیار داشتن مهارت های مناسب، از دیگر الزامات این امر محسوب می شود.
در همین راستا و در ادامه به بررسی ویژگی یک بازاریاب حرفه ای خواهیم پرداخت.
1-کنجکاوی
یک بازاریاب باید به دنبال ایجاد پایگاه داده مناسبی در رابطه با تمامی جنبه های یک کسب و کار باشد. برای مثال در این رابطه جامعه هدف، از جمله آمارهای حیاتی محسوب می شود. درواقع یک بازاریاب خوب همواره اوضاع را مورد بررسی قرار داده و تا زمانی که به سوالات موجود، پاسخی مناسب ندهد به کار خود خاتمه نخواهد داد. به همین خاطر در راستای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفه ای لازم است تا حس کنجکاوی خود را نسبت به حوزه مورد نظر افزایش داده و یا از همان ابتدا به سراغ بازاریابی برای شرکتی بروید که حوزه کاری آن کاملا مورد علاقه شما است.
2-مهارت فروش
یک بازاریاب باید بتواند به خوبی مشتری بالقوه را به مشتری دائم شرکت تبدیل کند. اگرچه در این رابطه تکنیک های متنوعی وجود دارد، با این حال این امر که بدانید هر فرد را به چه شیوه ای نسبت به خرید قانع کنید، بدون شک خود مهارتی جداگانه خواهد بود. درواقع تکنیک ها، ابزارهای موجود شما محسوب می شوند و این امر که از هر یک در کجا استفاده کنید، بدون شک خود از دیگر عوامل تعیینکننده خواهد بود. در آخر فراموش نکنید که تنها به تکنیک های موجود محدود نباشید و در این رابطه از ارائه خلاقیت های منحصر به فرد نیز غافل نشوید.
مطلب مرتبط: ویژگی های تیم بازاریابی حرفه ای
3-نوآوری
با نگاهی به موفق ترین شرکت ها به این نکته پی خواهید برد که آن ها حداقل یک اقدام کاملا جدید را انجام داده اند. بدون شک انجام کار بازاریابی به شیوه های تکراری نیز تاثیر اولیه لازم را روی مخاطب به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر لازم است تا یک بازاریاب به دنبال شیوه هایی باشد که مورد استفاده سایر برندهای رقیب نبوده و با این اقدام یک مزیت رقابتی را ایجاد کند. در این رابطه این امر که فردی ریسکپذیر باشید نیز از جمله الزامات این امر محسوب میشود.
4-قدرت کلام
قدرت کلام تنها در چربزبانی خلاصه نشده و این امر که بتوانید از کلمات به درست ترین شکل ممکن استفاده کنید نیز از جمله الزامات این امر محسوب می شود. برای رسیدن به این هدف لازم است تا مطالعه ای کافی در رابطه با زبان مورد نظر خود داشته باشید تا از دایره لغت مناسبی بهره مند شوید. همچنین فراموش نکنید که بازاریابی یک علم پویا محسوب می شود. به همین خاطر مطالعه و کسب دانش شما در این زمینه نباید به سطح خاصی محدود شود.
5-سازگاری
یک بازاریاب حرفه ای فردی انعطافپذیر است که می تواند به سرعت خود را با شرایط جدید وقف داده و از تغییرات با آغوش باز استقبال کند. توجه داشته باشید که تمامی مهارت های معرفیشده کاملا اکتسابی است. با این حال برخی از افراد به صورت طبیعی از سطح بهتری در رابطه با آن ها بهره مند هستند.
6-خلاقیت
یک بازاریاب خوب هیچگاه با بنبست مواجه نشده و همواره چندین برنامه را برای یک اقدام خود مدنظر قرار می دهد. همچنین آن ها در مواقع دشوار و حساس با حفظ هیجانات خود تصمیمات درستی را اتخاذ می کنند که باعث می شود تا شرکت با یک بحران مواجه نشود. این امر که بتوانید مسائل را از یک زاویه متفاوت ببینید، بدون شک در افزایش سطح کاری شما به عنوان یک بازاریاب، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
7-ارتباط
برای این امر که روی مخاطب خود نفوذ مناسبی را داشته باشید، لازم است تا بتوانید با آن ها ارتباط مناسبی را برقرار سازید. برای این امر لازم است تا روی مهارت های ارتباطی خود کار کرده و ضمن درک سریع تیپ شخصیتی افراد، بهترین روش برای ارتباط برقرار کردن با آن ها را پیدا کنید. همچنین فراموش نکنید که تمامی اقدامات شما با موفقیت همراه نخواهد بود. به همین خاطر لازم است تا نسبت به مقوله شکست نیز واکنش مناسبی داشته باشید. در غیر این صورت حضور طولانیمدت شما در این عرصه غیرممکن خواهد بود.
8-مشاهده
برای درک سریع و مناسب موقعیت، شما نیازمند یک نگاه کاملا تیزبینانه خواهید بود. درواقع این امر که مشتری حس کند که شما حواستان به همه چیز است، خود در میزان اعتماد آن ها به شما تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت این امر به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی بتوانید نیاز مشتری را ببینید و برای آن راهکارهایی را ارائه دهید.
9-صبر
اگرچه تقریبا تمامی افراد تمایل دارند تا نتایج اقدامات خود را در کم ترین زمان ممکن مشاهده کنند. با این حال فراموش نکنید که محدوده زمانی اقدامات شما ممکن است کاملا متفاوت از یکدیگر باشند. به همین خاطر لازم است تا قدرت صبر خود را افزایش داده و از انجام اقدامات عجولانه خودداری کنید.
10-حس مسئولیت
یک بازاریاب حرفه ای همواره نتایج کار خود را برعهده می گیرد و همین امر نیز باعث می شود تا بدون ترس بتوانند به کار خود ادامه دهند. در این رابطه توجه داشته باشید که شما معرف برند خود هستید. همین امر نیز باعث می شود تا همواره نسبت به اقدامات خود جانب احتیاط را رعایت کنید. در نهایت شما به اعتماد کامل مشتریان نیاز خواهید داشت که بدون شک مشاهده مسئولیتپذیری شما در این رابطه تاثیر بسزایی را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: ویژگی های یک مشاور بازاریابی متخصص
در نهایت توجه داشته باشید که تمامی موارد فوق از جمله ویژگی های رفتاری یک کارآفرین محسوب می شود که بسیار مهم و ضروری محسوب می-شود. با این حال نباید خود را تنها به این موارد محدود بدانید. درواقع عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که می تواند به افزایش سطح شما در این حرفه کمک کند. برای مثال ظاهری آراسته و جذاب در کنار اعتماد به نفس مطلوب از دیگر مواردی است که در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.