مانند فوتبال، زمانی شما در بازاریابی و فروش موفق خواهید شد که به صورت تی می کار کنید . مهم نیست که تعداد اعضای تیم بازاریابی شما چند نفر باشد، مهم آن است که به صورت تی می با یکدیگر کار کنید .
پس از تحقیقات فراوان در رابطه با ویژگی های تیم بازاریابی حرفه ای، 9 ویژگی و شاخصه برای آن معرفی شده است که در این مقاله می توانید با آنها آشنا شوید.
ویژگی اول: تخصص
بازاریابی آنلاین مانند یک جهان دارای تنوع بسیار زیادی است . صدها تکنیک و استراتژی بازاریابی آنلاین وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید . از استراتژی هایی که برای نوشتن و به اشتراک گذاری محتوا وجود دارد تا استراتژی هایی که برای راه اندازی کمپین های تبلیغاتی می توان از آنها استفاده کرد .
بنابراین بهترین تیم بازاریابی و فروش باید شامل افرادی با تخصص های منحصر به فرد و ویژه به جای افرادی که می توانند در چند بخش خوب عمل کنند، باشد، زیرا همان طور که می دانید افراد متخصص با تمام نکات حوزه تخصصی خود آشنا هستند . بنابراین می توانید تاثیرگذاری عمیق تری روی بازدیدکننده بگذارید و در تعامل با مخاطب بهتر عمل کنید .
ویژگی دوم: ارتباط
بدون تردید بهترین تیم های بازاریابی آنهایی هستند که اعضای آن با یکدیگر به صورت مستمر و آشکار ارتباط برقرار می کنند . رهبران تیم باید به آموزش اعضای تیم با اطلاعات دقیق و روشن بپردازند و اعضای تیم نیز در زمان فعالیت بعد از روبه رو شدن با هرگونه تغییر و چالش باید هم با یکدیگر و هم با رهبران تیم ارتباط داشته باشند .
ارتباطات به حل سریع تر و بهتر مشکلات کمک می کند . علاوه بر آن، باعث می شود اعضا همیشه دارای اطلاعات به روزی باشند و دانسته های خود را در اختیار یکدیگر بگذارند .
ویژگی سوم: هماهنگی و اتحاد
بازاریابی بر پایه ایده بنا شده است و بعید به نظر می رسد که تنها یک نفر همیشه بهترین ایده را ارائه بدهد . در عوض زمانی که در تیم بازاریابی هماهنگی و اتحاد وجود داشته باشد، می توان همیشه چندین ایده بسیارعالی در اختیار داشت و بهترین اهداف و راه حل ها را ارائه داد .
اتحاد و هماهنگی همچنین می تواند باعث تقسیم کار در واقع اضطراری شود، زیرا گاهی اوقات ممکن است بعضی افراد حجم کار کمتری داشته باشند . در این مواقع می توان به این افراد میزان بیشتری فعالیت واگذار کرد تا همچنان کارها مطابق برنامه و زمانبندی پیش برود .
ویژگی چهارم: رهبری
وجود یک رهبر در تیم بازاریابی بسیار ضروری و مهم است، زیرا کمک می کند تا بتوان ایده ها و برنامه ها را راحت تر و موثرتر اجرا کرد . رهبر تیم مسئول ایجاد چشم انداز، گرفتن تصمیم گیری های بزرگ و در نهایت اعمال آن در تیم است .
وجود رهبر در تیم بازاریابی و فروش همچنین باعث ایجاد ارتباطات سازنده و مفید بین اعضای تیم می شود، احتمال وجود اختلاف را کم می کند و باعث تحکم تصمیم ها می شود .
ویژگی پنجم: هدف گرایی
هر یک از اعضای تیم باید برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش کنند . به عنوان مثال، آنها باید مهارت های نویسندگی خود را بهبود بدهند تا بتوانند به هدف تیمی خود، که افزایش ترافیک واقعی سایت است، کمک کنند .
اهداف باید ستون فقرات و چارچوب یک تیم بازاریابی باشند تا بتواند به نتایج بهتر دست پیدا کند . در واقع اهداف کمک می کنند که تیم روی آنها متمرکز شود و اگر این تمرکز وجود نداشته باشد، تیم بازاریابی راه خود را گم می کند و با شکست مواجه می شود . مهم ترین نکته آنکه هدف گرایی به بهبود عملکرد در بازاریابی کمک خواهد کرد .
ویژگی ششم: قدرت تشخیص و تصمیم گیری
باید اعتراف کنم که بازاریابی پر از موانع ریز و درشت است ، اما یک تیم بازاریابی موفق اجازه نمی دهد که این موانع سر راهش قرار بگیرد؛ حداقل نه برای طولانی مدت .
قدرت تشخیص و تصمیم گیری به اعضای تیم کمک می کند که بتوانند برای مواقع اضطراری راه حل دیگری پیدا کنند تا چالش های تهدیدآمیز را پشت سر بگذارند . همین ویژگی اجازه نخواهد داد که تیم در برابر مشکلات تسلیم شود و دست از کار بکشد .
ویژگی هفتم: انعطاف پذیری
بازاریابی از طریق تکنولوژی نفوذ بیشتری پیدا کرده است . به دلیل تغییرات پیاپی در تکنولوژی همیشه نمی توان از یک استراتژی استفاده کرد، زیرا اگر رقبای شما انعطاف پذیر باشند و از یک استراتژی دیگر در بازاریابی استفاده کنند، قطعا با شکست روبه رو خواهید شد . بنابراین تیم بازاریابی شما باید انعطاف پذیر باشد و همیشه خود را با آخرین تغییرات در تکنولوژی وفق دهد تا بتواند مطابق آن استراتژی دیگری را تدوین کند . در واقع انعطاف پذیری تیم شما باعث می شود که نسبت به تغییرات واکنش مناسبی نشان بدهند و کمک می کند که همیشه رو به جلو حرکت کنید .
ویژگی هشتم: مسئولیت پذیری
اگر یکی از استراتژی های بازاریابی شما به هر دلیلی با شکست مواجه شود، چه کسی قرار است مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و راه حل دیگری را ارائه دهد؟
هیچ تیم بازاریابی وجود ندارد که بدون نقص و اشکال باشد ، اما بهترین تیم بازاریابی آن است که اعضای تیم مسئولیت پذیر باشند، اشتباه خود را قبول کنند و برای بهبود شرایط تلاش کنند .
ویژگی نهم: شور و عشق
اگر اعضای تیم به کاری که انجام می دهند شور و عشق داشته باشند، دیگر زمان خود را هدر نخواهند داد، کاری را در نیمه راه رها نخواهند کرد، کاری را با حداقل کیفیت و استاندارد تحویل نخواهند داد و کمپین بازاریابی را نصفه و نیمه کنار نخواهند گذاشت . همچنین افرادی که شور و عشق به کار خود دارند، عاشق خلاقیت هستند و کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند . به همین دلیل در کسب بهترین نتایج تردیدی وجود نخواهد داشت . بنابراین از افرادی در تیم بازاریابی خود استفاده کنید که دارای شور و عشق نسبت به آن هستند .
دوستان عزیزم، اگر تیم بازاریابی شما دارای این ویژگی ها نیست، مطمئن باشید که برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی اینترنتی با چالش های جدی روبه رو خواهید شد ، بنابراین در نزدیک ترین زمان ممکن نسبت به ترمیم تیم بازاریابی خود اقدامات لازم را انجام دهید .