شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت در مصاحبه های کاری مثل یک مسابقه بی نهایت حساس است که هر کسی دوست دارد از آن برنده خارج شود. استفاده از موقعیت های شغلی مناسب و همکاری با تیمی حرفه ای فقط بخشی از مزایای موفقیت در مصاحبه های کاری است. البته در این مسیر شما تنها نیستید و باید آماده رقابت با انبوهی از کارآفرینان دیگر باشید. یکی از بخش های تعیین کننده برای استخدام در شرکت رویایی هر کس استفاده از رزومه ای بی عیب و نقص است. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا باور نمی کنم کسی که رزومه خوبی ندارد، واقعا مهارت کاری به درد بخوری داشته باشد!

یکی از بخش های کلیدی در رزومه مربوط به توضیح درباره پیشینه کاری یا همان سوابق اجرایی است. خب کسی که رزومه دارد، احتمالا قبلا چند جایی کار کرده و کمی سابقه برای خودش دارد. البته مدیران یک شرکت گوی جادویی ندارد تا مثل پیشگوی قصه ها سابقه کاری یک نفر را پیش بینی کنند. به همین خاطر در رزومه باید بخش ویژه ای برای توضیح درباره سابقه کاری در نظر گرفت. این بخش توضیح مختصری درباره سوابق اجرایی شما می دهد. به علاوه، ذهن طرف مقابل را برای شنیدن حرف های تان در طول مصاحبه آماده خواهد کرد.

خیلی از کارآفرینان هیچ ایده ای درباره نحوه توضیح پیرامون پیشینه کاری شان ندارند. درست به همین خاطر همیشه در مصاحبه های کاری با عبارت هایی مثل «بعدا با شما تماس می گیریم» از شغل دلخواه شان دور می مانند. اگر شما هم چند باری چنین تجربه وحشتناکی را پشت سر گذاشته اید، لازم نیست زانوی غم بغل بگیرید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم یکبار برای همیشه این مشکل را حل کنیم. پس با ما همراه باشید تا اصول کلیدی توضیح درباره سابقه کاری در رزومه را یاد بگیرید. 

پیشینه کاری چیست؟

پیشینه کاری چیست؟

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه کارمان را با توضیح دقیق کلیدواژه اصلی شروع می کنیم. پیشینه کاری برای خیلی از افراد معنای مشخصی دارد یا بهتر است بگوییم، فکر می کنند ماجرا اینطوری است!

کافی است یکبار هم که شده پای صحبت کارآفرینان بنشینید تا متوجه درک اشتباه خیلی از آنها پیرامون پیشینه کاری شوید. به همین خاطر ما در این بخش اول از همه سراغ تعریف پیشینه کاری رفته ایم تا مو لای درز کارتان نرود. وقتی درباره این مفهوم حرف می زنیم، در واقع به خلاصه ای از عملکرد حرفه ای شما در حوزه کارتان اشاره داریم. مثلا یک بازیکن فوتبال را در نظر بگیرید؛ این بازیکن احتمالا قبلا در چند تا تیم حرفه ای توپ زده و در دوران جوانی هم عضو تیم پایه شهرش بوده است. اگرچه بازیکنان مشهور دنیا نیازی به رزومه ندارند اما ماجرا برای همه فوتبالیست ها اینطوری نیست. در مورد این مثال آن بخش از رزومه بازیکن فوتبال قصه مان که درباره تیم های سابقش حرف می زند، پیشینه کاری است. 

مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی باید در رزومه اش داشته باشد

همانطور که می بینید، پیشینه کاری بخش خیلی عجیبی نیست. با این حال خیلی از کارآفرینان با مرور خلاصه وار عنوان های شغلی شان از این بخش عبور می کنند. اگر شما هم فکر می کنید پیشینه کاری چنین ویژگی دارد، سخت در اشتباهید؛ چراکه نام بردن خشک و خالی از سوابق کاری هیچ اثرگذاری خاصی روی طرف مقابل تان ندارد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما به غیر از مرور عنوان کارهایی که قبلا انجام داده اید، نیاز به اندکی توضیح درباره هر کدام از موقعیت های شغلی تان هم دارید. اینطوری طرف مقابل درباره انتخاب درستش مطمئن شده و شانس تان برای استخدام چند برابر خواهد شد. 

ما در ادامه قصد داریم درباره برخی از تکنیک های توضیح درست و بی عیب و نقص درباره پیشینه کاری حرف بزنیم. امیدوارم این نکات در مصاحبه های شغلی آینده به دردتان بخورد. اگر به عنوان یک مدیر این مطالب را مطالعه می کنید، بد نیست به تکنیک های این بخش در مرور رزومه دیگران توجه کنید. اینطوری بهترین نیروی کار برای شرکت تان را استخدام خواهید کرد. 

تکنیک های توضیح پیشینه کاری

آدم های حرفه ای معمولا کارها را کمی متفاوت از دیگران انجام می دهند. شاید شما چند باری ادای بازیگران مشهور سینما را درآورده باشید، اما هیچ کس مثل آل پاچینو یا رابرت دنیرو نمی تواند حس و حال فیلم پدرخوانده را زنده کند. این دقیقا تفاوت کلیدی است که آدم های حرفه ای با بقیه دارند. چنین ماجرایی درباره رزومه نویسی نیز مصداق دارد. ما قبلا درباره کلیات بحث نگارش رزومه حسابی با شما گپ زده ایم. اینجا قصد نداریم دوباره همان مطالب را تکرار کنیم. در عوض سراغ یک بخش طلایی از رزومه رفته ایم: مرور پیشینه کاری. 

شما در ادامه یاد می گیرید چطور درباره پیشینه کاری تان حرف بزنید و در رزومه بدون اینکه بحث را خیلی طولانی کنید، توضیحی کافی درباره اش دهید. این شما و این هم تکنیک های طلایی مرور پیشینه کاری.

از نقطه صفر شروع نکنید: اولین اشتباه بزرگ 

از نقطه صفر شروع نکنید

کارآفرینان وقتی قصد معرفی خودشان را دارند، معمولا از نقطه صفر کار را شروع می کنند. این امر شامل مرور تحصیلات دانشگاهی، دوره های کارورزی و سپس موقعیت های شغلی است. یادتان باشد، شما در رزومه تان قبلا درباره این نکات حرف زده اید. پس لازم نیست دوباره در بخش مرور سابقه کاری از این حرف های کلیشه ای و تکراری بزنید. در عوض بهترین ایده ورود مستقیم به بحث است. یادتان باشد، هیچ کس در مصاحبه های کاری حوصله حرف های طولانی شما را ندارد. حالا اگر در این میان طرف مقابل حس کند حرف های طولانی تان تکراری هم هست، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند هر چقدر بیشتر برای طرف مقابل حرف بزنند، شانس شان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش پیدا می کند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، بد نیست به همایش های کاری فکر کنید. درست همان وقتی که یک سخنران با زیاده گویی حوصله همه را سر می برد، احتمالا شما غرق در چرتی عمیق خواهید بود. پس کاری نکنید که مدیر شرکت مورد علاقه تان هنگام مطالعه رزومه شما چنین حسی پیدا کند!

یکی از ایده های مناسب در این میان استفاده از عبارت هایی مثل «تحصیلات و دوره های کارورزی اینجانب در بخش های قبل بررسی شده» است. اینطوری شما بدون اینکه یکهو وارد بحث اصلی شوید، ذهن مخاطب را نسبت به مرور سوابق تحصیلی و کارورزی در بخش های قبل آماده می کنید. اینطوری دیگر لازم نیست احساس بدی درباره توضیحات یکباره تان درباره سابقه های کاری خود داشته باشید. 

خیلی وقت ها نگرانی کارآفرینان بابت توضیحات شان در رزومه بیشتر از اینکه واقعی باشد، ناشی از اعتماد به نفس پایین یا درگیری های ذهنی طولانی است. درست به همین خاطر شما باید خودتان را از چنین موقعیت هایی جدا کنید. بهترین روش در این میان کمک گرفتن از یک دوست صمیمی است؛ چراکه او با نگاه از بیرون ماجرا شما را از شر وسواس های ذهنی تان خلاص خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و رزومه تان را به دوست تان دهید تا کمی مرور کند. 

مطلب مرتبط: راهنمای نگارش رزومه برای کسب موقعیت شغلی دلخواه

شناخت مخاطب: شخصی سازی رزومه!

شناخت مخاطب

برخی از کارآفرینان برای اینکه شغل دلخواه شان را پیدا کنند، به طور بی وقفه رزومه شان را به شرکت های مختلف می دهند. احتمالا این ماجرا از نظر خیلی ها هیچ ایرادی نداشته باشد اما اگر کمی با دقت وضعیت را بررسی کنیم، مشکلات یکی پس از دیگری خودشان را نشان می دهند. اول از همه شما باید به فکر برداشت های متفاوت هر کدام از مدیران باشید. اگر به این نکته انتظارات گوناگون آنها را هم اضافه کنیم، آن وقت ارسال یک رزومه ثابت برای همه بدل به کابوسی تمام عیار خواهد شد.

ما در دورانی زندگی می کنیم که شخصی سازی حرف اول و آخر را می زند. بنابراین شما نمی توانید فقط در بخشی از کارتان به شخصی سازی توجه کرده و بعدا آن را به طور کامل فراموش کنید. ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است: قبل از ارسال رزومه برای یک شرکت کمی آن را شخصی سازی کنید. این کار شامل آپدیت برخی از بخش ها به ویژه سابقه کاری است. 

یادتان باشد، شما در این بخش قرار نیست نکات غیرواقعی یا دروغ وارد رزومه تان کنید. فقط بد نیست اولویت کارهای قبلی تان را با توجه به شناختی که از مدیران هر شرکت دارید، تغییر دهید. اینطوری بدون هیچ دردسری کارتان جلو رفته و دیگر لازم نیست خودتان را اذیت کنید. 

بی شک شناخت مخاطب هدف کار ساده ای نیست. اگر نظر ما را بخواهید، شما باید در این بخش کمی مثل کارآگاه های حرف های عمل کنید. اگر طرفدار رمان های شرلوک هولمز باشید، خیلی خوب می دانید این شخصیت افسانه ای مهارت بالایی در شناخت سلیقه آدم ها داشت. 

قبول دارم مرور وسواس گونه جزییات درباره دیگران حرص آدم را درمی آورد، با این حال شما چاره دیگری ندارید. البته لازم نیست خودتان را خیلی درگیر کنید. همین که کمی سابقه کاری مدیران شرکت مورد علاقه تان را مرور کنید، کافی خواهد بود. اینطوری اطلاعات بی نهایت مفیدی درباره سلیقه هر کدام از مدیران دست تان می آید. خب مگر یک آدم برای اثرگذاری بر روی دیگران به غیر از سلیقه شان دیگر به چه چیزی نیاز دارد؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید دست کم سه نسخه از رزومه تان را آماده داشته باشید. معمولا نسخه ای که در لینکدین منتشر می شود، حالت عادی یا استاندارد دارد. شما در این بخش سوابق کاری تان را براساس اولویت سال ها طبقه بندی خواهید کرد. در مرحله بعد، وقتی قصد ارسال رزومه به یک شرکت را دارید، باید آن را مطابق شرایط خاص آن شرکت شخصی سازی کنید. در نهایت هم نوبت به زمان هایی می رسد که قصد همکاری با یک یا چند کارآفرین دیگر برای راه اندازی استارت آپ را دارید. در چنین شرایطی شما نه براساس سلیقه دیگران، بلکه شناخت تان از استارت آپ موردنظر رزومه تان را آپدیت خواهید کرد. 

قبل از اینکه کار آپدیت رزومه را با عجله تمام کنید، بد نیست بعد از پایان همه کارها نگاهی دوباره به اوضاعش داشته باشید. بی شک مرور یک رزومه وقت زیادی از شما نمی گیرد، اما جلوی برخی از عجیب ترین ایرادات نگارشی یا محتوایی را خواهد گرفت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید یافتن ایرادات املایی در رزومه نقطه ضعف بزرگی است، مگر نه؟

استفاده از اول یا سوم شخص: آداب رزومه نویسی حرفه ای

آداب رزومه نویسی حرفه ای

صحبت درباره سابقه کاری چطور باید باشد؟ خیلی از کارآفرینان فکر می کنند با جمع بستن ضمایر هنگام صحبت درباره سابقه کاری شان، حرفه ای تر به نظر می رسند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، جست وجوی بی پایان تان برای موقعیت شغلی مناسب اصلا جای تعجب ندارد. 

یکی از اصول حرفه ای در نگارش رزومه مربوط به استفاده از ضمیر سوم شخص است. اینطوری شما بدون اینکه مستقیما به خودتان اشاره کنید، سابقه کاری تان را مرور خواهید کرد. یادتان باشد، این روزها خیلی از افراد اصلا دوست ندارند خودنمایی دیگران درباره سابقه کاری شان را تماشا کنند. پس سعی کنید دست کم در بخش مرور سابقه کاری از ضمیر سوم شخصی استفاده کنید تا حساسیت برانگیز نشوید. 

کسانی که در طول زندگی شان خیلی کم از ضمیر سوم شخص استفاده کرده اند، معمولا در نگارش محتوایی کلیدی برای رزومه دچار مشکل می شوند. خب هرچه باشد، آنها برای چنین کاری آمادگی ندارند. پس جای تعجب ندارد که با هزار زحمت متنی را آماده کرده و بعد کلی اشتباه نگارشی در آن پیدا شود. چنین نکته ای برای خیلی از افراد به معنای رویارویی با یکی از عجیب ترین موقعیت های زندگی شان است. شاید فکر کنید استفاده از یک دوست صمیمی برای مرور کلی رزومه یا چند بار مرور آن توسط خود آدم کافی باشد. در این صورت احتمالا میانه تان با فناوری های تازه اصلا خوب نیست. 

این روزها ابزارهایی مثل گرمرلی (Grammarly) به خوبی برای نگارش متن های بهتر به افراد کمک می کنند. پس منتظر چه هستید؟ قبل از اینکه رزومه تان را برای کسی ارسال کنید، نیم نگاهی به این ابزار داشته باشید. این طوری کارتان بدون هیچ مشکلی بدل به یکی از رزومه های ماندگار خواهد شد. 

مطلب مرتبط: چه چیزهایی را باید از رزومه تان حذف کنید؟

تمرکز روی پیشرفت های کاری: به وقت شو آف!

تمرکز روی پیشرفت های کاری

اگر قرار باشد شما مسئول استخدام نیروی انسانی در یک شرکت باشید، معیار کلیدی تان برای مقایسه آدم ها چه خواهد بود؟ بی شک این سوال برای هر کسی یک معنای متفاوت دارد. با این حال وقتی پای شما وسط باشد، می توانید هر جوابی به آن دهید. ما در روزنامه فرصت امروز یک جواب هوشمندانه را توجه به سیر توسعه یا پیشرفت کاری هر فرد می دانیم. بی شک همکاری با کسی که بعد از فعالیت در چند شرکت محلی وارد شرکتی بزرگ شده، خیلی بهتر از استخدام کسی است که بعد از تجربه چند سال همکاری با گوگل یکهو سراغ شرکت های کوچک رفته است. 

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند نمایش روند توسعه شغلی شان در رزومه اصلا محل بحث نیست. استدلال آنها هم توانایی حیرت انگیزشان در گفت وگو با دیگران است. قبول دارم در جلسه استخدامی حرف های مهمی رد و بدل می شود اما شما قبل از اینکه در جلسه حاضر شوید، توسط رزومه تان داوری خواهید شد. اگر در این میان رزومه تان کیفیت افتضاحی داشته باشد، از قبل تکلیف همه چیز روشن خواهد بود. پس به جای اینکه سرسری از کنار چنین نکته ای عبور کنید، کمی از وقت تان را به آن اختصاص دهید. قبول دارم این کار خیلی سخت یا حتی غیرقابل تحمل است، اما نتیجه نهایی بی نظیر از آب درمی آید.

قبل از اینکه سراغ بخش بعدی برویم، باید یک نکته کلیدی دیگر را هم مطرح کنیم. برخی از کارآفرینان فکر می کنند تا ابد فرصت کافی برای شناسایی موقعیت های شغلی تازه دارند. چنین دیدگاهی برای این دسته از کارآفرینان حسابی گران تمام خواهد شد؛ چراکه دیر یا زود فرصت آنها برای یافتن موقعیت های شغلی خوب تمام شده و دیگر شانسی در بازار نخواهند داشت. خب انتظار ندارید که کل دنیا منتظر چند ماه جست وجوی تان برای یافتن کار تازه بماند؟

گرفتاری های شخصی و خانوادگی را که کنار بگذاریم، کسی که چند ماه یا حتی چند سال دنبال موقعیت کاری مناسب است، کم کم مورد شک و تردید مدیران قرار خواهد گرفت. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ دلیل موجهی برای همکاری با کسی که سال هاست شغل درستی نداشته، نمی بینم. این دقیقا همان دلیلی است که باید انگیزه تان برای آپدیت مداوم رزومه را بیشتر کند. وگرنه شاید دیگر هیچ وقت شغل مناسبی برای خودتان پیدا نکنید!

تاکید روی دستاوردها: نکته ای که همه مدیران دوست دارند

تاکید روی دستاوردها

اینکه یک کارمند در شرکتی مثل تسلا عضویت داشته باشد، جذابیت زیادی دارد. با این حال نکته مهمتر دستاوردهای او به عنوان عضوی از شرکت مورد نظر است. گاهی اوقات کارآفرینان بدون اینکه دستاورد مشخصی در یک مجموعه داشته باشند، از آن جدا می شوند. در سناریوهای بدتر، ناتوانی این دسته از افراد برای موفقیت شغلی موجب اخراج شان خواهد شد. در چنین حالتی توضیح اینکه چرا از شغل قبلی تان کنار گذاشته شده اید، نکته ای منفی خواهد بود. 

خیلی از کارآفرینان دوست دارند در جلسات استخدامی فقط درباره آینده کاری موردنظرشان حرف بزنند. خب در این صورت بد نیست کمی با ذهنیت طرف مقابل تان هم آشنا شوید. وقتی یک مدیر قصد استخدام نیروی کار را دارد، همیشه درباره دلایل استعفا یا اخراج افراد از شغل های قبلی شان کنجکاو است. حالا اگر شما در این میان جواب درستی برای این سوال نداشته باشید، بی برو برگشت کارتان به مشکل خواهد خورد. 

یادتان باشد، شما به عنوان کارمند یک شرکت به دلیل مشخصی از موقعیت شغلی تان کنار گذاشته شده اید، پس باید جواب درستی به هنگام سوالات افراد درباره سابقه کاری تان داشته باشید. توضیح این نکته در بخش سابقه کاری اساسی خواهد بود. سعی کنید به نکاتی اشاره کنید که نه تنها واقعیت دارد، بلکه وجهه شما به عنوان یک کارآفرین را نیز حفظ کند. مثلا حقوق پایین، فقدان فرصت ترقی سازمانی و آینده مبهم شرکت در بازار از جمله گزینه های مناسب خواهد بود. اگر شما با دقت این نکات را زیر ذره بین قرار دهید، شانس تان برای جلب نظر مدیران یک شرکت بی نهایت افزایش پیدا می کند. 

نکته دیگری که باید مدنظرتان باشد، اشاره به دستاوردهای تان در شغل های قبلی است. مثلا اگر طراحی محصول خاصی را برعهده داشته اید، بد نیست درباره موفقیت های آن محصول در بازار کمی صحبت کنید. شاید این امر خیلی ساده به نظر برسد اما اثرگذاری ویژه ای روی مخاطب تان خواهد داشت. به علاوه، شما باید همیشه خودتان را برای صحبت درباره سرنوشت کارتان آماده نگه دارید. پس بد نیست کمی درباره سرنوشت محصولاتی که در موقعیت های شغلی تان طراحی کرده اید، حرف بزنید. اشاره به نظرات کارشناس ها یا مطبوعات درباره کارتان هم بد نخواهد بود. اینطوری فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: موارد ممنوعه یک رزومه کاری

درخواست بازخورد: بخش پایانی کار

درخواست بازخورد

وقتی نگارش بخش مربوط به سابقه کاری تمام شد، بد نیست در پاراگراف پایانی درخواست بازخورد از مخاطب تان را داشته باشید. چنین امری ذهن افراد را درگیر کرده و در جلسه استخدامی بی برو برگشت درباره نکات درخشان کارنامه حرفه ای تان حرف خواهند زد. چه بسا همین درخواست کوتاه جرقه سوالات جالبی را در سر مسئول استخدامی بزند. آن وقت فرصت دارید کمی از خود و ایده های تان تعریف کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

یادتان باشد، در مصاحبه های کاری نکات جزئی هم سرنوشت کار را تحت تاثیر قرار می دهد. پس اصلا نباید درخواست بازخورد از طرف مقابل تان را دست کم بگیرید. چنین کاری نه تنها بیانگر رویکرد حرفه ای شما خواهد بود، بلکه فرصت مناسبی به منظور گفت وگو درباره نکات گوناگون را فراهم می کند. پس به جای اینکه از کنار این فرصت طلایی به سادگی عبور کنید، از آنها نهایت استفاده را ببرید. همه کاری که در این بخش باید انجام دهید، طرح یک سوال ساده است. پس منتظر چه هستید؟ قبل از اینکه رزومه تان ارسال کنید، این سوال یا همان درخواست کوچک برای دریافت بازخورد را به نتیجه نهایی اضافه نمایید؛ به همین سادگی.

سخن پایانی

رزومه نویسی کاری

رزومه نویسی کاری نیست که مردم معمولا بدان علاقه ای داشته باشند. به همین خاطر خیلی از رزومه ها در دنیای کسب و کار پر از ایرادات ریز و درشت است. البته شما در این مسیر دشوار راهنمایی ما را دم دست دارید. هدف اصلی ما در این مقاله کمک به شما برای آشنایی با روش های مرور سابقه کاری در رزومه بود. شما الان تمام اطلاعات لازم برای موفقیت در این رابطه را دارید. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و وارد گود شوید. قول می دهم تجربه این کار خیلی هم سخت نباشد. 

مطلب مرتبط: بررسی درست رزومه متقاضیان با 12 راهکار ساده

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با شیوه مرور سابقه کاری در رزومه کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، همکاران من همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://blog.hubspot.com

https://www.linkedin.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3ETIPTMk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه