گاهی اوقات یک مصاحبه کاری آنقدر خوب پیش می رود که آدم فکر می کند از همین فردا باید سر کار جدیدش حاضر شود. با این حال دست آخر موقعیت کاری را به کسی واگذار می کنیم که حتی فکرش را هم نمی کردیم. چنین اتفاقاتی هرچند بار تراژدی بی نهایت زیادی دارد، اما اصلا غیرطبیعی نیست. مدیران معمولا هر چقدر هم در جلسات استخدامی روی خوش نشان دهند، دست آخر با متر و معیار رزومه هر کس او را قضاوت خواهند کرد. اگر شما رزومه بی عیبی داشته باشید، احتمالا کلی از مدیران برای تان سر و دست خواهند شکست. درست مانند سرمربی فوتبالی که چندین قهرمانی دارد و هر تیمی آرزوی همکاری با او را دارد.
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند طراحی رزومه یکی از مهارت هایی است که با چند جلسه کلاس فشرده می شود خیلی راحت یاد گرفت. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگویم کاملا در اشتباهید. چراکه این روزها یک عالمه ابزار رزومه ساز در اینترنت به پست آدم می خورد که اتفاقا در عرض چند دقیقه یک رزومه کاملا حرفه ای تحویل تان می دهد. تکه گمشده پازل کارآفرینان نه طراحی یک رزومه استاندارد، بلکه فقدان مهارت های لازم برای پر کردن این رزومه است. شما حتی اگر بهترین رزومه دنیا را هم طراحی کنید، تا وقتی مهارت های متنوعی نداشته باشید که واقعا به کار شرکت ها بیاید، حتی یک پیشنهاد همکاری هم دریافت نخواهید کرد.
شاید فکر کنید ما در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز مهارت های مورد نیاز برای کارآفرینان را یادتان دهیم. راستش را بخواهید ما خیلی خوشحال می شدیم اگر چنین کاری امکان پذیر بود، اما مهارت های کارآفرینی آنقدر متنوع هست که حتی در 100 تا مقاله هم آموزش کامل شان جا نمی شود. در عوض ما اینجا هستیم تا شما را با مهارت هایی که هر کارآفرینی باید در رزومه اش داشته باشد، آشنا کنیم. اگر شما هم عزم تان را جزم کرده اید که هر طور شده مهارت های به در بخور دنیای کسب و کار را یاد بگیرید، این مقاله کمک تان می کند مسیر درست را پیدا کنید.
مطلب مرتبط: مهارت های ضروری برای کارآفرینان؛ راهنمایی برای تازه کارها!
بهترین مهارت های کارآفرینی: هر آنچه مدیران دنبالش هستند!
هر کاری در این دنیا مهارت های خاص خودش را لازم دارد. شما برای تعمیر یک هواپیمای بوئینگ نمی توانید روی مهارت رانندگی تان حساب باز کنید، بلکه باید در دوره های مختلف شرکت کرده و بعد چند ماه آموزش و تمرین بی وقفه تازه وارد دوره کارآموزی شوید. این روزها خیلی از کارآفرینان دوست دارند از همان اول راه در شرکت های بزرگ استخدام شده و حقوق و مزایای بی نظیری داشته باشند. ما اصلا دوست نداریم مانع رویاپردازی های شما شویم، اما کارآفرینی همین طور الکی نیست. اگرچه هر کاری مهارت های خاص خودش را لازم دارد، اما در دنیای کارآفرینی بعضی از مهارت ها به درد همه کارها می خورد. ما در ادامه سعی می کنیم فهرستی از این مهارت های فوق العاده مهم جلوی روی تان قرار دهیم. اینطوری شانس تان برای موفقیت در مصاحبه های کاری دوچندان خواهد شد.
مهارت های ارتباطی: هنر انتقال اطلاعات
این روزها جایی برای کارآفرینی یک نفره در دنیای کسب و کار باقی نمانده است. در عوض صفر تا صد کارها در قالب تیم های حرفه ای دنبال می شود. حالا اگر این وسط شما نتوانید ارتباط مناسبی با همکارانتان برقرار کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. هرچه باشد کار گروهی نیازمند درک مشترک و همکاری نزدیک است. به همین خاطر مدیران به هنگام استخدام نیروی کار اول از همه دنبال پیدا کردن چنین مهارتی در آنها هستند. مهارت های ارتباطی در ساده ترین معنا به توانایی افراد برای انتقال اطلاعات میان یکدیگر اشاره دارد. مثلا اگر شما در تیم روابط عمومی یک شرکت عضویت دارید، باید بتوانید اطلاعات مهم درباره کارتان را با همکاران، مدیران ارشد و اعضای تیم های بازاریابی یا فروش مثل آب خوردن در میان بگذارید.
آن دسته از کارآفرینانی که میانه خوبی با توضیحات نظری ندارند، احتمالا تا ایجای کار حسابی صدای شان درآمده است. هرچه باشد مهارت های ارتباطی مثال های متنوعی دارند. پس اجازه دهید برای درک بهتر این مهارت ها چند نمونه شان را مرور کنیم:
• گوش دادن فعال به دیگران
• توانایی نقد سازنده اطلاعات دیگران
• مهارت سخنرانی عمومی
• مهارت تنظیم متن با کمترین ابهام ممکن
• زبان بدن
مهارت های بالا در ترکیب با یکدیگر مجموعه مهارت های ارتباطی را شکل می دهند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اولین مهارت عمومی که یک کارآفرین باید در رزومه اش داشته باشد، همین گزینه است. وگرنه شما در همان راند اول از سوی مدیران شرکت ناک اوت خواهید شد.
مطلب مرتبط: مهارت های حیاتی کارآفرینان تازه کار
مهارت های کامپیوتری: پیش نیاز زندگی در دنیای دیجیتال!
وقتی صحبت از مهارت های کامپیوتری می شود، ذهن آدم فورا سراغ آفیس می رود. این روزها توانایی کار کردن با ورد یا اکسل تقریبا برای هر کاری ضروری است. پس تعجبی ندارد کارآفرینان هم در به در دنبال یادگیری اش باشند. اگر شما قبلا در دوره آموزشی آفیس شرکت کرده اید، الان کلی از بقیه جلو هستید اما این دلیل نمی شود خودتان را آدمی حرفه ای در مهارت های کامپیوتری بدانید. چراکه دنیای کامپیوتر خیلی وسیع تر از ابزار آفیس است.
این روزها مدیران وقتی از مهارت های کامپیوتری حرف می زنند، فقط دنبال کسانی که بلد باشند رایانه را خاموش و روشن کنند، نیستند. در عوض شما باید سررشته ای از برنامه نویسی کار با انواع کدها و همینطور پردازش داده های خام با استفاده از انواع نرم افزارها داشته باشید. اینطوری دیگر مدیران در استخدام تان شک به خودشان راه نخواهند داد.
گاهی اوقات کارآفرینان حسابی به مهارت های شان افتخار می کنند. البته در مورد مهارت های کامپیوتری این کار اصلا به جا نیست؛ چراکه در دنیای پرسرعت تقریبا روزی نیست که خبر از یک نوآوری تازه کامپیوتری نباشد. این یعنی شما باید خودتان را برای یادگیری مداوم این مهارت آماده کنید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم می ریزد.
مهارت های خدمات مشتری: رضایت مشتری یعنی همه چیز
مشتریان همیشه دنبال برندهایی با بهترین محصولات ممکن نیستند. همانطور که یک فیلم باید روند داستانی جذاب و کیفیت فیلمبرداری عالی را در کنار هم داشته باشد، برندها هم باید محصولات درجه یک را با خدمات مشتری بی عیب ترکیب کنند. هرچه باشد مشتریان اعصابشان را از سر راه نیاورده اند که همین طور الکی با خرید از برندها به باد دهند. درست به همین خاطر مهارت های خدمات مشتری در اولویت بخش روابط عمومی یا خدمات پس از فروش قرار دارد.
اجازه دهید قبل از اینکه سراغ ادامه کارمان برویم، یک سوال کلیدی را مطرح کنیم. تصور شما از مهارت های خدمات مشتری چیست؟ یک جواب دم دستی به این سوال رسیدگی به شکایت یا سوالات مشتریان درباره محصولات برند است. قبول دارم بخش زیادی از این جواب درست است، اما ماجرا به همین سادگی ها هم نیست. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مهارت های خدمات مشتری در واقع شامل توانایی حل مشکل مشتریان و همینطور ارتباط بی کم کاست با آنهاست. اینطوری حتی بزرگترین مشکلات پیش روی مشتریان هم باعث نارضایتی عمیق شان از شما نخواهد شد. البته این بین پای بعضی از مهارت های دیگر هم وسط است؛ مثلا به موارد ذیل دقت کنید:
• همدردی با مشتریان
• جلب اعتماد خریداران
• مهارت گوش دادن دقیق به صحبت های دیگران
• توضیح ساده راه حل های پیشنهادی برند برای تک تک مشتریان
اگر شما مهارت های بالا را به خوبی بلد هستید، دیگر حتی یک دقیقه هم نباید صبر کنید؛ چراکه اضافه کردن مهارت خدمات مشتری به رزومه تان باید همین حالا انجام شود. آن وقت نگاه مدیران در جلسات استخدامی به شما حسابی فرق خواهد کرد.
مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد
مهارت رهبری: هر کارآفرین یک رهبر تجاری!
کارآفرینان خیلی وقت ها مسئولیت های زیادی روی دوش شان قرار دارد. گاهی اوقات مسئولیت رسیدگی به یک پروژه یا مدیریت اعضای تیم بازاریابی بر روی دوش شما قرار می گیرد. در این صورت اگر توانایی رهبری نداشته باشید، خیلی زود صدای زیردستان تان درخواهد آمد. آن وقت دیگر هیچ جوره نمی تواند ماجرا را ختم به خیر کنید.
شما را نمی دانم، ولی اگر من قرار باشد برای یک برند نیروی کار تازه استخدام کنم، همان اول کار یک راست می رود سراغ مهارت رهبری هر کدام از متقاضیان. هرچه باشد دنیای کسب و کار شوخی سرش نمی شود و اگر کسی رهبری تجاری بلد نباشد، کلاهش پس معرکه خواهد بود.
وقتی درباره رهبری تجاری حرف می زنیم، شرح وظایف ژنرال های نظامی را مد نظر نداریم. همین که شما بتوانید کارکنان شرکت را راضی نگه داشته و بهترین عملکرد را از آنها بگیرید، به اندازه کافی مناسب خواهد بود. در این رابطه توانایی های زیر را گوشه چشم داشته باشید:
• توانایی آموزش و انتقال مطالب به دیگران
• انعطاف پذیری در انجام کارها
• مهارت ایجاد و مدیریت تیم های کاری
• توانایی مدیریت زمان
از میان موارد بالا، مدیریت زمان یکی از مهمترین گزینه ها محسوب می شود. امروزه هیچ کس به کارآفرینی که مدیریت زمان بلد نیست، اعتماد نخواهد کرد. پس به جای اینکه خودتان را گول بزنید، کمی به فکر یادگیری مدیریت زمان باشید. اینطوری مدیران با دیدن این مهارت در رزومه تان نگاه شان نسبت به شما حسابی عوض خواهد شد.
تفکر خلاقانه: مهارتی برای ایده های نو
دنیای کسب و کار بدون ایده های تازه هیچ ارزشی ندارد. هرچه باشد مشتریان هر روز از برندها انتظارات جدیدتری دارند. حالا اگر این وسط شما توانایی ارائه ایده های جدید را نداشته باشید، کمتر برندی حتی به رزومه تان نگاه خواهد کرد. چه برسد به اینکه واقعا استخدام تان هم بکند!
مطلب مرتبط: مهارت های ضروری شروع کسب و کار
اگر بخواهیم تفکر خلاقانه را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم، باید به تفاوت میان کارمندان معمولی و کارآفرینان حرفه ای اشاره کنیم. یک کارمند معمولی مسئولیتش را تمام و کمال انجام می دهد؛ بدون اینکه حتی یک دقیقه هم به راهکارهای جدید و میانبرهای سریع تر فکر کند. کارآفرینان حرفه ای اما همیشه سر و گوش شان می جنبد. به زبان خودمانی، کارآفرینان 24 ساعته دنبال راهکارهای ساده تر برای خود و صدالبته مشتریان هستند. همین کنجکاوی سیری ناپذیر هم دست آخر به ایده های درجه یک ختم می شود.
اجازه دهید با هم روراست باشیم، اگر قرار بود هیچ کس خارج از چارچوب فکر نکند، احتمالا هزار سال دیگر هم فکر سفر به ماه به ذهن کسی نمی رسید. بی شک دنیای کسب و کار هیچ شباهتی با کار سازمان ناسا ندارد، اما اگر شما به فکر نوآوری های کلیدی نباشید خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت؛ چراکه در بازار کلی برند تازه نفس هست تا در یک چشم به هم زدن جای شما در بازار را بگیرند. پس اگر دوست ندارید اوضاع تان به هم بریزد، باید یک بار برای همیشه تکلیف تان را با نوآوری روشن کنید.
یادتان باشد شما لازم نیست برای خلاقیت و نوآوری آپولو هوا کنید. در عوض همیشه روندهای جاری در شرکت را از زاویه همراه با شک و تردید بنگرید. این طوری نه تنها ایده های تازه به ذهن تان می رسد، بلکه می توانید خیلی از مشکلات عمده برندتان را هم حل کنید. یادتان باشد شما برای همیشه زمان ندارید. بنابراین اگر به طور مداوم تمرین و تکرار در حوزه تفکر خارج از چارچوب را به فردا موکول کنید، یکهو به خودتان می آیید و می بینید همه فرصت های شغلی مورد علاقه تان پر شده است.
هوش عاطفی: مهارتی برای همه موقعیت ها
هوش عاطفی از آن دست مهارت هایی است که هر کارآفرینی باید بلد باشد. فرقی ندارد شما در چه حوزه ای مشغول فعالیت هستید، در هر صورت مدیریت احساسات خود و دیگران اهمیت بالایی دارد؛ چراکه خیلی وقت ها تیم های کاری به خاطر خطاهای احساسی با مشکلات عمده رو به رو می شوند. آن وقت حتی بهترین مدیران دنیا هم نمی توانند اوضاع را به روز اول برگردانند.
این روزها خیلی از کارمندان در محیط های کاری تصمیمات احساسی می گیرند. وظیفه شما به عنوان یک مدیر یا حتی عضوی از شرکت کمک به کارکنان برای غلبه بر احساسات بیجا و مدیریت امور برمبنای روندهای عقلانی است. اگر شما از همین امروز تمرین تقویت هوش عاطفی را شروع کنید، خیلی زود می توانید با اعتماد به نفس کامل از این مهارت در رزومه تان استفاده کنید.
مسئولیت پذیری: شانه خالی کردن ممنوع!
آیا تا به حال از پذیرش مسئولیت کارهای تان ترسیده اید؟ اگر جواب تان به این سوال مثبت است، احتمالا میانه خوبی با مسئولیت پذیری ندارید. این روزها در محیط حرفه ای کسب و کار هر کسی شرح وظایف مشخصی دارد. در این بین انتظار مدیران از شما مسئولیت پذیری در قبال تک تک اعمال تان است. مثلا اگر قرار است فلان روز پروژه را تحویل دهید، نباید با بهانه های مختلف تاخیرتان را توجیه کنید. قبول دارم این شیوه فعالیت کاری برای کسانی که اصلا میانه خوبی با آن ندارند، خیلی سخت به نظر می رسد. با این حال شما قرار نیست یک شبه تبدیل به کارآفرینی مسئولیت پذیر شوید.
دنیای کسب و کار بیشتر از اینکه شبیه کلاس درس باشد، به یک بازی شباهت دارد. همانطور که شما پله پله در یک بازی پیشرفت می کنید، در عرصه کارآفرینی هم باید روز به روز مهارت های تان را تقویت کنید. اینطوری بعد از چند ماه یاد می گیرید طوری کارتان را بی عیب انجام دهید که از پذیرش مسئولیتش واهمه نداشته باشید.
مطلب مرتبط: معمای بهبود مهارت های ارتباطی: هر آنچه کارآفرینان و بازاریاب ها باید بدانند!
شاید فکر کنید همین که در رزومه تان مسئولیت پذیری را درج کنید، همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود، اما راستش را بخواهید مدیران در این یک مورد کمی سختگیر هستند. به همین خاطر هم معمولا برای بررسی میزان مسئولیت پذیری تان با شرکت هایی که قبلا در آنها کار کرده اید تماس می گیرند. در این میان اگر شما سابقه درخشانی در زمینه مسئولیت پذیری داشته باشید، رزومه تان واقعی ارزیابی می شود.
منابع: