ورود به بازارهای جدید، رقابت بر سر جذب مشتریان و در نهایت جا پای کسانی مثل ایلان ماسک یا جف بزوس گذاشتن رویایی است که کمتر کسی به راحتی از کنارش عبور می کند. این روزها اغلب مردم دنیا با هزار امید و آرزو قصد ورود به دنیای کارآفرینی را دارند. در این بین هم اصلا فرقی میان دانشجوهای بی تجربه با کارمندان در آستانه بازنشستگی وجود ندارد. کافی است کمی کنجکاوی و صدالبته خلاقیت داشته باشید تا رویاپردازی تان شروع شود. البته ماجرا همیشه به این سادگی ها نیست؛ چراکه در بازار کلی رقیب گردن کلفت منتظرتان هستند و به این سادگی ها سهمی از سودهای کلان به من و شما نمی دهند.
کارآفرینان صفر کیلومتر برای اینکه گلیم شان را از آب بیرون بکشند، باید روز به روز تلاش کنند. البته تلاش خالی کار به جایی نمی برد، در عوض شما باید روی یادگیری مهارت های تازه سرمایه گذاری کنید. اجازه دهید با هم روراست باشیم، در دنیایی که انتظارات مشتریان از برندها ثانیه به ثانیه بیشتر می شود، شما نمی توانید همین طوری دست روی دست بگذارید. اگر بخواهیم سری به دنیای شیرین مثال های کاربردی بزنیم، باید گفت کارآفرینان مثل رمان نویس هایی هستند که هرچه مهارت نویسندگی شان بیشتر باشد، انتشاراتی های بزرگتری سراغ شان خواهند آمد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مهارت آموزی کارآفرینان باید همیشه با برنامه ای دقیق دنبال شود. وگرنه آخر سر شما با کلی مهارت به درد نخور تنها می مانید. به همین خاطر مقاله کنونی را به مهارت های ضروری برای کارآفرینان اختصاص داده ایم. اگر شما کارآفرینی کارکشته هستید، احتمالا این مقاله یاد و خاطره سال های دور را برای تان زنده خواهد کرد. از سوی دیگر برای آنهایی که تازه از گرد راه رسیده اند، نکات این مقاله مثل یک کلاس درس با بزرگترین کارآفرینان دنیا خواهد بود. پس مطمئن شوید قلم و کاغذ دم دست تان دارید تا حتی یک نکته کنکوری هم از یادتان نرود.
مطلب مرتبط: مهارت های حیاتی کارآفرینان تازه کار
مهارت های کارآفرینی که باید بلد باشید
وقتی صحبت از کارآفرینی می شود، بعضی ها آنقدر کار را سخت و پیچیده می کنند که نگو و نپرس. خب اگر کارآفرینی واقعا تا این اندازه سخت و نفسگیر است، اصلا چرا باید سراغش رفت؟ این سوالی است که معمولا کسی جوابی به آن نمی دهد. اگر از ما بپرسید، می گوییم کارآفرینی مثل بازی فوتبال است. شما می توانید همین طوری توپ را وسط زمین انداخته و شروع به بازی با دوستان تان کنید، اما اگر قرار باشد در یک تورنومنت مهم شرکت کنید آن وقت دیگر پای حساب و کتاب وسط خواهد بود. همانطور که در دنیای فوتبال با تمرین های مختلف می شود مهارت های دفاع، حفظ توپ یا حمله را ارتقا داد، شما هم در عرصه کارآفرینی می توانید با تکنیک های کلیدی خیال تان را راحت کنید؛ به طوری که حتی یک برند هم حریف تان در بازار نشود. ما در ادامه قصد داریم چند تا از این مهارت های کلیدی را زیر ذره بین ببریم.
مدیریت استرس
اغلب مردم بعد از سال ها همچنان خاطرات دوران کنکورشان را به یاد می آورند. زمانی که همه چیز برای آدم در تست و مطالعه خلاصه می شود. در حالی که خیلی از داوطلبان نتیجه دلخواه شان را در کنکور نمی گیرند، کسانی که یک سال به طور منظم مطالعه کرده و تست زده اند بهترین رشته ها را قبول می شوند. شاید فکر کنید این افراد همگی نخبه های منزوی هستند که چیزی به غیر از کتاب نمی شناسند. در این صورت باید بگوییم کاملا دراشتباهید؛ چراکه ماجرا اصلا اینطوری نیست. تنها فرق بین رتبه های برتر با کسانی که از ورود به دانشگاه جا می مانند، در مدیریت استرس شان است. باور کنید یا نه، وقتی آدم استرس داشته باشد حتی ساده ترین کارهای دنیا هم مثل بالارفتن از دیوار صاف سخت یا حتی غیرممکن می شود.
مثال بالا تا حد زیادی درباره عرصه کارآفرینی هم مصداق دارد. وقتی شما همیشه نگران آینده برند یا حتی مدیریت شرایط جاری باشید، دیگر توانی برای برنامه ریزی و انجام کارهای روزمره نخواهید داشت. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند استرس هیچ جوره از عرصه کسب و کار جداشدنی نیست. راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با چنین باورهایی نداریم. اجازه دهید با یک سوال کاربردی بحث را پیش ببریم؛ آیا تا به حال در صورت بیل گیتس، وارن بافت یا جف بزوس استرسی دیده اید؟ تا جایی که من یادم هست، این کارآفرینان مولتی میلیاردر همیشه با اعتماد به نفس و کاملا آرام جلوی دوربین ظاهر می شوند. خب اگر چنین آدم های موفقی فرمولی برای حفظ آرامش دارند، چرا شما نداشته باشید؟
احتمالا الان منتظرید ما یک فرمول طلایی برای مدیریت استرس تان رو کنیم. در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه هیچ فرمول یگانه ای برای همه کارآفرینان وجود ندارد. در عوض هر کسی قلق خاص خودش را دارد. بعضی ها با کلاس هایی مثل یوگا یا مدیتیشن اعصاب شان کاملا آرام می شود. در حالی که بعضی دیگر پیاده روی های طولانی را ترجیح می دهند. مثلا خودِ من هیچ چیزی به اندازه موزیک خوب را دوست ندارم. به همین خاطر هم همیشه هندزفری و اکانت اسپاتیفایم دم دست است. اینطوری تا کمی اعصابم به هم می ریزد، فورا با اسپاتیفای مشکل را حل می کنم.
مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد
اگر شما تا به حال درباره روش های مدیریت استرس تان فکر نکرده اید، باید از همین حالا چنین ظلمی به خودتان را متوقف کنید. یادتان باشد شما ربات نیستید که 24 ساعته کار کنید و خم به ابرو نیاورید. پس کمی به خودتان احترام گذاشته و هر وقت استرس تان زیاد شد، کمی استراحت کنید. یک بازی ویدئویی، نوشیدنی گرم یا حتی چرتی چند دقیقه ای می تواند حسابی حال تان را عوض کند. اینطوری دوباره همان قهرمانی می شوید که مشتریان در بازار انتظارش را دارند.
کنجکاوی پایان ناپذیر
کسانی که مطالعه تفریح مورد علاقه شان است، خیلی خوب با این جمله دکارت که «من شک می کنم پس هستم» آشنایی دارند. زمانی دکارت از این استدلال برای ایجاد انقلاب در نحوه نگرش بشر به محیط پیرامونش استفاده کرد، اما ما قرار است آن را در بستر کارآفرینی به کار ببندیم. هرچه باشد کارآفرین ها هم تا به چیزی شک نکنند، خبری از نوآوری های حیرت انگیزشان نخواهد بود. مثلا خودروهای برقی را در نظر بگیرید. احتمالا اولین بار ایده خودروهای برقی وقتی به ذهن کارآفرینان رسید که با شک و تردید به خودروهای دیزلی نگاه کردند. خب اگر می شود روشنایی خانه و حتی نیروی مورد نیاز برای حرکت واگن های مترو را با برق تامین کرد، چرا چنین کاری را با اتومبیل ها نکنیم؟
کنجکاوی در دنیای امروز نیرویی بی پایان برای بهبود اوضاع محسوب می شود. شما با استفاده از این مهارت می توانید همه چیز را به چالش کشیده و راهکارهای ساده تری را ایجاد کنید. اینطوری هم به انتظارات بی پایان مشتریان پاسخ داده اید، هم اینکه اسم و رسمی در بین بزرگان کسب و کار برای خودتان دست و پا می کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و همه چیزهایی که به نظرتان کاملا عادی بود را دوباره از نو مرور کنید. قول می دهم خیلی زود به راهکارهای جذابی برای عرضه محصولات جدید دست پیدا کنید.
انطباق با شرایط جدید
دنیا همیشه مطابق میل ما پیش نمی رود. حتی بزرگترین فوتبالیست های دنیا هم وقتی سن شان بالا برود، باید کم کم به فکر خداحافظی از ورزش حرفه ای باشند. قبول دارم دوری از تشویق های مداوم هواداران و هیجان مسابقات بزرگ برای هیچ کس ساده نیست، اما دنیا منتظر خواسته آدم ها نمی ماند. پس چاره ای به غیر از انطباق با شرایط جدید پیش روی ما نیست.
بعضی از کارآفرینان فکر می کنند همین که یک موقعیت شغلی یا فرمول مناسب برای تولید محصولات پیدا کردند، دیگر همه چیز بر وفق مرادشان خواهد بود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید هشدار دهیم که شکست هر لحظه در کمین تان است. همانطور که شرکت هایی مثل اپل هر سال محصولات شان را به روز رسانی می کنند، شما نیز باید آپدیت های گاه و بی گاه را در خاطر داشته باشید. هرچه باشد مشتریان در بازاری که کلی محصولات رنگارنگ دم دست شان است، هیچ وقت منتظر شما نخواهند ماند.
کارآفریانی که خیلی خوب با شرایط تازه کنار می آیند، معمولا شانس بیشتری برای نوآوری و کسب سودهای کلان دارند. یادتان باشد همه کارآفرینانی که اسم شان در تالار مشاهیر این صنعت ثبت شده، جزو اولین نفرهایی بودند که با شرایط تازه وفق پیدا کردند. پس بی خودی سر فرمول ها یا روش های قدیمی پافشاری نکنید. گاهی اوقات موفقیت شما در رها کردن روش های قدیمی و جست وجو برای راهکارهای تازه نهفته است؛ دقیقا مثل جویندگان طلا که خیلی زود قید سرزمین هایی که طلا نداشتند را می زدند!
ما در روزنامه فرصت امروز باور داریم کارآفرینانی که نمی توانند خودشان را با شرایط تازه وفق دهند، هیچ مهارتی در تغییر اوضاع شان نخواهند داشت. وقتی دنیای بیرون تغییر می کند، شما هم باید در واکنش به آن تا حدودی تغییر کنید. وگرنه کشمکش میان شما و تغییرات بیرونی دست آخر موجب شکست تان خواهد شد. فرمول ما برای تقویت این مهارت توجه به تجربه کارآفرینان موفق است. اگر شما خیلی خوب از روی دست آدم های موفق الگوبرداری کنید، به زودی همه راه و چاه های انطباق با شرایط تازه را یاد می گیرید.
مطلب مرتبط: مهارت های ضروری شروع کسب و کار
فروش و روابط عمومی بالا
کارآفرینان دست آخر باید ایده های شان را در بازار تبدیل به پول کنند. شما حتی اگر بهترین اتومبیل یا لپ تاپ دنیا را هم طراحی کرده باشید، تا وقتی که یک سرمایه گذار حاضر به خرید ایده تان نشود یک سنت هم پول گیرتان نمی آید. از آن گذشته خیلی از کارآفرینان در ابتدای راه باید خودشان مسئولیت فروش محصولات را برعهده بگیرند؛ چراکه نه بودجه کافی برای استخدام نیروی کار را دارند نه اینکه کارمندان حرفه ای حاضر به پذیرش ریسک همکاری با آنها هستند. پس اگر فکر کرده اید از همان قدم اول یک تیم فروش حرفه ای در کنار برندتان خواهد بود، سخت دراشتباهید.
از آنجایی که بخش فروش بچه بازی نیست و یک اشتباه کوچک هم آدم را طوری در بدهی فرو می برد که راه برگشتی نباشد، شما باید کاملا هوشمندانه در این راستا عمل کنید. فرمول طلایی ما در این بخش بر پیوند میان فروش و روابط عمومی بالا تاکید دارد. به زبان خودمانی، شما تا روابط عمومی بالایی نداشته باشید، حتی یک محصول هم در بازار نخواهید فروخت.
شاید انتظار داشته باشید ما در این مقاله درباره مهارت های مختلف روابط عمومی با شما حرف بزنیم. راستش را بخواهید چنین کاری در یک مقاله کوتاه اصلا امکان پذیر نیست. در عوض ما شما را به مرور آرشیو روزنامه فرصت امروز دعوت می کنیم. قول می دهم آنجا کلی مطلب رنگارنگ درباره روابط عمومی و مهارت های مختلف این حوزه به پست تان می خورد. به علاوه، هیچ وقت از معجزه اینترنت غافل نشوید؛ چراکه با یک جست وجوی ساده کلی دوره آموزشی رایگان پیش پای تان قرار خواهد گرفت. با این حساب دیگر هیچ بهانه ای از شما پذیرفته نیست و باید همین امروز آستین تان را بالا زده و وارد گود شوید.
کارآفرینانی که به طور طبیعی حس شوخ طبعی و روابط اجتماعی بالایی دارند، معمولا در این بخش اصلا آب در دل شان تکان نمی خورد. با این حال اگر شما آدم درونگرایی هستید، کارتان کمی سخت خواهد شد؛ چراکه باید پله به پله مهارت تان در این حوزه را ارتقا دهید. یادتان باشد هیچ کس یک شبه تبدیل به سخنرانی همه فن حریف یا فروشنده ای در حد استانداردهای جهانی نمی شود. این تمرین و تکرار است که از شما قهرمانی شکست ناپذیر خواهد ساخت. پس هیچ وقت دست از جست وجو برای ارتقای مهارت های روابط عمومی تان برندارید. اینطوری به طور خودکار توانایی فروش تان هم رکوردشکنی خواهد کرد.
یادگیری از اشتباهات گذشته
حتی بهترین برندهای دنیا هم گاهی اوقات در بازار طوری گاف می دهند که شکست شان انکارناپذیر می شود. این یعنی شما به عنوان یک کارآفرین تازه کار حساب تان کاملا روشن است. باور کنید یا نه، در طول سال های پیش روی کلی شکست مختلف انتظارتان را می کشد. شاید فکر کنید اشتباه و شکست امری طبیعی است. در این صورت حق کاملا با شماست. البته این بدان معنا نیست که شما مجازید اشتباهات تان را دوباره تکرار کنید؛ چراکه نه بازار رقابتی این روزها چنین اجازه ای به شما می دهد، نه مشتریان تحملش را دارند. پس باید کمی روی توانایی تان برای یادگیری از اشتباهات گذشته کار کنید.
قبول دارم مرور اشتباهات گذشته کار مورد علاقه هیچ کسی نیست، اما اگر شما این بازی با روح و روان تان را به جان نخرید، خیلی زود باید با دنیای کارآفرینی خداحافظی کنید. تنها تمرینی که در این بخش باید دنبال کنید، مرور هر شکست و تلاش برای یادداشت برداری از اشتباهات بزرگی است که به چنین فاجعه هایی ختم شده است. بعد از آن باید این اشتباهات را همیشه جلوی چشم تان نگه دارید تا دو بار از یک سوراخ گزیده نشوید. احتمالا اگر انتظار فرمولی عجیب و غریب از ما داشتید، الان حسابی شوکه شده اید. حق هم دارید؛ چراکه این روزها بعضی از کارشناس ها طوری دنیای کسب و کار را پیچیده کرده اند که حتی خودشان هم از آن سر در نخواهند آورد. در عوض ما در روزنامه فرصت امروز همیشه روی راهکارهای ساده اما تاثیرگذار دست می گذاریم. پس لطفا عزم تان را جزم کنید تا اگر خدایی نکرده در بازار شکست خوردید، حداقل از آن درسی هم بگیرید.
مطلب مرتبط: معمای بهبود مهارت های ارتباطی: هر آنچه کارآفرینان و بازاریاب ها باید بدانند!
منابع: