بسیاری از افراد به دلیل سابقه کاری کم از ارسال درخواست برای شغل مورد نظر منصرف می شوند. در چنین شرایطی بهتر است روی مهارت ها تمرکز کنید و احساسات طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهید.
تصور کنید دنبال پیدا کردن شغل مورد علاقه خود هستید و بعد از گذشت مدتی یک آگهی استخدام توجه تان را جلب می کند. شغل مورد نظر همان کاری است که مدت ها دنبالش بوده اید و می خواهید رزومه خود را هرچه سریع تر ارسال کنید، اما مشکل این است که در قسمت توضیحات نوشته شده شخص مورد نظر باید مهارت های زیادی داشته و چند سال در این زمینه کاری فعالیت کرده باشد. شما هیچ کدام از این شرایط را ندارید و با ناامیدی از ارسال رزومه منصرف می شوید، اما فراموش نکنید افراد کمی پیدا می شوند که همه شرایط را داشته باشند و بهترین کار این است که رزومه خود را با تمرکز روی نقاط قوت ارسال کنید.
گاهی اوقات رزومه ای که در آن از کلمات کلیدی مناسب استفاده شده باشد و با تأییدیه کارفرمای قبلی یا استاد دانشگاه همراه باشد توجه مسئول استخدام را جلب خواهد کرد. هدف اصلی این است که بتوانید قرار مصاحبه ترتیب دهید. بعد از اینکه وارد شرکت مورد علاقه شدید نیمی از راه را طی کرده اید و در مسیر درستی قرار گرفته اید.
سرنا هولم، مدیرعامل و مدیر استخدام شرکت Tigris Events می گوید: «ما در روند استخدام نمی توانیم عوامل انسانی را نادیده بگیریم. مصاحبه و استخدام نیروی مورد نیاز برای یک موقعیت شغلی کار احساسی است. اگر بتوانید به مرحله مصاحبه برسید و احساسات مدیر منابع انسانی را تحت تأثیر قرار دهید احتمالا آنها نیز فراموش می کنند که شما به طور صددرصد شرایط لازم برای استخدام را ندارید.»
سؤال مهم این است که چگونه می توانیم در جلسه مصاحبه احساسات طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهیم و در شغل رؤیایی خود استخدام شویم.
۱- در رزومه خود از کلمات کلیدی استفاده کنید
بدترین کاری که یک متقاضی شغل می تواند انجام دهد این است که یک رزومه عمومی تهیه و برای تمامی درخواست های شغلی ارسال کند. اگر در حال حاضر تمام شرایط درج شده در آگهی درخواست شغلی را ندارید بهتر است این موضوع را در رزومه بزرگ جلوه ندهید. در عوض سعی کنید آگهی استخدام را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنید و روی الزامات و صلاحیت هایی که به دنبالش هستند تمرکز کنید. اگر تجربیاتی که دارید مطابق با نیازمندی های شرکت است، بهتر است افعال مناسب برای بیان آنها به کار ببرید و سپس آنها را داخل رزومه درج کنید. استفاده از کلمات کلیدی و پررنگ کردن توانایی های مورد نظر کمک می کند از فیلترهای اولیه عبور کنید.
۲- در شبکه های اجتماعی فعال باشید
گاهی اوقات شنیده شدن نام فرد در یک حوزه کاری می تواند بسیار مفید واقع شود و همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی به دیده شدن فرد در این زمینه کمک زیادی می کنند، بنابراین سعی کنید در مورد شرکت مورد نظر در شبکه های اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال شرکت را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و در مورد پست هایی که به اشتراک گذاشته اند نظر دهید. این کار نشان می دهد که شما واقعا به این شرکت علاقه دارید و می خواهید در آنجا کار کنید.
۳- سخنرانی آسانسوری خود را تمرین کنید
سخنرانی آسانسوری به مهارتی گفته می شود که شخص می تواند خودش را در مدت زمان کوتاهی معرفی کند. موضوع سخنرانی آسانسوری در جلسه مصاحبه باید به گونه ای انتخاب شود که به طرف مقابل توضیح دهد چرا شما برای استخدام در شغل مورد نظر مناسب هستید. این سخنرانی از سه قسمت باید تشکیل شده باشد: اینکه در گذشته چه فعالیت هایی انجام داده اید، در زمان حال به انجام چه کاری مشغول هستید و در آینده قصد دارید چه کاری انجام دهید.
این سخنرانی معمولا باید زمانی گفته شود که مسئول منابع انسانی از مصاحبه شونده بخواهد بیشتر در مورد خودش توضیح دهد. اگر در مصاحبه های شغلی شرکت کرده باشید می دانید که این سؤال در تمام آنها مشترک است. بنابراین یک متن مناسب تهیه و آن را در مدت دو دقیقه بیان کنید. هرقدر پاسختان کوتاه تر و در عین حال کامل تر باشد، کارمندان منابع انسانی بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
۴- ارتباطات خود را افزایش دهید
اگر مدیر منابع انسانی یا مسئول استخدام شرکت در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین فعالیت دارد، با او ارتباط برقرار کنید. پست هایی را که به اشتراک می گذارند لایک کنید و شما هم پست های مرتبط به اشتراک بگذارید. این کار توجه مسئولان منابع انسانی را جلب و نام تان را در ذهن آنها ماندگار می کند. همچنین می توانید با کارمندان فعلی شرکت روابط دوستانه برقرار کنید و در مورد شرایط کار از آنها بپرسید. اگر فردی را می شناسید که در آن شرکت مشغول به کار است، از او بخواهید شما را معرفی کند.