بازاریابی دیجیتال تمرین هیجان انگیزی در بازار محسوب می شود. البته به شرط اینکه تمام مهارت های موردنیاز را بلد باشید. وگرنه حال و روز کسی را خواهید داشت که هر روز شکنجه ای باورنکردنی را پشت سر می گذارد. از قدیم گفته اند «هر کاری قلق خاص خودش را دارد»؛ ما هم در روزنامه فرصت امروز درباره بازاریابی دیجیتال چنین عقیده ای داریم. شما بدون آشنایی با مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری های دیجیتال در آن حرف اول و آخر را می زند. به همین خاطر اگر کسی مهارت های کارآفرینی در این دنیا را بلد نباشد، خیلی زود از گردونه رقابت بازار حذف خواهد شد. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال یکی از مهمترین فعالیت ها در حوزه کارآفرینی محسوب می شود، ما در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به کم و کیف ماجرا بیندازیم. اگر شما هم دوست دارید مهارت های دیجیتال مارکتینگ تان را کامل کنید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به این حوزه بیندازیم.
مطلب مرتبط: تغییرات بازاریابی دیجیتال در سال 2023: سوالاتی که باید جواب شان را بدانید
دیجیتال مارکتینگ و مهارت های آن
وقتی درباره دیجیتال مارکتینگ حرف می زنیم، همه فورا یاد پست های تبلیغاتی در اینستاگرام یا بقیه شبکه های اجتماعی می افتند. انگار که بازاریاب ها از همان اول کار محتوای شان را در پلتفرم های آنلاین طراحی کرده و بعد از چند دقیقه دکمه آپلود را می زنند. اگر شما فقط چند روز تجربه کار در حوزه بازاریابی داشته باشید، خیلی خوب می دانید در بازار واقعی اصلا از این خبرها نیست؛ چراکه کمتر کسی در یک چشم به هم زدن در زمینه تولید محتوا به مهارت بالایی می رسد. در عوض همه چیز در یک فرآیند به نسبت طولانی خلاصه می شود. درست به همین خاطر ما بر روی یادگیری مهارت های کلیدی برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ تاکید داریم.
کار شما در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ شبیه کارگردانی است که همه نتیجه نهایی کارش را تماشا می کنند. با این حال کسی از زحمات در طول ساخت پروژه خبری ندارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با پشت پرده بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. خب دیگر باید کم کم ماجراجویی مان را شروع کنیم. این شما و این هم مهارت های کلیدی در بازاریابی دیجیتال.
تحلیل داده: محور اصلی همه کارها
تولید محتوا برای کسانی که هیچ علاقه ای به کار آدم ندارند، شبیه فاجعه ای تمام عیار خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه کارشان در دنیای بازاریابی جذاب از آب درآید، دست به هر کاری می زنند. انگار که تلاش برای تولید محتوای بهتر به تنهایی موفقیت شان را تضمین خواهد کرد. اگر نظر ما را بخواهید، اینجا پای عوامل دیگری نیز در میان است. مهمترین نکته تولید محتوا برای مخاطب درستش است.
کسی را در نظر بگیرید که همیشه بعد از پایان ساعت کاری یک راست سراغ کافه دوستش می رود تا علاوه بر صرف یک فنجان قهوه کمی هم با دوستش وقت بگذراند. حالا اگر در این میان او را مجبور کنیم که به جای ملاقات با دوستش پای یک کمپین بازاریابی کسل کننده بنشیند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا فرد موردنظر ما خیلی زود ناامید شده و حتی حالش از برند موردنظر به هم خواهد خورد. این دقیقا همان کاری است که تولید محتوا و ارائه اش به مخاطب اشتباه به سر کسب و کارها می آورد. خب همه در بازار که قرار نیست با محتوای بازاریابی شما میانه خوبی داشته باشند. پس این رویای عجیب را کنار گذاشته و با واقعیت کنار بیایید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اولین قدم برای بازاریابی دیجیتال گردآوری اطلاعات درست است. این کار خودش نیازمند یک مهارت کلیدی تر خواهد بود: تحلیل داده. این روزها خیلی از بازاریاب ها تا اسم گوگل آنالیتیکس یا بقیه ابزارهای تحلیل داده می آید، از ترس بحث را عوض می کنند. انگار که استفاده از این ابزارها گناهی نابخشودنی است و کسی نباید از آن تخطی کند.
اگر شما هم میانه خوبی با ابزارهای تحلیل داده ندارید، باید فکری به حال اوضاع تان کنید؛ چراکه بدون مهارت در این حوزه شما هیچ وقت بدل به یک بازاریاب حرفه ای نخواهید شد. هرچه باشد این روزها بازاریابی دیجیتال بدون استفاده از چنین اطلاعاتی هیچ معنایی ندارد.
یادتان باشد، شما در این دوره و زمانه لازم نیست همیشه سراغ مخاطب تان رفته و اطلاعات را مستقیم از آنها بگیرید. در عوض میانبرهای سریع و بی دردسرتری هم هست تا کارتان در یک چشم به هم زدن رو به راه شود. ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، سِروی مانکی (Survey Monkey) و سوشیال اسپروت (Social Sprout) از جمله مواردی هستند که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. چنین ابزارهایی در ازای دریافت مبلغی اندک از کارآفرینان کلی اطلاعات طبقه بندی شده در اختیارشان قرار خواهند داد. نکته جالب اینکه تمام این اطلاعات کاملا شخصی سازی شده اند. پس لازم نیست نگران کیفیت شان باشید.
ماموریت شما در این بخش کمی تمرین کار با ابزارهایی است که در بازار نام بردیم. یادتان باشد، این روزها کلی ابزار دیگر نیز در بازار وجود دارد. معیار اصلی برای انتخاب امکانات هر ابزار و سطح نیازتان است. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا دائما میان ابزارهای مختلف بگردید. نکته جالب اینکه اغلب ابزارها تا یک هفته امکان استفاده رایگان از امکانات شان را به کارآفرینان می دهند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کارتان را شروع کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟ مقایسه ای برای کسب و کارها
تولید محتوا: بازاریابی بدون محتوا معنا ندارد!
وقتی درباره بازاریاب حرف می زنیم، اول از همه تولید محتوا به ذهن آدم می رسد. خب بدون محتوای درجه یک کمتر کسی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را دارد. شما هر کاری هم که در بازار انجام دهید، دست آخر این محتوای تان است که هویت کسب و کار را بازنمایی خواهد کرد. بنابراین تولید محتوای دست اول و مطابق با سلیقه مخاطب اصلا شوخی بردار نیست.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند همین که محتوایی مطابق مد روز تحویل مخاطب دهند، دیگر همه چیز مطابق میل شان خواهد شد. امیدوارم دست کم شما چنین ذهنیتی نداشته باشید؛ چراکه با این دست فرمان در کمتر از یک ماه نسخه برندتان پیچیده خواهد شد.
تولید محتوا کاری است که کمتر بازاریابی به سختی اش اعتراف می کند. با این حال در عمل کلی پیچ و خم در مسیر کارتان وجود دارد. به طوری که باید خیلی زود دست به کار شده و خودتان را برای ماموریتی مهم آماده کنید. اگر مرحله قبل را به خوبی پشت سر گذاشته باشید، حالا شما مهارت لازم برای شناخت سلیقه مخاطب را دارید؛ چراکه کار با ابزارهای حرفه ای اصلا برای تان دشوار نیست. نکته مهم دیگر اینکه شما برای اثرگذاری درست بر روی مخاطب هدف نیاز به ارزیابی رقبای تان دارید. ماجرا جالب شد، نه؟
بی شک شما تنها برند حاضر در بازار نیستید. به همین خاطر باید همیشه خودتان را آماده رقابت با دیگران نگه دارید. گاهی اوقات بازاریاب ها یادشان می رود در بازار تنها نیستند. همین نکته سرآغاز شکست در دنیای کسب و کار خواهد بود. به همین خاطر شما باید همیشه نیم نگاهی به رقبای تان داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
وقتی شما بخشی از حواس تان پیش رقبا باشد، دیگر خبری از شکست های بزرگ نخواهد بود. خب رقبای شما هم شاخک های تیزی برای شناسایی تهدیدات دارند. بنابراین شما با ارزیابی عملکرد آنها به راحتی هرچه تمام تر از شکست های بزرگ مصون خواهید ماند. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
تولید محتوا مهارتی است که هیچ راه فراری از آن وجود ندارد. اگر شما هیچ میانه خوبی با تولید محتوا ندارید، بد نیست کمی کار را برای خودتان ساده تر کرده و دنبال حوزه تخصصی دیگری بگردید. اگر هم فقط کمی مشکل دارید، بد نیست دست به کار شده و نگاهی به کمپین های بزرگ دنیا بیندازید. بی شک کمپین های بزرگ دنیا هم درسی برای شما دارند. به علاوه، کمی تمرین و تکرار هیچ وقت راه دوری نمی رود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و شروع به تمرین تولید محتوا کنید. یادتان نرود، بدون تمرین هیچ کس در بازار موفق نخواهد شد.
سئو محتوا: بخشی که کسی دوستش ندارد
تولید محتوا فقط نیمی از مسیر موفقیت در بازاریابی دیجیتال است؛ چراکه هنوز تکلیف یکی از بخش های مهم ماجرا روشن نشده است. اگر شما دوست دارید همیشه با دست پر نزد مشتریان بروید، اول از همه باید مطمئن شوید محتوای تان به دست آنها می رسد. خب در دنیایی که روزانه میلیاردها محتوا در سطح اینترنت تولید می شود، چرا فکر کرده اید محتوای شما را روی هوا می زنند؟
ایراد اصلی خیلی از بازاریاب ها دست بالا گرفتن محتوای شان است. نتیجه چنین اعتماد به نفسی معمولا خودش را در قالب شکست های عجیب و غریب نشان می دهد. پس بهتر است قبل از اینکه با شکست های بزرگ خجالت زده شوید، کمی در حوزه سئو مهارت پیدا کنید.
ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره سئو صحبت کرده ایم و در آینده باز هم با دست پر کنارتان خواهیم بود. با این حال در این بخش شما باید با یک نکته کلیدی برای سئو محتوا آشنا شوید. ماموریت اصلی شما در این بخش شناسایی ترندهای پرطرفدار در بین مشتریان تان است. اینطوری امکان شخصی سازی محتوای تان مطابق سلیقه آنها را خواهید داشت.
بی شک صحبت درباره سئو محتوا خیلی راحت تر از انجام چنین کاری در عمل است. پس به جای اینکه به حرف های زیبا اکتفا کنید، باید وارد گود شوید. توصیه ما استفاده از ابزار گوگل ترندز (Google Trends) برای شناسایی ترندهای تازه است. البته در این میان ابزارهایی مثل برند 24 (Brand 24) یا هاب اسپات (HubSpot) نیز در دسترس شما خواهد بود. اگر نظر ما را بخواهید، انتخاب از بین هر کدام از ابزارهای فوق فقط و فقط به سلیقه شخصی و همچنین سطح نیاز یک برند بستگی دارد. پس اصلا چشم بسته دست به انتخاب یک ابزار نزنید؛ چراکه حسابی پشیمان خواهید شد. در عوض بهترین راه مقایسه ابزارها با هم و سپس تصمیم گیری براساس سطح نیازتان است.
معمولا بازاریاب ها سئو محتوا را فقط در استفاده از کلیدواژه های محبوب خلاصه می کنند. قبول دارم این نکته بخش بزرگی از کار شما را شامل می شود، اما لازم نیست فقط به آن اکتفا کنید. در عوض باید خودتان را برای کارهای بزرگ تر آماده کنید. البته منظور ما از کارهای بزرگ شامل سختی زیاد نیست. در عوض باید خودتان را آماده یک فرآیند منظم کنید. به زبان ساده، ماموریت نهایی شما آپدیت مداوم کلیدواژه ها و به روز رسانی محتوای قدیمی تان است. اینطوری محتواهای قدیمی تان بعد از یکی دو هفته کاملا بدون استفاده نخواهند شد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: توسعه آژانس بازاریابی دیجیتال: تمرین هایی برای موفقیت
مهارت های ارتباطی: رمز توسعه در دنیای دیجیتال
ارتباط شما با دیگران چطور است؟ برخی از افراد به طور طبیعی درونگرا هستند. این یعنی ارتباط با دیگران برای آنها عذابی تمام عیار خواهد بود. در عوض برخی دیگر از آدم ها بدون ارتباط نزدیک با بقیه روزشان شب نخواهد شد. شما برای حضور در دنیای بازاریابی باید کمی روی برونگرایی تان حساب باز کنید. البته آدم های درونگرا هم با تمرین خودشان را اجتماعی تر از گذشته می کنند، اما شما نباید همینطوری با خوش خیالی دست روی دست بگذارید. در عوض تمام هنرتان در تقویت مهارت های ارتباطی خلاصه می شود.
وقتی درباره مهارت های ارتباطی حرف می زنیم، معمولا آدم ها یاد سخنرانی های انگیزشی یا مطالب پیچیده کتاب ها می افتند. نگران نباشید، ما قصد نداریم در این بخش همان توصیه ها را دوباره برای تان تکرار کنیم. در عوض فرمول طلایی ما تلاش برای ارتباط بهتر با مشتریان و همکاران است. شما قرار نیست طوری رفتار کنید که دیگران در همان برخورد اول از دست تان شاکی شوند. کارآفرینانی که تجربه به نسبت زیادی در بازار دارند، معمولا دوست دارند بقیه کمی از آنها حساب ببرند. خب اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم دوران چنین بازی هایی دیگر تمام شده است. پس به جای اینکه الکی خودتان را سرد و خشک جلوه دهید، بهتر است مثل یک دوست صمیمی با مشتریان رفتار کنید.
یادتان باشد، رفتار شما با مشتریان هویت برندتان را نشان می دهد. بنابراین باید شش دانگ حواس تان به آن باشد. اگرچه ما مثال رفتار دوستانه را زدیم، اما بی شک حد و مرزی میان یک بازاریاب و مشتری وجود دارد. پس سعی نکنید بدون دلیل و یکهو با آنها صمیمی شوید. این کار فقط اوضاع تان را حسابی ناگوار خواهد کرد. همانطور که دوست های صمیمی در طول زمان با هم راحت تر می شوند، شما هم باید چنین رفتاری با مشتریان داشته باشید. اینطوری آنها به مرور زمان بیشتر با شما آشنا شده و راحت تر ارتباط برقرار خواهند کرد.
مدیریت شبکه های اجتماعی: مهارتی به ظاهر ساده
آدم ها در دنیای دیجیتال بیشتر از اینکه وقت شان را در دنیای واقعی سپری کنند، سرشان در شبکه های اجتماعی است. از وقتی هم که این پلتفرم ها اپ رسمی برای خودشان طراحی کرده اند، دیگر همه جا شبکه های اجتماعی همراه صمیمی آدم ها شده اند. اجازه دهید این بخش را با یک سوال کلیدی شروع کنیم: رابطه شما با دوستان تان بیشتر در دنیای واقعی است یا شبکه های اجتماعی؟
بی شک سوال بالا برای هر کسی چالش برانگیز خواهد بود، اما نکته هیجان انگیز ماجرا تعامل بیشتر آدم ها از طریق شبکه های اجتماعی است. پس جای تعجب ندارد که ارتباط میان برندها و مشتریان هم در چنین فضایی دنبال شود. حالا که شما باید در شبکه های اجتماعی با مشتریان سر و کار داشته باشید، بد نیست کمی درباره مهارت تان برای کار با این پلتفرم ها فکر کنید.
خیلی از آدم ها فکر می کنند مدیریت اکانت یک برند دقیقا مثل سر و کار داشتن با یک اکانت شخصی است. خب در این صورت شما هیچ بویی از مفهوم مدیریت شبکه های اجتماعی نبرده اید. بی شک وقتی آدم به تنهایی برای خودش اکانت رسمی دارد، بحران های کاری هیچ معنایی نخواهند داشت. با این حال وقتی پای یک برند به ماجرا باز شود، کلی بحران مختلف سر و کله شان پیدا خواهد شد. انگار که همه منتظر یک اتفاق ناگوار برای شروع بحران بوده اند. شما را نمی دانم، ولی من که اینطور وقت ها احساس می کنم سخت ترین مسئولیت دنیا روی دوشم قرار گرفته است.
شما برای کار با شبکه های اجتماعی باید اول از همه با رابط کاربری آنها آشنا شوید. اجازه دهید همین اول کار یک افسانه قدیمی در این رابطه را بررسی کنیم. خیلی ها فکر می کنند اگر آشنایی خوبی با توئیتر دارند، دیگر کار با اینستاگرام یا یوتیوب هم پیچیدگی خاصی نخواهد داشت. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه اوضاع هر پلتفرم در دنیای کنونی با دیگری فرق دارد. پس الکی به خودتان امیدواری ندهید. در عوض همه کاری که باید انجام دهید، یادگیری تک به تک شبکه های اجتماعی است.
یادتان باشد، برند شما نیازی به حضور در تمام شبکه های اجتماعی ندارد. خب پلتفرمی مثل فیس بوک برای برندی که هیچ مشتری در آنجا ندارد، اصلا کاربرد نخواهد داشت. پس سعی کنید کارتان را روی سه یا چهار تا پلتفرم پرطرفدار متمرکز کنید. اینطوری راحت تر فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب را خواهید داشت.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی در اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و تیک تاک در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. پس اگر گزینه خاصی مدنظر ندارید، بهتر است کمی بیشتر با این گزینه ها آشنا شوید. ما اینجا فرمول خاصی برای مدیریت شبکه های اجتماعی یا آشنایی شما با پلتفرم های گوناگون نداریم. پس بهتر است در طول زمان با هر کدام از آنها آشنا شوید. فقط یادتان باشد باید همیشه حالت کسب و کار (Business Mode) در شبکه های اجتماعی را فعال کنید. وگرنه حسابی با مشکل رو به رو خواهید شد.
مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی دیجیتال: 10 مشکل که باید شکست شان دهید!
مهارت های اساسی طراحی: به وقت رنگ آمیزی کمپین ها!
آیا تا حالا محتوای بازاریابی بدون عکس یا ویدئوی جذاب دیده اید؟ این روزها حتی اگر برندها دنبال استفاده از فرمت متن هم باشند، در کنار آن از عکس یا ویدئو استفاده می کنند. اینطوری جذابیت محتوا برای آنها چند برابر خواهد شد. اگر بخواهیم از نقطه نظر روانشناسی به ماجرا نگاه کنیم، آدم ها بیشتر از متن به محتوای بصری جلب می شوند. به همین خاطر شما باید مهارت پایه ای برای طراحی محتوای بصری داشته باشید.
بی شک انتظار ما در این بخش از شما طراحی محتوای گرافیکی مثل یک فارغ التحصیل این رشته نیست. با این حال باید کمی کار با فوتوشاپ یا بقیه ابزارهای گرافیکی را بلد باشید. اینطوری به قول قدیمی ها گلیم تان را از آب بیرون می کشید.
اغلب کسب و کارها در تیم بازاریابی یک یا دو تا طراح گرافیک نیز دارند. با این حال اگر بودجه تان چنین اجازه ای به شما نمی دهد، لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه همه چیز به سرعت رو به راه خواهد شد. کافی است در یک دوره آنلاین شرکت کنید تا دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشید. اگر هم زبان تان خوب است، بد نیست نیم نگاهی به یوتیوب داشته باشید. آن وقت با کلی دوره رایگان آشنا خواهید شد که حسابی کارتان را ساده می کند. نکته جالب اینکه اغلب دوره های آموزشی در یوتیوب به طور رایگان عرضه می شوند. خب دیگر منتظر چه هستید؟
همین حالا دست به کار شده و مهارت تان در زمینه کار با ابزارهای گرافیکی را بیشتر کنید؛ آن هم به صورت کاملا رایگان!
یادتان باشد، شما برای بهبود مهارت تان در زمینه کار با ابزارهای گرافیکی باید همیشه از یک راهنمای خوب هم استفاده کنید. خب شما که یک گرافیست واقعی نیستید. پس طبیعی است بعضی وقت ها کارتان حسابی به مشکل بخورد. برای اینکه چنین تجربه ای برای تان پیش نیاید، بهتر است از یک دوست یا همکار مطمئن استفاده کنید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
سخن پایانی
بازاریابی دیجیتال کار سختی نیست، اما به شرط اینکه مهارت های اساسی در این حوزه را فوت آب باشید. ما در این مقاله برخی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه را زیر ذره بین بردیم. حالا شما تمام مهارت های لازم برای این کار را یاد گرفته اید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای اثرگذاری بر روی دیگران بستگی خواهد داشت. یادتان باشد، هرچه بیشتر تمرین کنید، مهارت تان زودتر کامل خواهد شد. پس بهانه های گوناگون را کنار گذاشته و در طول روز وقتی برای تمرین این مهارت ها پیدا کنید.
مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج بازاریابی دیجیتالی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مهارت های بازاریابی دیجیتال کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم.
منابع: