بازاریابی دیجیتالی به بخش جدانشدنی از تبلیغات و فروش هر کسب و کاری تبدیل شده است. درواقع جهان امروز، عرصه دیجیتال محسوب می شود که در آن گوشی های هوشمند به پرکاربردترین ابزار زندگی روزمره تبدیل شده است. تحت این شرایط اگر از فرصت های موجود نهایت استفاده را نداشته باشید، ابدا شانسی حتی برای بقا نخواهید داشت. این امر در حالی است که یک مدیر باید برای حداقل 20 سال آینده کسب و کار خود، برنامه ریزی داشته باشد. در این راستا با توجه به بازار به شدت رقابتی، حتی یک اشتباه می تواند منجر به از دست رفتن موقعیت فعلی شود. تحت این شرایط اقدام هوشمندانه این است که منتظر تجربه کردن و درس گرفتن از اشتباهات خودتان باشید، موارد رایج دیگران را الگو قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا در مسیر خود، مشکلات کمتری را داشته باشید و درخشان تر ظاهر شوید. با این حال پیدا کردن اشتباهات، اقدامی سخت بوده و حتی پیدا کردن آنها در بین 100 برند نیز زمان زیادی را از شما می گیرد و این امر در حالی است که در بسیاری از شرایط، دسترسی به اطلاعات موردنیاز وجود ندارد. در این رابطه پس از مصاحبه با بیش از 1000 مدیر و بازاریاب که تجربه کاری بالایی را دارند، چهار اشتباه رایج و مشترک در بین تمامی آنها انتخاب شده است که در ادامه هر یک را برسی خواهیم کرد.
1-عدم انتخاب مخاطبان درست
در بازاریابی دیجیتال، مخاطب هدف مسئله ای بسیار مهم است که بسیاری از برندها به خوبی آن را تعیین نمی کنند. درواقع شما باید در ابتدا افرادی را پیدا کنید که بیش از 90 درصد احتمال خرید از سوی آنها وجود دارد. با این اقدام شما می توانید مشتریان اول خود را بسیار سریع پیدا کنید و این امر در حالی است که نیاز به اختصاص بودجه زیاد وجود ندارد. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که نگاه واقع گرایانه داشته باشید. درواقع داشتن مخاطبان بالا در حالی که هیچ یک از آنها خریدی را انجام ندهند، ابدا کاربردی نبوده و تنها از دست دادن بودجه محسوب می شود. این امر در حالی است که شما با قدم های هرچند کوچک، اصولی و زنجیروار می توانید در کوتاه ترین زمان، موفقیت های بسیاری را کسب کنید. در این زمینه شما باید حداقل یک دلیل داشته باشید که مخاطب برندهای دیگر را رها کرده و جذب شما شوند. در این زمینه برندهایی نظیر هوآوی، استراتژی کاهش قیمت محصولات را پیاده سازی کرده است که باعث شد تا در بازار تکنولوژی بتوانند رشد بی نظیری را تجربه نمایند. درواقع مزیت اصلی شما تعیین کننده موضوعات و نوع محتوایی است که قصد ایجاد آن را دارید و تا زمانی که این مرحله به خوبی طی نشده باشد، طبیعی است که تمامی تلاش های شما با تاثیر لازم همراه نشود.
مطلب مرتبط: بدترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال
2-بی توجهی به طراحی سایت
امروزه هر کسب و کاری که برای خود سایت نداشته باشد، بازنده خواهد بود و شانس رشد را از خود سلب کرده است. در این زمینه قالب های از پیش تعیین شده، جذابیت و کارایی لازم را ندارد و شما طرحی را می خواهید که کلا منحصر به فرد باشد و مدل آن، مورد تقلید سایر برندها قرار نگیرد. درواقع براساس آمارهای جهانی شما تنها 5 ثانیه زمان خواهید داشت تا نظر مخاطب را نسبت به ماندن در سایت خود جلب کنید. در این زمینه الگوهایی نظیر مینیمالیست وجود دارد که باید تمامی آنها را بررسی کنید و مناسب ترین را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. در این زمینه اگر اقدامات را به فردی حرفه ای با سابقه درخشان واگذار کنید، بدون شک بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن به دست خواهید آورد. در این راستا طراحی سایت تنها یک بخش از مسیر موفقیت شما محسوب می شود. درواقع شما باید به دنبال محتواهایی کاملا جذاب، متنوع، کاربردی و متفاوت باشید. در کنار این مسئله تداوم کار است که باعث خواهد شد حفظ مخاطب نیز امکان پذیر باشد. درواقع با یک دید واقع گرایانه، شما به تولید محتوا نیاز دارید تا بتوانید هر روز، چندین محتوا را عرضه کنید. در این زمینه فراموش نکنید که کار شما تنها شامل وبلاگ نویسی و محتوای متنی نبوده و لازم است تا به انواع مختلف آن نظیر پادکست، ویدئو، اینفوگرافی و... توجه داشته باشید. با این حال این امر به معنای شروع تمامی اقدامات به یک باره نبوده و می توانید با پیشرفت کار و در حین جلو رفتن، موارد بیشتری را هم اضافه کنید. به صورت کلی سرمایه گذاری کردن در این بخش، هیچ گاه شما را ناامید نخواهد کرد.
3-عدم اختصاص بودجه برای سئو
همانطور که در موارد قبل نیز ذکر شد، بازاریابی دیجیتالی برای بقا و رشد یک کسب و کار، کاملا ضروری است. در این راستا سئو می تواند مسیر موفقیت شما را هموارتر سازد. درواقع این بخش به قدری مهم است که برای آن، افراد متخصص استخدام می شود. در این راستا شما نیز باید به سئو توجه کافی داشته باشید. عدم توجه به این بخش باعث می شود تا شانس دیده شدن بسیار کمی را داشته باشید که این امر به معنای از دست رفتن تمامی تلاش های شما خواهد بود. در این راستا آمارهای جهانی حاکی از آن است که از زمان شیوع ویروس کرونا، بیش از 80 درصد افراد خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند که این آمار حتی در شرایط حال حاضر که اوضاع به مراتب بهتر شده است نیز ثابت مانده و پیش بینی می شود طی سال آینده این امر به بیش از 90 درصد برسد. درواقع خرید آنلاین مزیت های بسیاری را دارد. شما می توانید عکس ها، فیلم ها و توضیحات محصول را مشاهده کرده و حتی اقدام به مقایسه نمایید که این موارد تنها بخشی از امکانات خرید آنلاین محسوب می شود. تمامی این موارد در حالی است که شما برای خرید خود حتی نیاز ندارید که از خانه خارج شوید. تحت این شرایط بازاریابی دیجیتالی و اقدامات موردنیاز آن، باید در صدر هزینه های شرکت باشد. در این زمینه یکی از شکایت های رایج مدیران این است که بودجه کافی برای پرداختن درست به این مقوله را ندارند. این امر در حالی است که با بازنگری در هزینه های شرکت و کنار گذاشتن دیگر روش های بازاریابی که از تاثیر آنها کاسته شده است. بدون شک بودجه لازم را حداقل برای شروع کار خواهید داشت و در این زمینه نباید از جذب سرمایه گذار نیز غافل شوید.
مطلب مرتبط: هک های بازاریابی دیجیتال برای سال 2022
4-فراموش کردن بازاریابی مجدد
این امر که براساس آمارهای گذشته یک استراتژی را پیاده سازی کنید تا مشتری را بتوان بار دیگر مورد هدف قرار داد، تمامی اقدامی است که در روش بازاریابی مجدد مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع شما نباید تلاش هایی که با نتیجه لازم همراه نبوده است را فراموش کنید و در این زمینه همواره می توان با کمی تغییر، نتایج متفاوتی را به دست آورد. درواقع در جهان امروز داده به قدری مهم است که برخی از شرکت ها برای به دست آوردن آنها حاضر به پرداخت هزینه های کلان هستند. تحت این شرایط عدم استفاده از اطلاعات رایگانی که دارید، بدون شک یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود. در این راستا گروه بندی، کمک می کند تا بتوانید فعالیت های خود را با سرعت بیشتری همراه سازید. برای مثال آمارهای افرادی که داده های آنها شبیه به یکدیگر است، باعث می شود تا امکان پیاده سازی یک روش به صورت عمده، امکان پذیر باشد. این امر در حالی است که در غیر این صورت، شما کاملا گیج خواهید شد و حتی یک ماه فعالیت مداوم نیز نمی تواند اوضاع را سر و سامان دهد. برای درک بهتر بازاریابی مجدد و اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود، بررسی تجربه سایر برندها، یک اقدام کاملا کارساز خواهد بود.