ترندهای بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر است. این امر برای بسیاری از بازاریاب ها شرایط دشواری به منظور تاثیرگذاری بر روی مخطب هدف به همراه داشته است. شناسایی سلیقه مشتریان از یک سو و تلاش برای به روز رسانی تولید محتوا براساس ترندهای برتر کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد. اگر شما به عنوان کارآفرین توانایی بازاریابی مناسب و تاثیرگذار برای برندتان را نداشته باشید، بخش قابل ملاحظه ای از بودجه تان بدون کوچک ترین بازگشت سرمایه ای از دست خواهد رفت. درست به همین خاطر امروزه هر برندی باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریانش از بهترین تکنیک ها و ترندهای ممکن استفاده نماید.
وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال می شود، گوگل با اختلاف سلطه بی رقیبی در این حوزه دارد. درست به همین خاطر شروع فعالیت در بازاریابی دیجیتال بدون در نظر داشتن اهمیت و محبوبیت گوگل امری غیرممکن محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اول از همه سراغ گوگل می روند. تکنیک هایی نظیر مدیریت سئو نیز به طور کامل بر روی گوگل تمرکز یافته اند. با این حساب توجه به گوگل مهمترین بخش در فرآیند بازاریابی و تولید محتوای دیجیتال خواهد بود.
بی شک بازاریابی فقط در دنیای دیجیتال خلاصه نمی شود، با این حال به دلیل محبوبیت شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین برای کاربران بسیاری از برندها ناگزیر به حضور در چنین فضایی هستند. این امر موجب شکل گیری ذهنیت های مشخص از برندها در میان مشتریان می شود. با این حساب شما باید ارزیابی دقیق و کاربردی از وضعیت بازاریابی خودتان و شرایط حضور در شبکه های اجتماعی داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهید کرد.
هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین هک های بازاریابی دیجیتال برای برندهای مختلف است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. مشکل اصلی بسیاری از برندها در ماه های اخیر ناتوانی برای پیدا کردن توصیه های حرفه ای در زمینه بازاریابی است. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری دشوار کرده است. اگر شما هم در برندتان با مشکل بازاریابی دیجیتال به طور استاندارد و تاثیرگذار رو به رو هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان راهگشا خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ترندهای طلایی
بهینه سازی استراتژی ایمیل
ایمیل یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در دنیا محسوب می شود. نکته جالب درباره این ابزار حضورش برای سال های متمادی در دسترس بازاریاب هاست. شاید بسیاری از افراد با توجه به عمر طولانی سرویس های ایمیل دیگر آنها را ابزارهای کاربردی برای بازاریابی تلقی نکنند، اما براساس گزارش همکاران ما در موسسه هاب اسپات، هنوز هم 80 درصد از بازاریاب ها در ایالات متحده نسبت به تاثیرگذاری مثبت این الگوی بازاریابی بر روی روند فعالیت شان تاکید دارد. با این حساب بازاریابی ایمیلی هنوز هم گزینه ای بسیار جذاب برای برندها خواهد بود.
یکی دیگر از نکات جالب درباره بازاریابی ایمیلی نرخ بالای بازگشت سرمایه این الگوست. چنین امری به بازاریاب ها امکان سرمایه گذاری اندک بر روی بازاریابی ایمیلی و دریافت سود کلان در این رابطه را می دهد. درست به همین خاطر هنوز هم در کنار الگوهای تازه تری مثل بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ایمیل محبوبیتش را حفظ کرده است. البته در این میان طراحی حرفه ای ایمیل ها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما در این رابطه عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با همین الگوی به ظاهر قدیمی خواهید داشت.
یکی از راهکارهای ساده برای بهینه سازی فرآیند بازاریابی ایمیلی توجه به مناسبت های مهم است. امروزه مشتریان در مناسبت های مهم تمایل بالایی برای دریافت ایمیل های بازاریابی دارند. همین امر برای بسیاری از برندها به مثابه محرک اصلی عمل می کند. با این حساب اگر شما زمان بندی دقیقی برای ارسال ایمیل های بازاریابی داشته باشید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
ارسال محتوای بازاریابی در زمان مناسب امر بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از بازاریاب ها در این رابطه همیشه عملکرد نامناسبی از خودشان نشان می دهند. درست به همین دلیل شما باید از قبل مناسبت های مهم را شناسایی کرده و در زمان مناسب نسبت به ارسال ایمیل برای مشتریان تان اقدام نمایید. حتی یک روز تاخیر هم در این میان تاثیرگذاری ایمیل های تان را به طور کامل از بین خواهد برد.
استفاده از فرمول AIDA
بازاریابی دیجیتال در طول سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته است. به همین خاطر اگر کسی بدون اطلاع قبلی از دنیای بازاریابی دیجیتال وارد این عرصه شود، شاید آن را به شدت ناپایدار و غیرمطمئن برای سرمایه گذاری ارزیابی نماید. چنین امری تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری غیرممکن می کند.
نکته مهم در خصوص عرصه بازاریابی دیجیتال طبیعی بودن تغییرات مداوم است. شما باید خودتان را با چنین تغییراتی به بهترین شکل ممکن هماهنگ سازید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور معناداری کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با توصیه های طلایی
استفاده از فرمول AIDA یکی از راهکارهای منطقی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. شما در این فرمول به جای اینکه خودتان را بیش از اندازه به دردسر بیندازید، براساس چهار مرحله جلب توجه، بیان مزایا، توجه به سلیقه و در نهایت اقدام به عمل فعالیت تان را پیگیری خواهید کرد.
اولین مرحله در فرمول AIDA شامل جلب توجه مشتریان بازار با محصول برند است. شاید این امر بسیار ابتدایی به نظر برسد، اما شمار بالایی از برندها حتی در همین مرحله نیز با شکست رو به رو می شوند. اینکه شما بدون توجه به سلیقه مشتریان و آگاهی شان از محصول برند در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی آنها باشید، خطای بسیار بزرگی است. چنین امری به طور معمول موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد شد.
شما با آگاهی بخشی درباره محصول تان به مشتریان فرصت آشنایی با آن و همچنین جزییات مربوط به برندتان را می دهید. در گام بعدی باید مزیت محصول برای مشتریان را بیان نمایید. این امر می تواند درباره ماهیت کلی برندتان نیز صورت گیرد. به این ترتیب مشتریان باید دقیقا بدانند چه زمانی و برای رفع کدام یک از مشکلات شان امکان مراجعه به شما را خواهند داشت، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا نخواهید کرد.
بعد از اینکه شما مزایای برند و محصول تان را برای مشتریان به دقت بیان کردید، باید به دنبال جلب نظر آنها برای اتمام فرآیند فروش باشید. چنین امری به شما امکان مشاهده نتیجه بخشی فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهد داد. به این ترتیب دیگر نیازی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و فروش محصولات با هزینه تبلیغاتی اضافی نخواهد بود.
شما پس از سه مرحله قبلی باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای پایان بندی معامله باشید. این امر شامل دعوت از مشتریان برای خرید محصول از طریق ثبت سفارش است. نکته مهم در این میان راه اندازی بخش آنلاین برند برای فروش هرچه بهتر محصولات است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان نخواهید داشت. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندتان به همراه خواهد آورد.
برخی از برندها به طور مداوم در ساماندهی فرآیند فروش و پایان بندی اش مشکل دارند. درست به همین خاطر تمام زحمات شان بدون حتی یک دلار سود خواهد بود. در فرمول AIDA شما باید در پایان کار از تمام توان تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.
توجه به بازاریابی ویدئویی
ویدئو هنوز هم در عرصه بازاریابی دیجیتال در حال رشد است. این روند از نزدیک به یک دهه پیش شروع شده و هر روز نیز شیب تندتری به خودش می گیرد. دلیل این امر نیز تمایل کاربران برای مشاهده ویدئوهای مختلف به جای هر نوع محتوای دیگری است. بنابراین شما باید به دقت در زمینه بازاریابی ویدئویی مهارت تان را به رخ دیگر برندها بکشید، در غیر این صورت هرگز فرصت مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را پیدا نخواهید کرد.
براساس گزارش همکاران ما در هاب اسپات امروزه نزدیک به 82 درصد از ترافیک کل اینترنت به محتوای ویدئویی اختصاص دارد. درست به همین خاطر شما باید در استفاده از آن دقت کافی را به خرج دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
محتوای ویدئویی اغلب اوقات جذابیت بیشتری برای تمام کاربران در فضای آنلاین دارد. مهمترین بخش در زمینه تهیه ویدئوی مناست استفاده از ایده های خلاقانه است. البته معنای این امر همیشه استفاده از ویدئوهای تازه نیست، بلکه گاهی اوقات امکان بازنگری در ویدئوهای قدیمی برند و بهینه سازی شان برای استفاده دوباره از آنها وجود دارد. شما به این ترتیب بدون صرف هزینه قابل ملاحظه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد.
امروزه ایده های بسیار زیادی برای تولید محتوا براساس فرمت ویدئو در دسترس قرار دارد. اگر برند شما آموزش خاصی برای مشتریان دارد، باید از این راهکار برای تاثیرگذاری بهینه بر روی شان استفاده کنید. این امر شامل تهیه ویدئوهای آموزشی و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بر این اساس خواهد بود. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، هرگز شانس جلب نظر مشتریان را پیدا نخواهید کرد.
مشتریان اغلب اوقات در ویدئوهای بازاریابی به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات شان نیز هستند. با این حساب اگر شما به موقع و در زمان مناسب ویدئوهای آموزشی تان را در اختیار آنها قرار دهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
خوشبختانه دسترسی به ابزارهای ویرایش ویدئوهای بازاریابی امر چندان دشواری نیست. شما لازم نیست همیشه از ابزارهایی حرفه ای مثل فوتوشاپ و پریمیر برای ویرایش محتوای بصری برندتان استفاده کنید، بلکه گاهی اوقات استفاده از ابزارهای سبک و رایگان در سطح اینترنت نیز کارتان را پیش خواهد برد. بنابراین در ابتدای مسیر چندان به فکر این نکات نباشید. در عوض هدف اصلی شما باید تهیه ویدئوهای جذاب و کاربردی برای مخاطب هدف باشد. این امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری ساده خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با تکنیک های تازه
تهیه محتوای سریالی
بازاریاب ها در طول سال های اخیر گونه های بسیار متفاوتی از محتوا را در اختیار مخاطب هدف قرار داده اند. با این حساب شما امروزه برای بازاریابی گزینه های بسیار زیادی پیش رو دارید. همین امر در نگاه اول کارتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت دشوار خواهد کرد. با این حال وضعیت همیشه اینقدر پیچیده نیست.
یکی از الگوهای مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ویدئوهای جذاب شامل محتوای بازاریابی سریالی است. این الگو به معنای تولید محتوا دنباله دار یا بارگذاری محتوایی با ایده های یکسان اما شکل پردازش متفاوت در پلتفرم های گوناگون است.
بدون تردید شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر نقش مهمی در دنیای بازاریابی ایفا کرده اند. نکته مهم در این میان توجه به اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم است. این امر به معنای تفاوت معنادار میان اینستاگرام با توییتر یا یوتیوب است. بنابراین برندها باید استراتژی به کلی متفاوتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان در شبکه های اجتماعی داشته باشند.
اگر شما تا به حال شخصی سازی محتوای بازاریابی براساس نیاز شبکه های اجتماعی را مد نظر قرار نداده اید، به احتمال زیاد بخش قابل ملاحظه ای از توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از دست رفته است. بنابراین باید هرچه سریع تر نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با تکنیک های مناسب اقدام نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.
محتوای بازاریابی سریالی که به طور مناسبی شخصی سازی شده باشد، نه تنها تاثیرگذاری خوبی برای مخاطب هدف دارد، بلکه سطح بالایی از بازخورد آنها را نیز به همراه خواهد داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک می کند. امروزه بسیاری از برندها در این میان برای جلب نظر مشتریان از محتوای سریالی با موضوعاتی مطابق با ترندهای روز استفاده می کنند. اگر شما هم چنین عملکردی را مدنظر قرار دهید، توانایی جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن را پیدا خواهید کرد.
فهم تفاوت میان بازاریابی و برندسازی
آنهایی که در حال سرمایه گذاری بر روی بازاریابی دیجیتال هستند، باید به خوبی تفاوت میان بازاریابی و برندسازی را درک کنند. اگرچه این دو مفهوم گاهی اوقات به جای هم به کار می رود، اما دارای تفاوت معناداری با یکدیگر است. بنابراین شما باید همیشه حواس تان به استفاده درست از این گونه محتوا باشد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهد داشت.
وقتی درباره برندسازی صحبت می کنیم، هدف اصلی طراحی جلوه هایی زیبا و جذاب از برند برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را می دهد. با این حساب شما در برندسازی به جای اینکه بر روی یک محصول یا سرویس خاص تمرکز کنید، در تلاش برای ایجاد جلوه ای حرفه ای از برندتان هستید. این امر شاید در نگاه نخست بسیار عجیب یا حتی سخت به نظر برسد، اما توانایی شما برای تاثیرکذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. با این حساب شما هرگز نباید برندسازی را با بازاریابی اشتباه بگیرید.
مطلب مرتبط: آشنایی با الگوهای مناسب برای بازاریابی دیجیتال
نکته مهم در عرصه بازاریابی توجه بر روی کسب سود از طریق فروش محصولات و خدمات برند است. با این حساب بازاریابی به جای اینکه به طور انحصاری بر روی خود برند متمرکز شود، خدمات و دستاوردهای آن برای مشتریان را در کانون توجه قرار می دهد. به این ترتیب شما امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان به بهترین شکل ممکن را خواهید یافت.
استفاده بهینه از تبلیغات محلی
شما در بازار نباید به دنبال مشتریان جهانی باشید. نکته مهم اینکه بسیاری از برندها در عمل در بازارهای محلی فعالیت دارند. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در همین بازارهای محدود فعالیت نمایید، در غیر این صورت فقط بودجه و انرژی تان را به هدر خواهید داد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به دنبال همین راهکار هستند. شما به این ترتیب امکان جلب نظر مشتریان با هزینه ای بسیار کمتر و سطح تاثیرگذاری بالاتر را خواهید یافت. اگر شما با استفاده از این شیوه بر روی مخاطب تان تاثیرگذاری داشته باشید، دیگر هیچ مشکلی برای تان پیش نخواهد آمد.
هزینه های پایین تر بازاریابی از طریق تبلیغات محلی همیشه همراه با نتیجه بخشی بهتر نیز هست. درست به همین خاطر حتی بسیاری از برندهای بزرگ نیز در عمل از این الگو برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند.
به روز رسانی مداوم سئو
آخرین نکته برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف مربوط به به روز رسانی مداوم سئو محتواست. شما با تکنیک های سئو مناسب همیشه امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان و دیده شدن محتوای تان از سوی آنها را خواهید داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای به روز رسانی مداوم تکنیک های سئو است. شما فقط در این صورت شانسی برای دیده شدن مداوم محتوای سئوی تان خواهید داشت، در غیر این صورت همیشه با مشکلات عمده برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو خواهید بود.
مطلب مرتبط: ترندهای مورد علاقه مشتریان در بازاریابی دیجیتال
استفاده از تجربه دیگر برندها در زمینه به روز رسانی محتوای سئو یکی از تکنیک های مناسب برای جلب نظر مشتریان می شود. شما در این صورت به سادگی هرچه تمام تر امکان جلب نظر مشتریان را پیدا خواهید کرد.