تولید محتوا یکی از قدم های مهم در صنعت بازاریابی است. با این حال به محض اینکه محتوایی را تولید می کنید، نباید خودتان را برنده نهایی بازی بدانید. خب امروزه در دنیا کلی برند مشغول بازاریابی هستند که اتفاقا بودجه های کلان تری در مقایسه با شما دارند. آنچه در این میان تفاوت ها را رقم می زند، نه نوع محتوا یا حتی بودجه در دسترس، بلکه توانایی یک برند برای توزیع درست و منطقی محتوای در دسترسش است. به طوری که دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب های مناسب آن را مشاهده کنند. اینطوری می توانید نسبت به توانایی تان برای اثرگذاری منطقی بر روی مخاطب مطمئن باشید.
توزیع محتوا به شیوه درست معمولا نکته ای است که خیلی از بازاریاب ها آن را به طور کامل فراموش می کنند. انگار که این فرآیند اصلا اهمیتی برای بازاریاب ها نداشته و کسی هم نباید بدان توجه کند. اگر نظر ما را بخواهید، توزیع محتوا نه تنها گامی ضروری در فرآیند بازاریابی است، بلکه شاید مهمترین حوزه نیز محسوب شود. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از نکات کلیدی در رابطه با توزیع محتوا و شیوه های اصولی انجامش را زیر ذره بین ببریم.
شما در این مقاله اول از همه با یک تعریف جامع از توزیع محتوا آشنا خواهید شد. این امر به شما نشان می دهد اصلا فرآیند مورد نظر چیست و به چه دردی می خورد. بعد از اینکه این بخش را به طور درست یاد گرفتید، سراغ ایده هایی برای اجرای این فرآیند می رویم. فایده نهایی توزیع محتوا کمک به پروموت بهتر برند است. در واقع شما از دل این فرآیند برندتان را به شیوه ای بهتر پروموت می کنید. خب حالا با ما همراه باشید تا ماجراجویی مان را آغاز کنیم.
توزیع محتوا یا پروموت محتوا در واقع به فرآیند توزیع محتواهایی مثل مقاله، پُست های سایت یا حتی شبکه های اجتماعی از سوی یک برند اشاره دارد. هدف از این فرآیند جلب نظر دامنه وسیع تری از مخاطب هدف به سوی محتوا و سپس خودِ برند است. اینطوری اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نه یک فرآیند غیرممکن، بلکه نوعی تفریح جذاب خواهد شد. درست به همین خاطر در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان به طور جدی دنبال توزیع محتوای بازاریابی به طور ایده آل هستند.
مطلب مرتبط: تولید و توزیع محتوا / 7 تاکتیک بی نظیری که ممکن است تا به حال به آنها فکر نکرده باشید
اگر یک برند استراتژی درستی برای توزیع محتوا داشته باشد، خیلی زود سطح نیازش برای استفاده از استراتژیهای مختلف در حوزه سئو کاهش پیدا خواهد کرد؛ چراکه توزیع درست محتوا نیمی از مسیر موفقیت محسوب می شود. نکته کلیدی دیگر اینکه شما برای اثرگذاری درست بر روی مخاطب تان همیشه نیاز به تولید محتوای تازه ندارید. گاهی اوقات اینکه یک محتوا به درستی به دست مخاطب برسد، اهمیت بیشتری خواهد داشت.
حالا که توزیع محتوا یا پروموت محتوا را به خوبی زیر ذره بین بردیم، نوبتی هم باشد، باید نگاهی به نحوه انجام این کار داشته باشیم. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و دیگر نیازی از نظر صرف هزینه اضافی در حوزه انتشار محتوا نداشته باشید.
امروزه خیلی از برندها بدون اینکه کمپین شان به دست تمام مخاطب هدف برسد، سراغ طراحی یک کمپین تازه می روند. این همان مشکلی است که برای بازاریاب ها در ادامه مسیر دردسرساز خواهد شد. خب هرچه باشد، شما نمی توانید کلی هزینه روی دست شرکت گذاشته و همیشه کارتان را با دردسرهای زیاد همراه سازید. در عوض معمولا بازاریاب هایی میان شرکت ها محبوبیت پیدا می کنند که تا جای ممکن هزینه ها را کاهش دهند. این امر باید از سوی همه کارآفرینان به طور مشابه مورد توجه قرار گیرد. پس اگر بتوانید توزیع محتوا را کمی جدی بگیرید، هم به عنوان بازاریاب و هم کارآفرین اوضاع تان بهتر خواهد شد.
ما در ادامه این بخش به بررسی برخی از ایده های کلیدی برای ساماندهی استراتژی توزیع محتوا خواهیم پرداخت. این امر به شما کمک می کند تا بدون دردسر فرآیند ساماندهی استراتژی توزیع محتوا را یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید تا این بخش را نیز بررسی کنیم.
بازتولید محتوا: جایی برای ولخرجی نیست!
وقتی یک محتوا یا کمپین قدیمی می شود، خیلی از بازاریاب ها به فکر طراحی کمپین تازه می افتند. قبول دارم این روند طبیعی بازاریابی در دنیای امروز است، اما هیچ کس نگفته شما باید هر طور شده از آن پیروی کنید. در عوض می توانید کارتان را کمی راحت تر دنبال کرده و به سراغ بازتولید کمپین های قدیمی در شکلی تازه بروید. مثلا اگر سال گذشته سه تا کمپین داشته اید، می توانید یکی از آنها که عملکرد بهتری در بازار داشته را انتخاب کرده و از آن به عنوان یک کمپین خوب سود ببرید. این امر شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما یادتان باشد، قرار نیست بدون هیچ آپدیتی همان کمپین را دوباره روانه بازار کنید. در عوض اینجا پای بازآفرینی در میان است.
شما به دو صورت فرصت بازآفرینی یک کمپین بازاریابی را دارید. در حالت نخست فقط اطلاعات تازه به آن اضافه می کنید و سپس به سراغ مخاطب خواهید رفت. در حالت بعدی نیاز به تغییر ساختار کمپین نیز حس می شود. گزینه مورد نظر شما هر کدام از موارد بالا باشد، در هر صورت کار ساده تری در مقایسه با تولید یک کمپین کاملا تازه در پیش خواهید داشت. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون دردسر فعالیت تان در بازار را سر و سامان دهید.
بازتولید محتوا به شما نشان می دهد چقدر فرصت صرفه جویی در هزینه ها را خواهید داشت. این امر به مرور زمان هزینه های بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده و به شما برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر شرکت کمک شایانی خواهد کرد. پس به جای اینکه بهانه های مختلف برای فرار از بازتولید محتوا بیاورید، باید همین امروز استراتژی تان را به طور کامل عوض کنید. اینطوری فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت.
یکپارچه سازی جلوه های بصری برند: برندینگ قدرتمند
خیلی از برندها دارای عناصر یکپارچه ای در زمینه بازاریابی یا حتی تعامل ساده با مخاطب نیستند. خب وقتی کسی محتوای بازاریابی شما را نگاه می کند، باید خیلی خوب یکپارچگی برندتان از آن مشخص باشد. امروزه حتی کار به جایی رسیده که محتوای برخی از برندها از همان ثانیه نخست هویت شرکت را فریاد می زند. مثلا تبلیغات برند لیز (Lay’s) به خوبی این ویژگی را دارد؛ چراکه جلوه های بصری این برند در جای جای محتوا قابل رویت است. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید به خوبی انجامش دهید؛ چراکه مشتریان در بازار هیچ وقت منتظر شما نخواهند ماند. در عوض این شما هستید که باید دنبال آنها بروید.
مطلب مرتبط: استراتژی توزیع و انتشار محتوا
یادتان باشد، نمایش جلوه های مختلف برند برای مشتریان کار ساده ای نیست. بنابراین باید سعی کنید قبل از تولید محتوا یک چارچوب درست برای جلوه های بصری در نظر بگیرید. مثلا کمی درباره رنگ های اصلی، فرمت مورد علاقه یا حتی تم هایی که مشتریان را میخکوب می کند، فکر کنید. این امر به شما کمک قابل ملاحظه ای برای ارائه محتوای بازاریابی با ایده های مختلف، اما هویت یکسان خواهد داد.
اگر برند شما هویت چندپاره ای داشته باشد، مخاطب به طور مداوم در شناسایی آن دچار مشکل می شود. اینطوری کمپین های متعدد شما عملا تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. به علاوه، با هویت یکپارچه می توانید در تمام کانال های بازاریابی با انتشار اقتصادی محتوا اثرگذاری لازم را به ارمغان بیاورید. این نکته ای است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور حرفه ای کمک خواهد کرد.
استفاده از لینک محتواهای به درد بخور: ارجاعات دقیق و دیگر هیچ!
بازاریاب ها برای حرف ها و ادعاهای خود باید همیشه سند و مدرک داشته باشند. این نکته ای است که متاسفانه خیلی از بازاریاب ها به راحتی فراموش می کنند. نتیجه اش هم ناتوانی در زمینه اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب است. خب شما نمی توانید هرچه دل تان می خواهد بگویید و دلیلی برای اثبات حرف تان هم نداشته باشید!
یکی از ایده های مناسب که توزیع محتوا را بدل به فرآیندی ساده خواهد کرد، استفاده از لینک های به درد بخور برای اثبات حرف هاست. مثلا اگر شما مدعی عرضه مایع ظرف شویی با فرمول قوی تر هستید، باید این مطلب را با ارجاع به آزمایش یا صحبت یک کارشناس تایید کنید. اینطوری مشتریان اعتماد بیشتری به برند شما کرده و همکاری جدی تری با شما خواهند داشت.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها فکر می کنند در دنیای مارکتینگ باید دائما ادعاهای عجیب یا شگفت انگیز مطرح کنند. این در حالی است که مشتریان دیگر به این سادگی ادعاهای مختلف را قبول نمی کنند، بنابراین اگر برنامه ای برای اثبات ادعای تان به طور درست نداشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. نکته کلیدی که در این رابطه باید به طور مداوم رعایت کنید، مربوط به مسئله استفاده از لینک های معتبر است. یعنی شما قرار نیست به هر مطلب به درد نخوری ارجاع دهید. در عوض سعی کنید کارتان را تا جای ممکن دقیق و به دور از حاشیه نگه دارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا جلوه بهتری در میان مخاطب پیدا کنید.
انتخاب پلتفرم های اجتماعی محبوب: فرکانس 3 تا 5
همیشه درباره اینکه بازاریاب ها در چه تعداد شبکه های اجتماعی باید فعالیت داشته باشند، دعوا وجود دارد. برخی از بازاریاب ها احساس می کنند همین که در یک شبکه اجتماعی به خوبی کار کنند، کافی خواهد بود. از سوی دیگر عده ای هم باور دارند تک تک پلتفرم های اجتماعی فرصتی طلایی برای بازاریابی بوده که نباید به هیچ وجه از دست برود. اگر شما هم بین این دو جریان قرار دارید، بد نیست به فرکانسی میانه فکر کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز عضویت در 3 تا 5 پلتفرم اجتماعی را گزینه ای ایده آل می دانیم. اینطوری شما فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب را داشته و از طرف دیگر توزیع محتوای تان نیز با دقت بالایی دنبال خواهد کرد. خب وقتی فقط در یک پلتفرم حضور داشته باشید، خبری از توزیع محتوا به شکل اصولی نخواهد بود. در نقطه مقابل، فعالیت در تک تک شبکه های اجتماعی طوری هزینه ها را افزایش می دهد که احتمالا آخر ماه را نخواهید دید!
اینکه در کدام پلتفرم ها باید فعالیت کرد، سوالی است که تقریبا جواب مشخصی دارد. معمولا کارشناس ها به ارزیابی وضعیت مشتریان توصیه می کنند. با این حال شناسایی پلتفرم های محبوب و ایجاد ارتباط میان این محبوبیت با جامعه مخاطب هدف تان کار سختی نیست. پس بهتر است سراغ گزینه هایی مثل اینستاگرام، ایکس، یوتیوب، تیک تاک و فیس بوک بروید. این گزینه ها به خوبی به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و کارتان را ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. درست به همین دلیل ضروری است برای اثرگذاری بر روی مخاطب به فکر استفاده از گزینه های پرطرفدار باشید.
تبدیل محتوا با پادکست: گزینه ای وسوسه کننده
پادکست ها یکی از گزینه های بی نهایت محبوب در دنیای امروز محسوب می شوند. بسیاری از افراد برای راه اندازی یک کسب و کار به طور مستقیم سراغ پادکست می روند. در این میان فرقی ندارد شما بهترین تجهیزات دنیا را دارید یا اینکه تازه کارتان را با کمترین بودجه شروع کرده اید، در نهایت خروجی کار اگر کیفیت لازم را داشته باشد، بازگشت سرمایه حیرت انگیزی خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تولید محتوای سایت با سرعت 2 برابر
ما در این بخش قصد نداریم شما را به سوی یک الگوی تازه از مدیریت کسب و کار یا حتی راه اندازی استارت آپ سوق دهیم، در عوض تمام حرف ما استفاده از فرصتی تازه برای دست زدن به تولید و انتشار محتواست. اینطوری شما می توانید به راحتی هرچه تمام تر فرآیند تعامل با مخاطب تان را ساماندهی کنید. یادتان باشد، مردم این روزها تلاش زیادی برای گوش دادن به پادکست در هر موقعیتی انجام می دهند. خروجی این فرآیند برای شما باید تولید پادکست های جذاب باشد. اینطوری مخاطب تان را درست در جایی که انتظارش را دارد، غافلگیر خواهید کرد.
فرآیند تولید پادکست چندان پیچیده نیست. در عوض باید روی موضوعات جذاب و همچنین دعوت از مهمان های خوب تمرکز کنید. اینطوری پادکست تان همیشه برای مخاطب جذاب باقی خواهد ماند. وگرنه بعد از مدتی کاربران انگیزه شان برای دنبال کردن شما را به طور کامل از دست می دهند.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، انتشار پادکست به طور منظم و در پلتفرم های مناسب است. امروزه گزینه هایی مثل اسپاتیفای، گوگل پادکست و سوند کلاد (Sound Cloud) گزینه های خوبی محسوب می شوند. درست به همین دلیل باید فعالیت تان را طوری تنظیم کنید که به طور منظم اپیزودهای پادکست تان در این پلتفرم ها قابل دسترسی باشد.
همکاری با وبلاگ های مختلف: در ستایش همکاری
خیلی از برندها یا حتی کارآفرینان خودشان وبلاگ رسمی ندارند. در عوض سراغ همکاری با وبلاگ یا سایت های بزرگ می رود. خب همیشه فرصت همکاری در قالب نویسنده مهمان برای کسب و کارها وجود دارد. این دقیقا همان نکته ای است که شما باید به طور مداوم مدنظر قرار دهید. اگر قرار باشد توزیع محتوا به طور درست انجام شود، شما دست تنها از عهده کارها برنمی آیید. درست به همین دلیل همکاری با دیگران امری ضروری خواهد بود.
امروزه کلی سایت و وبلاگ تخصصی در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت هستند. نکته جالب اینکه کاربران تمایل زیادی برای مطالعه محتوای چنین سایت هایی دارند، بنابراین شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن کارتان را با همکاری موردنظر شروع کنید.
یادتان باشد، سایت های بزرگ الکی به سراغ همکاری با کسی نمی روند. در عوض شما باید مهارت تان در زمینه تخصصی خود را نشان دهید. وگرنه شاید بعد از یکبار همکاری دیگر سراغی از شما نگیرند. خب پیش خودتان که فکر نکرده اید همه برای تان فرش قرمز پهن می کنند؟
توجه فروم ها: جایی برای تعامل نزدیک
کاربران در دنیای آنلاین تمایل زیادی برای تبادل اطلاعات با هم دارند. یکی از فضاهای مناسب برای این کار فروم هایی است که میزبان موضوعات مختلف برای بحث و گفت وگوست. این امر به کاربران فرصت خوبی برای بیان دیدگاه و همچنین استفاده از تجربه یکدیگر را می دهد. درست به همین دلیل شما باید خودتان را برای تعامل نزدیک با مخاطب آماده نگه دارید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان نیاز فوری به تعامل با مخاطب شان دارند، اما تاخیر در این راستا همیشه دردسرساز می شود.
توصیه ما در این بخش نه تنها معطوف به راه اندازی فروم برای سایت تان است، بلکه مربوط به حضور در فروم های محبوب دنیا نیز می شود. مثلا سایت کورا (Quora) را در نظر بگیرید؛ این سایت در واقع یکی از بزرگ ترین فروم های دنیا محسوب می شود؛ چراکه کاربران به سادگی در قالب بخش های مختلف موضوعی امکان تعامل با هم را پیدا می کنند. در این میان اگر سوال یا مشکلی داشته باشید، بی شک یک جست وجوی ساده در کورا به کمک تان خواهد آمد.
با توجه به نکته بالا، بد نیست شما به عنوان مدیر یک برند یا حتی کارآفرینی مستقل در کورا حضور داشته باشید. اینطوری فرصت خوبی برای کمک به مشتریان بالقوه برند خواهید داشت. نتیجه این امر توانایی شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
یک گزینه مناسب دیگر برای تعامل با مخاطب هدف لینکدین است. البته این گزینه بیشتر مخصوص کارآفرینان طراحی شده، اما امروزه تقریبا هر کسی در دنیا آن را دارد. پس بد نیست به فکر تعامل با مخاطب هدف در قالب استفاده از این گزینه نیز باشید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا در فروم های بزرگ دنیا عضو شده و کارتان در زمینه توزیع محتوا به بهترین شکل را دنبال کنید.
سخن پایانی
توزیع محتوا یکی از وظایف حساس و در عین حال چالش برانگیز برای هر کارآفرینی محسوب می شود. از آنجایی که معمولا کمتر به این استراتژی پرداخته می شود، ما در این مقاله سعی کردیم آن را زیر نور پروژکتور قرار دهیم. حالا شما نه تنها با تعریف دقیق این استراتژی آشنا هستید، بلکه آمادگی لازم برای استفاده عملی از آن را نیز دارید.
یادتان باشد، تمام تلاش ها در دنیای بازاریابی باید منجر به موفقیت شما در جلب نظر مخاطب شود، بنابراین در رابطه با استراتژی توزیع یا پروموت محتوا نیز این اصل کلیدی باید رعایت شود، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: 10 راه برای شروع تولید محتوای خلاقانه
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با زیر و بم تولید محتوا و توزیع حرفه ای اش کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله دارید، کافی است با ما در ارتباط باشید. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: