آیا شما هم برای تولید محتوا در سایت تان همیشه وقت کم می آورید؟ بسیاری از بازاریاب ها به محض اینکه تصمیم به تولید محتوا در سایت می گیرند، خیلی زود بجنبند ماه دیگر محتوای شان آماده خواهد شد. این در حالی است که عرصه رقابت مارکتینگ هیچ وقت منتظر کسب و کارها نخواهد ماند، بنابراین اگر شما نتوانید کارتان را به خوبی جلو ببرید، دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. درست در چنین شرایطی است که سرعت عمل بازاریاب ها اهمیتی به اندازه مرگ و زندگی پیدا خواهد کرد.
اگر شما دوست دارید در دنیای بازاریابی اعتباری برای خود دست و پا کنید، باید هرچه زودتر سرعت تولید محتوا را افزایش دهید. البته این به معنای قربانی کردن کیفیت کار نیست بنابراین ماموریت شما در این حوزه به نوعی سخت محسوب می شود. اینکه همزمان محتوایی باکیفیت را در زمانی کوتاه روانه بازار کنید، مسئله ای نیست که به این سادگی ها حل و فصل شود. به همین دلیل شما باید خودتان را برای یادگیری تکنیک های تازه آماده کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه فرصت برای بهبود کیفیت کار وجود دارد. فرقی ندارد شما قصد دارید محصول تازه ای روانه بازار کنید یا اینکه سرعت تولید محتوا را افزایش دهید، در هر صورت استفاده از تکنیک های حرفه ای حسابی به دردتان خواهد خورد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کرده و دیگر نگران هیچ چیز نباشید.
بی شک تولید محتوا با سرعت زیاد برای بسیاری از بازاریاب ها دلهره آور است؛ چراکه تجربه اغلب ما از چنین محتوایی یک نوع سرهم بندی بی دقت المان های مختلف است. خب ما در این مقاله دقیقا قصد داریم از این بابت خیال تان را راحت کنیم. شما در این مقاله تکنیک هایی را یاد می گیرید که با استفاده از آنها بدون هیچ مشکلی محتوای درجه یک برای سایت تان طراحی کنید؛ آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن. از آنجایی که معمولا محتوای سایت ها در قالب متن تولید می شود، تمرکز ما در این بخش بر روی فرمت متن خواهد بود. خب با توجه به این توضیحات بد نیست کم کم ماجراجویی مان در دنیای تولید محتوا برای سایت را شروع کنیم. یادتان باشد، موفقیت شما در زمینه استفاده از این تکنیک ها در گرو اجرای همزمان همهشان است. پس از همین ابتدا هر فکر و خیالی برای سرسری رد کردن برخی از ایده ها را کنار بگذارید.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت محتوای سایت برند با 7 سوال اساسی
آیا تا حالا برای تان پیش آمده قبل از ورود به یک جلسه کاری کمی درباره وضعیت برند مورد نظر یا مشتریان مطالعه کرده باشید؟ اینطور وقت ها آدم حس می کند اعتماد به نفس فوق العاده زیادی دارد. به طوری که نه تنها برای هر سوالی آمادگی زیادی دارد، بلکه توانایی اثرگذاری بیشتری هم حس می کند. این دقیقا همان چیزی است که برخی از بازاریاب ها تحت عنوان اعتماد به نفس موثر می شناسند.
شاید فکر کنید اعتماد به نفس بیشتر به ویژگی های شخصیتی افراد بستگی دارد. خب در این صورت شما باید حواس تان را به خوبی جمع کنید؛ چراکه ماجرا خیلی بیشتر از ویژگی های شخصیتی است. وقتی شما اطلاعات دقیقی درباره دیگران داشته باشید، اعتمادتان به توانایی های خود افزایش خواهد یافت. به علاوه، آن وقت سراغ ایده هایی می روید که در حالت عادی حتی به آنها فکر هم نمی کردید.
ایده ما در این بخش بی نهایت ساده است. اگر شما دوست دارید در یک حوزه خاص دست به تولید محتوا برای سایت تان بزنید، باید قبل از اینکه آستین ها را بالا بزنید، کمی مطالعه را چاشنی کار کنید. خب یک بازاریاب خوب که هیچ وقت بی گدار به آب نمی زند، مگر نه؟
فرآیند مطالعه از سوی شما باید طوری دنبال شود که از اطلاعات مورد نظر بهترین استفاده را بکنید. این روزها بسیاری از بازاریاب ها به دنبال استفاده از فرصت های مختلف برای تولید محتوا به هر قیمتی هستند. در این شرایط اگر شما به خوبی نیاز و سلیقه مخاطب هدف تان را بشناسید، اثرگذاری بهتری بر روی آنها خواهید داشت. اینطوری به طور خودکار یک سر و گردن از رقبا فاصله می گیرید.
شما به طور کلی برای شناخت بهتر مخاطب هدف دو راه پیش روی دارید. اول از همه می توانید خودتان وارد گود شده و دست به مطالعه مخاطب تان بزنید. راهکار دوم اما استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس است که به شما موقعیت بهتری در این میان خواهد داد. اینطوری می توانید کارتان را بسیار بهتر جلو برده و دیگر نگران هیچ چیزی هم نباشید.
اگر نظر ما را بخواهید، یک راه حل هوشمندانه شامل ترکیب هر دو راهکار بالاست. به طوری که علاوه بر استفاده از ابزارهای کاربردی، کمی هم به فکر گردآوری اطلاعات به وسیله خودتان باشید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر پیش می رود و دردسرهای کمتری هم تحمل خواهید کرد.
یک محتوای متنی مثل مقاله یا حتی کپشن باید ساختار مشخصی داشته باشد. معمولا در سایت برندها محتوای متنی کمی طولانی است. به همین خاطر بازاریاب ها فرصت زیادی برای مانور بر روی بخش های گوناگون دارند. البته اگر شما برنامه خاصی برای استفاده از این فضا نداشته باشید، همه چیز بر باد خواهد رفت.
مطلب مرتبط: چگونه شانس خوانده شدن محتوای سایت مان را افزایش دهیم
توصیه ما در این بخش طراحی یک خلاصه از نمای کلی محتوای تان است. مثلا فرض کنید شما مسئول نگارش محتوای رسمی برند سامسونگ درباره گوشی هوشمند تازه اش هستید. در این صورت باید اول از همه خلاصه ای از هر آنچه می خواهید بگویید، بر روی کاغذ پیاده کنید.
این کار دقیقا مثل فصل بندی کتاب است. شاید این فرآیند کمی خسته کننده به نظر برسد، اما اثرگذاری بسیار خوبی بر روی مخاطب هدف برای شما به همراه خواهد داشت. اینطوری دیگر لازم نیست نگران اتفاقات مختلف در زمینه تعامل با مخاطب تان باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
خلاصه محتوای شما باید حاصل همفکری جمعی با اعضای تیم بازاریابی باشد. یادتان که نرفته؟ بازاریابی یک فرآیند تیمی است. پس جایی برای حرکات انفرادی در این میان وجود ندارد. ایده ما در این رابطه بحث و گفت وگو درباره خلاصه محتوای بازاریابی در جلسات تیمی است.
البته شما می توانید یک چکیده کوتاه هم از محتوا خلق کنید. اینطوری در ادامه با بسط همین محتوا فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت.
شما هر طور در زمینه بازاریابی عمل می کنید، باید همیشه برای تک تک فرصت های در دسترس برنامه ای خاص داشته باشید. به همین دلیل اصلا نباید خیلی راحت از کنار فرصت های طلایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان عبور کنید. این امر به مرور زمان مخاطب را نسبت به محتوای شما بی توجه خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
یکی از بخش های کلیدی در خلاصه محتوا، توجه به هدف تان از تولید آن است. خب اصلا شما چرا دست به تولید محتوا می زنید؟ اگر نتوانید برای این سوال یک جواب قانع کننده پیدا کنید، تمام تلاش های تان در این راستا نقش بر آب می شود. پس بهتر است از همین حالا برای چنین سوالی آمادگی لازم را داشته باشید وگرنه خیلی زود غافلگیر شده و فرصت را از دست می دهید.
افزایش سرعت تایپ: یک قاعده تکنیکال
خیلی از بازاریاب ها ایده های بی نهایت جذابی برای تولید محتوا دارند، اما وقتی نوبت به اجرای آنها می شود سر و کله کلی مشکل پیدا می شود. از ناتوانی در زمینه کار با ابزارهایی مثل فوتوشاپ گرفته تا سرعت پایین تایپ، همگی دست به دست هم می دهند تا کمپین بازاریابی با سر سقوط کند.
بی شک شما یک تایپیست حرفه ای نیستید. با این حال دلیلی هم ندارد سرعت تایپ تان بی نهایت پایین باشد. این نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها توجه لازم را به آن ندارند. انگار که تایپ محتوای متنی وظیفه دیگران است. نکته بامزه اینکه هیچ وقت این «دیگران» مشخص نمی شوند.
فرمول طلایی ما در این بخش پذیرش مسئولیت تان به عنوان تایپیست محتوای بازاریابی است. این امر قدم نخست در مسیر تولید محتوا با کیفیت بالا خواهد بود. بعد از اینکه چنین مسئولیتی را پذیرفتید، باید سراغ استفاده از تکنیک هایی برای افزایش سرعت تایپ تان بروید.
معمولا تایپ 10 انگشتی طرفدارهای زیادی در میان مردم دارد. قبول دارم اجرای این تکنیک ها بی نهایت سخت است، اما کم نیستند کسانی که بدون تایپ 10 انگشتی نیز سرعت بالایی دارند. راه چاره شما در این میان کمی تمرین و تکرار است. خب هر کاری در ابتدا سختی های زیادی دارد. مثلا کسانی که تازه رانندگی یاد گرفته اند، معمولا خیلی سریع رانندگی نمی کنند. با این حال ماجرا برای کسانی که سال هاست پشت فرمان هستند، حسابی فرق می کند.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها اصلا حوصله تمرین و تکرار را ندارند. به همین دلیل دائما از زیر آن شانه خالی کرده و دست آخر نیز با هزاران توجیه شکست کمپین شان را گردن دیگران می اندازند. اگر نظر ما را بخواهید، شما در این عرصه تک و تنها هستید، بنابراین باید خودتان آستین ها را بالا زده و با تمرین سرعت تایپ تان را بالا ببرید.
سرعت تایپ مسئله ای نیست که بر روی کیفیت محتوا اثرگذار باشد. درست به همین دلیل باید کارتان را با تمرین و تکرار بهبود بخشید. هرجا هم به مشکل خوردید، می توانید از دوستان تان کمک بگیرید. خب همه مردم دنیا که سرعت تایپ پایینی ندارند!
مطلب مرتبط: 10 راه برای شروع تولید محتوای خلاقانه
وقتی سرعت تایپ شما افزایش پیدا می کنید، کارها را سریع تر از هر زمان دیگری انجام خواهید داد. یک توصیه کلیدی در این میان تلاش برای تایپ تمام متن و سپس رسیدگی به کارهای دیگر است. انگار که وقتی در این فرآیند وقفه می اندازید، کارتان چند برابر می شود. پس بهتر است دور کارهای پراکنده را یکبار برای همیشه خط بکشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
چه کسی گفته یک محتوای بازاریابی باید تمام دردهای مخاطب را دوا کند؟ خب مردم حتی وقتی به دکتر مراجعه می کنند هم فقط یکی از دردهای شان درمان می شود. این در حالی است که اغلب اوقات بازاریاب ها انتظارات زیادی از خودشان دارند. به همین خاطر دست آخر محتوای شان حتی یک مشکل را هم حل نمی کند.
ماموریت شما در این بخش اصلا سخت نیست. در عوض باید کمی به خودتان راحت تر گرفته و کار را با سادگی بیشتری دنبال کنید. اینطوری فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. اگر محتوای شما درباره محصول تازه برندتان است، باید فقط یک هدف را دنبال کنید. مثلا ترغیب مخاطب به فروش یا توضیح دقیق ویژگی های محصول از جمله اهداف مناسب است. باور کنید یا نه، وقتی روی چند تا هدف تمرکز می کنید، کارتان حسابی خراب خواهد شد. فکر میکنم حالا دیگر دلیل شکست بسیاری از کمپین های بازاریابی را به خوبی متوجه شده باشید، مگر نه؟
بی شک تولید محتوایی با اهداف پراکنده سادگی بسیار بیشتری دارد؛ چراکه شما می توانید از هر دری سخن گفته و در نهایت مخاطب تان را به سوی کار نهایی هدایت کنید. این در حالی است که مثلا بازاریاب هایی که کمی سخت تر ماجرا را دنبال می کنند، همیشه ایده برای ادامه محتوا کم می آورند. نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، مسئله مربوط به پرهیز از اهداف چندگانه است.
یادتان باشد، شما بازاریاب هستید نه قهرمان زندگی مشتریان. پس اگر فکر کرده اید یک محتوای ساده باید تمام مشکلات آنها را چاره کند، دیر یا زود کارتان به بن بست می رسد. اینطوری نه تنها فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را نخواهید داشت، بلکه خیلی زود تبدیل به برندی کلیشه ای برای آنها خواهید شد. ماجرا جالب شد، نه؟
حذف عناصر حواس پرت کن: دقت و دیگر هیچ
یک محتوای متنی نباید المان های پراکنده زیادی در خودش داشته باشد. اگر شما نتوانید بر روی مخاطب تان تمرکز کرده و محتوایی یکپارچه تحویل شان دهید، خیلی زود کارتان بدل به یک متن به درد نخور خواهد شد.
احتمالا شما هم بارها و بارها با متن هایی رو به رو شده اید که حتی یک ثانیه هم به آدم اجازه تمرکز نمی دهد. خب در این صورت شما به خوبی با اهمیت نگارش متن به طور روان آشنا هستید.
ما در این بخش قصد نداریم ایده های عجیبی به شما برای تولید محتوا دهیم. در عوض باید حرف اصلی تان را به ساده ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنید. اینطوری نه تنها مخاطب درک بهتری از منظورتان پیدا می کند، بلکه واکنش های بهتری نیز تحویل تان خواهد داد. به طوری که دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا کلی کمپین کمکی برای رساندن منظورتان به مخاطب طراحی کنید.
کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، بازبینی محتوا پیش از انتشارش است. اگر خودتان متن را نوشته اید، بد نیست از همکاران تان در تیم بازاریابی تقاضای بازبینی اش را کنید. اینطوری المان های اضافه شناسایی شده و به تدریج حذف می شود. این دقیقا همان کاری است که بازاریاب ها باید به خوبی انجام دهند. وگرنه هیچ فرمولی به دادشان نخواهد رسید.
یادتان باشد، بازاریاب هایی که توانایی ساده سازی محتوا را نداشته باشند، خیلی زود حرف شان برای مخاطب نامفهوم می شود. آن وقت هرچه تلاش کنید، دیگر گوش شنوایی در بازار پیدا نخواهید کرد. پس بهتر است از همین امروز به فکر تغییر الگوی تولید محتوا و بازاریابی برندتان باشید وگرنه حسابی از ماجرا عقب خواهید ماند.
مطلب مرتبط: چطور تولید محتوا را شروع کنیم؟
پرهیز از زیاده گویی: هنر خلاصه نویسی
به نظر شما محتوای بازاریابی که الکی طولانی است، جذابیتی برای مخاطب دارد؟ اصلا بر فرض که به جای محتوای بازاریابی با یک متن ادبی رو به رو هستیم؛ وقتی محتوا خیلی طولانی شود، دیگر انگیزه ای برای مطالعه اش باقی نمی ماند. این نکته به خوبی در واکنش کاربران نسبت به محتوای مختلف مشاهده می شود.
بی شک بازاریاب هایی که در طول زندگی شان همیشه سراغ تولید محتوای طولانی رفته اند، با توصیه های مورد بحث در این بخش هیچ میانه خوبی نخواهند داشت. نکته ای که در این میان باید همیشه مد نظر داشته باشید، تغییر اوضاع در دنیای بازاریابی است. خب شما که نمی توانید همیشه طوری رفتار کنید که انگار هیچ چیز عوض نشده است. به همین دلیل باید همیشه جایی برای تعامل با مخاطب هدف به بهترین شکل باقی بگذارید.
اگر شما مدت هاست از محتوای طولانی در کارتان استفاده می کنید، بد نیست کمی خلاقیت به کارتان اضافه کنید. منظور ما خلاصه سازی محتوای تان پس از پایان کار است. شاید این کار در ابتدا خیلی سخت باشد، اما به محض اینکه بدان عادت کنید، دیگر نان تان در روغن خواهد بود.
احتمالا شما هم به عنوان مخاطب محتوای بازاریابی و تبلیغاتی گاهی حوصله تان از طولانی بودن محتوا سر رفته است. خب در این صورت به خوبی مشکل اصلی مخاطب تان را درک خواهید کرد. هنر شما در این بخش در خلاصه سازی اصولی محتوا خواهد بود. به طوری که نه مخاطب تان اذیت شود، نه به پیام اصلی محتوا لطمه ای وارد گردد. بی شک این هدف مهم فقط و فقط با تمرین و تکرار به دست می آید. پس باید خودتان را برای تمرین های مداوم آماده کنید وگرنه هیچ توجهی از سوی مخاطب دریافت نخواهید کرد.
سخن پایانی
تولید محتوای بازاریابی کاری نیست که شما به این سادگی ها انجام دهید. بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند اگر سایت شان را با محتوای ساده پر کنند، مخاطب واکنش مثبتی به آن نشان می دهد. خب راستش را بخواهید، تجربه اصلا چنین نکته ای را تایید نمی کند. در عوض شما باید محتوای باکیفیتی برای مخاطب تان آماده کنید. در عین حال بازاریاب ها وقت زیادی هم برای تولید محتوا ندارند. به همین خاطر باید هوشمندانه دست به تولید محتوا بزنند.
برخی از افراد در دوراهی میان کیفیت یا کمیت یکی از آنها را قربانی می کنند. این در حالی است که ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی را به شما یاد دهیم که کارتان در این حوزه را بی نهایت ساده سازد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تولید محتوای بازاریابی نه تنها باید با سرعت زیادی دنبال شود، بلکه باید کیفیتش را هم حفظ کند. شاید این ادعا در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما برای کسانی که در این مقاله با ما همراه بودند جای تعجب ندارد. کافی است نکات مورد بحث در این مقاله را مو به مو رعایت کنید تا به این هدف برسید.
منابع: