در محل کار یک عالمه دلیل برای عصبانیت وجود دارد. از دیر رسیدن کارمندان گرفته تا بروز مشکلات پیش بینی نشده درست وسط یک پروژه مهم، همگی روی اعصاب آدم راه می رود. با این حال اگر قرار باشد با اولین مسئله از کوره در برویم، دیگر فرصتی برای کارآفرینی باقی نمی ماند. به همین خاطر کارآفرینان باید هنر مدیریت خشم را یاد بگیرند. وگرنه کلاه شان پس معرکه خواهد بود.
آیا کسی را سراغ دارید که عاشق همکاری با یک مدیر یا کارمند همیشه عصبانی باشد؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قرص و محکم، تعجب برانگیز خواهد بود. با این حساب جایی برای اما و اگر در رابطه با کنترل خشم باقی نمی ماند.
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده چند تا روش ساده برای مواجهه با هیولای «از کوره در رفتن» را مرور کنیم. البته تا یادمان نرفته بگوییم محور اصلی بحث مان درباره محل کار است اما این تکنیک ها تقریبا در هر موقعیتی به کار می آید. پس خودتان را فقط به محل کار محدود نکنید. با ما همراه باشید تا در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را به اتفاق یکدیگر مرور کنیم.
مطلب مرتبط: کاهش استرس + بهبود روحیه نیروی کار: یک راهنمای عملی!
نشانه های از کوره در رفتن چیست؟
خیلی وقت ها قبل از اینکه آدم ها حسابی از کوره در رفته و از خجالت دیگران درآیند، نشانه هایی در رفتارشان به چشم می خورد. به طوری که روانشناس های صنعتی به خوبی توانایی بررسی این موضوع و جلوگیری از یک فاجعه تمام عیار را دارند. بی شک در همه شرکت ها خبری از روانشناس نیست. به همین خاطر شما باید خودتان کمی درباره نشانه های از کوره در رفتن یاد بگیرید. این کار تقریبا مثل خودآموزی در زمینه زبان های خارجی است. پس خیلی نگران پیچ و خم ماجرا نباشید.
حالا که این همه درباره اهمیت شناخت نشانه های از کوره در رفتن حرف زدیم، اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی برویم سراغ اصل مطلب. لطفا به نشانه های زیر دقت کنید:
• بروز عادت های منفی تازه در محل کار
• خستگی و بی حوصلگی برای حضور به موقع در محل کار
• مشکلات عمده در رابطه با خواب به موقع
• استفاده از مرخصی ها تا جایی که صدای همه را دربیاورد
• احساس پوچی و عدم کارایی در شرکت
• تحریک شدن سریع از سوی همکاران یا مشتریان
• دغدغه فکری مداوم برای کنار گذاشتن شغل فعلی
چطور از کوره در نرویم؟
شناخت نشانه های از کوره در رفتن فقط نیمی از مسیری است که شما باید طی کنید. نکته مهمتر در این میان راهکارهای مناسب برای پرهیز از چنین اتفاقی است. شما همیشه به عنوان مدیر در یک مجموعه حضور ندارید که عصبانیت تان به راحتی قابل چشم پوشی باشد. بنابراین مدیریت این شرایط جای اما و اگر ندارد.
ما در ادامه برخی از تکنیک های کلیدی برای مدیریت از کوره در رفتن را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم چنین عادتی در محل کار دارید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید تا کمی هم که شده سر کار آدم قابل تحملی شوید.
کار با هدف: اولین گام در رفع استرس
دانش آموزانی که هیچ برنامه ای برای کنکور ندارند، معمولا هرچه به زمان برگزاری آزمون نزدیک تر می شوند، استرس بیشتری خواهند داشت. خب هرچه باشد، کنکور برای خیلی ها مهمترین اتفاق زندگی است و عدم آمادگی اعصاب هر کسی را خط خطی می کند. این ماجرا درباره دنیای کسب و کار هم به چشم می خورد. اگر شما بدون برنامه به کارتان ادامه دهید، بالاخره یکجا اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. آن وقت عصبانیت بیش از اندازه اصلا اتفاق دور از ذهنی نخواهد بود.
کارآفرینانی که برنامه مشخصی برای کارشان ندارند، معمولا خیلی زود دچار استرس می شوند. به طوری که با یک اشاره کوچک همه جا را به آتش خواهند کشید. در چنین شرایطی معمولا کسانی که میانه خوبی با برنامه ریزی داشته باشند، سریع تر نجات پیدا می کنند. خب انتظار ندارید بدون برنامه ای مشخص وارد گود کارآفرینی شده و موفقیت های بزرگ به دست بیاورید؟
آدم ها وقتی از فردای شان خبر نداشته باشند، رفتارهای عصبی خواهند داشت. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه دوست دارم دائما از اوضاع اطرافم خبر داشته باشم. این مورد حتی درباره اوضاع زندگی در روزهای آتی نیز به چشم می خورد. بنابراین نیاز به آگاهی از اوضاع آینده شغلی چندان هم دور از ذهن نیست.
مطلب مرتبط: روش های کاهش استرس کارمندان: همراه با درس هایی از کارآفرینان بزرگ دنیا
سوالی که اینجا باید بدان پاسخ داد، نحوه معنادار ساختن کار روزمره است. اشتباه نکنید، ما کلاس فلسفه راه ننداخته ایم، اما هرچه باشد بدون معنا هیچ کار با برنامه ای شکل نمی گیرد؛ چراکه آدم اصلا حوصله و اعصاب آن کار را نخواهد داشت. توصیه اصلی ما در چنین شرایطی استفاده از آزمون های آنلاین است. چنین آزمون هایی معمولا حوزه های مورد علاقه افراد را مشخص کرده و ایده خوبی برای آینده کاری می دهد. اینطوری دست کم حوزه های مورد علاقه تان را شناسایی کرده و دیگر لازم نیست نگران انگیزه یا معنای کار باشید.
تحلیل اوضاع کاری: خیال آسوده با آمار و ارقام
آیا در محل کار رفتارهای عصبی یا پرخاشگری زیادی دارید؟ یکی از احتمال هایی که اینجا مطرح است، ناآگاهی از اوضاع کار خواهد بود. اجازه دهید با یک مثال کاربردی منظورمان را روشن سازیم. مدیر انتشاراتی را در نظر بگیرید که یک همکاری بلندمدت با نویسنده ای نسبتا مشهور را شروع کرده است. حالا اگر نویسنده قصه مان به سرش بزند تا رمانی چند جلدی بنویسد، احتمالا آگاهی از جزییات رمان برای مدیر انتشارات ضروری خواهد بود.
در سناریوی بالا وقتی مدیر انتشارات هیچ ایده ای درباره کلیت رمان، فصل ها یا حتی جلدهای احتمالی نداشته باشد، خیلی زود دچار استرس خواهد شد. اگر نظر ما را بخواهید، در این حالت دیر یا زود مدیر انتشارات از کوره در رفته و حسابی از خجالت نویسنده درمی آید.
فرمول ما در این بخش برای جلوگیری از رفتارهای عصبی یا به زبان خودمانی «از کوره در رفتن» بی نهایت ساده است. شما باید هرچند وقت یکبار کل اوضاع کاری تان را زیر سوال ببرید. به طوری که تحلیل جامع درباره اوضاع کاری را پذیرا شده و از آن برای بهبود اوضاع تان استفاده کنید. خب وقتی آدم از اوضاع کاری اش خبر داشته باشد، دست کم استرسش می ریزد. به علاوه، امکان برنامه ریزی برای فعالیت بهتر نیز فراهم خواهد شد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه خبری از استرس و نگرانی بیش از اندازه نخواهد بود.
استفاده از کمک دیگران: راهکاری ساده و کاربردی
آیا دنبال اضافه کردن معنا به کارتان هستید؟ شاید هم پروژه ای سخت به پُست تان خورده که اعصاب تان را به هم می ریزد. در این صورت باید روی دیگران حساب کنید. ما بارها و بارها در روزنامه فرصت امروز گفته ایم کارآفرینی یک بازی تیمی است. بنابراین انتظار نداشته باشید یکه و تنها وارد میدان مسابقه شوید. در عوض باید همیشه یک تیم درجه یک برای خودتان آماده کنید.
این روزها هر کاری که در دنیا فکرش را بکنید، تخصصی شده است. معنای این فکت امکان استفاده از متخصص های مختلف است. پس چرا فکر می کنید باید صفر تا صد یک پروژه را خودتان جلو ببرید. این کار نه تنها وضعیت تان را حسابی به هم می ریزد، بلکه به مرور زمان از شما یک آدم همه کاره و هیچ کاره خواهد ساخت. خب کسی که سراغ یادگیری انواع مهارت ها برود، در هیچ کدام به اندازه کافی حرفه ای نخواهد شد. پس الکی خودتان را خسته نکنید. در عوض این اصل اساسی را در خاطر داشته باشید: کمک گرفتن از دیگران ایرادی ندارد!
وقتی از دیگران کمک می گیرید، کارها با نظم و کیفیت بالاتری جلو خواهد رفت. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر لازم نیست دائما استرس کارتان را داشته باشید. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
فشار کاری برای هر کسی سخت و آزاردهنده خواهد بود. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه کاسه صبر آدم لبریز می شود. حالا در چنین شرایطی همکاران یا مدیران آدم در خطر خواهند بود؛ چراکه با در رفتن آدم از کوره ترکش های آن به هر کسی اصابت خواهد کرد. پس چه بهتر که این فشار را با کمک دیگران کم کنیم. اینطوری دست کم از یک انفجار تمام عیار جلوگیری خواهد شد.
مطلب مرتبط: مدیریت استرس (Stress Management) چیست؟ همراه با تکنیک های کاهش استرس در محیط کار
کنترل اوضاع: به وقت بالا زدن آستین ها
چقدر بر روی کارتان کنترل دارید؟ ماجرا درباره خودتان چطور است؟ اشتباه نکنید، ما قصد برگزاری یک جلسه تراپی را نداریم. در عوض تمام حرف مان بر روی میزان کنترل افراد بر روی اوضاع کاری شان است. کسانی که دائما بی خیال پیچ و خم کسب و کارشان هستند، دائما با مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد؛ چراکه یک لحظه غفلت کافی است تا رشته تمام کارها از دست آدم خارج شود. آن وقت باید کلی وقت بگذاریم تا دوباره به خانه اول برسیم.
ما در این بخش قصد داریم شما را به سوی کمی کنترل بیشتر بر روی کارتان هدایت کنیم. البته لازم نیست یک شبه همه تصورات تان را به هم بریزد. در عوض کافی است خودتان را تبدیل به فردی متعهد در زمینه کاری کنید؛ آن هم به مرور زمان. مثلا اگر تا امروز گزارش های همکاران تان را نگاه هم نمی کردید، حالا بد نیست نیم نگاهی به آنها داشته باشید. هرچه باشد چنین گزارش هایی نکات مفیدی در رابطه با وضعیت برندتان خواهد داشت. نکته مهم دیگر، توجه به تاثیر گزارش های مختلف بر روی کنترل اوضاع از سوی شماست.
وقتی آدم اطلاعات دست اول داشته باشد، همیشه کنترل بیشتری بر روی اتفاقات دارد. مثلا یک بازاریاب را در نظر بگیرید که دنبال اثرگذاری بر روی مشتریانش است. در چنین حالتی هرچه اطلاعات بازاریاب قصه ما از مشتریان بیشتر باشد، توانایی بالاتری برای کنترل اوضاع با طراحی کمپین مناسب خواهد داشت. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر بازاریابی برای او یک غول بی شاخ و دم نخواهد بود.
ورزش منظم: خداحافظی با افکار بیهوده
گاهی اوقات کارآفرینان مشکلات خودشان را وارد دنیای کسب و کار می کنند. مثلا کسی را در نظر بگیرید که مسئول سخنرانی اصلی در یک همایش تجاری بزرگ است. با این حال شب قبل از مراسم به خاطر بی خوابی هیچ استراحتی نمی کند. بی شک شخصیت قصه ما فردا از صبح به همه گیر خواهد داد؛ چراکه دیر یا زود توانایی ذهنی برای انجام وظیفه اش را از دست خواهد داد. آن وقت تازه اول از کوره در رفتن او را خواهیم دید.
توصیه ما در این بخش برای کنترل خشم و مدیریت فشار کاری کاملا سرراست است. کافی است در طول روز چند دقیقه ای را به استراحت منظم اختصاص دهید. اگر این وسط کمی هم ورزش کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. خیلی وقت ها آدم ها راهی برای بیرون ریختن خشم یا استرس شان ندارند. به طوری که این انرژی به مرور زمان روی هم انباشته شده و یکهو در قالب از کوره در رفتن خودش را نشان می دهد.
وقتی درباره ورزش منظم حرف می زنیم، لازم نیست مثل قهرمان ها تمرین کنید. همین که در باشگاه نزدیک خانه یا محل کار ثبت نام کنید، کافی خواهد بود. به علاوه، همیشه پیاده روی در پارک ها نیز ایده خوبی خواهد بود. به هر حال، شما باید طوری رفتار کنید که خشم انباشته شده ای برای تان باقی نماند. حالا هر ورزشی در این میان بیشتر کمک تان می کند، سراغ همان بروید.
یادگیری مدیریت استرس: همه چیز از خودتان شروع می شود
کارآفرینانی که چند سال سابقه کار داشته باشند، معمولا چندباری از بحران های کاری جان سالم به در برده اند. منظور ما همان بحران هایی است که نه تنها فشار روانی زیادی روی دوش آدم می گذارد، بلکه به خاطر مسئولیت فرد حکم مرگ و زندگی هم دارد. در چنین شرایطی خیلی از مدیران باتجربه هم توانایی تصمیم گیری درست را از دست می دهند. بنابراین برای حفظ موقعیت برند هم که شده، باید استرس تان را مدیریت کنید. سوال اصلی در اینجا شیوه مدیریت استرس است. واقعا چطور باید این غول بی شاخ و دم را رام کرد؟
مطلب مرتبط: ساده ترین اقدامات جهت کاهش استرس کاری
خوشبختانه راهکارهای زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. برخی از این راهکارها شامل شرکت در جلسات مشاوره است. آدم ها معمولا بعد از مشاوره درست احساس سبکی دارند. البته برای کسانی که وقت کافی ندارند، حضور در چنین جلساتی خودش یک چالش بزرگ است. به همین خاطر ما در این بخش استفاده از یادداشت های روزانه را توصیه می کنیم. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه با این یادداشت ها دیگر نکته ای جا مانده در روزهای کارتان باقی نماند. باور کنید یا نه، همین یادداشت ها کلی تاثیر مثبت بر روی وضعیت کارآفرینان خواهد داشت؛ چراکه نوشتن تا حدی استرس آدم را کم می کند. هرچه باشد با این کار شما افکارتان را به بیرون پرتاب کرده و کمی احساس سبکی خواهید داشت.
آخرین توصیه ما در این بخش استفاده از کمک دوستان است. احتمالا شما هم دوستانی دارید که همیشه برای شان درد و دل کنید. در این صورت خیلی خوب فرصت مدیریت استرس تان را خواهید داشت. فکر می کنم شما هم تا حالا چند باری قبل از جلسات مهم کاری جلوی آینه یا برای دوستان تان درد و دل کرده باشید. خب اگر قبلا این تکنیک جواب داده، چرا بازهم جواب ندهد؟
استفاده از مرخصی: محبوب ترین گزینه دنیا
افرادی که به کارشان اعتیاد شدید دارند، معمولا میانه خوبی با مرخصی نخواهند داشت. انگار که حتی یک روز هم دوری از کار برای آنها به معنای کابوسی تمام عیار خواهد بود. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، دیر یا زود از کوره در خواهید رفت. خب آدم ها که مثل ربات نیستند. حتی ربات ها هم بعد از ساعت ها کار پشت سر هم نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند؛ انسان که دیگر جای خود دارد!
شرکت های بزرگ معمولا برنامه ای مشخص برای استفاده کارمندان از مرخصی دارند. به طوری که علاوه بر تعطیلات آخر هفته، کلی گزینه دیگر نیز در دسترس نیروی کار خواهد بود. البته این امر از روی تنبلی نیست. در عوض پای کیفیت کار وسط است. اجازه دهید بحث را با یک سوال جذاب جلو ببریم. شما ترجیح می دهید کارمندان تان هفت روز هفته سر کار باشند یا اینکه چهار روز با عشق و علاقه کار کنند؟
بی شک سوال بالا شیوه مدیریت هر آدم را مشخص می کند. به طوری که مدیران محبوب در بین نیروی کار معمولا کار با عشق و علاقه را انتخاب می کنند. اتفاقا این شیوه ای است که در برندهای بزرگ هم دنبال می شود؛ چراکه کار بدون علاقه هیچ ارزشی ندارد. حالا شما هر چقدر هم که سعی کنید، باز هم اوضاع فرقی نخواهد کرد. پس چه بهتر که از همان اول خودتان را خیلی اذیت نکنید.
یادتان باشد، تفاوت معناداری میان توجه به کیفیت کاری و بهانه تراشی وجود دارد. به طوری که شما باید همیشه مرز میان این دو حوزه را به خوبی رعایت کنید. وگرنه سرانجام خوبی در انتظارتان نخواهد بود. نکته مهم دیگر اینکه برخی از کارمندان برای در رفتن از زیر کارها دائما از گزینه مرخصی استفاده می کنند. اگر فکر می کنید مرخصی بیش از اندازه نظم شرکت را به طور کامل به هم می زند، باید برای مدت زمانی محدود آن را کاهش دهید. به طوری که حساب کار دست همه بیاید.
استقبال از فناوری های جدید: تکنولوژی در خدمت کارآفرینان
کارهایی که حرص آدم را درمی آورد، بی نهایت زیاد هستند. به طوری که در طول روز بدون اینکه از جای مان تکان هم بخوریم، اتفاقات گوناگون سراغ مان آمده و آرامش مان را به هم می ریزد. مثلا اخبار را در نظر بگیرید. شما حتی اگر بهترین روز زندگی تان را هم داشته باشید، تماشای اخبار روز حال تان را دگرگون خواهد کرد؛ چراکه روزی در دنیا نیست که حداقل یک اتفاق بد روی ندهد.
در دنیایی که تقریبا هر کاری از آدم کلی انرژی گرفته و از طرف دیگر دلایل به هم خوردن آرامش آدم هم کم نیست، استفاده از یک ابزار کمکی حسابی به داد آدم خواهد رسید. ابزار کمکی که ما در این بخش برای تان آماده کرده ایم، مفهوم کلی فناوری است. خیلی از کارهایی که تا قبل از این به سختی انجام میشد، حالا به لطف فناوری های گوناگون در چشم به هم زدنی پیگیری می شود. یکی از بهترین تکنولوژی ها در این میان اتوماسیون است. استفاده از اتوماسیون نه تنها کارها را ساده تر می کند، بلکه جذابیتش برای افراد را نیز به طور چشمگیری بیشتر خواهد کرد.
شما را نمی دانم، ولی من که ترجیح می دهم تا جای ممکن در زمینه کار از گزینه تنبلی استفاده کنم. اینطوری حداقل آدم خیالش راحت است که نه خیلی به خودش فشار آورده و نه از کارها عقب مانده است. البته به شرط اینکه ابزارهای خوبی دم دست تان داشته باشید. یک مثال واضح در این رابطه وضعیت بازاریاب هاست. بازاریاب هایی که میانه خوبی با ابزارهای هوشمند دارند، معمولا کار ساده تری در زمینه شناخت سلیقه مشتریان و تولید محتوا خواهند داشت. در نقطه مقابل، کسانی که هنوز اندر خم یک کوچه هستند احتمالا هر کمپین کلی از وقت و انرژی شان را خواهد گرفت. به علاوه، دسته اخیر احتمالا خیلی زود هم از کوره در خواهند رفت.
صرف ناهار با دوستان: استفاده از فضایی صمیمانه
صرف وعده های غذایی با دوستان اتفاقی نیست که عجیب یا سوال برانگیز باشد. خیلی از آدم ها در سراسر دنیا بیشتر از آنچه با اعضای خانواده وقت گذرانی کنند، پیش دوستان شان هستند. البته این کار صرفا از روی عادت نیست، بلکه پای حال خوب حاصل از معاشرت با دوستان وسط است. بله، درست حدس زدید؛ معاشرت با دوستان خود به خود یک عالمه از استرس ها را نابود خواهد کرد.
کارمندان معمولا در محل کار خیلی زود دوستانی برای خودشان پیدا می کنند. به طوری که بعد از گذشت چند وقت دیگر یک دقیقه هم بدون دوستان شان در محل کار دوام نمی آورد. ایده ما در این میان استفاده از دوستان در محل کار برای مدیریت استرس است. مثلا وعده غذایی را به جای اینکه تنهایی در دفترتان میل کنید، به اتفاق دوستان در کافه یا رستوران نزدیک دفتر صرف کنید. شاید این ایده خیلی ساده به نظر برسد، اما نقش مهمی در مدیریت استرس خواهد داشت. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه حتی خودتان هم باورتان نمی شود.
مطلب مرتبط: چگونه استرس کارمندان تازه کار را کاهش دهیم
سخن پایانی
مدیریت خشم یا استرس کاری نیست که شما یکبار برای همیشه انجام دهید. در عوض باید دائما تمرین مدیریت این بحث را داشته باشید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود دوباره به سطح بحرانی بازخواهد گشت. شما الان تکنیک های زیادی برای خداحافظی با از کوره در رفتن دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و دستی به سر و گوش میزان استرس تان بکشید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای مدیریت استرس و کاهش از کوره در رفتن تان کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای در این رابطه دارید، می توانید تنها با چند کلیک با ما در ارتباط باشید.
منابع: