خرید شب عید تا چند دهه قبل به معنای بازارهای شلوغ و مراکز خریدی بود که جای سوزن انداختن هم نداشتند. با این حال از وقتی سر و کله اینترنت پیدا شده همه سراغ موتورهای جست وجو می روند. احتمالا برای شما هم پیش آمده به جای گشت و گذار در بین مغازه های مختلف یک راست سراغ گوگل رفته و خریدتان را با کمی جست وجو در آن انجام دهید. چنین تجربیاتی به خوبی تحول دنیای کسب و کار را نشان می دهد. کارآفرینان در این شرایط چاره ای به غیر از پذیرش تغییرات ندارند. وگرنه رفته رفته تمام مشتریان شان را از دست خواهند داد.
دوران طلایی بیلبوردها یا تابلوهای هفت رنگ برای فروش بیشتر دیگر به سر رسیده است. حالا همه چیز به اینترنت و از همه مهمتر گوگل ختم می شود. به همین خاطر جلب توجه کاربران در دنیای آنلاین بدل به ماموریتی شده که کارآفرینان هیچ جوره نباید در آن شکست بخورند؛ چراکه شکست در این ماراتن به معنای پایان ماجراجویی شان در بازار خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز مثل همیشه ساده ترین راهکارها برای جلب نظر کاربران در دنیای آنلاین را پیدا کرده ایم. اگر شما هم دوست دارید از سایه بیرون آمده و کلی از کاربران در گوگل را جذب برندتان کنید، این همان فرصتی است که منتظرش بودید. پس شال و کلاه کنید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: سئو بین المللی (International SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایای آن
گرد و خاک در دنیای آنلاین: نکاتی برای شروع به کار
فیلم هایی که درباره بازاریاب ها و کارآفرینان ساخته می شود، معمولا تصویر خیلی ساده ای از موفقیت آنها نشان می دهند. انگار که همه در بازار منتظر یک نفر هستند تا سرنوشت شان را عوض کند. بی شک در بازار قهرمان های زیادی به چشم می خورند اما یادتان باشد این قهرمان ها یک فرق اساسی با بقیه دارند. در دنیای دیجیتال این تفاوت اساسی توانایی برای درخشش در دنیای آنلاین است. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی است فقط یک برند موفق را نام ببرید که بدون حضور چشمگیر در دنیای آنلاین همچنان گزینه محبوب مشتریان است!
ما در این مقاله اصلا قصد نداریم شما را خیلی نسبت به موفقیت آنلاین امیدوار کنیم. هرچه باشد در فضای آنلاین هم رقابت نفسگیری میان کارآفرینان وجود دارد. ما در این میان به شما کمک می کنیم تا به جای اینکه دست خالی به جنگ بقیه رقبا بروید، تجهیزات کاملی برای خودتان مهیا کنید. اجازه دهید به همین مقدمه کوتاه اکتفا کنیم و یک راست برویم سراغ فرمول های طلایی مان در این مقاله.
انتخاب نام و دامنه مناسب: اولین قدم در دنیای آنلاین
انتخاب اسم برای کسب و کار مرحله ای اساسی در عرصه کارآفرینی محسوب می شود. کمتر برندی با اسمی نامتعارف توانسته برای مدتی زیاد در بازار دوام بیاورد. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم خلاقیت تان را کور کنیم. در عوض همه حرف مان این است که اسمی انتخاب کنید که به سادگی در ذهن مشتریان باقی بماند؛ همین و بس.
اجازه دهید یک مثال ساده درباره انتخاب اسم برای برند بزنیم؛ نایک اسمی است که این روزها همه با شنیدنش لبخند رضایت می زنند. فرقی هم ندارد پای چه محصولی از این برند وسط باشد، در هر صورت همه از خرید محصولات نایک خوشحال خواهند شد. حالا اگر از شما بپرسیم، چرا اسم نایک اینقدر جذاب است، چه جوابی خواهید داشت؟ اجازه دهید کمی کمک تان کنیم. برای فهم معنای اسم نایک باید سری به افسانه های یونانی بزنیم؛ چراکه نایک در واقع نام یکی از الهه های یونان باستان است که نماد پیروزی محسوب می شود. فکر می کنم قبول داشته باشید انتخاب چنین نامی برای یک برند نوآوری بی نهایت جذابی محسوب می شود، مگر نه؟
نمونه دیگر از انتخاب نام جذاب و به یادماندنی برای برند مربوط به پوماست. این برند برای جلب نظر ورزشکاران یک راست روی یکی از حیوانات سرسخت و صدالبته یک شکارچی ماهر رفته است. شما را نمی دانم، ولی من که امکان ندارد اسم پوما را بشنوم و احساس برنده بودن نکنم!
بعد از اینکه یک اسم جذاب برای برندتان انتخاب کردید، نوبت به استفاده از یک دامنه مناسب می رسد. این روزها در دنیای آنلاین کلی سایت وجود دارد که شما نمی توانید دامنه ای مشابه آنها ثبت کنید. بنابراین اگر ایده ای در سر دارید، باید قبل از اینکه حتی برندتان را تاسیس کنید، به فکر ثبت دامنه اش باشید. اجازه دهید کمی خودمانی تر بحث را پیش ببریم. دامنه در واقع آدرس آنلاین کسب و کار شماست. مثلا کاربران برای مراجعه به گوگل باید به آدرس آن (Google.com) سر بزنند. این مثال به خوبی مفهوم دامنه را نشان می دهد. حالا اگر کسی بخواهد دامنه ای مشابه گوگل برای خودش ثبت کند، با پیام های پی در پی خطا رو به رو خواهد شد.
توصیه ما در روزنامه فرصت امروز انتخاب دامنه ای مشابه اسم برندتان است. کافی است برندهای بزرگ را سرلوحه کارتان قرار دهید تا همه چیز به خوبی روشن شود. برندهایی مثل نایک یا پوما دامنه سایت شان دقیقا اسم برندشان است. با این حساب شما هم باید همین دست فرمان را پیش بگیرید تا کاربران به سادگی سایت تان را پیدا کنند.
مطلب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن
ایجاد حساب در گوگل بیزینس: گوگل و دیگر هیچ!
زندگی بدون گوگل خیلی ترسناک تر از آن است که حتی فکرش را بکنیم. از ارسال ایمیل گرفته تا مسیریابی، همه و همه به لطف ابزارهای گوگل امکان پذیر است. البته این وسط کلی رقیب ریز و درشت وجود دارد، اما هیچ کدام به گرد پای گوگل هم نمی رسند. پس طبیعی است که ما در دومین گام از مقاله مان ایجاد حساب در گوگل بیزینس را توصیه کنیم، مگر نه؟
ایچاد حساب در گوگل بیزینس در واقع اصالت کسب و کارتان در تمام ابزارهای این غول دیجیتال را تضمین می کند. به علاوه، هر تغییری که در جزییات اکانت گوگل بیزینس ایجاد کنید، به طور یکپارچه در تمام ابزارها اعمال خواهد شد. فرمول ما در این بخش بی نهایت ساده است: شما باید همیشه اطلاعات دقیق و به روزی درباره برندتان در حساب گوگل بیزینس قرار دهید.
اگر دقت کرده باشید، سریال های محبوب دنیا در فصل های جدید اشتباهات گذشته را جبران کرده و سعی در ارائه داستانی کم نقص به مخاطب دارند. این امر درباره گوگل بیزینس هم مصداق دارد. یعنی شما باید همیشه دنبال کاهش نقاط ضعف برندتان در گوگل بوده و دائما مطالب تازه ای برای کاربران رو کنید. اینطوری مشتریان خیلی سریع تر به برندتان اعتماد خواهند کرد. هرچه باشد این روزها گوگل آنقدر برو و بیا دارد که کمتر کسی به برندهایی که این غول دیجیتال تایید می کند، شک کند.
قبل از اینکه سراغ بخش بعدی برویم، باید از زاویه سئو هم بحث کوتاهی با هم داشته باشیم. الگوریتم گوگل در رتبه بندی لینک های تجاری به عضویت برندها در گوگل بیزینس توجه ویژه ای دارد. شاید فکر کنید گوگل الکی دنبال پروموت کردن سرویس خودش است اما ماجرا کمی فرق دارد. وقتی گوگل برندی با عضویت در گوگل بیزینس مشاهده می کند، از بابت اصالت آن مطمئن خواهد شد. درست به همین خاطر الگوریتم گوگل تاکید وسواس گونه ای به عضویت برندها در این سرویس دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز فرآیند ثبت نام در این سرویس را نهایی کنید.
انتخاب کلیدواژه ها: جایی که وبلاگ ها به کمک تان می آیند
انتخاب کلیدواژه برای تولید محتوای آنلاین یکی از مهمترین بحث هایی است که متاسفانه کمتر کسی بدان توجه می کند. شما تا اینجای کار یک دامنه مشخص برای خودتان دارید و حساب گوگل بیزینس تان هم آماده است. از اینجا به بعد تولید محتوا امری ضروری خواهد بود. البته شما قرار نیست هرچه دل تان می خواهد تولید کرده و انتظار استقبال بی نظیر کاربران را داشته باشید. مثلا همین محتوای متنی را در نظر بگیرید؛ سایت شما باید محتوایی برای کاربران داشته باشد که واقعا به کار آنها بیاید. وگرنه گوگل پر از محتوای کلیشه ای است که هیچ وقت رنگ رتبه های برتر را نمی بینند!
کلیدواژه های درست و استاندارد نه تنها برای الگوریتم گوگل اهمیت زیادی دارد، بلکه اعتماد کاربران به شما را نیز حسابی افزایش خواهد داد. چنین اتفاقی به شما کمک می کند اعتبار برندتان در دنیای آنلاین را به طور مداوم افزایش دهید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در دنیایی که پر از برندهای رنگارنگ است، کسب اعتبار بالا در بین کاربران افتخار بزرگی خواهد بود، مگر نه؟
این روزها خیلی از برندها دیگر توجه کافی به وبلاگ را ندارند. شبکه های اجتماعی طوری چشم بازاریاب ها و کارآفرینان را گرفته اند که دیگر کمتر دوران طلایی وبلاگ را به یاد می آورند. این وسط اوضاع برای کاربران به طور کاملا متفاوتی پیش می رود. هنوز هم کم نیستند کسانی که در دنیای اینترنت برای یافتن محتوای مورد علاقه شان دنبال وبلاگ های معتبر هستند. به همین خاطر خط کشیدن دور وبلاگ نویسی مهمترین اشتباه دنیا خواهد بود. به ویژه الان که کلیدواژه های دقیق هم به راحتی دم دست بازاریاب ها قرار دارد. پس به جای اینکه الکی کارتان را سخت کنید، باید در کنار شبکه های اجتماعی نیم نگاهی به دنیای نوستالژیک و همچنان سرپای وبلاگ داشته باشید.
مطلب مرتبط: چطور در عرصه سئو سریع تر نتیجه بگیریم؟
اضافه کردن CTA به صفحه نخست سایت: اقدامی کلیدی برای جلب توجه
دنیای آنلاین یکی از منابع دست اول برای تقریح و وقت گذرانی محسوب می شود. در حالی که خیلی از بازاریاب ها خودشان را دست بالا گرفته و دلیل اصلی حضور کاربران در دنیای آنلاین را مشاهده محتوای شان می دانند، در واقعیت ماجرا کاملا متفاوت پیش می رود. گپ و گفت با دوستان، کمی مشاهده محتوای خنده دار یا حتی اطلاع از اخبار جدید مواردی است که معمولا کاربران را ساعت ها پای گوشی میخکوب می کند. اگر به این موارد پیدا کردن راه حل مشکلات روزمره را هم اضافه کنیم، دیگر مو لای درز تحلیل مان نخواهد رفت.
حالا که صحبت از پیدا کردن راه حل برای مشکلات شد، باید بحث را به کار برندها ربط دهیم. هرچه باشد کسب و کارها قبل از هر چیزی «فروشنده راه حل برای مشکلات مشتریان» هستند. نقش شما دقیقا مثل معلم زبانی است که نه به خاطر محبوبیتش در بین دانش آموزان، بلکه شیوه تدریس عالی و بازدهی بالای آموزشی اش همیشه کلی شاگرد دارد. سوالی که اینجا پیش می آید، چگونگی ارائه راه حل به مشتریان است. خب انتظار ندارید که آنها خودشان تک و تنها زیر و بم برندتان را دربیاورند؟
پیشنهاد ما در این بخش برای بیشتر دیده شدن برندها در دنیای آنلاین استفاده از بخش CTA یا همان «دعوت به عمل» است. شما با کار بر روی این بخش به خوبی امکان جلب توجه کاربران به محض ورود به سایت تان را خواهید داشت. حتما می پرسید چطور؟ خب اجازه دهید بحث را کاملا برای تان روشن کنیم.
اولین نکته ای که باید آویزه گوش تان کنید، استفاده از CTA در جاهای مناسب است. بی شک اغلب کاربران فقط صفحه نخست سایت تان را مشاهده کرده و بعد سراغ هزار و یک کار دیگری می روند که ذهن شان را مشغول کرده است. پس باید سریع عمل کرده و خیلی زود پیام تان را به آنها نشان دهید. این یعنی بهترین مکان برای درج CTA همان صفحه نخست سایت تان است. اینطوری نه تنها با یک میانبر حرفه ای دقیقا جلوی چشم مخاطب راه حل تان را ظاهر می کنید، بلکه از شر کابوس طراحی «دعوت به عمل» برای تک تک صفحات سایت تان نیز خلاص خواهید شد.
آخرین توصیه ما در این بخش طراحی CTA برای صفحه اصلی سایت در اندازه ای کوچک است؛ چراکه پیام های بزرگ معمولا بیشتر از اینکه توجه کاربران را جلب کنند، آزاردهنده خواهند بود. خب شما که دل تان نمی خواهد همین اول کاری حسابی حرص کاربران را دربیاورید؟
ارزیابی اوضاع سئو: تکنیک برندهای موفق
دانش آموزان پشت کنکوری معمولا بعد از هر آزمون آزمایشی سراغ کارنامه شان رفته و مو را از ماست بیرون می کشند. شاید فکر کنید چنین وسواس هایی اصلا لازم نیست اما آگاهی از تغییرات درسی اصلا شوخی بردار نیست؛ چراکه با همین تغییرات کوچک شانس موفقیت آدم افزایش پیدا می کند. امیدوارم مثال ما خیلی شما را یاد خاطرات استرس آور دوران کنکور ننداخته باشد. همان کاری که در بالا برای امتحان کنکور انجام می شود، در حوزه سئو نیز کاربرد دارد. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند اگر همینطور بی مقدمه کارشان را جلو ببرند، آزمون و خطا به کمک شان می آید. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم حسابی در اشتباهید؛ چراکه در بازار هیچ کس منتظر آزمون و خطای شما نمی ماند. در عوض این ارزیابی مداوم اوضاع است که اعتبار برندها را تعیین خواهد کرد.
بازاریاب های حرفه ای همیشه برای هر کاری دنبال بهترین ابزار دنیا هستند. هرچه باشد ارزیابی وضعیت سئو بدون یک ابزار حرفه ای مثل این است که با دست خالی به جنگ دشمنان بروید!
توصیه ما در این بخش برای ارزیابی بی دردسر سئو ابزار گوگل لوکر استودیو (Google Looker Studio) است. این ابزار به شما کمک می کند تا به ساده ترین شکل ممکن اطلاعات جزئی درباره برندتان را دسته بندی کرده و از آن برای بهبود اوضاع تان استفاده کنید. به علاوه، این ابزار تغییرات جزئی در زمینه سئو سایت تان را نیز به خوبی نشان می دهد. بنابراین مشکلی از نظر دسترسی به اطلاعات کاملا دقیق نخواهید داشت.
از آنجایی که خیلی وقت ها کسانی که تجربه ای در زمینه بازاریابی ندارند، دنبال بهبود اوضاع آنلاین برندشان هستند، ما ابزار لوکر استودیو را انتخاب کرده ایم؛ چراکه این ابزار رابط کاربری کاملا روشن و واضحی دارد. به طوری که هیچ مشکلی از نظر آشنایی سریع با آن نخواهید داشت.
سرمایه گذاری بیشتر بر روی تبلیغات مکان محور: خداحافظی با تبلیغات کلیکی معمولی
برندهایی مثل آدیداس که فروش جهانی دارند، معمولا دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان در مقیاس جهانی هستند. همین امر برای آنها اوضاع متفاونی ایجاد کرده است. به طوری که بقیه برندها با دسترسی به بازارهای محلی توان الگوبرداری از شیوه بازاریابی آنها را ندارند. ایده ای که در این میان به درد کسب و کارهای کوچک و محلی می خورد، کاهش سرمایه گذاری بر روی بازاریابی جهانی است. به زبان خودمانی، شما نیازی به جلب توجه در چهارگوشه دنیا ندارید؛ چراکه مشتریان تان فقط در یکی دو تا بازار خاص حضور دارند. پس اصلا ضرورتی ندارد خودتان را اذیت کرده و بودجه تان را الکی حیف و میل کنید.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید
ایده ما در این بخش بی نهایت ساده و صدالبته کاربردی است. کافی است به جای تبلیغات کلیکی سنتی سراغ تبلیغات مکان محور بروید. مثلا در گوگل مپ که همه مردم دنیا برای یافتن مسیر یا حتی جست وجوی انواع رستوران و مرکز فروش از آن استفاده می کنند، برندها امکان نمایش تبلیغات مکان محور را دارند. به این صورت که کاربران در صورتی که مشغول جست وجو در مکان های مورد نظر شما باشند، به طور خودکار تبلیغاتی درباره برندتان خواهند دید. اینطوری نه تنها هزینه بازاریابی تان حسابی کاهش پیدا خواهد کرد، بلکه مثل آب خوردن توجه کاربران را به محتوای تان جلب خواهید کرد.
همانطور که می شود حدس زد، مزایای تبلیغات مکان محور شامل کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی نهایی است. البته ماجرا فقط به این موارد ختم نمی شود؛ چراکه تبلیغات مکان محور با تکنولوژی های جدید نیز سازگاری بالاتری دارد. مثال بارز این امر در مورد مسیریاب هاست؛ جایی که گوگل مپ با امکان تبلیغات مکان محور دل خیلی از بازاریاب ها را به دست آورده است. در کنار این مسئله باید به حوزه هایی مثل واقعیت افزوده یا مجازی نیز توجه کنیم. در چنین فناوری هایی نیز استفاده از تبلیغات مکان محور راحت تر خواهد بود.
طراحی کلیدواژه های منفی: جاهایی که نباید آفتابی شوید!
گرد و خاک در فضای آنلاین بدون طراحی سناریوهایی برای شرایط ناگوار امکان پذیر نیست. سرمربی فوتبالی را در نظر بگیرید که برای پیشروی در تک تک مسابقات برنامه خاص خودش را دارد. احتمالا این سرمربی برای مواقعی که از رقبا عقب می افتند هم یک برنامه درجه یک دم دست خواهد داشت؛ چراکه بازی همیشه آنطور که ما دوست داریم، جلو نمی رود.
در دنیای کسب و کار شرایط ناگواری که آدم را حسابی ناامید کند، کم نیست. با این حال برندهایی در نهایت جام قهرمانی را بالای سر می برند که به خوبی از پس مشکلات برآیند. چنین سناریویی در دنیای آنلاین شامل طراحی کلیدواژه های منفی می شود. چنین کلیدواژه هایی در واقع قلمرو تبلیغاتی یک برند را مشخص می کند. ماجرا سخت شد، نه؟
شرکتی را در نظر بگیرید که در زمینه خدمات شست وشوی خودرو فعالیت دارد. احتمالا برند قصه ما هدف گذاری اصلی اش را روی مالکان خودرو انجام می دهد. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که دنبال نوجوانانی باشد که ماشین ندارند. حالا اگر این وسط کسی این برند را با یک موسسه خدمات نظافت خانگی اشتباه بگیرد، یک شکست اساسی در زمینه بازاریابی برای آنها روی خواهد داد. کلیدواژه های منفی به شما مسیر مناسب برای پرهیز از جلب نظر افرادی که به درد برندتان نمی خورند، نشان می دهد. اینطوری شما خیال تان راحت است که همیشه روی افراد درست سرمایه گذاری کرده اید.
هر کسب و کاری یک فهرست بلندبالا از کلیدواژه های منفی دارد. اگر شما هنوز این کلیدواژه ها را دور هم جمع نکرده اید، کافی است به مشتریانی فکر کنید که هیچ جوره دوست ندارید دور و بر برندتان آفتابی شوند. اینطوری دیگر اشتباهی تبلیغات تان را جلوی آن طیف قرار نداده و کارتان به راحتی پیش می رود.
سخن پایانی
بی شک گرد و خاک در دنیای آنلاین آرزوی هر برندی محسوب می شود. خیلی از کسب و کارها برای اینکه تجربه شهرت بالا در شبکه های اجتماعی را داشته باشند، دست به هر کاری می زنند. این وسط هم اصلا به فکر اعتبار و آینده کسب و کارشان نیستند. ما در این مقاله سعی کردیم راهنمایی جامع و در عین حال کاربردی برای تولید محتوا و همچنین کسب شهرت بالا در شبکه های اجتماعی فراهم کنیم. این کار نه با استفاده از تکنیک هایی عجیب و غریب، بلکه راهکارهایی ساده تحقق پذیر است. اگر شک دارید، کافی است برای یک ماه هم که شده ایده های این مقاله را دنبال کنید.
مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی بهتر با راه و رسم جلب توجه کاربران در دنیای آنلاین کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: