اگر کسی دنبال راه حلی برای یکی از مشکلات روزمره اش باشد، توصیه شما برای پیدا کردن یک جواب دست اول به او چیست؟ شاید در نگاه اول مشاوره با یک کارشناس حرفه ای یا زیر و رو کردن ژورنال های مختلف به ذهن آدم برسد، اما بهترین جواب در دنیای دیجیتال گوگل کردن سوالات است. زمانی نه چندان دور اعضای خانواده و دوستان منبع نهایی برای مشاوره در حوزه های مختلف محسوب می شدند؛ از تعمیر اتومبیل گرفته تا تهیه غذای مورد علاقه، همه و همه به دایره محدود دوستان یا خانواده اشاره داشت. خوشبختانه از زمان ورود قهرمانانه اینترنت به زندگی مردم خیلی چیزها تغییر کرده است. یکی از این تغییرات نحوه پیدا کردن راه حل ها در چهار گوشه دنیاست. شما دیگر لازم نیست مثل سیاهی لشکر فیلم های سینمایی ساعت ها منتظر ایفای نقشی کوچک باشید، بلکه هر وقت اراده کنید گوگل ابزار اصلی تان برای حل مشکلات و تبدیل شدن به یک قهرمان نقش اول خواهد بود.
بی شک دنیای جواب های رنگارنگ گوگل برای کاربران جذابیتی به اندازه فینال مسابقات تنیس ویمبلدون دارد، اما در سوی دیگر نمودار تولیدکنندگان محتوا قرار دارند. کسانی که با هزار خون دل محتواهای مختلف برای جلب نظر کاربران تولید می کنند، اما گاهی اوقات دست از پا درازتر به خانه اول بازمی گردند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، همه بازاریاب ها قرار نیست در دنیای گوگل موفق باشند. هرچه باشد گوگل در صفحه نخست نتایج تعداد محدودی از لینک ها را نمایش می دهد. از طرف دیگر کاربران هم خیلی حوصله زیر و رو کردن صفحات بعدی گوگل را ندارند. با این حساب مسابقه حساس بازاریاب ها برای رفتن روی سکوی قهرمانی محدود به صفحه نخست نتایج گوگل می شود. اینجاست که سئو با ترکیب الگوریتم گوگل بدل به عاملی حیاتی در موفقیت بازاریاب ها می شود. ماجرا کم کم دارد به بخش های جذابش می رسد، نه؟
اصطلاح سئو به روش های بهینه سازی موتور جست وجو برای کسب رتبه های بهتر در گوگل اشاره دارد. معمولا بازاریاب ها به کلیدواژه (به قول فرنگی ها Key Word) به عنوان مهمترین عامل موفقیت در سئو نگاه می کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم هنوز در دوران باستان گیر کرده اید، چراکه معیارهای گوگل برای رتبه بندی محتوا از سال ها قبل پیشرفت کرده و دیگر کلید واژه ها سلطه بی رقیبی در این میان ندارند!
مطلب مرتبط: چگونه کیفیت سئوی محتوای بازاریابی مان را تضمین کنیم؟
سوال اصلی ما در این مقاله مثل یک پژوهش علمی بی نهایت ساده و سرراست است. در واقع ما دنبال آشنایی با فاکتورهای مهم برای گوگل در رتبه بندی محتوا هستیم. بی شک اگر شما اطلاع دقیقی از این فاکتورها داشته باشید، هم کار تولید محتوای تان ساده تر می شود، هم دیگر لازم نیست مانند زمان تماشای یک فیلم ترسناک دائما در دلهره یا ترس بابت نتیجه کار به سر ببرید. اگر شما هم دوست دارید یک بار برای همیشه به این ترس تان غلبه کنید، این مقاله کاملا مخصوص شماست.
سئو محتوا با چاشنی فاکتورهای گوگل
هرجای دنیا که اسم گوگل به گوش بخورد، آدم مطمئن می شود یک خبر مهمی در جریان است. این روزها آنقدر سرویس رنگارنگ دارد که حتی شمارش شان هم کار ساده ای نیست؛ چه برسد به اینکه واقعا از هر کدام استفاده هم بکنیم. از آنجایی که گوگل مثل ابرقهرمان های مارول همیشه دنبال موفقیت و پیروزی است، هیچ وقت جایی نمی خوابد که زیرش آب برود. به زبان خودمانی، گوگل همیشه بهترین خدمات را ارائه می کند. دقیقا به همین خاطر هم سال های سال است جزو برندهای محبوب در میان مشتریان بوده است. خب اگر برندی محبوب و نوستالژیک تر از گوگل سراغ دارید، ما را هم بی خبر نگذارید.
آشنایی با فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی محتوا شاید در نگاه اول عنوانی بی نهایت کلیشه ای با توصیه های عجیب باشد، اما ما در این مقاله اصلا سراغ کارشناس های آماتور نرفته ایم. در عوض با وسواسی شبیه شرلوک هولمز کارمان را با چاشنی تکنیک های کاربردی و صدالبته به روز شروع کرده ایم. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب؛ این شما و این هم فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی محتوا.
کیفیت و ارتباط محتوا: عاملی مهم برای همه عصرها!
اولین و مهمترین فاکتور از نظر گوگل برای رتبه بندی محتوا کیفیت آن و صد البته ارتباطش با موضوع سرچ شده از سوی کاربران است. مثلا اگر کاربران دنبال خرید اتومبیلی ارزان و کم مصرف هستند، محتوای شما فقط در صورتی که به این دغدغه مرتبط باشد، شانسی برای نمایش در نتایج گوگل خواهد داشت. وگرنه شما باید از آخر صف شاهد خودنمایی سایر برندها باشید؛ نه چیزی دیگر.
وقتی محتوای یک برند از غول ارتباط با دغدغه کاربران عبور کرد، تازه اصل ماجرا شروع می شود. آیا محتوای شما کیفیت لازم برای قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل را دارد؟ این سوالی است که حتی بعضی از بازاریاب های حرفه ای هم برای جواب دادن به آن شک و تردید دارند. بنابراین شما اصلا نباید فورا جواب مثبت به آن دهید، چراکه این کار فقط رویکرد آماتورتان را نشان می دهد؛ نه چیزی دیگر.
مطلب مرتبط: سئو محتوا با 6 اقدام طلایی
ما در این بخش به جای توصیه های بی سر و ته درباره طراحی محتوا درجه یک چندتا معیار دقیق برای شما کنار گذاشته ایم. اگر شما هم دوست دارید محتوای تان کیفیت بالایی داشته باشد، لطفا همیشه نیم نگاهی به معیارهای ذیل داشته باشید:
• استفاده از اطلاعات درست در محتوا
• سادگی و فهم راحت محتوا
• تازگی محتوا با ترکیب داده های جدید و رویدادهای اخیر
• هماهنگی ماهیت محتوا با کلیدواژه های انتخابی تان
بی شک رعایت نکات فوق خیلی کار سختی نیست. با این حال همانطور که یک مهاجم فوتبال در دقیقه 90 مسابقه یک پنالتی را به آسمان می کوبد، شما هم زیر فشار و استرس فراوان خیلی از معیارهای بالا را فراموش خواهید کرد. توصیه ما برای شما در این بخش استفاده از فرآیند مطالعه مجدد محتوا پیش از بارگذاری است. اینطوری شما مشکلی از نظر بارگذاری محتوا بدون ایرادات کلیشه ای نخواهید داشت.
جاگذاری درست کلیدواژه ها: هر چیز سر جای خودش
انتخاب تیتر برای محتوای بازاریابی شبیه پیدا کردن اسم برای یک فیلم سینمایی است. شما حتی اگر بهترین فیلم دنیا را هم داشته باشید، تا زمانی که یک اسم درجه یک برای آن انتخاب نکنید، حتی یک نفر هم سراغ تماشای آن نخواهد آمد. البته در مورد محتوای بازاریابی صرف انتخاب تیتر کافی نیست، بلکه شما باید از کلیدواژه ها در جای درست استفاده کنید. وگرنه یک تیتر ساده دردی از برندتان دوا نخواهد کرد.
کلیدواژه های پرطرفدار یا کاربردی در یک صنعت به طور معمول کاملا شناخته شده هستند. البته مگر اینکه یک بازاریاب سال های سال از ماراتن تولید محتوا دور بوده و حالا دوباره از صفر کارش را شروع کرده است. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه استراتژی دقیقی درباره جای گذاری کلیدواژه ها داریم. همانطور که می شود حدس زد، اولین مکان اساسی برای جای گذاری کلیدواژه ها تیتر اصلی محتواست. مثلا تولید محتوا در یوتیوب را در نظر بگیرید؛ در این حالت شما باید تیتر ویدئو را همراه با کلیدواژه های تان کامل کنید.
بعد از اینکه تیتر محتوا کامل شد، نوبت به تیترهای درون متن (اگر محتوای تان متنی است!) می رسد. اگر در طول محتوا هم چندباری از کلیدواژه ها استفاده کنید، دیگر مو لای درز کارتان نمی رود. در کنار اینها، اضافه کردن کلیدواژه در آدرس URL نیز ایده خوبی خواهد بود. این کار به الگوریتم گوگل برای شناسایی محتوای شما و دسته بندی اش بالاتر از نمونه های تکراری دیگر کمک می کند. پس به جای اینکه منتظر معجزه باشید، آستین ها را بالا زده و خودتان محتوای برند را با جای گذاری دقیق کلیدواژه ها را صدر جدول گوگل ببرید؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار
بهینه سازی عکس ها: یک تصویر و هزاران حرف!
تصاویر قدرت بی نهایت زیادی برای انتقال پیام دارند. اصلا یکی از دلایل علاقه مردم در سراسر دنیا به گالری های عکاسی و خرید دوربین های مختلف همین توانایی حیرت انگیز هنر عکاسی است. اشتباه نکنید، ما در این بخش کلاس هنر برای تان تدارک ندیده ایم. در عوض همه حرف مان استفاده از هنر عکاسی در جای درستش برای میخکوب کردن گوگل است. ماجرا جالب شد، نه؟
گوگل در رتبه بندی لینک ها به وجود عکس در محتوای متنی اهمیت بسیار زیادی می دهد. از این نظر الگوریتم گوگل مثل معلم هنری است که به نقاشی شاگردان در حین داستان نویسی های طولانی علاقه دارد. البته شما قرار نیست با یک عکس الکی گوگل را دور بزنید، چراکه حواس این غول دنیای آنلاین خیلی جمع تر از این حرف هاست. بنابراین باید قبل از اینکه اوضاع خیلی بیخ پیدا کند، فکری اساسی به حال برندتان کنید.
اگر نظر ما را بخواهید، تهیه عکس های مناسب برای بازاریابی اصلا کار سختی نیست. فقط باید چند تا نکته پایه را بلد باشید تا دیگر کمتر کسی به گرد پای تان برسد. در این رابطه شش دانگ حواس تان را به این چند تکنیک بدهید:
• کاهش حجم عکس: عکس هایی با حجم بسیار بالا زمان زیادی برای بارگذاری و بعدتر نمایش برای کاربران نیاز دارند. این یعنی سرعت بارگذاری لینک های شما یک سقوط آزاد همه جانبه را تجربه خواهد کرد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین اتفاقی یک شکست همه جانبه است. پس دفعه بعد برای بارگذاری عکس در کنار محتوای متنی اول آن را کم حجم کرده و بعد دنبال انتظار مطلب بروید.
• توجه به پیام عکس ها: شما از عکس ها فقط برای زیبایی یا جلب نظر الگوریتم گوگل استفاده نمی کنید. عکس ها باید در میانه محتوای متنی یا دیگر فرمت ها دارای کاربرد خاصی باشند. مثلا استفاده از تصاویر در قالب اینفوگرافی برای بیان اطلاعات مختلف به مخاطب ایده خوبی خواهد بود. اگر شما برای عکس ها برنامه ای ندارید، احتمالا وجود آنها هیچ جوره نظر الگوریتم گوگل را جلب نخواهد کرد.
• استفاده از کلیدواژه ها در تصاویر: کلیدواژه ها فقط مخصوص دنیای محتوای متنی نیست، بلکه در فرمت ویدئو، صوت و عکس هم کاربرد دارد. در وهله اول شما باید اسم فایل هر عکس را با توجه به کلیدواژه ها انتخاب کنید. در وهله دوم نیز اینفلوگرافی ها باید کلیدواژه های درستی داشته باشند. وگرنه گوگل خیلی زود رتبه سئو شما را کاهش می دهد.
بی شک رعایت نکات بالا مثل بازی مار و پله همیشه با خطر سقوط آزاد همراه است. البته اینجا خبری از سختی نکات ما نیست، بلکه برعکس، به خاطر سادگی بیش از حد خیلی از بازاریاب ها این نکات را فراموش می کنند. با این حساب شما به هنگام بهینه سازی عکس ها باید تمام حواس تان را جمع کنید.
توجه به کاربران موبایلی: جامعه ای مهم و رو به رشد
الگوریتم گوگل روی کاربران گوشی های هوشمند حساسیت بی نهایت زیادی دارد. شاید فکر کنید این کار نوعی تبعیض ناعادلانه است، اما راستش را بخواهید تعداد کاربران موبایل آنقدر زیاد هست که هر نوع توجه ویژه ای را توجیه کند. پس اگر شما هنوز باور دارید کاربران دسکتاپ مهمترین مخاطب تان هستند، سخت دراشتباهید.
مطلب مرتبط: گوگل الگوریتم رتبه بندی سایت ها را تغییر خواهد داد
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند طراحی سایتی سازگار با کاربران موبایل کار بی نهایت سختی است. باور کنید یا نه، این هم یکی از آن شایعات عجیب در دنیای کسب و کار است، چراکه شما اصلا نیازی به نگرانی بابت سازگاری سایت تان با فعالیت کاربران موبایل ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید، در میان گذاشتن شرایط تان با طراح سایت برند است. این روزها ساده ترین راهکار برای به دست آوردن دل کاربران و صدالبته الگوریتم گوگل طراحی دو سایت جداگانه با آدرسی شبیه به هم است. در این حالت کاربران موبایل به محض مراجعه به سایت تان به آدرس مخصوص موبایل هدایت می شوند. اینطوری با یک قالب مناسب و محتوایی به شدت کم حجم شده رو به رو خواهند شد. نتیجه کار هم بارگذاری سریع تر محتوا و مشاهده رابط کاربری بی عیب خواهد بود.
بی شک طراحی دو قالب برای سایت کار سختی به نظر می رسد. البته شما قرار نیست عملا دو تا سایت در کنار هم داشته باشید. تفاوت اصلی در آدرس سایت شما برای کاربران موبایل است. مثلا سایت توییتر را در نظر بگیرید. اگر شما با مرورگر گوشی تان وارد این سایت شوید، پیشوند Mobile را قبل از اسم توییتر مشاهده خواهید کرد. این ماجرا دقیق ترین مثال از طراحی نسخه مخصوص کاربران موبایل از سوی سایت های مختلف است. قبول دارم چنین کاری خیلی تخصصی به نظر می رسد، پس لطفا هیچ وقت خودتان دست تنها وارد گودِ آن نشوید.
به روز رسانی محتوای قدیمی: تکنیکی قدیمی اما اثرگذار
سایتی را در نظر بگیرید که 10 سالی هست به طور تخصصی در زمینه بازاریابی دیجیتال محتوا تولید می کند. بی شک این سایت حالا یک آرشیو بزرگ از محتوای قدیمی دارد که یک گوشه برای خودش خاک می خورد. در چنین موقعیتی دو راهکار پیش پای صاحبان سایت قرار دارد. اول اینکه بدون هیچ دغدغه ای به کارشان در زمینه تولید محتوا ادامه دهند. راهکار دوم اما اندکی جذاب تر است. این راهکار شامل آپدیت محتوای قدیمی سایت برای اثرگذاری بی دردسر و کم هزینه بر روی مخاطب هدف است. اینطوری شما عملا از محتوای قدیمی برندتان به خوبی سود برده اید.
اجازه دهید با هم روراست باشیم، چه کسی در دنیا دوست دارد محتوای تازه تولید کند؟ بسیاری از بازاریاب ها فرآیند تولید محتوا را بی نهایت خسته کننده یا حتی سخت ارزیابی می کنند. در این میان بهره گیری از محتوای قدیمی برند یک ایده بی نهایت جذاب محسوب می شود. شما با این کار بدون دردسر اضافه امکان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. نکته جالب ماجرا اینکه هیچ هزینه ای برای این کار روی دست تان باقی نمی ماند. با این حساب شما باید از همین امروز کارتان برای آپدیت محتوای قدیمی را شروع کنید. در این مسیر هم اضافه کردن اطلاعات تازه به محتوای قدیمی اوضاع را از این رو به آن رو خواهد کرد.
یادتان باشد حتی بزرگترین قهرمانان ورزشی هم گاهی اوقات از روی دست اسطوره های کاربلد کپی برداری می کنند. بنابراین شما امکان مشاهده نحوه فعالیت سایر دوستان و درس گرفتن از تجربه شان را خواهید داشت. این کار شما را بدل به کارآفرینی همه فن حریف در دنیای کسب و کار خواهد کرد که کمتر کسی به گرد پایش می رسد.
الگوریتم گوگل در رتبه بندی سایت ها میزان تولید محتوای جدید را به طور دقیق دنبال می کند. این یعنی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف چاره ای به غیر از تولید محتوای جدید ندارید. وگرنه گوگل حتی لینک های شما را نگاه هم نخواهد کرد. از آنجایی که تولید محتوای دست اول هزینه و وقت زیادی از تیم های بازاریابی می گیرد، آپدیت محتوای قدیمی بهترین ایده برای باقی ماندن در رتبه های برتر گوگل خواهد بود.
ساختار درونی سایت: اهمیت ارجاع به مطالب مرتبط
آیا تا به حال برای پیدا کردن جواب یک سوال ساده سراغ سایتی رفته اید و دست آخر بین کلی پست مرتبط گم شده باشید؟ فکر می کنم همه ما دست کم یک بار در زندگی چنین تجربه ای داشته ایم. اینطور وقت ها آدم اصلا متوجه گذر زمان و نحوه انتخاب محتوای مختلف نمی شود. دقیقا به همین خاطر خیلی وقت ها سایت ها از قصد در یک مطلب کلی لینک مرتبط قرار می دهند تا کاربران را وسوسه کنند. از آنجایی که خیلی وقت ها پیشنهاد این مطالب مشابه کاملا هوشمندانه صورت می گیرد، کمتر کسی به راحتی از کنار آنها عبور خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 7 گام ایجاد محتوای سئویی
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طراحی دقیق ساختار سایت ها را توصیه می کنیم. البته لازم نیست برای این کار خیلی به خودتان زحمت بدهید. همین که مطالب تان را با ارجاع دقیق به سایر محتوای سایت یا حتی محتوای معتبر سایت های دیگر طراحی کنید، به اندازه کافی رضایت بخش خواهد بود. این طوری هم حرفه ای تان اعتبار بیشتری پیش مشتریان پیدا می کند، هم اینکه گوگل رتبه بالاتری در صفحه نتایج به شما خواهد داد.
یادتان باشد هر مطلبی در سایت شما باید در کمتر از سه کلیک قابل مشاهده باشد. مثلا اگر شما محتوایی درباره آموزش نصب ویندوز دارید، کاربران نباید نیم ساعت دنبال آن بگردند. در عوض از هر جای سایت با سه کلیک ساده باید محتوای تان دم دست قرار گیرد. وگرنه باید با سئو ایده آل خداحافظی کنید؛ به همین راحتی.
فرمول طلایی ما در این بخش برای ارجاع بی دردسر به مطالب مختلف سایت استفاده از یک دسته بندی دقیق است. همانطور که یک حسابدار برای سرعت بیشتر صورت های مالی را دسته بندی می کند، شما هم باید محتوای سایت تان را دسته بندی کرده و نمونه های مرتبط را به هم ارجاع دهید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دسته بندی محتوای سایت تان را شروع کنید. تا همین جا هم کلی وقت از دست داده اید!
منابع: