بازاریاب ها همیشه به دنبال راهکارهایی برای تولید محتوای بازاریابی با توجه ویژه به سئو هستند، با این حال اغلب اوقات در مسیر چنین فعالیتی با شکست مواجه می شوند. بسیاری از برندها در عمل نه تنها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان را ندارند، بلکه مشکلات عمده ای در این راستا نیز پیش روی شان قرار می گیرد. همین امر موجب ناتوانی مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود.
هدف اصلی ما در این مقاله بررسی برخی از تکنیک ها برای تضمین کیفیت سئوی محتوای شما در فرآیند بازاریابی است. این امر امکان جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران را به شما می دهد. امروزه اگر یک برند بهترین محتوای بازاریابی را نیز داشته باشد، در صورت بی توجهی به حوزه سئو شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریانش نخواهد داشت. دلیل این امر عدم مشاهده محتوای موردنظر از سوی کاربران است. وقتی محتوای شما به دست کاربران نرسد، چطور باید انتظار تعامل و جلب نظرشان را داشت؟
اگر شما هم از ناکامی در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو خسته شده اید، مقاله کنونی مخصوص شماست. ما در ادامه به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهیم کرد. این کار شما را بدل به برندی مورد علاقه برای مشتریان خواهد کرد. در ادامه برخی از نکات مهم در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: چگونه محتوای بازاریابی مان را شخصی سازی کنیم؟
1. بهینه سازی محتوا برای باکس پاسخ ها
جست وجو در گوگل یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیاست. دلیل این امر امکان یافتن نتایج بسیار دقیق است. گاهی اوقات کاربران حتی سوالات شان را در این موتور جست وجو تایپ می کنند. الگوریتم گوگل در این صورت به دنبال دقیق ترین جواب های ممکن می رود. اگر شما تمایل به دیده شدن برندتان در میان پاسخ های احتمالی برای کاربران دارید، باید محتوای تان را برای باکس پاسخ ها آماده کنید.
باکس پاسخ ها از سوی گوگل برای ارائه جواب های درست و برتر طراحی می شود. کاربران با سرچ کردن سوالات شان به طور معمول با چنین باکسی مواجه می شوند. به عنوان مثال، اگر شما درباره طرز تهیه یک ساندویچ مطلبی را جست وجو کنید، یک باکس پاسخ با ساده ترین شیوه درست کردن ساندویچ موردنظرتان را خواهید داشت.
مهم ترین نکته در طراحی محتوای بازاریابی برای قرار گرفتن در باکس موردنظر مربوط به جواب دادن به سوالات خاص است. شما با جواب دادن به سوالات عمومی هرگز در باکس موردنظر قرار نمی گیرید. امروزه کاربران بیش از هر زمان دیگری سوالات خاص و منحصر به فرد را از برندها مطرح می کنند. این امر به معنای ضرورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
استفاده از مطالعات صورت گرفته در رابطه با سوالات پرتکرار در میان کاربران در حوزه های خاص به شما برای طراحی محتوا به منظور پاسخگویی به سوالات موردنظر کمک خواهد کرد. شما با این کار به بهترین شکل ممکن مورد توجه الگوریتم گوگل قرار خواهید گرفت.
نکته بعد در رابطه با طراحی محتوا برای قرار گرفتن در باکس جواب ها مربوط به استفاده از لیست مشخص و کوتاه است. اگر پاسخ شما شامل یک لیست از کارها باشد، خیلی راحت تر در باکس گوگل قرار می گیرد. دلیل این امر تمایل کاربران برای پیدا کردن جواب شان به کوتاه ترین شکل ممکن است. اگر شما در این میان به جای نگارش محتوای طولانی به یک فهرست جمع و جور توجه نشان دهید، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.
2. تقویت لینک دهی داخلی سایت به مطالب مهم
کاربران در صورت مطالعه یک مطلب در سایت شما انگیزه بالایی برای مشاهده دیگر مطالب مرتبط تان خواهند داشت. این امر اغلب اوقات به دلیل دشواری های مربوط به پیدا کردن مطلبی مرتبط مورد بی توجهی کاربران قرار می گیرد. اگر شما سیستم خوبی برای لینک دهی و ایجاد ارتباط درونی میان مطالب مختلف سایت تان داشته باشید، توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
وقتی یک سایت لینک دهی درونی برای محتوای مختلفش دارد، گوگل توجه بسیار بیشتری به آن خواهد کرد. دلیل این امر تمایل گوگل برای ارائه پاسخ های دقیق و دارای جواب های جانبی دیگر به کاربران است. یکی از گزینه های مناسب برای جواب های جانبی مربوط به دیگر مطالب سایت است. حالا اگر سایت شما سیستم لینک دهی مناسبی نداشته باشد، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: نگارش محتوای بازاریابی با تکنیک های طلایی
اگر شما در تلاش برای لینک دهی به مطالب مناسب تان هستید، باید همیشه میزان بازدید از محتوای سایت تان را مدنظر داشته باشید. این امر به شما برای پیشنهاد کردن بهترین مطالب سایت به مشتریان کمک می کند. همچنین باید ارتباط موضوعی میان محتواهای مختلف را نیز مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب هدف تان پیدا نکنید. بدون تردید هر کاربری با مشاهده پیشنهاد مطالب غیرمرتبط به هنگام مطالعه یک مقاله حتی انگیزه اش را برای تمام کردن محتوای جاری نیز از دست خواهد داد. بنابراین شما باید در این راستا بسیار هوشمندانه عمل نمایید، در غیر این صورت وضعیت تان به شدت دشوار خواهد شد.
ارزیابی کیفیت لینک دهی داخلی سایت در بازه های زمانی مشخص مهم ترین کمک را به شما خواهد کرد. اگر شما ماهانه این امر را مدنظر قرار دهید، کیفیت لینک دهی درونی سایت تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد. همچنین امکان رفع مشکلات مربوط به لینک های خراب و از کار افتاده نیز فراهم می شود. شما به طور کلی هر چقدر حواس تان بیشتر به وضعیت لینک دهی درونی سایت تان باشد، کیفیت سئو بیشتری را تجربه خواهید کرد و کاربران رضایت بیشتری از تعامل با شما خواهند داشت.
3. توجه به کپشن برای عکس ها
امروزه برندهای مختلف از عکس های گوناگون برای سایت و همچنین اکانت شان در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اگر شما در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال استفاده از مزیت محتوای بصری هستید، باید همیشه به اضافه کردن کپشن به آنها دقت کنید، در غیر این صورت یک عکس به تنهایی هیچ جذابیتی برای کاربران نخواهد داشت. اغلب اوقات کاربران اطلاعات درستی درباره یک عکس بدون توضیحات جانبی ندارند. درست به همین خاطر تمایل شان برای تعامل با شما در طول زمان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
برندهای بزرگ همیشه از کپشن برای عکس های شان در حوزه بازاریابی استفاده می کنند. شاید این امر بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی وضعیت سئو برندها دارد. شما هر وقت در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلی مواجه شدید، باید ارزیابی دوباره کپشن های تان را مدنظر قرار دهید. بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی همیشه این مشکل را دارند. درست به همین خاطر توانایی بسیار اندکی از خودشان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نشان می دهند.
بدون تردید نگارش کپشن برای محتوای بصری یکی از کارهای سخت در دنیا محسوب می شود. نکته مهم در این میان ضرورت الگوبرداری از نمونه های موفق بازاریابی است. اگر شما عملکرد برندهای بزرگ در زمینه انتخاب کپشن برای محتوای بصری شان در شبکه های اجتماعی یا سایت شان را مدنظر قرار دهید، ایده های بسیار خوبی دستگیرتان خواهد شد. به این ترتیب دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به مشکلات طراحی کپشن برای برند نخواهد بود.
بسیاری از کسب و کارها برای تهیه عکس های مناسب هیچ ایده ای ندارند. شاید این امر چندان مهم تلقی نشود، اما در صورت استفاده از عکس دیگران بدون مجوز امکان مواجهه با مشکلات کپی رایت را خواهید داشت. بهترین ایده در این میان تلاش برای استفاده از عکس های رایگان و استاک است. این امر مشکلات کپی رایت را به طور کامل حل و فصل خواهد کرد. همچنین اغلب اوقات تماس با عکاس موردنظر امکان اخذ اجازه برای استفاده از اثرش بدون نیاز به پرداخت هزینه را در پی خواهد داشت. بنابراین هیچ مشکلی پیش روی شما برای این مسئله نخواهد بود.
4. استفاده استراتژیک از کلیدواژه ها
استفاده از کلیدواژه ها کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در محتوای بازاریابی شان شمار بالایی از کلیدواژه ها را مدنظر قرار می دهند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب و کاربردی به نظر برسد، اما سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. شما نیازی به استفاده از چندین کلیدواژه در کنار هم را ندارید، بلکه استفاده از 2 تا 5 کلیدواژه برای هر پست کافی خواهد بود. نکته مهم در این میان پیدا کردن کلیدواژه های مناسب با ماهیت محتوای بازاریابی تان است. اگر شما به خوبی از پس این کار بربیایید، مسیر سئو محتوا برای کسب و کارتان هموار خواهد شد.
امروزه بسیاری از پلتفرم ها در زمینه اطلاع رسانی به کاربران و برندها درباره کلیدواژه های برتر فعالیت دارند. بهترین نمونه در این میان ابزار گوگل کی ورد (Keyword) است. این ابزار به شما برای تحلیل کلیدواژه های مختلف و انتخاب بهترین نمونه ها کمک خواهد کرد. بنابراین نیازی برای تحمل دردسرهای مختلف در این رابطه نخواهد بود. شما علاوه بر این نکته امکان استفاده از گزارش های منظم شبکه های اجتماعی را نیز خواهید داشت.
مطلب مرتبط: چگونه بازنشر محتوای بازاریابی مان را افزایش دهیم؟
شبکه های اجتماعی به طور مداوم گزارش های دقیقی برای اکانت های تجاری منتشر می کنند. شما در صورت تبدیل اکانت برندتان به نمونه تجاری امکان استفاده رایگان از چنین گزارش هایی را خواهید داشت. اگر محتوای یک ماه اخیر برندتان در شبکه های اجتماعی بازخورد مناسبی از سوی کاربران دریافت کرده باشد، شما به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. معنای ضمنی این امر کاربرد بالای کلیدواژه های مورد استفاده تان است. بنابراین نیازی برای تغییر مسیر وجود نخواهد داشت. در عوض اگر شما مسیر را اشتباه طی کرده باشید، به احتمال زیاد آمارهای برندتان در شبکه های اجتماعی چندان تعریفی نخواهد داشت. این امر به مثابه یک زنگ خطر برای برندتان عمل می کند. شما با تجدیدنظر در وضعیت برندتان امکان تجدیدنظر در وضعیت بازاریابی و مدیریت سئو خود را خواهید داشت.
5. فعال سازی کامنت ها
اگر برند شما در شبکه های اجتماعی امکان درج کامنت از سوی کاربران را مسدود کند، یکی از شانس های اصلی برای تعامل با آنها را از دست خواهید داد. بسیاری از مشتریان تمایل به درج کامنت و اظهارنظر درباره محتوای بازاریابی برندها دارند. اگر شما در این میان به چنین نکته مهمی توجه نشان ندهید، مشتریان یکی پس از دیگری برندتان را ترک خواهند کرد. همچنین در جست وجوی درون شبکه های اجتماعی نیز رتبه برندتان به طور قابل ملاحظه ای افت خواهد کرد.
درج کامنت از سوی کاربران به طور مداوم امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به همراه دارد. این امر به دلیل امکان آگاهی از نظرات کاربران و تعامل با آنها براساس ایده های جذاب و تازه است. وقتی شما از نظرات کاربران اطلاع دقیقی داشته باشید، شانس تعامل با آنها به ساده ترین شکل ممکن را نیز پیدا خواهید کرد. شاید این مر در نگاه نخست بسیار سخت و دشوار به نظر برسد، اما پس از مدت زمانی بدل به گزینه جذاب و هیجان انگیزی برای برندتان خواهد شد.
بدون تردید نظرات کاربران همیشه درباره برندتان مثبت نیست. گاهی اوقات مشتریان از یک اتفاق یا نحوه برخورد از سوی برند شما ناراضی هستند. در این صورت اغلب کاربران نارضایتی موردنظر را در قالب کامنت نشان می دهند. اگر شما امکان درج کامنت در حساب رسمی تان در شبکه های اجتماعی را مسدود سازید، به زودی دیگر هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت.
باز گذاشتن امکان درج کامنت از سوی کاربران ایده بسیار جذابی محسوب می شود. به ویژه اگر کسب و کار شما رابطه خوبی با مشتریان داشته باشد. این امر از نقطه نظر سئو برای کسب و کارتان نکته بسیار مهمی محسوب خواهد شد. بنابراین هرگز فکر مسدودسازی بخش کامنت را هم نکنید.
یکی از نکات بسیار مهم در زمینه تعامل با کاربران در قالب کامنت مربوط به پاسخگویی سریع به آنهاست. اگر مشتریان درباره یکی از محصولات یا برخی از خدمات برندتان سوالی را طرح کرده اند، باید خیلی سریع به آن جواب دهید، در غیر این صورت شاید تمام فرصت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین برود. امروزه کاربران حوصله زیادی ندارند. بنابراین اگر شما جواب سوالات شان را خیلی سریع ندهید، به دردسر عجیبی خواهید افتاد.
مطلب مرتبط: محتوای بازاریابی مورد علاقه مخاطب کدامند؟
6. بهبود خوانایی محتوا
توجه به وضعیت خوانایی محتوا برای هر برندی اهمیت دارد. اساسی ترین کار در این میان تلاش برای استفاده از قالبی مناسب در سایت رسمی و همینطور فونت معمولی است. اگر شما در این راستا ایده های عجیب و غریبی را مدنظر قرار دهید، به سرعت با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد. بنابراین سعی کنید دقیقا مثل یک برند عادی عمل نمایید.
استفاده از جملات ساده و بدون ابهام برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود رتبه سئو سایت مهم است. برخی از برندها به طور مداوم از اصطلاحات تخصصی کسب و کارشان در محتوای بازاریابی استفاده می کنند. این امر نه تنها تاثیری بر روی جلب نظر کاربران ندارد، بلکه آنها را خیلی سریع و راحت نسبت به برندتان ناامید خواهد ساخت.
کاربرد زبان ساده و خودمانی برای تعامل با کاربران فقط یک ایده بازاریابی خوب نیست، بلکه در زمینه سئو نیز کاربرد دارد. اگر کاربران سایت شما را ساده و از نظر فهم محتوا استاندارد قلمداد کنند، شهرت تان در بازار به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین مشکلی در زمینه جلب نظر کاربران پیش روی کسب و کار شما نخواهد بود. به علاوه موتورهای جست وجو مثل گوگل نیز این ویژگی مهم را مدنظر قرار می دهند. به این ترتیب رتبه سئو برند شما به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد.
اگر کسب و کار شما نسبت به میزان خوانایی محتوای بازاریابی اش شک و تردید دارد، بهترین راهکار در این میان درخواست از برخی کارمندان به منظور پیش مطالعه محتوای سایت است. این امر امکان ارزیابی دقیق از میزان خوانایی محتوای شما و همچنین وضعیت قالب سایت را فراهم می کند. اگر همه چیز از این مرحله به خوبی و خوشی عبور کند، شما کاملا آماده اجرای کمپین بازاریابی تان با سئو عالی خواهید بود.
بدون تردید تعامل با مخاطب هدف یکی از کارهای سخت و دشوار در عرصه بازاریابی محسوب می شود. نکته مهم در این میان توجه به تکنیک های سئو برای بهبود در دسترس بودن محتوای بازاریابی برند است. شما با استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله امکان ارتقای کیفیت سئو محتوای بازاریابی تان را خواهید داشت. اینطوری دست کم تعداد کاربران بسیار بیشتری محتوای بازاریابی برند شما را مشاهده خواهند کرد.