امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در فعالیت برندها دارند. شمار بالایی از برندهای بزرگ و کوچک در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عمل از شبکه های اجتماعی سود می برند. دلیل این امر امکان ایجاد ارتباط مستقیم و کم هزینه در قالب پلتفرم های اجتماعی است. امروزه کمتر برندی به طور کامل از بازاریابی در شبکه های اجتماعی غافل است. نکته مهم در این میان ناکامی برخی از برندها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف به محتوای شان است.
بدون تردید هر برند در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارای اهداف منحصر به فردی است، با این حال در برخی از موارد اهداف مشترک در میان برندها وجود دارد. برخی از برندها تمایل بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف به محتوای بازاریابی شان از طریق بازنشر برخی از محتوای برتر از سوی مشتریان شان دارند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار جذاب باشد، اما به سادگی امکان پذیر نیست. بسیاری از برندها در عمل حتی توانایی جلب نظر کاربران برای لایک یا درج کامنت ذیل پست های شان را ندارند بنابراین بازنشر محتوا جای خود را خواهد داشت.
اگر کسب و کار شما در زمینه استفاده از شیوه های مناسب برای ترغیب کاربران به بازنشر محتوای بازاریابی اش مهارت دارد، جایگاه تان در بازار به شدت توسعه خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از برندها چنین مهارتی را ندارند بنابراین به طور مداوم با مشکلات بازاریابی مواجه هستند. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از نکات مهم در زمینه ترغیب مخاطب هدف برای بازنشر محتوای بازاریابی برندهاست.
چرا بازنشر محتوای برند از سوی کاربران مهم است؟
وقتی قصد بررسی یک نکته در عرصه بازاریابی را داریم، باید نسبت به مزیت های آن نیز اطلاع داشته باشیم. برخی از برندها فقط در پی تقلید صرف از دیگران اقدام به اجرای برخی از ایده های بازاریابی می کنند. این امر تاثیرگذاری کافی بر روی وضعیت فعالیت برندها را در پی نخواهد داشت. صحبت از بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه همراه با تعامل نزدیک با مشتریان است. امروزه هیچ برندی امکان بازاریابی بدون توجه به میزان تعامل با مخاطب هدف را ندارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و بازنشر برنامه های لایو
نکته جالب در مورد تعامل با مخاطب هدف در عرصه بازاریابی نیاز به ارزیابی دقیق آن است. امروزه برندها برای ارزیابی میزان موفقیت شان در تعامل با مخاطب هدف از معیارهای بسیار زیادی استفاده می کنند. یکی از معیارهای مهم در این میان میزان تمایل کاربران برای بازنشر محتوای مربوط به برندهاست.
بدون تردید هیچ معیاری در زمینه ارزیابی موفقیت بازاریابی برندها عاری از ایراد نیست. برخی از کارشناس ها و منتقدان نسبت به ارزیابی میزان بازنشر محتوای بازاریابی برندها از سوی کاربران به بعضی از نکات منفی اشاره کرده اند. این نکات بیشتر درباره امکان افزایش شمار بازنشر محتوای برند به صورت تقلبی در قالب ایجاد اکانت فیک اشاره دارد. اگر یک کسب و کار در راستای بازاریابی از چنین شیوه هایی استفاده نماید، به زودی ماهیت غیرواقعی فعالیتش برای همگان روشن خواهد شد بنابراین بهترین ایده در این میان تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت ارگانیک است.
افزایش تمایل کاربران برای بازنشر محتوای مربوط به برندها فقط به سطح تعامل با برند موردنظر ارتباط ندارد. کسب و کارها و بازاریاب ها باید نکات بسیار زیادی را مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت فرآیند بازاریابی شان به طور مداوم با مشکلات عمیق مواجه می شود. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه تولید محتوا به منظور مشاهده بازنشر بالا از سوی کاربران را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ایده های مورد بحث برای تمام کسب و کارها امکان اجرا خواهد داشت.
1. تولید محتوا در قالب فرمت های مناسب
برخی از فرمت ها برای به اشتراک گذاری محتوا یا بازنشرشان بهتر از دیگران هستند. این امر شامل ویدئو، تصاویر و متن های کوتاه است. یکی از ایده های جذاب در زمینه بازاریابی استفاده از توییتر برای انتشار محتوای کوتاه است. این امر اغلب در قالب توییت های کوتاه و اخبار مهم روی می دهد. وقتی فرمت یک محتوای بازاریابی ساده و مناسب برای بازنشر باشد، انگیزه کاربران دو برابر خواهد شد.
براساس گزارش موسسه Social Sprout، محتوای تصویری 68 و محتوای ویدئویی 50 درصد بیشتر از سایر انواع محتوا شانس بازنشر دارند. دلیل این امر سهولت مشاهده محتوای موردنظر و امکان بازنشرشان در پلتفرم های مختلف است. امروزه اغلب کاربران در صورت تمایل به یک محتوا اقدام به بازنشرش در دیگر شبکه های اجتماعی نیز می کنند.
یکی از نوآوری های مهم شبکه های اجتماعی در زمینه بازاریابی و جلب نظر کاربران ایجاد دسترسی برای بازنشر محتوا در دیگر شبکه های اجتماعی است. این امر به کاربران کمک بسیار زیادی برای بازنشر دقیق و مناسب محتوای برندها بدون ایجاد تغییرات ناخواسته یا کاهش کیفیت آنها می شود.
ویدئوهای وایرال مفهومی آشنا برای اغلب کاربران شبکه های اجتماعی است. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوای ویدئویی براساس الگوبرداری از ویدئوهای وایرال می کنند. یکی از نکات مهم در زمینه افزایش شهرت این ویدئوها مربوط به توجه به امکانات بازنشرشان است. چنین ویدئوهایی اغلب اوقات حجم اندک و همچنین دسترسی گسترده برای بازنشر را دارند.
یکی از برندهای موفق در زمینه تولید محتوای مناسب برای بازنشر از سوی کاربران نشریه Financial Times است. این نشریه با انتشار نمودارهای مفهومی و در عین حال ساده برای کاربرانش به سادگی مسائل اساسی بین المللی را توضیح می دهد. درست به همین خاطر توییت های این نشریه در توییتر بازنشر بسیار زیادی دریافت می کند.
2. نگارش کپشن های مناسب برای جلب نظر کاربران
شاید برخی از پست های بازاریابی کمتر مورد توجه کاربران قرار گیرد. این امر ناشی از عدم توجه برندها به بخش کپشن و تمرکز صرف بر روی استفاده از ویدئو یا تصویر جذاب است. اگرچه بازاریابی ویدئویی و بصری دارای اهمیت بسیار زیادی در عرصه تبلیغات است، اما برندها نباید سایر الگوهای مناسب بازاریابی را نیز فراموش کنند. اگر این امر مد نظر برندها قرار نداشته باشد، امکان مواجهه با مشکلات گسترده در عرصه بازاریابی فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: 3 راه تضمینی برای افزایش بازنشر محتوای مارک دار
نگارش کپشن کار ساده ای نیست. بسیاری از بازاریاب ها کپشنها را ساده ترین بخش بازاریابی می دانند، اما در عمل حتی روزهای متمادی نیز در زمینه نگارش کپشن های مناسب وقت می گذارند بنابراین نگاش کپشن امری ساده و سریع نیست. همانطور که برندها برای یافتن ایده های مناسب در زمینه طراحی ویدئو وقت می گذارند، باید زمان کافی برای نگارش کپشن نیز مدنظر قرار دهند. این امر در صورت بی توجهی برندها موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد.
امروزه برخی از کاربران حوصله مشاهده هر ویدئو یا نموداری را ندارند بنابراین ابتدا به سراغ کپشن محتوای موردنظر می روند. اگر کپشن موردنظر جذابیت کافی برای کاربران داشته باشد، مشاهده اصل محتوا نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. ایراد برخی از برندها بی توجهی به نقش ترغیب کننده کپشن در فرآیند بازاریابی است بنابراین چنین برندهایی به طور مداوم با ناکامی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف رو به رو می شوند.
بدون تردید برندها و بازاریاب های بزرگ دارای برخی از ایده های جذاب در زمینه بازاریابی هستند. این امر برندهای موردنظر را بدل به کسب و کارهایی مقاومت ناپذیر برای مخاطب هدف می سازد. برخی از تکنیک های مهم برای نگارش کپشن های مناسب به شرح ذیل است:
• استفاده از هشتگ مناسب همیشه میزان تعامل کاربران با محتوای برند را افزایش خواهد داد. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف از هشتگ های بی ارتباط با محتوای شان استفاده می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای چنین برندهایی به همراه خواهد داشت. موضوع هر هشتگ باید با محتوای کلی برند هماهنگی داشته باشد. در غیر این صورت امکان بازاریابی و تعامل مناسب با کاربران فراهم نخواهد شد.
• استفاده از عبارت های نامناسب در زمینه ترغیب مخاطب هدف به سوی بازنشر محتوا یا حتی دست زدن به اقدامی خاص همیشه بهترین ایده نیست. این امر گاهی اوقات مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند بنابراین نگارش کپشن باید با نهایت دقت در زمینه بیان درخواست از مشتریان صورت گیرد.
• برخی از برندها برای کاهش احتمال بروز خطا در زمینه انتشار کپشن های نامناسب پس از تایید نهایی نیز اقدام به بازخوانی کپشن ها می کنند. این امر کمک شایانی به کاهش نکات منفی هر کپشن خواهد کرد بنابراین برندها باید پیش از اقدام برای بازاریابی و انتشار کپشن دست کم دو بار آن را مورد بازخوانی قرار دهند.
امروزه جست وجوی هشتگ در شبکه های اجتماعی بدل به عادت رایجی در میان کاربران شده است. این امر به بازاریاب ها فرصت جلب نظر کاربران در صورت استفاده درست از کپشن ها را می دهد. یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه نحوه فعالیت بازاریاب ها در پینترست است. پینترست به طور عمومی یک پلتفرم عکس محور محسوب می شود. نکته جالب اینکه استفاده از هشتگ در این پلتفرم موجب افزایش بازدید محتوا در سطحی حیرت انگیز خواهد شد.
3. اطمینان از سازگاری محتوا با تجربه موبایلی کاربران
امروزه اغلب کاربران از گوشی های هوشمند برای جست وجو در اینترنت استفاده می کنند. این امر به معنای ضرورت توجه به تجربه کاربران در گوشی های هوشمند است. اگر یک برند علاقه مند به انتشار محتوای بازاریابی در سایت یا وبلاگ رسمی اش است، باید قالبی سازگار برای تجربه موبایلی نیز طراحی نماید. متاسفانه هنوز هم بسیاری از سایت های بزرگ دارای نسخه مناسب موبایل نیستند. این امر حجم وسیعی از کاربران را نسبت از بازدید سایت موردنظر بی انگیزه خواهد کرد. چنین اشتباهاتی در عرصه بازاریابی به سختی قابل جبران است.
کاهش حجم المان های گرافیکی یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی محسوب می شود. این امر سرعت بارگذاری قالب سایت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. کاربران گوشی های هوشمند در صورت مواجهه با چنین قالب هایی انگیزه بسیار بیشتری برای تعامل با برندها خواهند داشت. دستکم میزان مطالعه و مشاهده محتوا از سوی کاربران تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
استفاده از المان های صوتی کمتر برای کاربران گوشی های هوشمند خوشایندتر است. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند در عمل در حالت سایلنت از دستگاه شان استفاده می کنند. این امر مزیت های بسیار زیادی برای بازاریابی دارد. همچنین اگر محتوای ویدئویی را منتشر می کنیم، باید نسبت به ارائه زیرنویس مناسب نیز توجه داشته باشیم. چنین اقدامی موجب مشاهده فهم بهتر ویدئو از سوی کاربران گوشی های هوشمند در حالت سایلنت خواهد شد.
مطلب مرتبط: بهترین زمان برای بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی
4. توجه به زمان مناسب بارگذاری محتوا
بارگذاری محتوای بازاریابی در هر ساعتی مناسب نیست. برخی از ساعت ها از نظر سطح مشاهده محتوا از سوی کاربران دارای جذابیت های بسیار بیشتری است. این امر موجب دسترس دامنه وسیع تری از کاربران به محتوای بازاریابی برند خواهد شد. امروزه برخی از برندها بی توجه به ساعت مناسب برای بارگذاری محتوا اقدام به تولید محتوا می کنند. این امر نتیجه ای جز بازدید اندک از محتوای سایت ها به همراه نخواهد داشت. برخی از برندها در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف فعالیت مناسبی دارند، اما در عمل ساعت های بدی برای انتشار محتوای شان انتخاب می کنند. این امر موجب کاهش تمایل کاربران برای مشارکت با برند موردنظر و حتی مشاهده محتوا می شود.
یکی از نکات مهم در زمینه بازنشر محتوا از سوی کاربران ضرورت بازنشر در همان دقایق یا دست کم ساعت های اولیه انتشار پست است بنابراین انتخاب زمانی مناسب از نظر میزان حضور کاربران در شبکه های اجتماعی ضروری خواهد بود. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف به صورت تاثیرگذاری فراهم نخواهد شد.
امروزه شبکه های اجتماعی داده ای معتبری در مورد زمان پیک حضور کاربران در پلتفرم شان منتشر می کنند. این امر مزیت های بسیار زیادی برای بازاریاب ها به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، فیس بوک زمان اوج حضور کاربران را براساس تفکیک روز و ساعت منتشر می کند. براساس میانگین دادههای فیس بوک در این زمینه اغلب کاربران بین 9 صبح تا 5 عصر بیشترین تمایل برای تعامل با برندها در شبکه های اجتماعی را دارند. این امر مزیت های بسیار زیادی برای چنین برندهایی به همراه خواهد داشت.
5. انتشار محتوا درباره محتوای بحث برانگیز
محتوای بحث برانگیز همیشه در شبکه های اجتماعی بازخورد مناسبی دریافت می کند. بسیاری از برندها در عمل برای تعامل با مخاطب هدف ایده های بسیار زیادی در سر دارند، اما امکان تبدیل ایده های موردنظر به موضوعاتی بحث برانگیز را ندارند. این امر موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای چنین برندهایی می شود. تیم فوتبال اوراندو سیتی به عنوان یک تیم تازه تاسیس در لیگ MLS مهارت بالایی برای بازاریابی براساس بحث های جذاب دارد. یکی از پست های این برند در توییتر شامل بارگذاری قبل و بعد از شروع فرآیند ساخت ورزشگاه اصلی این تیم است. نکته جالب اینکه پست موردنظر حتی بیشتر از میزان لایک موفق به دریافت بازنشر شده است. این امر به خوبی اهمیت بحث های جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف را نشان می دهد.
شاید یک برند در ابتدای امر مهارت چندانی برای تعامل با مخاطب هدف نداشته باشد، اما به مرور توانایی اش برای تاثیرگذاری بر روی کاربران افزایش خواهد یافت. یکی از نکات مهم و جذاب در این رابطه توجه به ترندهای برتر در شبکه های اجتماعی است. استفاده از ترندهای برتر همیشه فرصت بازاریابی بهتر برای برندها را به همراه دارد. برخی از برندها به خوبی امکان استفاده از این نکته را پیدا می کنند، با این حال برخی دیگر در عمل چنین شانسی را از دست می دهند. ابزارهایی نظیر گوگل ترندز نقش اساسی در موفقیت بازاریابی برندها ایفا می کند. این ابزار ترندهای محبوب در میان کاربران را براساس معیارهای مختلف نمایش می دهد بنابراین کسب و کارها بهتریت فرصت برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا خواهند کرد.
مطلب مرتبط: محتوای بازاریابی برندمان را کجا بارگذاری کنیم؟
6. انتشار محتوا و ترغیب مخاطب برای پاسخگویی
انتشار محتوای تعاملی همیشه ایده جذابی است. برخی از برندها به طور مداوم در زمینه انتشار نظرسنجی از کاربران فعالیت دارند. این امر موجب افزایش تمایل کاربران برای شرکت در نظرسنجی، تعامل با مخاطب هدف و همچنین بازنشر محتوا می شود. با این حساب هرچه توانایی یک برند برای انتشار چنین محتواهایی بیشتر باشد، در عمل واکنش بهتری از سوی کاربران دریافت خواهد کرد.
طرح برخی از پرسش های جذاب از مشتریان همیشه ایده مناسبی است. کاربران علاقه بالایی برای بیان دیدگاه های شان و همچنین بحث با یکدیگر بر سر موضوعات جالب دارند. اگر بازاریاب ها از این نکته به خوبی استفاده نمایند، توانایی تاثیرگذاری شان بر روی مخاطب هدف به گونه ای قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت.
برندها همیشه به اطلاعات دست اول از سوی مشتریان شان نیاز دارند. پیش از این بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به مراجعه مستقیم به مشتریان در قالب نظرسنجی می کردند. امروزه شبکه های اجتماعی این فرآیند را به شدت ساده کرده اند بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مشتریان نیست.
7. کاهش مشکلات بازنشر محتوا
بازنشر محتوا در شبکه های اجتماعی امر بسیار ساده ای است. بسیاری از کاربران درست به همین خاطر بازنشر محتوای مربوط به برندها را دوست دارند. وظیفه اصلی برندها در فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کاهش حداکثری هرگونه اقدام در مسیر بازنشر محتواست. این امر سهولت بازنشر محتوا برای مخاطب هدف را به همراه دارد.
امروزه کاربران در صورت مشاهده هرگونه دشواری در مسیر بازنشر محتوای بازاریابی بخش قابل ملاحظه ای از انگیزه شان را از دست خواهند داد بنابراین وظیفه اصلی هر برند کاهش محدودیت ها و دشواری های این عرصه خواهد بود.
اگر کاربران نسبت به بازنشر محتوای برند اقدام کردند، باید بازخوردی در حد توان نسبت به این امر داشته باشیم. گاهی اوقات درج یک کامنت دلگرمکننده اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین بازاریابها باید وضعیت بازنشر محتوای برند را مدنظر قرار دهند. سپس با ارزیابی نمونههای مختلف نسبت به ارائه بازخورد به هر کدام اقدام نمایند.
مطلب مرتبط: بحران تولید محتوا در بازاریابی
آیا شما از میزان بازنشر محتوای برندتان در شبکه های اجتماعی رضایت دارید؟
بازاریابی در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست. بازاریاب ها باید نسبت به ارزیابی شیوه های مختلف بازاریابی و همچنین یافتن الگوهای تعاملی مناسب با مخاطب هدف اقدام نمایند. این امر جذابیت های فرآیند موردنظر را بیش از اندازه افزایش می دهد. تعامل با کاربران و ترغیب شان به سوی بازنشر محتوای برند یکی از استراتژی های اساسی در زمینه بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. بسیاری از برندها نسبت به این امر دچار مشکلات بسیار زیادی هستند. استفاده از توصیه های این مقاله گام مناسبی برای شروع فرآیند ترغیب کاربران به سوی بازنشر محتوای برند خواهد بود.