یک اصطلاح معروف هست که می گوید «به اشتراک گذاری یعنی اهمیت دادن» و در بازاریابی آنلاین این اهمیت جایگاه ویژه ای دارد. وقتی کسی محتوای برند خاصی را بازنشر (Share) می دهد و سایرین از طریق او با آن برند یا محصول آشنا می شوند، احتمال اینکه به عنوان مشتری جذب بشوند پنج برابر می شود. 56درصد مصرف کنندگان اظهار داشته اند که با مشاهده پست های مارک دار (Branded Posts) دوستان شان، تصمیم آنها هم برای خرید جدی تر شده است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
البته سوق دادن مشتریان به بازنشر محتوای مارک دار شما کار چندان ساده ای هم نیست. امروزه مردم به برندها و پیامی که در محتوای آنها گنجانده شده حساسیت زیادی نشان می دهند، لذا بازاریابان باید محرک های منطقی برای تشویق آنها به بازنشر محتوای خود پیدا کنند، چراکه مردم هر چیزی را به اشتراک نمی گذارند.
در ادامه با سه شیوه مبتنی بر آمار و ارقام آشنا خواهیم شد که موجب افزایش بازنشرهای اجتماعی، گسترش نفوذ برند و افزایش نرخ تبدیل (Conversion) بازدیدها از طریق اعمال تغییرات جزئی خواهند شد.
1- تمرکز خود را روی اعتبار برندتان بگذارید
در سال های اخیر اعتماد مشتریان به برندها کاهش چشمگیری داشته است، چراکه میلیون ها مورد محتوای مختلف در اینترنت ریخته است و روزانه هزاران مورد تبلیغات به مصرف کنندگان عرضه می شود. با نگاهی به داده های اعتماد سنجی شرکت مشاوره بازار ادلمن (Edelman) می بینیم که اعتماد مصرف کنندگان در پایین ترین رکورد خود قرار دارد، به خصوص در حوزه های تجارت و رسانه.
این در حالی است که برای تبدیل مشتریان و کسب وفاداری آنها نیاز داریم اعتمادشان را به دست آوریم، لذا محتوای شما باید افراد را قانع کند که برندتان قابل اعتماد است. یکی از بهترین راهبردهای دستیابی به این مهم، تمرکز بر اعتبار برند است.
یک برند معتبر از دید مصرف کنندگان، روی محصولات خود و افرادی که از آنها استفاده می کنند به یک اندازه تمرکز دارد. اینجاست که تاثیرگذاری محتوای کاربران (User-generated Content) مشخص می شود، چراکه افراد حقیقی را در حال استفاده از محصول نشان می دهد. این حس واقع گرایانه برای افراد ملموس تر است. گنجاندن محتوای کاربران در راهبرد بازاریابی شرکت، علاوه بر افزایش اعتماد مشتری، نتایج مطلوب دیگری نیز به همراه خواهد داشت. میانگین نرخ کلیک (Click Rate) در تبلیغاتی که از محتوای کاربران استفاده می کنند، چهار برابر می شود و احتمال تبدیل بازدیدها نیز 500درصد افزایش می یابد.
اما چگونه می توان مشتریان خود را به طرفدارانی تبدیل کرد که محتوای مورد نیاز شما برای راهبردهای بازاریابی تان را تولید کنند؟
اول از همه مشتریان تان را تشویق کنید تجربه رضایت بخش خود را مخصوصا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. طبق گزارش ها، 75درصد کاربران شبکه های اجتماعی مایل به بازنشر تجربه مثبت خود از یک برند هستند. می توانید لینک شبکه های اجتماعی خود را در ایمیل ها یا حتی صفحات پرداخت (Check-out Page) جاسازی کنید تا بازنشر راحت تر باشد و افراد تشویق شوند تجربه رضایت بخش خود را به اشتراک بگذارند.
یکی دیگر از راه های ترویج تولید محتوای کاربر، قرعه کشی و هدیه (Giveaway) است که به واسطه آن می توانید محتوای مورد نظر خود را صراحتا از مخاطب درخواست کنید. کافی است از مخاطبان خود بخواهید عکسی از خودشان در حال استفاده از محصول بگیرند و با هشتگی مارک دار پست کنند تا در قرعه کشی شرکت داده شوند. تا چشم به هم بزنید مجموعه بزرگی از محتوای معتبر گرد آمده که می توانید در پست های آینده از آنها استفاده کنید.
وقتی به جای محتوای مارک دار تبلیغاتی از محتوای اصیل و حقیقی کاربران استفاده می کنید، مخاطب بیشتری جذب خواهد شد و محتوا دفعات بیشتری بازنشر شده و تبدیل بازدید به مشتری بالاتر خواهد بود.
2- کارکنان را به طرفداری از برند تشویق کنید
در گزارش ادلمن آمده که معمولا کارکنان یک کسب و کار از رهبران آن قابل اعتمادتر جلوه می کنند، مخصوصا اگر مشتری آنها را هم ردیف خودش بپندارد. این موضوع نه تنها در اعتماد مشتری به پیام محتوا موثر است، بلکه مستقیما در بالا بردن بازنشر محتوا تاثیر می گذارد.
برندهایی که در راهبرد محتوایی خود از برنامه طرفداری کارکنان (Employee Advocacy Program) استفاده کرده اند، نتایج خیره کننده ای کسب کرده اند، از جمله افزایش 79درصدی بازدیدها، 45درصد ترافیک بیشتر و افزایش دانلود محتوا.
البته پیاده سازی برنامه طرفداری کارکنان امر ساده ای نیست. اغلب کارکنان اهل بازنشر محتوای کاری نیستند و مطمئنا نمی توان آنها را به زور به این کار وا داشت.
خوشبختانه سامانه هایی چون اسمارپ (Smarp) وجود دارند که با ساخت کانون های محتوایی داخلی به منظور اطلاع رسانی به کارکنان و دخیل کردن آنان در تازه های کسب و کار و صنعت مادر، می توانند باعث ترویج طرفداری کارکنان بشوند. کارکنان حتی می توانند برای دریافت محتوای شخصی سازی شده مرتبط با علایق خود ثبت نام کنند تا دانش و مهارت های خود را هم تقویت کنند و ظرفیت های رهبری فکری خود را نیز بالا ببرند. کارکنان می توانند محتوای مارک دار را به سادگی از این سامانه در شبکه های خود بازنشر دهند تا هم وجهه خودشان را تقویت کنند و هم نفوذ اجتماعی شرکت شان را گسترش دهند.
اجرای یک راهبرد طرفداری اینچنینی نه تنها می تواند موجب افزایش نفوذ و اعتبار برند بشود، بلکه مزایایی هم برای کارکنان دارد.
3- از بازگذاری محتوا نترسید
یکی از حساسیت های کار بازاریابی این است که همواره تلاش می کنید از دفعه قبل بهتر عمل کنید. برای اینکه تازگی و جذابیت کمپین های تبلیغاتی خود را حفظ کنید نیاز دارید دائما ایده های جدید و بهتر بپرورانید. اما محتوای نو و بدیع همیشه هم نتیجه مطلوبی به ارمغان نمی آورد.
یکی از راه های تضمینی توسعه و تثبیت مجموعه محتوایی این است که محتواهای قدیمی را نونما کرده و محتوای جدیدی از آنها بسازید. محتوایی را انتخاب کنید که تاثیرگذارتر بوده، مثلا بیشترین تعداد بازنشر، لایک، نظرات یا نرخ کلیک را داشته است. مخاطب قبلا این محتوا را پسندیده است، پس با کمی به روزرسانی باز هم به دل مخاطب خواهد نشست.
برای اینکه محتوای بازبینی شده بازنشر بالاتری داشته باشد می توانید آن را در قالبی دیگر که محبوب تر است ارائه کنید. مثلا اگر مقاله ای قبلا در وبلاگ تان منتشر کرده اید که مخاطبان پسندیده اند، می توانید آن را در قالب یک اینفوگرافیک بازگذاری کنید، چرا که بیشترین آمار بازنشر را نسبت به انواع دیگر محتوا در شبکه های اجتماعی دارد.
برای شناسایی محتواهای اثرگذار قبلی می توانید از ابزارهای تخمین بازگشت سرمایه محتوا (Content ROI Tool) نظیر هاتجر (Hotjar) استفاده کنید که زمان سپری شده مخاطبان روی هر محتوا را اندازه می گیرد. از این طریق محتواهایی که مخاطب را کاملا درگیر می کنند شناسایی می شوند و مجبور نیستید براساس بیشترین لایک یا کلیک انتخاب کنید.
وقتی به محتوای قدیمی رنگ و لعاب جدید می دهید، جان دوباره ای می گیرد و می تواند مخاطبین بیشتری که قالب های خاص محتوا را ترجیح می دهند به خود جذب کند. بازاریابانی که محتوای قدیمی خود را بازبینی و به شکل جدیدی منتشر کرده اند شاهد افزایش 111درصدی ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) و رشد 76درصدی تبدیل بازدید بوده اند.
اگر شما هم محتوایی دارید که قبلا خوش درخشیده، نگذارید خاک بخورد. با بازبینی تصاویر، مقالات و ویدئوهای گذشته و تغییر قالب آنها می توانید روح تازه ای در آنها بدمید و امکان بیشتری برای بازنشر آنها در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
مطلب مرتبط:5دلیل برای به روز رسانی محتوا
نتیجه گیری
افزایش بازنشر یک فرآیند طاقت فرسا است که تمامی هم ندارد. با تمرکز بر اعتبار برند به مخاطبان تان بفهمانید که برای آنها اهمیت قایل هستید. مشتریان به کارکنان شرکت ها و هم ردیفان خودشان اعتماد بیشتری دارند تا به خود برندها، لذا با به کارگیری کارکنان به عنوان حامیان برند می توانید تبلیغاتی قابل اعتماد و قابل بازنشر بسازید که نتایج خارق العاده ای به بار می آورند. همچنین محتوایی را که یقین دارید خوب عمل خواهد کرد با بازبینی و لعابی تازه منتشر کنید تا شکل تازه ای از اطلاعات ارائه داده باشید.