امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها در زمینه تعامل در فرآیند خرید دارند. اگر برند شما فقط به دنبال فروش بیشتر بدون کمترین تعاملی با مشتریان باشد، به احتمال زیاد به هدفش نخواهد رسید. تعامل با مشتریان به معنای طراحی کمپین های بازاریابی به صورت کلیشه ای نیست. شما نیازمند ارتباط با مشتریان در سطح عمیق و عاطفی نیز هستید.
برندهای بزرگ و موفق در زمینه تعامل با مشتریان حتی در صورت عدم بازاریابی برای مدت زمان طولانی باز هم از حمایت مشتریان برخوردار خواهند شد. دلیل این امر سطح بالای تعامل میان برندهای موردنظر با مشتریان است. امروزه رفتار مشتریان در زمینه خرید محصولات براساس احساسات شان صورت می گیرد بنابراین برندهای موفق در زمینه تاثیرگذاری عاطفی بر روی مخاطب هدف در زمینه بازاریابی و فروش کامیاب خواهند شد.
براساس گزارش موسسه واکر اینفو، مدیران ارشد کسب و کارها نیاز اصلی استارت آپ ها برای تعامل با مشتریان را شناسایی رفتار خریدشان توصیف کرده اند. این امر نیازمند گردآوری دامنه وسیعی از اطلاعات است بنابراین برندها در عمل مسیر بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت.
مطلب مرتبط: تولید محتوای خوب چگونه اتفاق می افتد؟
بسیاری از برندها نسبت به وضعیت بازاریابی شان ارزیابی بیش از اندازه خوش بینانه ای دارند. دلیل این امر دشواری تولید محتوا در عرصه بازاریابی است بنابراین برخی از برندها با تولید محتوای متوسط دچار ارزیابی های آرمانی از وضعیت برندشان می شوند. امروزه واکنش مشتریان به محتوای بازاریابی همراه با پیچیدگی های بسیار زیادی است بنابراین تولید محتوای سطحی کمترین موفقیتی در زمینه جلب نظر آنها در پی ندارد. همین امر موجب بروز بحران تولید محتوا در صنعت بازاریابی شده است.
بحران تولید محتوا
امروزه فضای آنلاین تنها کانال ارتباطی برندها با مشتریان است. اگر شما هنوز هم بر روی الگوهای سنتی بازاریابی سرمایه گذاری می کنید، بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی تان از بین خواهد رفت. سازگاری با الگوهای بازاریابی نوین کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر با مشکلات عمده ای مواجه هستند. نکته مهم در این میان ارزیابی رفتار و سلیقه مشتریان برای تولید محتوای بهتر است.
اگر برندها شناخت دقیقی از مشتریان نداشته باشند، امکان موفقیت در زمینه بازاریابی را نخواهند داشت. این امر در طول سال های اخیر معیار اصلی برای ایجاد تمایز میان برندهای موفق و شکست خورده بوده است.
ایجاد تمایز با دیگر برندها
عملکرد متفاوت نسبت به دیگر برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه محتوای بازاریابی بسیار زیادی در دسترس مشتریان قرار دارد بنابراین اگر کمپین برند ما شباهت بسیار زیادی به دیگران داشته باشد، موفقیت چندانی در انتظار ما نخواهد بود. اشتباه اصلی برخی از کارآفرینان و بازاریاب ها تلاش برای تقلید از کمپین های موفق دیگر برندهاست. این امر در صورت عدم توجه به شخصی سازی و ایجاد تفاوت در نمونه های اصلی موجب واکنش منفی و گسترده کاربران خواهد شد. همچنین احتمال پیگیری حقوقی دیگر برندها نیز وجود خواهد داشت.
تولید کمپین های بازاریابی متمایز با رقبا کار ساده ای نیست. مهمترین نکته در این میان انتخاب میان فعالیت بازاریابی فراوان با نتیجه اندک و طراحی کمپین های اندک اما تاثیرگذار است.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب
تعامل عاطفی با مخاطب هدف
طراحی کمپین های بازاریابی برای تعامل عاطفی با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در این بخش با مشکل مواجه هستند. اگر شما شناخت درستی از مشتریان تان داشته باشید، موفقیت در این عرصه بسیار ساده تر خواهد بود. گام بعدی گردآوری اطلاعات گسترده از مشتریان و تولید محتوا براساس آن است. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما درست به همین دلیل اغلب برندها نسبت به کاربست آن غفلت می کنند.