استفاده از ویدئوهای زنده برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی از چند سال پیش با معرفی این سرویس از سوی اغلب پلتفرم های اجتماعی در دسترس بازاریاب ها قرار گرفت. امروزه بسیاری از برندها برای استفاده از این قابلیت تردید و نگرانی بسیار زیادی دارند. اگر یک برند قصد بارگذاری ویدئو زنده را داشته باشد، باید بازه زمانی بین 15 تا 30 دقیقه ای را مدنظر قرار دهد. اگر ویدئوهای زنده بیش از اندازه کوتاه یا طولانی باشد، تاثیرگذاری موردنظر بر روی مخاطب هدف پدید نخواهد آمد.
دشواری های تهیه ویدئوی آنلاین بر هیچ برندی پوشیده نیست. بسیاری از بازاریاب ها به طور مداوم با تولید محتوای بازاریابی زنده مشکل دارند. همین امر استفاده مجدد از محتوای ویدئویی زنده را جذاب می سازد. شاید در نگاه نخست این امر بیشتر شبیه یک شوخی باشد، اما امروزه برخی از برندها از همین گزینه برای کاهش هزینه های بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه بازیابی هدف محتوای زنده در شبکه های اجتماعی و استفاده مجدد از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. انتظار محتوای زنده در پلتفرم های مختلف
اگر شما یک مراسم زنده در بخش لایو فیس بوک برگزار کرده اید، ذخیره سازی ویدئو موردنظر برای استفاده دوباره ایده مناسبی خواهد بود. متاسفانه بسیاری از برندها اقدامی برای تهیه یک نسخه پشتیبانی از فایل های بازاریابی شان نمی کنند. این امر در زمان های موردنیاز موجب دردسر برندها خواهد شد. بارگذاری محتوای زنده در یک شبکه اجتماعی بر روی دیگر پلتفرم های آنلاین ایده بدی نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به تولید محتوای متنوع دارند. این امر در طولانی مدت هزینه های بازاریابی را به شدت افزایش می دهد. وقتی یک برند در اینستاگرام اقدام به بارگذاری محتوای بازاریابی می کند، بدون شک کاربران فیس بوک یا توییتر امکان مشاهده آن را نخواهند داشت بنابراین بازنشر محتوای موردنظر در سایر پلتفرم ها ایده جذابی خواهد بود.
برخی از برندها برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری محتوای بازاریابی شان بر روی مخاطب هدف معیار مناسبی در دسترس ندارند. اگر شما محتوای زنده برندتان را در دیگر شبکه های اجتماعی بارگذاری کردید، میزان دانلود یا مشاهده محتوای موردنظر معیار مناسبی برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری آن خواهد بود.
مزیت اصلی بازنشر محتوای بازاریابی زنده در دیگر پلتفرم های اجتماعی عدم نیاز به صرف هزینه یا حتی اختصاص زمان برای بهبود کیفیت محتوای قبلی است. ویدئوهای زنده هرگز مورد ویرایش در لحظه قرار نمی گیرد بنابراین در زمینه بازنشر آنها نیز باید حال و هوای زنده رعایت شود. همین امر موجب محبوبیت بسیار بیشتر بازنشر محتوای زنده می شود.
2. تهیه کلیپ های کوتاه برای بارگذاری در اینستاگرام
استفاده از ابزارهای ویرایش ویدئو برای تهیه کلیپ های کوتاه و تاثیرگذار از لایو طولانی برند ایده جذابی است. این امر به ویژه در اینستاگرام کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به محتوای ویدئویی کوتاه دارند. استفاده از بخش های جذاب لایو برند بهترین گزینه برای جلب نظر کاربران به منظور مشاهده کامل ویدئوی موردنظر است.
اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا محسوب می شود. همین امر فعالیت بازاریابی در آن را بدل به گزینه ای جذاب کرده است. اگر شما علاقه مند به بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستید، باید اینستاگرام را نیز مدنظر قرار دهید. بارگذاری ویدئوهای 10 تا 15 ثانیه ای در اینستاگرام تاثیر مناسبی بر روی کاربران دارد. این امر موجب بهبود توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و کاهش هزینه های بازاریابی خواهد شد.
اینستاگرام همیشه یک پلتفرم عکس محور بوده است. این نکته مدنظر بسیاری از بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به کپشن برای محتوای ویدئویی است. امروزه کمتر کاربری اقدام به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از کپشن های جذاب می کند. همین امر امکان استفاده از مهارت کپشن نویسی به عنوان مزیت رقابتی کسب و کارها را فراهم کرده است. اگر شما توانایی قابل ملاحظه ای برای نگارش کپشن دارید، باید از این مهارت برای بهبود درک محتوای ویدئویی تان از سوی مخاطب هدف استفاده نمایید. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی و تاثیرگذاری شما برای مخاطب هدف تغییر محسوسی نخواهد کرد.
بارگذاری محتوای بازاریابی ویدئویی در قالب کوتاه فقط در قالب پست صورت نمی گیرد. امروزه بخش استوری اینستاگرام نیز دارای محبوبیت بسیار زیادی است. همین امر برندها را نسبت به بازاریابی در این محیط علاقه مندتر می سازد. بخش استوری محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دارد. اگر شما ویدئوهای 15 ثانیه ای برای ترغیب مخاطب هدف به مشاهده لایو یا حتی بازاریابی معمولی دارید، بخش استوری امکان تعامل نزدیک با مخاطب هدف را فراهم خواهد کرد. براساس گزارش موسسه Statista، کاربران در بخش استوری 72 درصد بیشتر تمایل به ارائه بازخورد به برندها دارند بنابراین این امر باید در راستای بهبود وضعیت تعامل با مخاطب هدف مدنظر برندها قرار گیرد.
3. تهیه اسکرین شات برای طراحی تیزر تبلیغاتی
تبلیغات در مورد تجربه برند پیرامون برگزاری ویدئو لایو اهمیت بالایی دارد. اگر مراسم یا ویدئو شما موفقیت آمیز به پایان رسید، باید همیشه از محتوای ویدئویی برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده نمایید. در غیر این صورت به سرعت از یاد کاربران شبکه های اجتماعی خواهید رفت. تهیه اسکرین شات از لایو برند یکی از ایده های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر تهیه تیزر تبلیغاتی را به شدت ساده می سازد. شاید شما هم در زمینه تهیه تیزر تبلیغاتی مشکلات زیادی را تجربه کرده باشید. دلیل این امر ناتوانی برندها برای طراحی تیزرهای گرافیکی و جذاب است. توصیه اساسی این بخش استفاده از اسکرین شات های ساده برای تبدیل شان به تیزرهای جذاب است. این امر تمایل کاربران به منظور تعامل هرچه بهتر با برند شما را افزایش خواهد داد.
استفاده از اسکرین شات ویدئوهای لایو قبلی در یک شبکه اجتماعی به منظور تبلیغ همان مراسم در پلتفرمی دیگر نظر کاربران را جلب خواهد کرد. این امر در صورت بازدید بالای کاربران از لایو اصلی شما جذاب تر نیز خواهد شد. امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات عمده مواجه هستند. دلیل این امر تلاش برای طراحی برنامه لایو مجزا برای هر شبکه اجتماعی است. نتیجه نهایی این امر ایجاد وقفه های طولانی میان برنامه های زنده برند در شبکه های اجتماعی مختلف خواهد بود. اگر شما علاقه مند به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستید، باید برنامه بازاریابی متفاوتی را در دستور کار قرار دهید. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. یکی از کارویژه های جذاب در این میان بازنشر ویدئوهای لایو در قالبی مشابه برای پلتفرم های مختلف است. اگر شما امکانات لازم برای پخش ویدئوی لایو به صورت همزمان در پلتفرم های مختلف را داشته باشید، فعالیت شما به مراتب تاثیرگذارتر خواهد شد. نکته مهم در این میان توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس تولید محتوای باکیفیت و دسترس پذیر ساختنش است بنابراین پخش همزمان محتوای لایو یا بازنشر آن باید براساس سطح توانایی برند مدنظر قرار گیرد.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
4. بازنشر ویدئوی زنده در وبلاگ برند
امروزه اغلب برندها دارای وبلاگ رسمی هستند. این امر کمک شایانی به کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان علاقه مند به حوزه کسب و کارشان می کند. برخی از محتوای ویدئویی طولانی امکان بارگذاری مناسب در شبکه های اجتماعی را ندارد بنابراین ایجاد وبلاگ رسمی برای دسترسی ساده کاربران فضای اینترنت ضروری خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها برای بازنشر محتوای زنده شان در وبلاگ از پلتفرم یوتیوب استفاده می کنند. مزیت این امر امکان پخش آنلاین محتوا بدون نیاز به دانلود کاملش است. اشتباه برخی از برندها بارگذاری فایل دانلود ویدئو زنده است. این امر نیازمند صبر کاربران به منظور دانلود کامل ویدئو خواهد بود. اگر بازاریاب ها از یوتیوب برای بارگذاری ویدئو و سپس بازنشرش در وبلاگ استفاده کنند، امکان مشاهده در لحظه ویدئو فراهم خواهد شد. این امر انگیزه کاربران برای مشاهده محتوای موردنظر را دوچندان خواهد کرد.
یکی از ایده های جذاب برای تعامل با کاربران در وبلاگ رسمی برند تلاش برای گردآوری اطلاعات موردنیاز برای بازاریابی بهتر است. این امر شامل نظرخواهی از کاربران در مورد کیفیت ویدئوی زنده و پیشنهادات آنهاست. شاید در نگاه نخست این امر تعامل اندکی از سوی کاربران ایجاد کند، اما در صورت ارائه محتوای ویدئویی جذاب شانس بالایی برای تعامل با مخاطب هدف ایجاد خواهد شد بنابراین همیشه متن نظرخواهی را در انتهای تماشای ویدئو از سوی کاربران قرار دهید. در غیر این صورت شاید انگیزه آنها برای مشارکت با شما کاهش یابد.
5. تهیه نقل قولها از ویدئو لایو
استفاده از دانش و اطلاعات کارشناس ها و کارآفرینان دنیای کسب و کار در برنامه های لایو امری طبیعی محسوب می شود. بدون تردید چهره های برجسته دنیای کسب و کار همیشه نکات جالبی برای بیان دارند. اگر برنامه زنده برند شما شامل بخشی برای سخنرانی و مصاحبه با کارآفرینان است، باید نقل قول های مهم آنها را بدل به متن نوشته های بصری کرد. این امر امکان بازنشر محتوای موردنظر در دیگر برندها را فراهم می آورد. نتیجه نهایی این امر امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
یکی از ایده های جذاب برند نایک بیان جملات تاثیرگذار ورزشکاران در اکانت های رسمی اش است. این امر اغلب در خلال تهیه ویدئوهای بازاریابی و مصاحبه با ورزشکاران بزرگ صورت می گیرد بنابراین تا مدت ها پس از برنامه بازاریابی برند نایک امکان بازنشر نقل قول های مربوط به قهرمانان ورزشی را خواهد داشت.
بدون تردید بازاریابی و بازنشر محتوای لایو در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر بازاریاب ها باید مثال های متعددی در این حوزه مشاهده نمایند. بررسی نحوه فعالیت و تعامل برندهای بزرگ با مخاطب هدف همیشه بهترین راهکار برای یافتن ایده های جذاب محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به اهمیت این حوزه آگاهی ندارند بنابراین به سادگی شانس شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ایده های تازه را از دست می دهند.
6. انتشار توییتر در مورد برنامه لایو
امروزه توییتر بزرگ ترین شبکه اجتماعی متن محور در دنیا محسوب می شود. بسیاری از بازاریاب ها در طول سال های اخیر از مرگ محتوای متنی و کاهش شدید تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف صحبت کرده اند. نکته مهم در این میان ادامه روند تاثیرگذاری محتوای بازاریابی متنی بر روی مخاطب هدف است. این امر با نگاهی به حجم بالای سرمایه گذاری برندها بر روی بازاریابی توییتری قابل ملاحظه خواهد بود.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
برند Sprout از توییتر به عنوان یکی از پلتفرم های بازاریابی جذاب همیشه استفاده مناسبی دارد. ما در این برند به طور منظم برنامه های زنده جذابی را ترتیب می دهیم. نکته جالب در این میان پوشش زنده برنامه از طریق توییت های کوتاه است. این امر کاربران توییتر را در جریان مباحث اصلی و خلاصه گفت وگوهای طولانی قرار می دهد. بدون تردید بسیاری از بازاریاب ها امکان الگوبرداری از برند ما را دارند. کار اصلی در این میان بسیار ساده است. فقط باید به دقت به برنامه لایو برند توجه داشت. سپس بخش های مهم را در قالب متنی کوتاه توییت کرد. این امر تاثیر به شدت مثبتی بر روی کاربران توییتر دارد.
اشتباه برخی از برندها در زمینه انتشار توییتر از برنامه لایو برندشان استفاده از تعداد لغات بالاست. هرچه متن توییتر کوتاه تر باشد، توجه بیشتری از سوی مخاطب هدف جلب خواهد شد. بسیاری از برندها به دلیل عدم توجه به این نکته مهم در عمل متن مصاحبه یا گفت وگوی زنده را منتشر می کنند. این امر همیشه موجب دردسرهایی برای برندها شده است.
7. تبدیل برنامه زنده با پادکست
انتشار پادکست از سوی برندها در طول دهه اخیر بدل به ترندی جذاب شده است. مزیت اصلی پادکست امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در هر زمان و مکانی است. مشاهده محتوای ویدئویی همیشه دشواری های خاص خود را دارد، اما پادکست صوتی بدون دردسر و حتی در اتوبوس و مترو امکان جلب توجه مخاطب هدف را دارد. افزایش تمایل کاربران برای گوش دادن به پادکست های مختلف در طول روز انگیزه برندها را دوچندان کرده است بنابراین اگر شما علاقه مند به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستید، باید به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشید.
وقتی برندها پادکست ویژه ای برای برندشان تهیه می کنند، باید به وجه برندسازی این امر نیز توجه داشته باشند. امروزه بازاریابی و برندسازی پیوند نزدیکی با هم دارند بنابراین فعالیت در زمینه بازاریابی نیازمند برندسازی مناسب نیز هست. کمتر کاربری در شبکه های اجتماعی به کمپین های بازاریابی یک برند بینام و نشان توجه نشان خواهد داد. همین امر فرآیند برندسازی را بدل به مکمل بازاریابی کرده است.
امروزه ایده های بسیار متنوعی برای مدیریت برنامه های زنده در قالب پادکست وجود دارد. برندها امکان ارائه پرسش و پاسخ های جذاب با استفاده از پرسش های کاربران را دارند. این امر وضعیت بازاریابی برندها را به شدت جذاب خواهد ساخت. همچنین در صورت تمایل برای بازاریابی قسمت های بعدی پادکست امکان انتشار ویدئویی کوتاه از چکیده برنامه لایو تازه برند نیز وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: نبایدهای بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی
8. به اشتراک گذاری برنامه زنده در ایمیل
اغلب برندها دارای خبرنامه های رسمی هستند. این امر مزیت مهمی در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. اگر دامنه مخاطب هدف شما در خبرنامه برند زیاد است، بازنشر محتوای لایو برند از طریق ایمیل ایده جذابی خواهد بود بنابراین برندها شانس بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر مخاطب هدف خواهند داشت. یکی از مزیت های اصلی تعامل با مخاطب هدف در خبرنامه برند امکان دریافت بازخورد صریح و دوستانه از آنهاست. امروزه به طور معمول کاربران علاقه مند به یک برند اقدام به عضویت در خبرنامه اش می کنند بنابراین شما نیازی برای نگرانی پیرامون دریافت بازخورد از سوی آنها نخواهید داشت.
9. تبدیل کلیپ ها به گیف
همیشه بخشهایی از برنامه زنده در شبکه های اجتماعی خنده دار و جذاب تر از سایر بخش ها می شود. تبدیل بخش های موردنظر به گیف امکان بازاریابی بیشتر و جلب نظر مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. نکته مهم در این میان آشنایی با فضای گیف هاست. این نوع محتوای ویدئویی امکان پخش صوت را ندارد بنابراین در صورت تمایل باید گفت وگوی میان شخصیت ها در ویدئو را به صورت متنی اضافه کرد.
امروزه تمایل کاربران برای مشاهده محتوای ویدئویی به شدت افزایش یافته است بنابراین بازاریاب ها باید تمام تلاش شان برای انتشار این نوع محتوا را به خرج دهند. تبدیل بخش هایی از محتوای ویدئویی برند به گیف همیشه تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف دارد. دلیل این امر ماهیت انحصاری گیف مورد بحث برای برند است بنابراین بازاریاب ها تا جای ممکن باید در تلاش برای ایجاد محتوای شخصی سازی شده برای برندشان باشند.
10. بارگذاری مجموعه ای از بهترین کلیپ ها
سخنرانی افراد مشهور در برنامه لایو برندها همیشه توجه بیشتری را جلب می کند. بسیاری از برندها در بازه های زمانی طولانی اقدام به گردآوری مجموعه ای از جذاب ترین کلیپ های مربوط به برنامه های زنده شان می کنند. نتیجه این امر ارائه کلیپ هایی جذاب به صورت مجموعه ای جذاب برای مخاطب هدف خواهد بود. شاید در نگاه نخست مشاهده دو بار محتوای تکراری برای کاربران در شبکه های اجتماعی آزاردهنده باشد. نکته مهم در این میان فراموشی محتوای بازاریابی برندها از سوی کاربران است بنابراین بازاریاب ها پس از گذشت مدت زمان اندک باید نسبت به استفاده دوباره از محتوای قدیمی برند اقدام نمایند. این امر علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی امکان جلب نظر مخاطب هدف از طریق انتشار محتوای ویدئویی کوتاه را نیز در پی خواهد داشت.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین
امروزه انتشار محتوای بازاریابی هزینه های قابل توجهی برای برندها دارد بنابراین استفاده حداکثری از هر نوع محتوای بازاریابی امری ضروری خواهد بود. بسیاری از برندها در این مسیر امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را پیدا نمی کنند. استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله شانس کسب و کارها برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را افزایش خواهد داد.