قصه کسب و کارها معمولا با یک ایده طلایی شروع می شود. فرقی ندارد ایده مورد نظر تولید محصولی کاملا جدید مثل تجربه آیفون باشد یا پای تولید ارزان تر به وسط بیاید، در هر صورت وقتی کارآفرینان ایده ای دندان گیر داشته باشند خیلی زود استارت آپ شان را طراحی خواهند کرد. در چنین مرحله ای کارآفرینان فقط دنبال حضوری هرچند کمرنگ در بازار محلی هستند. انگار که هیچ وقت قرار نیست برندشان توسعه پیدا کرده و وارد بازارهای جهانی شود. به همین خاطر هم معمولا کارآفرینان هیچ ایده ای درباره سئو بین المللی (International SEO) ندارند.
همانطور که تیم های فوتبال به مرور زمان با قهرمانی های متوالی در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا می کنند، برندها هم باید همیشه نیم نگاهی به بازارهای جهانی داشته باشند. خب اگر کسی را می شناسید که از سود بیشتر بدش می آید، ما را هم بی خبر نگذارید. سئو بین المللی در ماجراجویی دور و دراز برندها مثل یک دوست قدیمی عصای دست کارآفرینان خواهد بود. شما با سئو بین المللی در دورترین نقاط دنیا هم اسم برندتان را سر زبان ها انداخته و تقاضای بالا برای محصولات تان ایجاد خواهید کرد. بنابراین حتی اگر برندتان هنوز در اول راه قرار دارد، بد نیست کمی با سئو بین المللی آشنا شوید؛ خب شاید خیلی زود به کارتان آمد!
ما در این مقاله قصد داریم خیلی مختصر و مفید سئو بین المللی را به شما معرفی کنیم. در این مسیر هم مثل همیشه کارمان را با یک تعریف ساده شروع خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید سئو را در ابعاد جهانی یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.
مطلب مرتبط: آموزش استفاده از لوکر استودیو (Looker Studio): سئو بی دردسر با گوگل
سئو بین المللی: یک تعریف ساده
وقتی درباره سئو حرف می زنیم، معمولا کارشناس ها روی استفاده از کلیدواژه های محدود و محلی تاکید دارند. اینطوری برند شما خیلی زود در یک بازار مشخص رشد کرده و همه از محصولات تان مطلع می شوند. این جریان حتی برای برندهای بزرگ هم جذاب است. با این حال سئو محلی تنها الگوی اجرای استراتژی سئو نیست. همانطور که یک برند توجه مشتریان در بازارهای محلی را لازم دارد، باید فکری به حال بازارهای آن ور آب هم کند. خب انتظار ندارید که تا بی نهایت کارتان در بازارهای داخلی یا محلی پیش رود؟
سئو بین المللی در واقع فرآیند دسترسی به مخاطب جهانی است. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. فرض کنید شما در تهران کارخانه تولید شکلات دارید. در این صورت احتمالا کسب سهمی از بازار این شهر و بعد هم سایر شهرهای کشور مهمترین هدف تان خواهد بود. با این حال سود ناشی از صادرات همراه با توسعه گام به گام کسب و کار یک روزی توجه تان را به خودش جلب خواهد کرد. آن وقت باید یک برنامه دقیق برای جلب نظر مشتریان خارجی داشته باشید. سئو بین المللی درست در همین شرایط سر و کله اش پیدا می شود.
همانطور که می شود حدس زد، تکنیک های سئو بین المللی نیز بر محور گوگل جریان دارد. هرچه باشد این روزها بیش از 90 درصد ترافیک جهانی از کانال گوگل ایجاد می شود. به زبان ساده، من و شما دیگر آدرس یک سایت را به طور مستقیم وارد نمی کنیم. در عوض همگی به گوگل اعتماد کرده و کارمان را از طریق آن جلو می بریم. بنابراین بازاریاب ها و کارشناس های سئو هم چاره ای جز تمرکز بر روی گوگل ندارند.
چرا سئو بین المللی مهم است؟
حالا که با سئو بین المللی آشنا شدید، باید سری هم به مزایای آن بزنیم. شما لازم نیست یک بازاریاب یا کارآفرین حرفه ای باشید تا اهمیت شناخت مزایای یک استراتژی قبل از شروع به کار را درک کنید. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت حاضر نیستم به یک استراتژی بی نام و نشان اعتماد کنم. این سناریو درباره سئو بین المللی که کمتر کسی تا حالا اسم آن را هم شنیده، مصداق دارد. ما در ادامه سعی می کنیم بعضی از مهمترین مزایای این استراتژی را با هم بررسی کنیم. اینطوری خیال شما بابت استفاده از آن راحت می شود.
مطلب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن
دسترسی به مخاطب بیشتر
وقتی یک برند در مقیاس جهانی سئو محتوا انجام می دهد، طبیعی است که مخاطب بیشتری هم به سایتش سر بزند. اگرچه خیلی از بازاریاب ها اصرار دارند سئو فقط در ابعاد محلی جواب می دهد، اما دخل و خرج برندها فقط بر این مبنا جور در نمی آید. از این گذشته، این روزها خیلی از برندهای بزرگ در همه جای دنیا حضور دارند. پس چرا شما تن به چنین ماجراجویی جذابی ندهید؟
حضور در بازارهای جهانی برای خیلی از برندها موفقیت بزرگی محسوب می شود. در این مسیر شما باید قبل از اینکه بی گدار به آب زده یا به استقبال شکست بروید، برنامه ای دقیق داشته باشید. سئو بین المللی بخش مهمی از نقشه گنج شما برای موفقیت در بازارهای بین المللی محسوب می شود. شما با استفاده از این استراتژی می توانید مطابق ترندهای جهانی عمل کرده و مطمئن باشید در چهار گوشه دنیا مشتریان برای محتوای تان وقت خواهند گذاشت.
اگر شما هم جزو آن دسته از برندهایی هستید که همیشه بابت کمبود مخاطب گله دارند، بی شک سئو بین المللی نه تنها کسب و کارتان را توسعه می دهد، بلکه مخاطب بیشتری هم پیش روی برندتان خواهد گذاشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کنار سئو محلی از سئو بین المللی نیز استفاده کنید.
افزایش بهره وری تیم بازاریابی
وقتی شما تمام کارتان در یک شهر کوچک خلاصه می شود، تیم بازاریابی تان دیر یا زود انگیزه اش را از دست می دهد. کسی نیست که نداند آرزوی هر بازاریابی طراحی کمپین های بزرگ و رقابت در سطح جهانی است. حالا اگر شما سال های سال فقط در یک بازار محدود کار کنید، کم کم دیگر هیچ کس انگیزه همکاری با شما را نخواهد داشت. آن وقت شما می مانید و تیم بازاریابی که حتی یک عضو حرفه ای هم ندارد.
سئو بین المللی حتی اگر هیچ مزیت بزرگی نداشته باشد، دست کم شور و هیجان تازه ای به تیم بازاریابی تزریق خواهد کرد. آن وقت شما می توانید نیروی کار بهتری برای تیم تان جذب کرده و کمپین های باکیفیتتری جلوی چشم مشتریان قرار دهید. معادله اصلی در این بخش بی نهایت ساده است. تا زمانی که تیم بازاریابی تان اهداف بزرگ و هیجان انگیز نداشته باشد، کار زیاد شگفت انگیزی نیز نخواهند کرد. با این حساب حتی حضور در بازارهای جهانی هم فایده زیادی برای برندتان ندارد. پس قبل از اینکه همه امیدها از برندتان قطع شود، به فکر توسعه استراتژی سئو بین المللی باشید. اینطوری هم روحیه کارمندان را بیشتر می کنید، هم یک تیم بازاریابی با انگیزه خواهید داشت. خب مگر کسی هم هست که از فعالیت در شرکتی که در بازارهای جهانی حضور دارد، لذت نبرد؟
مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟
همکاری با برندهای جدید
برندهایی که وارد بازارهای جهانی می شوند، فقط از طریق فروش محصولات سود به دست نمی آورند. گاهی اوقات همکاری با یک برند دیگر حتی بیشتر از 100 سال کارآفرینی یکه و تنها سود به همراه دارد. البته در این حوزه کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده است. در عوض خودتان باید دست به کار شده و شرکای به درد بخور پیدا کنید. سئو بین المللی به شما کمک می کند بدون هیچ مشکلی شرکای مناسب در سطح جهان برای خودتان پیدا کنید.
آیا تا حالا خودتان را به جای یک کارآفرین بزرگ گذاشته اید؟ بی شک خیلی از کارآفرینان صفر کیلومتر بارها و بارها خودشان را جای کسانی مانند ایلان ماسک قرار می دهند. البته منظور ما در اینجا درگیر کردن تان در یک چرخه رویاباقی نیست. در عوض برای یک لحظه هم که شده خودتان را جای مدیر شرکتی بزرگ قرار دهید که دنبال یک شریک تجاری برای حضور در بازاری مشخص می گردد. به نظر شما چنین مدیری شریک مناسب خود را کجا پیدا خواهد کرد؟ فکر می کنم همگی سر این موضوع توافق داشته باشیم که چنین شراکتهای مهمی همینطور الکی و سرسری شکل نمی گیرد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم برندهای بزرگ برای پیدا کردن شریک تجاری یا حتی همکاری های محدود دقیقا مثل مشتریان عادی رفتار می کنند. آنها هم گوگل را زیر و رو کرده و فهرستی از برندهای مناسب را تهیه می کنند. سپس با سختگیری تمام سراغ تک تک گزینه ها رفته و دست آخر بهترین مورد را انتخاب خواهند کرد. شاید پیش خودتان فکر کنید در این داستان نقش سئو بین المللی دقیقا کجاست؟ خب اجازه دهید کمی کمک تان کنیم.
سئو جهانی در فرآیند جست وجوی برندهای بزرگ برای شریک تجاری به مثابه یک کانال ارتباطی عمل می کند. هرچه وضعیت برند شما از نظر سئو بین المللی بهتر باشد، نظر برندهای بزرگتری را جلب خواهید کرد. حالا دیگر ماجرا کاملا برای تان روشن شد، مگر نه؟
دسترسی خودکار به بازارهای جدید
صاحبان کسب و کار برای ورود به یک بازار جدید معمولا دردسرهای زیادی را پشت سر می گذارند. همانطور که تیم های ورزشی باید پله پله از لیگ های پایین تر خودشان را بالا بکشند تا در نهایت به لیگ قهرمانان برسند، برندها نیز چاره ای به غیر از صبر و تحمل برای رسیدن به قله های کارآفرینی نخواهند داشت. البته این وسط همیشه کارآفرینانی هستند که عجله داشته و دنبال میانبرهای عجیب و غریب هستند. اگر شما هم جزو این دسته از کارآفرینان هستید، باید یکبار برای همیشه فکر میانبرهای خیالی را از سرتان بیرون کنید. در عوض سراغ سئو بین المللی بروید تا کارتان نه یک شبه، بلکه با کمی سرعت بیشتر و از همه مهمتر کاملا خودکار دنبال شود.
اگر زمانی نه چندان دور ایده جنگ بین انسان ها و ربات های هوشمند حسابی در هالیوود داغ بود، امروزه این سناریو تا حدودی رنگ واقعیت به خود گرفته است. البته اینجا خبری از جنگ و جدال های سینمایی نیست. در عوض هوش مصنوعی در موتورهای جست وجو به کمک کارآفرینان آمده است. به زبان خودمانی، اگر شما در گوگل استراتژی سئو بین المللی را پیاده کنید، بعد از مدت زمانی کوتاه به طور خودکار وارد بازارهای مختلف خواهید شد. آن وقت دیگر لازم نیست دائما دغدغه مشکلات مربوط به یافتن بازارهای تازه را داشته باشید. ماجرا حتی از فیلم های علمی- تخیلی هالیوودی نیز جذاب تر شد، مگر نه؟
شکی نیست که اعتماد به سئو بین المللی کار ساده ای نیست. انسان ها به طور طبیعی در برابر هر تغییری از خودشان مقاومت نشان می دهند؛ به ویژه اگر پای کسب و کار محبوب شان هم وسط باشد. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا طاقت تماشای فروپاشی کسب و کاری که سال های سال برایش زحمت کشیده ام را ندارم. پس اجازه دهید سری به دنیای آمار و ارقام بزنیم تا خیال تان از بابت سئو بین المللی راحت شود.
برندی مثل اپل با محصولات بی نهایت متنوع و محبوب جایی برای ریسک باقی نمی گذارد. هرچه باشد آنها سالانه چندین میلیارد دلار سود خالص به دست آورده و هر استراتژی را قبل از اجرا بارها و بارها آزمایش می کنند. نکته جالب درباره کار اپل اتکا به سئو بین المللی برای فروش محصولات است. بر این اساس 60 درصد تولیدات این غول دیجیتالی به طور کاملا آنلاین در بازارهای جهانی به فروش می رسد. این نکته درباره آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز مصداق دارد. این برند بزرگ نیز 53 درصد از فروش هایش به لطف سئو بین المللی و به طور کاملا آنلاین انجام می شود. با این حساب جای تردید نیست که سئو بین المللی توانایی لازم برای کمک به کسب و کار شما را دارد.
مطلب مرتبط: چطور در عرصه سئو سریع تر نتیجه بگیریم؟
چه زمانی باید از سئو بین المللی استفاده کنید؟
محال است کسی درباره سئو بین المللی مطالب مختلفی به گوشش بخورد و سوالی درباره بهترین زمان استفاده از این استراتژی در ذهنش شکل نگیرد. بی شک استارت آپ هایی که هنوز اول راه هستند، استفاده زیادی از سئو بین المللی نخواهند داشت. در عوض هرچه سابقه و دامنه مشتریان شما بیشتر شود، جذابیت سئو بین المللی نیز بیشتر خواهد شد.
ما در بخش پایانی مقاله مان قصد داریم نگاهی به زمان مناسب برای شروع استفاده از سئو بین المللی داشته باشیم. اگر شما هم دوست دارید سر وقت و کاملا قهرمانانه وارد این حوزه شوید، بخش پایانی را هیچ جوره از دست ندهید.
براساس گزارش موسسه پژوهشی گرند ویو (Grand View) صنعت تجارت الکترونیک در طول سال 2023 نزدیک به 19 درصد رشد خواهد داشت. این رقم برای کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر نیز هست. مثلا در هند توسعه تجارت الکترونیک 25 درصد خواهد بود. به موازات توسعه تجارت الکترونیک، برندهای بزرگ سر و کله شان در چنین بازارهایی پیدا خواهد شد. ساده ترین راهکار نیز برای فروش سرمایه گذاری بر روی سئو بین المللی خواهد بود.
شاید فکر کنید در بازارهای تازه کشورهای در حال توسعه آنقدر حجم رقابت بالاست که دیگر جایی برای کسب و کارهای کوچک باقی نمی ماند. در این صورت باید بگوییم کاملا دراشتباهید؛ چراکه سئو بین المللی به همان اندازه برای کسب و کارهای کوچک نیز کاربردی خواهد بود؛ چراکه مشتریان به هنگام خرید از یک برند اصلا کاری به حجم فعالیت یا حوزه کاری آن کسب و کار ندارند. در عوض کیفیت محصولات و قیمت نهایی حرف اول و آخر را می زند. بنابراین شما هم می توانید به عنوان یک کسب و کار کوچک سهمی از بازارهای نوظهور داشته باشید.
اگر بخواهیم به عنوان یک جمع بندی زمان مناسب برای استفاده از سئو بین المللی را یادآور شویم، باید به دو معیار موازی توجه داشته باشیم. مهمترین معیار در این میان وضعیت توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای مختلف است. اگر شما قصد ورود به بازاری مثل ویتنام را دارید، باید چند سالی صبر کنید؛ چراکه تجارت الکترونیک هنوز در این کشور خیلی پا نگرفته است. از طرف دیگر، کسب و کار شما باید دست کم در یک بازار محلی شناخته شده باشد. وگرنه از نظر اعتبار هرگز شانسی در میان مشتریان بازارهای جهانی نخواهید داشت. خب به هر حال مشتریان هر بازاری شما را از روی سابقه کاری تان قضاوت خواهند کرد. پس اگر سابقه کاری خوبی نداشته باشید، هیچ شانسی برای رقابت در بازار نصیب تان نخواهد شد.
این روزها هر کارشناسی درباره زمان درست استفاده از سئو بین المللی نظر خودش را دارد و هیچ جوره هم از آن کوتاه نمی آید. به همین خاطر ما در این بخش فقط دو تا معیار مهم برای قضاوت به شما معرفی کردیم. از اینجا به بعد خودتان باید براساس این دو معیار دست به ارزیابی وضعیت برندتان زده و زمان مناسب برای حضور در بازارهای جهانی با استفاده از سئو بین المللی را پیدا کنید.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید
منابع: