با ظهور فناوری های دیجیتال، تبلیغات نیز به شکلی اساسی تغییر کرده است. در گذشته، تبلیغات بیشتر به صورت سنتی و غیرشخصی انجام می شد، اما امروزه تبلیغات به صورت دیجیتال و شخصی سازی شده انجام می شود. این تغییرات منجر به ظهور الگوهای جدید تبلیغات شده که خیلی از بازاریاب ها هنوز روح شان هم از آنها خبر ندارد.
اگر شما هم همچنان با تبلیغات در شبکه های اجتماعی سرگرم هستید و فرق بین انواع آن را نمی دانید، این مقاله راست کار خودتان است. خب شما نمی توانید همینطور دست به تولید محتوا زده و همه چیز را به شانس واگذار کنید.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین رویکردها نسبت به تبلیغات در دوران کنونی را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید نگاهی دقیق به برخی از الگوهای تازه در دنیای تبلیغات داشته باشید، با ما همراه شوید.
انواع تبلیغات جدید
هر کاری در این دنیا با گذشت زمان دستخوش تحولات اساسی می شود. به طوری که بعد از گذشت یکی دو دهه دیگر هیچ شباهتی با وضعیت سابقش ندارد. اجازه دهید بحث را با یک مثال ساده شروع کنیم. تبلیغات آنلاین را در نظر بگیرید. زمانی نه چندان دور این تبلیغات فقط به بنرهای ساده در سایت های پرطرفدار محدود می شد. با این حال اکنون نه تنها شبکه های اجتماعی، بلکه تلویزیون های هوشمند هم پای شان به ماجرا باز شده است.
مطلب مرتبط: الگوهای تبلیغات مدنظر برندهای بزرگ برای سال 2022
دنیای تبلیغات شاید بیشتر از هر حوزه دیگری از تغییرات در دنیای کسب و کار تاثیر پذیرفته باشد. این امر به خوبی در تغییر ماهیت کمپین ها در طول سال های اخیر قابل مشاهده است.
ما در ادامه سعی می کنیم خیلی ساده و خودمانی برخی از مهمترین الگوهای جدید تبلیغات را زیر ذره بین ببریم.
تبلیغات هدفمند
تبلیغات هدفمند یکی از الگوهای جدید تبلیغات است که در آن تبلیغات بر اساس رفتار و علایق مخاطبان هدف گذاری می شود. این کار با استفاده از داده های جمع آوری شده از کاربران انجام می گیرد. تبلیغات هدفمند به طور معمول میزان بالایی از شخصی سازی را داشته و اثرگذاری خوبی هم بر روی مخاطب هدف دارد. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دیگر نیازی به شک و تردید درباره کیفیت محتوای تان نخواهید داشت.
از آنجایی که محتوای بازاریابی هدفمند برای گروه های مختلف طراحی و طبقه بندی می شود، بسیاری از کارآفرینان باید خودشان را برای شخصی سازی چندباره محتوا یا حتی طراحی آن برای گروه های مختلف آماده کنند. خب این روزها کاربران در دسته ها و گروه های متعددی قرار می گیرند که سلیقه شان از زمین تا آسمان با هم فرق دارد.
تبلیغات تعاملی
تبلیغات تعاملی الگوهای تبلیغاتی هستند که به مخاطبان امکان می دهند با آنها تعامل داشته باشند. این کار می تواند از طریق نظرسنجی، ترغیب مخاطب به اظهارنظر و انواع بازی ها انجام شود. مزیت اصلی تبلیغات تعاملی خلق تجربه ای مثبت و بی نهایت جذاب برای کارآفرینان است. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط بسیار بهتری پیدا می کنید.
بی شک همه ما به برندهایی که تجربیات خوبی برای مان خلق می کنند، روی خوش نشان می دهیم. این نکته باید برای کارآفرینان به مثابه میانبری برای ورود به دنیای مشتریان تلقی شود. خب تا وقتی با محتوای تعاملی می شود دل مشتریان را به دست آورد، چرا باید سراغ ایده های عجیب یا اجرانشدنی برویم؟
مطلب مرتبط: الگوهای تبلیغات مدنظر برندهای بزرگ برای سال 2022
تبلیغات شخصی سازی شده
تبلیغات شخصی سازی شده الگوهای تبلیغاتی هستند که براساس اطلاعات شخصی مخاطبان هدف گذاری می شوند. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، محل زندگی، علایق و موقعیت اجتماعی است. البته برخی از بازاریاب ها عوامل دیگری را نیز در این میان دخیل می کنند. تبلیغات شخصی سازی شده به طور معمول اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب دارد؛ چراکه مطابق با نیازها و سلیقه هر کاربر طراحی می شود.
احتمالا برای شما هم پیش آمده بعد از مشاهده یک تبلیغ پیش خودتان بگویید چنین ایده ای اصلا ربطی به زندگی تان ندارد. خب تبلیغات شخصی سازی شده اینجاست تا چنین حسی را به طور کامل از بین ببرد. خب تا وقتی مشتریان درک مشترکی از ایده تبلیغاتی شما نداشته باشند، کارتان آنطور که باید نمی گیرد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه با عجله وارد دنیای بازاریابی شوید، کمی هم به فکر شخصی سازی محتوا باشید. بی شک در این سناریو سرنوشت بهتری در انتظار محتوای بازاریابی تان خواهد بود.
تبلیغات خلاقانه
از قدیم به ما گفته اند «خارج از چارچوب فکر کنید»، اما کسی درباره راه و رسم این کار با ما حرف نزده است. خیلی از وقت ها کمی خلاقیت در بازاریابی با برخورد تند و تیز مدیران بالادستی رو به رو می شود. در این شرایط حرف زدن از تبلیغات خلاقانه ریسک بزرگی محسوب می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آینده دنیای تبلیغات با میزان خلاقیت بازاریاب ها سنجیده خواهد شد. همین حالا هم بیشتر مردم حوصله تبلیغات کلیشه ای را ندارند. بنابراین شما باید دست به کار شده و کمی خلاقیت به خرج دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
بی شک خلاقیت بیشتر در حوزه بازاریابی به این سادگی ها روی نمی دهد. شما برای موفقیت در این حوزه نه تنها نیاز به نگاه متفاوت ندارید در عوض بد نیست نیم نگاهی هم به فعالیت بقیه بازاریاب ها داشته باشید. اینطوری متر و معیار مناسبی برای مسیرتان به دست خواهید آورد.
تبلیغات مبتنی بر داده ها
تبلیغات مبتنی بر داده ها الگوهای تبلیغاتی هستند که از داده ها برای اندازه گیری و بهبود عملکرد تبلیغات استفاده می کنند. این داده ها شامل اطلاعات مربوط به تعداد بازدیدکنندگان، نرخ کلیک و نرخ تبدیل است. تبلیغات مبتنی بر داده ها می تواند به کسب وکارها کمک کند تا تبلیغات خود را بهینه سازی و نتایج بهتری کسب کنند.
یادتان باشد، شما برای استفاده از الگوی تبلیغات مبتنی بر داده نیاز به استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای تخصصی دارید. یکی از گزینه های دم دستی در این روزها هاب اسپات (HubSpot) است. این گزینه به شما فرصت دسترسی به دامنه وسیعی از اطلاعات طبقه بندی شده با استفاده از هوش مصنوعی را می دهد. پس اصلا نباید در استفاده از آن تردید به خودتان راه دهید.
نتیجه گیری
الگوهای جدید تبلیغات به کسب وکارها کمک می کنند تا تبلیغات خود را موثر و هدفمندتر انجام دهند. این الگوها با استفاده از فناوری های دیجیتال به کسب وکارها فرصت های تازه ای برای تعامل با مخاطب هدف خواهند داد. اگر شما تا حالا استفاده از این الگوها را پشت گوش انداخته اید، بد نیست همین امروز استراتژی تان را تغییر دهید. از مقاله کنونی هم به عنوان مقدمه ای برای ورود به دنیای تبلیغات جدید استفاده کنید.
مطلب مرتبط: الگوی فراموشی در ساخت آگهیهای تبلیغاتی
یادتان باشد، دنبای تبلیغات دائما در حال تغییر است. بنابراین شما در آینده نزدیک نیاز دارید دوباره با برخی از الگوهای تازه تبلیغات آشنا شوید. تا آن موقع ما دوباره با دست پر کنارتان خواهیم بود. پس اصلا جای نگرانی نیست.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با الگوهای جدید تبلیغات کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، همکاران من در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند. پس تعارف را گنار گذاشته و با ما همراه باشید.
منابع: