پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 16 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بررسی‌ها نشان داده هر آنچه می‌بینیم و می‌شنویم در حافظه ما جا می‌گیرد. اما چرا نمی‌توانیم آنها را به یاد بیاوریم و فراموش‌مان می‌شود؟ در نوبت قبل به این موضوع پرداختیم که دو نوع حافظه داریم؛ حافظه کوتاه‌مدت و حافظه بلند‌مدت و گفتیم که در حافظه کوتاه‌مدت گنجایش کمی برای ذخیره اطلاعات داریم اما حافظه بلند‌مدت گنجایش نامحدودی دارد.

عده‌ای معتقدند وقتی تبلیغ می‌کنیم از آنجا که به موازات ما خیلی‌ها در حال تبلیغ هستند لذا ما باید بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم بهتر دیده شویم. مثل آنکه در یک جمع شلوغ باید بلندتر حرف بزنیم تا بتوانیم صدای خود را به دیگران برسانیم اما این عده غافل از این هستند که وقتی شما بیش از حد در شلوغی قراربگیرید مغزتان پیام‌هایی را ارسال می‌کند تا هوشیاری خود را برای مواقع ضروری آماده نگه دارد لذا آن دسته از عوامل مزاحم را که اختلال زیادی در توجه ایجاد می‌کند مسدود خواهد کرد. به این ترتیب اگر شما در شلوغی داد بزنید شاید اول توجه کسب کنید اما اگر به این داد زدن ادامه دهید مغز مسیر ورودی این صدا را خواهد بست تا بتواند همه چیز را بهتر رصد کند.

35445768798089 90

بگذارید به جمله اول برگردیم یعنی به موضوع حافظه؛ اگر توجه کرده باشید گفتیم همه چیز در حافظه بلند‌مدت ثبت و ضبط می‌شود پس چطور می‌شود که فراموش می‌کنیم؟ اغلب تصور بر آن است که فراموشی یعنی از «بین رفتن اطلاعات در مغز» اما باید دانست که مغز اطلاعات گرانبهای خود را از بین نمی‌برد از این رو باید گفت فراموشی در حقیقت به معنای «عدم یادآوری در زمان مناسب است».

بگذارید یک مثال بیاورم، بسیار برای‌مان اتفاق افتاده، نام شخصی یا هنرپیشه‌ای که همیشه در یادمان بوده زمانی که نیاز است به‌خاطر نیاوریم. در حقیقت این همان زمانی است که ما دچار فراموشی می‌شویم وگرنه نام آن هنرپیشه در حافظه ما موجود است و ‌ای بسا بعد از اندکی آن را بیاد بیاوریم.

پس ایراد کار کجاست؟ چرا ما نمی‌توانیم در زمان مورد نیاز چیزی را به یاد بیاوریم؟ به واقع اگر شما بایگانی بزرگی از اطلاعات داشته باشید و هر وقت مدارک جدید به دست‌تان رسید آن را در گوشه‌ای از بایگانی پرتاب کنید احتمالا پس مدت‌ها بسیار سخت خواهد بود که اطلاعات را بازخوانی کنید ولی اگر اطلاعات براساس یکسری الگوی دقیق بایگانی شود مغز خیلی سریع می‌تواند آن را باز خوانی کند. در حقیقت مغز استعداد بالایی دارد که موضوعات را دسته‌بندی کند تا بتواند در بازخوانی اطلاعات سریع عمل کند مثلا شما اگر یک کاروان عروسی را مشاهده کنید سریع به یاد عروسی‌های مشابه که لذت بیشتری در آن برده‌اید خواهید افتاد یا موارد مشابه دیگر. 

حالا تصور کنید مصرف‌کننده شما در مقابل آگهی‌هایی مشابه آگهی شما قرار می‌گیرد؛ چه اتفاقی در ذهن او می‌افتد؟ مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد اختلال در تبلیغات است وقتی دو تبلیغ شبیه هم باشند مغز هر دو را در یک طبقه قرار می‌دهد و برای بازخوانی دچار اختلال می‌شود و‌ ای بسا شما ناخواسته برای حریف خود تبلیغ می‌کنید. از این رو توصیه شده به هیچ عنوان از روش تبلیغاتی شرکت دیگری چه جزیی و چه کلی کپی نکنید؛ چون در این صورت مغز هر دو تبلیغ را در یک طبقه قرار خواهد داد و اولویت را به تبلیغ اول خواهد داد.

نکته دیگری که باید از این موضوع درس گرفت ساختار کلی تبلیغات است. باید آگهی به‌گونه‌ای ساخته شود که مغز بتواند آن را دسته‌بندی کند در غیراین‌صورت مغز را دچار اختلال خواهیم کرد. مثلا اگر آگهی مربوط به یک خوراکی به‌گونه‌ای باشد که تصاویر به‌کار رفته بیشتر معطوف به لباس یا دکور باشد مغز این آگهی را در دسته فیلم‌های سینمایی قرار خواهد داد و زمانی که می‌خواهد آن را به یادآورد یقینا دچار مشکل خواهد شد و ‌ای بسا اصلا به یاد نیاورد. 

در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که گاهی آگهی‌ها پیوستار مناسبی ندارد و مغز نمی‌تواند زنجیره کلی از آگهی را در ذهن شکل دهد در این صورت مغز ترجیح می‌دهد کل آگهی را در قسمت پرونده‌های مختومه قرار دهد چون نمی‌تواند با کلیت آن ارتباط بگیرد. از این رو توصیه می‌شود وقتی فیلم تبلیغاتی درست می‌کنید سعی کنید در فیلم خود پرش مفهومی نداشته باشید مثلا از یک سرزمین به سرزمین دیگر نروید چون اگر مغز با یکی از این سرزمین‌ها ارتباط نگیرد کلیت آگهی را کنار خواهد گذاشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kzyx32El
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگان
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه