در دنیای پر رقابت امروز، تبلیغات نقش مهمی در موفقیت یک کسب و کار ایفا می کند. البته هر نوع تبلیغی موفقیت ضمنی برای برندها به همراه ندارد؛ چراکه مشتریان در طول زمان آنقدر سختگیر شده اند که دیگر به این راحتی تحت تاثیر کمپین های تبلیغاتی قرار نگیرند. در این میان کسب و کارها برای بهبود وضعیت شان چاره ای به غیر از هدف گذاری بر روی کمپین های نوآورانه ندارند. تبلیغاتی که خلاقانه و نوآورانه باشند، بیشتر از تبلیغات معمولی توجه مخاطب را جلب کرده و پیام برند را به شکل موثرتری منتقل می کنند. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارها برای طراحی یک تبلیغ ساده هم هفته ها وقت گذاشته و کلی ایده را مرور می کنند.
قبول دارم همیشه تلاش کسب و کارها برای تبلیغات خلاق موثر از آب درنمی آید. با این حال این دلیل نمی شود شما دور این مدل تبلیغات را به طور کامل خط بکشید. ما در این مقاله قصد داریم برخی از نکات کلیدی برای تبلیغات موثر در دنیای کسب و کار را به شما یاد دهیم. اگر شما هم از دست روش های کلیشه ای در طراحی کمپین خسته شده اید و دنبال رویکردی تازه هستید، این مقاله پر از ایده های دست اول برای شما خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین تکنیک ها در این راستا را به اتفاق هم مرور کنیم.
مطلب مرتبط: چگونه تبلیغات تاثیرگذاری طراحی کنیم؟
شما در این مقاله با پنج تکنیک دست اول برای تبلیغات با چاشنی خلاقیت و نوآوری آشنا خواهید شد. ما برخلاف خیلی از مقالات تخصصی در این حوزه اصلا سراغ اصلاحات پیچیده نرفته ایم. در عوض سعی کرده این ماجرا را کاملا خودمانی و به دور از هرگونه پیچیدگی جلو ببریم.
تبلیغات خلاقانه: چراغی برای یافتن مسیر!
به نظر شما چه چیزی کمپین های تبلیغاتی کلیشه ای را از نمونه های جذاب و هیجان انگیز متمایز می سازد؟ بی شک هر بازاریابی برای خودش فهرستی از نکات را دارد که هیچ جوره هم از آنها کوتاه نخواهد آمد. با این حال اگر کمی دقیق تر ماجرا را بررسی کنیم، کمپین های تبلیغاتی براساس میزان نوآوری و خلاقیت شان قابل دسته بندی هستند.
همه ما در طول روز با یک عالمه محتوای تبلیغاتی رو به رو می شویم. با این حال کمتر کسی در عمل به تمام این محتواها توجه نشان می دهد. این در حالی است که برخی از برندها مثل آدیداس هر زمان که اراده کنند، کمپین های بازاریابی بی نظیری در اختیار مخاطب قرار می دهند.
نکته جالب اینکه در بسیاری از اوقات هزینه طراحی کمپین های تبلیغاتی برندهای بزرگ اصلا بالا نیست؛ چراکه آنها به جای استفاده صرف از سلبریتی ها به سوی خلاقیت بیشتر در ساختار تبلیغات رفته اند.
شاید فکر کنید تبلیغات نوآورانه فقط مخصوص برندهای بزرگ است. خب در این صورت ما اینجا هستیم تا خلاف این موضوع را به شما ثابت کنیم. کافی است با ما همراه شده و برخی از تکنیک های طراحی تبلیغات خلاق و نوآورانه را یاد بگیرید؛ به همین سادگی.
استفاده از داستان: رمز موفقیت تبلیغاتی
داستان ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی هستند. آنها می توانند مخاطبان را درگیر کرده و احساسات آنها را برانگیزند. معمولا وقتی در یک کمپین از داستانی قوی استفاده می شود، میزان اثرگذاری آن بر روی مخاطب به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. این امر به کسب و کار شما فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را داده و مرزی میان شما و رقبا ترسیم خواهد کرد.
داستان ها می توانند در قالب های مختلف، مانند فیلم، انیمیشن، پادکست، یا حتی یک آگهی مطبوعاتی ارائه شود. نکته مهم در این میان ساختار منطقی داستان و جذابیتش برای مخاطب هدف است. مورد اخیر دقیقا همان جایی است که کار برندها حسابی گره می خورد. درست به همین خاطر بسیاری از کسب و کارها هرچه بیشتر فعالیت تبلیغاتی دارند، توجه کمتری از سوی مخاطب دریافت می کنند.
داستان ها می توانند از طریق ایجاد احساساتی مثل شادی، غم یا خشم مخاطب را درگیر کنند. آنها همچنین می توانند از طریق ایجاد کنجکاوی یا ارائه یک پیام اخلاقی مخاطب را به فکر فرو ببرند. اگر شما بتوانید چنین کاری را در قالب داستانی انجام دهید، سه هیچ از بقیه جلو خواهید افتاد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک داستان خوب باید شروع هیجان انگیزی داشته باشد. اگر نقطه شروع داستان شما به اندازه کافی هیجان انگیز نباشد، مخاطب به ادامه اش توجهی نخواهد کرد. آن وقت شما می مانید و مخاطبی که هیچ انگیزه ای برای توجه به ادامه تبلیغ تان ندارد.
پایان بندی داستان نیز باید طوری باشد که مخاطب به خرید یا دست کم عملی خاص (همان بحثCTA)ترغیب شود. وگرنه دست تان در پوست گردو مانده و هیچ عایدی نصیب تان نمی شود.
مطلب مرتبط: طراحی تبلیغات با تکنیک های کاربردی روانشناسی
بهره گیری از طنز: چه کسی از خنده بدش می آید؟
طنز می تواند راهی موثر برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد ارتباط با آنها باشد. تبلیغاتی که از طنز استفاده می کنند، همیشه ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما همیشه باید برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیم نگاهی به طنز داشته باشید.
همه ما در میان دوستان خود کسی را سراغ داریم که شوخ طبعی بی نهایت جذابی دارد. این شوخ طبعی به فرد مورد نظر کمک می کند خیلی سریعتر در میان دیگران بدل به چهرهای محبوب شود. به علاوه، شما در قالب تبلیغاتی با استفاده از شوخ طبعی میزان بیشتری از صمیمیت را منتقل خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع خودتان را تغییر دهید.
شاید چالش برانگیزترین بخش استفاده از طنز مربوط به زمان شناسی باشد. اگر شما یک شوخی را در موقعیت یا زمان نامناسب به کار ببرید، حسابی به دردسر خواهید افتاد. مثلا وقتی همه مشتریان تان به خاطر یک رویداد غم انگیز ناراحت هستند، اصلا نباید سر به سرشان بگذارید.
اشتباهی که خیلی از برندها به سادگی آب خوردن مرتکبش می شوند، استفاده از طنز بدون شناخت درست مخاطب شان است. خب شما از کجا مطمئن هستید که شوخی تان برای مخاطب جذابیت لازم را به همراه دارد؟ پس بد نیست قبل از اینکه شوخی ها را کنار هم ردیف کنید، نیم نگاهی به میزان جذابیت هر کدام برای مخاطب داشته باشید.
استفاده از شوک: زمانی برای ترساندن مخاطب
شوک می تواند راهی موثر برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد ماندگاری در ذهن آنها باشد. تبلیغاتی که از شوک استفاده می کنند، معمولا پیام خود را به شکلی غیرمنتظره منتقل می کنند. اینطوری مخاطب با غافلگیری فراوان یک پیام را دریافت کرده و معمولا در بلندمدت به خوبی آن را به یاد خواهد آورد.
یکی از ساده ترین مثال ها درباره تاثیر شوک بر حافظه مربوط به مسابقات ورزشی است. مثلا فینال لیگ جهانی والیبال را در نظر بگیرید؛ حتی کوچک ترین اتفاقی هم که در این بازه زمانی روی دهد، برای ماه ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. چنین اثری در دنیای تبلیغات نیز به چشم می خورد، البته به شرط اینکه شوک لازم را به موقع به مخاطب تان دهید.
این روزها تعریف های متنوع و گاهی عجیبی درباره شوک به گوش می رسد. راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با چنین وضعیت هایی نداریم. به همین خاطر سراغ یک تعریف ساده و خودمانی از شوک رفته ایم. بر این اساس شوک هر عاملی است که برای مخاطب غیرمنتظره بوده و واکنش هیجان آمیز در او ایجاد کند. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟
شوک می تواند از طریق ایجاد حس کنجکاوی، هیجان و شگفتی مخاطب را درگیر کند. پس لطفا حواس تان به نوع شوکی که به مخاطب منتقل می کنید، باشد. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: راهنمای طراحی تبلیغات پرفروش
استفاده از تضاد: ماجرایی جالب
تضاد می تواند راهی موثر برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد کنجکاوی در آنها باشد. تبلیغاتی که از تضاد استفاده می کنند، معمولا دو عنصر متضاد را در کنار هم قرار می دهند. اینطوری نه تنها توجه بیشتری از مخاطب خواهند گرفت، بلکه از نظر تبلیغاتی نیز مزیت مهمی محسوب می شود.
ما در زندگی روزمره در دنیایی از تضادها زندگی می کنیم. از عرصه رنگ ها گرفته تا تیپ های شخصیتی، همه چیز با تضاد گره خورده است. به همین خاطر یافتن شرایطی که در آن چیزی به غیر از تضاد به چشم بیاید، کمی سخت به نظر می رسد. استفاده از همین تضادها در دنیای تبلیغات به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر روی مخاطب تان تاثیر بگذارید. ماجرا بی نهایت جالب شد، نه؟
تضاد می تواند در قالب های مختلف مثل استفاده از رنگ های متضاد یا قرار دادن دو شخصیت یا دو مفهوم متضاد در کنار هم ارائه شود. مهم این است که تضاد به اندازه کافی واضح باشد که مخاطب متوجه اش شود. وگرنه تمام سعی و تلاش شما بی نتیجه خواهد ماند.
تضاد به طور معمول حس کنجکاوی مخاطب را طوری تحریک می کند که نگو. به همین خاطر برندهای بزرگ معمولا برای ایجاد جذابیت در تبلیغات شان نیم گاهی به بحث تضاد دارند. این امر به آنها فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و اوضاع شان را به طور چشمگیری متمایز خواهد کرد.
استفاده از تکنیک های بصری: آخرین بخش کار
تکنیک های بصری مانند رنگ، نور و گرافیک می تواند به ایجاد تبلیغاتی جذاب و گیرا کمک کند. تبلیغاتی که از تکنیک های بصری موثر استفاده می کنند، بیشتر از تبلیغات معمولی توجه مخاطبان را جلب کرده و پیام برند را به شکل موثرتری منتقل می کنند. پس طبیعی است که در طول سال های اخیر کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری به سوی تبلیغات این شکلی جهت گیری کرده اند. نکته اصلی در این میان تلاش کسب و کارها برای طراحی تبلیغات گرافیکی در مقایسه با رقباست. این امر شاید بی نهایت ساده به نظر برسد، اما در دنیایی که مخاطب دائما به دنبال صحنه های گرافیکی جذاب تر است حرف اول و آخر را می زند. درست به همین دلیل شما باید خودتان را برای یادگیری تکنیک های گرافیکی یا دست کم همکاری با افراد متخصص در این حوزه آماده سازید.
تکنیک های بصری می توانند در قالب های مختلف مثل استفاده از تصاویر با کیفیت بالا یا استفاده از انیمیشن ارائه شود. مهم این است که تکنیک های بصری به شکل موثری پیام تبلیغات را منتقل کنند. متاسفانه برخی از کسب و کارها آنقدر درگیر جزییات گرافیکی کار می شوند که دیگر ذهن شان به اصل محتوا نمی رسد. اگر شما هم چنین تجربه ای را داشته اید، باید یکبار برای همیشه اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید؛ چراکه بدون محتوای جذاب، تکنیک های بصری اصلا به چشم نمی آید. این در حالی است که شما دائما نیازمند روند داستانی یا دست کم پیامی جذاب برای مخاطب تان هستید.
یادتان باشد، محتوای بصری معمولا از طریق ایجاد زیبایی در دل محتوا به مخاطب پیام های متنوع را یادآوری می کند. پس اگر فکر کرده اید بدون این نکته شانسی برای خودنمایی در بازار دارید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه هیچ شانسی برای محتوای فاقد تکنیک های بصری در بازار امروز نیست.
مطلب مرتبط: چالش طراحی تبلیغات متمایز و خلاقانه
نتیجه پایانی
خلاقیت و نوآوری در طراحی تبلیغات، یک فرآیند مستمر است. تبلیغاتی که در زمان خود خلاق و نوآورانه هستند، ممکن است در زمان دیگری جذابیت خود را از دست بدهند. به همین دلیل، مهم است که طراحان تبلیغات به طور مداوم به دنبال ایده های جدید و نوآورانه باشند.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات و توصیه ها برای طراحی تبلیغات خلاق را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا شما همه اطلاعات و نکات لازم برای ایجاد تغییرات اساسی در نحوه تبلیغات تان را دارید. این نکته نه تنها به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان کمک می کند، بلکه کم کم جایگاه و اعتبارتان در صنعت تبلیغات را نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تبلیغات خلاق کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مطرح شده در مقاله داشتید، ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستیم.
منابع: