رئیس کنفدراسیون صادرات روند انتخاب صادرکنندگان نمونه را تشریح و اعلام کرد که برای صادرکنندگان محصولاتی همچون میوه و تره بار، گل و گیاه، صنایع دستی و فرش دستباف کف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری و برای صادرکنندگان فرآورده های نفتی، خودرو و پتروشیمی کف صادرات 3میلیون دلاری و برای صادرکنندگان مابقی کالاها کف صادرات یک میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران توضیح داد: استان تهران در بخش صادرات غیرنفتی، یکی از استان های مهم کشور به شمار می رود به همین دلیل اهمیت ویژه ای در حوزه انتخاب صادرکنندگان نمونه دارد. بر این اساس، سال های قبل پیشنهاد شده بود که فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان به اتاق بازرگانی تهران سپرده شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: واگذاری دبیرخانه برگزاری انتخاب صادرکنندگان نمونه از سوی اتاق تهران، الزامی شدن عضویت در تشکل های صادراتی و سطح بندی میزان صادرات برای شرکت های صادراتی از جمله پیشنهادات مطرح شده در جلسات کارشناسی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بود که در نهایت، تصمیم بر این شد که اتاق بازرگانی تهران، مسئولیت انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را به عهده گیرد.
وی افزود: در گذشته کف صادرات یک میلیون دلاری برای انتخاب شرکت ها به عنوان صادرکننده نمونه در نظر گرفته شده بود، اما در این دوره از انتخاب صادرکنندگان نمونه، مقرر شد در سه سطح، کف صادرات در نظر گرفته شود؛ به این معنا که برای صادرکنندگان کالاهایی همچون میوه و تره بار، گل و گیاه، صنایع دستی و فرش دستباف، کف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری و برای فرآورده های نفتی، خودرو و پتروشیمی، کف صادرات 3میلیون دلاری و مابقی کالاها کف صادرات یک میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.
به گفته لاهوتی، مجموع امتیازی که در شاخص های عمومی در ارزیابی صادرکنندگان نمونه اشاره شده ۹۵۰ امتیاز است که با توجه به مشکلاتی که برای صادرکنندگان طی سال گذشته به وجود آمده بود ۲۰ امتیاز بیشتر به صادرکنندگانی که افزایش صادرات داشتند اختصاص می یابد.