بدون شک فروش مهمترین بخش هر برندی محسوب می شود. در این راستا آگاهی از مراحل اصلی باعث خواهد شد تا به یک سطح استاندارد وارد شده و شانس موفقیت را داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از افراد به اشتباه مواردی را مورد توجه قرار می دهند که ممکن است نتیجه عکس را به همراه داشته باشد و یا در بهترین حالت، جزو اولویت ها محسوب نمی شوند. درواقع راز نخست موفقیت در هر کاری، آگاهی از اقدامات اساسی است. در این راستا 8 گام فروش محصول را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1-شرایط را بررسی نمایید
قبل از هر اقدامی شما باید شرایط خود را مورد بررسی قرار دهید. در این رابطه نکته مهم رسیدن به این باور است که الگوهای رفتاری مردم دو شهر نزدیک به هم نیز تفاوت هایی را دارد. به همین خاطر اقدام براساس دانسته های تئوری ابدا نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت. در این راستا توصیه ما این است که بازاریاب ها و یا تیم فروش، مدتی در حدود دو ماه را صرف شناخت جامعه هدف نمایند. این امر باعث خواهد شد تا در نهایت بتوانید به درک بهتری دست پیدا کرده و بهترین روش ها را انتخاب و یا حتی ایجاد نمایید. در این راستا بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها نیز یک راهکار کاملا کاربردی خواهد بود.
مطلب مرتبط: 6 راهکار ساده جهت ارتقای سطح فروش محصولات
2-آماده سازی
آماده سازی باید در تمامی بخش های شرکت انجام گیرد. درواقع فروش به تمامی جنبه های یک برند بستگی داشته و به همین خاطر لازم است تا سازماندهی های لازم انجام گیرد. برای مثال هیچ روش بازاریابی قادر به معجزه برای محصولات ضعیف نخواهد بود. همچنین بازاریاب و تیم فروش باید مجموعه ای از مهارت های موردنیاز را در خود ایجاد نماید. برای مثال شما باید با تمامی تکنیک های آرام سازی مشتری عصبانی، آشنایی داشته باشید. همچنین ویژگی اصلی یک بازاریاب خوب این است که بتواند سریعا روش خود را عوض کرده و همواره به دنبال یادگیری باشد. این امر باعث خواهد شد تا در بازار به شدت متغیر حال حاضر، فروش محصول تا حد زیادی تضمین شده باشد.
3-آزمایش
اگر بخواهید یک روش را به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهید، بدون شک یک اقدان پرریسک را انجام دادهاید. درواقع شما قبل از هر اقدام گسترده ای باید به اطمینان لازم دست پیدا کنید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که قوانین براساس نیاز زمان خاصی تعیین شده اند که ممکن است دیگر نتیجه ای را در شرایط حال حاضر نداشته باشد. به همین خاطر نتیجه بخش بودن یک روش به معنای تکرار آن نبوده و معیارهای زیادی در این رابطه وجود دارد. به همین خاطر توصیه می شود که روش های خود را در ابتدا در معرض آزمایش های متعدد قرار دهید تا از نتیجه بخش بودن آنها اطمینان داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا در بودجه و هزینه های شرکت صرفه جویی شود. همچنین این نکته را فراموش نکنید که شما باید در هر مرحله بازبینی داشته باشید تا بودجه و زمان را از دست ندهید.
4-ارائه
در این مرحله شما شروع به انجام اقدامات خواهید کرد. در این راستا توصیه می شود که روش های فروش و ارتباط مستقیم را بیاموزید. درواقع شما باید از کاریزمایی برخوردار باشید تا مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد. در این راستا تمرین یک عنصر بسیار مهم بوده و لازم است تا هیچ گاه سطح خود را کافی تلقی نکنید. برای این امر که در مدت زمانی کمتر به فردی باتجربه تبدیل شوید، یادگیری از سایرین یک راهکار بسیار خوب خواهد بود. در نهایت شما در این مرحله باید بهترین نحوه ارائه محصول را انتخاب نمایید. بدون شک تردید در این زمینه به معنای عدم آمادگی و نیاز به زمان بیشتر و بررسی مجدد خواهد بود.
5-اعتبار
هیچ چیز در زمینه فروش به اندازه اعتبار بالا، نتیجه بخش نخواهد بود. در این راستا توصیه می شود که از طریق های مختلف به دنبال افزایش اعتبار برند خود باشید. درواقع حتی بهترین بازاریاب ها نیز قادر به فروش محصولی نیستند که برندسازی خوبی را طی نکرده است. در این راستا ضروری است تا به دنبال ارتقای سطح برند خود باشید. پس از طی کردن این امر، امکان فروش محصول با افزایشی چشمگیر مواجه خواهد شد. همچنین فراموش نکنید که ایجاد اعتبار اقدامی یک روزه و یا موقت نبوده و لازم است تا آن را همواره ادامه دهید. در نهایت استفاده از تکنولوژی و ابزارهای جدید، کمک خواهد کرد تا سرعت و سهولت بالاتری را تجربه نمایید. برای مثال در عصر حال حاضر که شبکه های اجتماعی در صدر توجه افراد قرار دارد، تاکید بر روش های قدیمی نظیر بیلبوردها، چندان منطقی نخواهد بود.
6-تقلید
اگرچه همواره با این موضوع مواجه شده اید که تقلید بدون نتیجه است، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و شما نمی توانید در هر زمینه ای منحصر به فرد عمل نمایید. تحت این شرایط ضروری است که به اقدامات سایر برندها توجه ویژه ای را داشته باشید. در این راستا سخت ترین مرحله، گزینش از بین بی نهایت موردی است که در برابر شما قرار دارد. در نهایت استفاده از تجربه دیگران که برای به دست آمدن آنها زمان و انرژی زیادی صرف شده است، باعث خواهد شد تا شما درگیر آن نشده و یک مزیت بزرگ را به دست آورید.
7-ارتباط
شما باید با جامعه هدف خود ارتباط بسیار خوبی داشته باشید. درواقع بدترین حالت ممکن است که مشتری صرفا بازدید کننده اقدامات باشد. در زمینه فروش مستقیم نیز این امر که مخاطب صرفا گوش دهنده به صحبت ها باشد، یک اتفاق کاملا منفی محسوب می شود. درواقع شما باید در تلاش برای ایجاد ارتباطی دو طرفه باشید. در این راستا انواع روش ها وجود دارد که ساده ترین آنها نظرسنجی است. این امر باعث خواهد شد تا یادآوری مداومی صورت گیرد که در نهایت ماندگاری در ذهن را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: روش های افزایش فروش
8-تداوم
به عنوان گزینه آخر بسیار مهم است که در کار خود تداوم داشته باشید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی برندهای جهانی حال حاضر نیز در مقطعی با مشکلات متعدد در زمینه فروش مواجه بوده اند، با این حال تا زمانی که ناامید نشوید، همواره شانس رسیدن به موفقیت وجود خواهد داشت. در این راستا نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، نگاه واقع بینانه است. درواقع بسیاری از افراد تصورات نادرستی را دارند که با شرایط هماهنگ نبوده و این امر منجر به سرخوردگی آنها می شود. برای مثال در یک بازار بحرانی و یا در سال اول فعالیت شما نمی توان انتظار داشت که آماری مشابه برندهای باسابقه را به دست آورید. بدون شک با تغییر نگرش، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.