وجود یک استراتژی برای موفقیت در هر زمینه ای کاملا ضروری است. در این رابطه نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که گزینه های انتخابی بسیار متنوع بوده و این امر باعث می شود که انتخاب به یک چالش جدی تبدیل شود. درواقع در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، حتی یک انتخاب اشتباه نیز می تواند نتایج بسیار بدی را به همراه داشته باشد. در این راستا اعتماد کردن به افراد خبره یک راهکار بسیار مناسب محسوب می شود. درواقع ایده های آنها براساس جدیدترین مطالعات و دانش بالای آنها می باشد. در این زمینه امروزه محتوا به عنوان مهمترین اقدام در زمینه تبلیغ و فروش نام برده می شود. با این حال با یکسری اقدامات پراکنده، نمی توانید نتیجه لازم را به دست آورید. به همین خاطر در ادامه هشت اصل موفقیت استراتژی محتوا را بررسی خواهیم کرد. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که از این هشت اصل می توانید برای سنجش استراتژی های مناسب نیز استفاده کنید. درواقع دلیلی ندارد که شما تنها طراح استراتژی باشید تا به این موارد نیاز پیدا کنید.
1-اهداف
نخستین نکته ای که در استراتژی شما باید به خوبی تبیین شود، مسئله اهداف است. در این زمینه تا زمانی که اهداف مشخص نشده باشد، شما عملا نمی توانید طرح خود را یک استراتژی موفق بدانید. مورد دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که تنها یک هدف کافی بوده و استراتژی شما باید از چندین هدف کوتاه و بلندمدت برخوردار باشد. برای مثال ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، افزایش لیست ایمیل، حفظ مشتری و... می تواند از جمله اهداف شما باشد. در تعیین اهداف خود بهتر است که از قبل وضعیت حال حاضر را در نظر داشته باشید. درواقع اهدافی که مطابق با واقعیت موجود نباشد، نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی
2-تحقیق
آمارها و اطلاعات موجود در استراتژی مطرح شده براساس چه منابعی است؟ در این زمینه حتی اطلاعات سال گذشته نیز چندان کاربردی نخواهد بود و لازم است تا به دنبال جدیدترین ها باشید. در این رابطه ممکن ست اطلاعات موجود، چندان کاربردی را نداشته باشد و در این مقطع لازم است تا تحقیقات میدانی را شروع نمایید. در این بخش شما می توانید وضعیت رقبای خود را نیز بررسی کنید. برای مثال بدانید که وضعیت شرکت ها دیگر از نظر افزایش ترافیک سایت به چه صورت بوده و کدام روش ها بیشترین نتایج را به همراه داشته است. به صورت کل به هر میزان که تحقیقات جامع تری را داشته باشید طبیعی است که نتایج بهتری را هم به دست آورید. در تحقیقات خود نباید تنها به شرکت خود و یا وضعیت بازار محدود شوید. درواقع با توجه به این امر که هدف اصلی شما فروش است، باید به مشتریان خود نیز توجه داشته باشید. درواقع کسب و کاری که اطلاعات جامع از جامعه هدف خود نداشته باشد، بدون شک از داشتن برنامه ای کاربردی محروم خواهد شد.
3-موضوعات هدفمند
در این بخش شما باید اهداف خود را به مسائلی با راه حل های مشخص تبدیل نمایید و آنها را اولویت بندی کنید. درواقع نمی توان انتظار داشت که چندین اقدام را در ماه اول انجام دهید. در این زمینه ممکن است حتی تا چند سال، درگیر یک اقدام باشید. به همین خاطر بسیار مهم است که اولویت ها را تعیین کنید. همچنین لازم است تا به ارتباط اهداف خود پی ببرید. این امر باعث خواهد شد تا در تصمیم گیری های خود، هوشمندانه عمل کنید. برای مثال ممکن است پرداختن به یک موضوع، شرایط را برای هدفی دیگر هموارتر کند. به همین خاطر طبیعی است که پرداختن به مورد اول، اولویت بالاتری را خواهد داشت. در این زمینه فراموش نکنید که راهکارهای شما برای رسیدن به هر یک از اهداف، باید قابل انجام باشد. به همین خاطر می توانید آنها را مورد آزمایش قرار دهید. با این حال با کمی جست و جو، می توانید نمونه شرکت های دیگری را پیدا کنید که مطابق اقدامات شما را انجام داده اند. با این اقدام می توانید از نتایج آنها در تصمیم گیری خود استفاده کنید.
4-تقویم
در این مرحله لازم است تا تقویمی برای اقدامات خود مشخص کنید. این امر کمک خواهد کرد تا همه چیز براساس یک نظم جلو برود. نکته ای که در تقویم خود باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن شرایطی است که پیش بینی نشده محسوب می شود. به همین خاطر بهتر است که زمانی را برای پرداختن به کارهای عقب افتاده احتمالی در نظر بگیرید. در این بخش بهتر است که از کارمندان خود نیز مشورت بگیرید تا طرح شما کاملا قابل اجرا باشد. همچنین فراموش نکنید که انجام برخی از اقدامات، در زمان هایی خاص بهتر است. برای مثال تبلیغ کردن در روزهای تعطیل، معمولا نتایج بهتری را به همراه دارد. بدون شک با کمی جست و جو و کمک گرفتن از راهنمایی های افراد حرفه ای، می توانید بهترین زمان برای انجام هر اقدام را پیدا کنید. به صورت کلی هر روزی که انتخاب شده است، باید یک دلیل مشخص داشته باشد. خوشبختانه امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که می توانید از انواع نرم افزارها برای ایجاد و لینک کردن تیم خود با یک تقویم محتوایی، استفاده کنید.
مطلب مرتبط: انواع محتوا: بیشتر از چیزی که فکرش را می کردید!
5-دستورالعمل ها
بدون شک استراتژی شما توسط افراد مختلفی انجام می شود که باید استاندارد کاری تعیین نمایید، در غیر این صورت ممکن است اقدامات افراد کاملا متفاوت باشد و هر فردی براساس نظر خود، موارد را جلو ببرد. در این زمینه شما باید یکسری دستورالعمل ها را مشخص کنید که باعث شود تا افراد همواره براساس یک چارچوب اقدام کنند. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که در هر منطقه ای، یکسری سلایق و قوانین وجود دارد. به همین خاطر کپی برداری از الگوهای برندهای دیگر خصوصا آنهایی که در جامعه شما حضور ندارند، ابدا نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت.
6-کانال های توزیع
پس از طی کردن پنج مرحله قبل، اکنون لازم است تا نسبت به بسترهایی که می خواهید محتواهای خود را به اشتراک بگذارید، تصمیم گیری کنید. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که اولویت های شما باید کاملا مشخص شود. برای مثال ممکن است یوتیوب، مهمترین بستر شما باشد. در این مرحله می توانید برندهایی را پیدا کنید که در زمینه بازنشر فعالیت دارند تا محتواهای شما به مراتب بیشتر دیده شوند. به صورت کلی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ گاه محتواهای یک پلتفرم را برای فضاهای دیگر استفاده نکنید. با این حال سایت اصلی می تواند از این قاعده مستثنی باشد. همچنین فراموش کنید که شما می توانید به صورت مرحله ای، کانال های توزیع محتوا را بیشتر کنید. به همین خاطر دلیلی وجود ندارد که در همان ابتدا متحمل فشار بیش از حد شوید.
7-تجزیه و تحلیل
تنها به این دلیل که شما محتوا تولید کرده اید، به این معنا نخواهد بود که حتما در کار خود موفق خواهید بود. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه نمایید این است که شما باید آمارهای حتی روزانه خود را مورد بررسی قرار داده و با گذشته، مقایسه نمایید. در این زمینه برخی از برندها پا را فراتر می گذارند و آمارهای برندهای دیگر را نیز تحلیل می کنند تا بتوانند از نکات مثبت و منفی اقدامات آنها به نفع خود استفاده کنند. در این بخش بهتر است که از قبل انتظارات خود را مشخص کرده باشید تا بتوانید نسبت به موفقیت آمیز بودن تلاش های خود، دید بهتری را پیدا کنید.
مطلب مرتبط: استراتژی محتوا و 5 دپارتمان نیازمند به آن
8-شاخص کلیدی عملکرد را جدی بگیرید
براساس این شاخص شما می توانید متوجه شوید که هر یک از اقدامات تا چه اندازه در جهت اهداف تعیین شده در حال حرکت هستند. در این زمینه معیارها می تواند مواردی نظیر ترافیک طبیعی سایت، فرصت های فروش ایجادشده، تعاملات و... باشد. بدون شک این اقدام شما باعث خواهد شد تا بتوانید تاثیرگذار ترین موارد را شناسایی کرده و در جهت بهترشدن گام بردارید.