گردشگری و پویایی جامعه ارتباط زنجیره ای با هم دارند. هرچه گردشگری در یک جامعه از رونق بیشتری برخوردار باشد پویایی آن جامعه بیشتر است.
جامعه پویا به جامعه ای گفته می شود که همواره در حال خلاقیت و دگرگونی باشد و دست از تلاش برندارد، به تفکر کلیشه ای و همیشه در یک قالب رفتار کردن و فکر کردن پایبند نباشد و همیشه مشتاق آزمون و خطا و در نهایت عملی کردن آنها و به نتیجه رسیدن در بهترین وضعیت مطلوب است.
اگر جامعه ای اینچنین نباشد، در هیچ صنعت و حرفه ای رشد نخواهد کرد. در جامعه پویا، نوآوری حرف اول را می زند و از طرفی نوآوران خود در رأس هرم قرار دارند.
دگرگونی ها و تغییرات در جامعه امروز به شدت در حال رخ دادن است که مهم ترین دلیل این دگرگونی ها انفجار اطلاعات در دهه های اخیر است. در این راستا گردشگری نیز از تغییر در امان نبوده و توانسته تغییراتی در خود ایجاد و به عنوان یک صنعت جایگاه خود را در میان صنایع دیگر تثبیت کند.
گردشگری به معنای تعامل فرهنگ ها، قومیت ها، انسان ها و روابط هر چه بیشتر جوامع مختلف و شاید ادغام شدن فرهنگ ها و قومیت ها است.
گردشگری و پویایی جامعه ارتباط زنجیره ای با هم دارند. به عبارتی هرچه گردشگری در یک جامعه از رونق بیشتری برخوردار باشد پویایی آن جامعه بیشتر است که به معنای جاری بودن زندگی است که خود گردش مالی در آن جامعه نیز به دنبال دارد.
به عنوان مثال کشور مالزی در این دو دهه اخیر در حوزه گردشگری توانسته تحرک بالایی کسب کند و خود را در رده کشورهای توسعه یافته قرار دهد. مالزی بدون داشتن منابع طبیعی و ثروت های خدادادی، به عنوان کشوری چند قومیتی با مذاهب و فرقه ها و نژاد های گوناگون اعم از مسلمان و غیرمسلمان با انتخاب مشی مسالمت آمیز، بدون هیچ گونه تنش سیاسی با تعامل اجتماعی و فرهنگی که در جامعه شان ایجاد کرده به یکی از قطب های گردشگری آسیا تبدیل شده است.
امیرنشین دوبی نیز کم و بیش چنین وضعیتی دارد و مسئولان این امیرنشین سعی کرده اند با ایجاد دفاتر مهم تجاری دنیا از جمله برندهای معروف، جاذبه های توریستی برای گردشگران ایجاد کنند. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که جاذبه های گردشگری دوبی هیچ کدام ارزش تاریخی ندارد و با ایجاد زیرساخت های گردشگری مدرن در این امیرنشین آن را به مقصدی جذاب برای توریست ها تبدیل کرده است.
کشور ایران موقعیت های کم نظیری در خود جای داده که کشورهای منطقه غبطه آن موقعیت ها را می خورند و با تقویت هر کدام از آنها می توانیم در منطقه حرف اول را بزنیم. کشور چهار فصل ایران با جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس فرهنگی که دارد قابلیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری توریست ها در خود را به نمایش گذاشته به این شرط که مدیران این صنعت زمینه های سهولت سرمایه گذاری را فراهم کنند و قوانین دست و پاگیر را برطرف کرده و جذابیت های لازم را ایجاد کنند.
علاوه بر این صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک در حال خودنمایی است و با سرمایه گذاری که دانشگاه های ایران در این بخش به منظور آموزش دانشجویان علاقه مند به صنعت گردشگری انجام داده اند، نویدبخش وجود فعالانی باسواد در این عرصه است که چشم انداز روشنی بر صنعت گردشگری ایران ترسیم کرده است.
کارشناس گردشگری