بدون شک کرونا مهمترین بحران حداقل 100 سال اخیر محسوب می شود. درواقع پس از جنگ جهانی، هیچ اتفاقی باعث نشد تا تمام جهان تا این حد درگیر شود که نتیجه این امر، از بین رفتن میلیون ها کسب و کار بوده است. بدون شک از دل اتفاقات مهم می توان درس های زیادی را آموخت که کسب و کار شما را برای اتفاقات آینده، به مراتب آماده تر می کند. در این رابطه فراموش نکنید که از دل همین شرایط فاجعه بار، بسیاری از برندها موفق شدند که سودآوری به مراتب بیشتری در مقایسه با سال گذشته خود داشته باشند. در حال حاضر به خاطر واکسیناسیون جهانی و بهبود جدی اوضاع، بهترین زمان برای صحبت کردن در رابطه با این موضوع فرا رسیده و در ادامه سه نکته مدیریتی بحران کرونا را بررسی خواهیم کرد.
1-بر روی کسب و کار خودتان تمرکز کنید
یکی از عادت های اشتباه بسیاری از مدیران این است که به صورت مداوم، حوزه کاری شرکت را عوض می کنند. این امر درست اقدامی است که بسیاری از کسب و کارها با شروع کرونا آن را انجام داده اند. با این حال شروع فعالیت در یک حوزه جدید، نیاز به تجربه لازم دارد و نمی توان انتظار داشت که تیم شرکت بتواند سریعا خود را با این تغییر بزرگ همگام سازد. به همین خاطر نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در بحرانی ترین شرایط نیز نباید کسب و کار خود را تغییر دهید. درواقع لازم است تا به دنبال راهکارهای دیگری باشید که ادامه فعالیت ها و تداوم فروش، رخ دهد. این امر درست اقدامی است که برندهای موفق با دورکاری و فروش آنلاین، به خوبی آن را انجام داده اند. در این زمینه فراموش نکنید که هیچ بحرانی ابدی نخواهد بود و تنها کافی است که با کاهش هزینه ها، منتظر بهبود اوضاع باشید. درواقع اگرچه در چنین شرایطی نیاز است که تغییراتی را انجام دهید. با این حال نباید این اقدامات اساسی باشد. در این زمینه برند zoom یک مثال کاملا مناسب محسوب می شود. درواقع این برند تا قبل از ویروس کرونا، رشد بسیار محدودی را داشت. با این حال از زمان شروع کرونا خود را به عنوان موفق ترین برند مطرح کرده است. درواقع شما باید همواره به مسیر خود ادامه دهید و منتظر فرصت هایی باشید که به مانند یک سکوی پرتاب برای شما عمل خواهد کرد. بدون شک با نگاهی واقع بینانه می توان فرصت های مشابه را در حوزه کاری خودتان پیدا کنید. درواقع صبر داشتن، هنری است که بهترین نتایج را برای شما به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چالش کسب و کارهای کوچک و بحران کرونا
2-آینده نگری الزامی است
درواقع کمترین مشکلات را برندهایی تجربه کرده اند که آینده نگری، دغدغه مهمی برای آنها بوده است. درواقع شما باید بتوانید اتفاقات احتمالی و تغییرات آتی را حدس زده و خود را برای آن آماده نمایید. در این زمینه از سال ها قبل، انتظار می رفت که جهان دچار یک بیماری همه گیر شود. تحت این شرایط بسیاری از شرکت ها اقداماتی نظیر دورکاری حرفه ای و سرمایه گذاری بر روی تجهیزات جدید را در دستور کار خود قرار دادند. همین امر نیز باعث شد تا کرونا نتواند تاثیر فاجعه باری را برای آنها داشته باشد. در این زمینه شما باید به دنبال آینده نگری در حوزه کسب و کار خود باشید تا بتوانید زودتر از سایرین خود را برای جهان آتی آماده نمایید. در این زمینه بهتر است که خود را حداقل برای سه سناریوی احتمالی آماده نمایید. این امر باعث می شود که در زمانی که همگان به دنبال توقف اقدامات و پیدا کردن راه حل هستند، شما بتوانید با قدرت به کار خود ادامه دهید. درواقع در این شرایط شما با یک بازار کم رقیب مواجه می شوید که شانس موفقیت به مراتب بیشتر خواهد بود. در این رابطه به هر میزان که وابستگی شما به نیروی کار انسانی کمتر شود، بدون شک ریسک کاری کمتری را هم تجربه خواهید کرد که این امر تنها زمانی امکان پذیر است که از تکنولوژی های جدید به خوبی استفاده نمایید.
3-سلامت روانی مسئله ای بسیار مهم است
اگر تاکنون به وضعیت سلامت روانی کارمندان خود توجه نداشته اید، اکنون لازم است تا این مورد را اولویت مهمی قرار دهید. درواقع بسیاری از کارمندان به خاطر ترس از ویروس کرونا حاضر نبودند که پس از اولین نشانه های بهبود جمعی، کار خود را ادامه دهند. با این حال شرکت های موفق، به خوبی امنیت روانی را برای کارمندان خود ایجاد کردند و این امر باعث شد تا شروع مجدد فعالیت ها، به مراتب زودتر رخ دهد. در این رابطه شما نباید تصور کنید که تنها با بیمه کردن کارمندان خود، بالاترین حد مدیریت را انجام داده اید، درواقع شما باید از یک روانشناس در شرکت خود استفاده کنید تا وضعیت کارمندان به صورت مداوم بررسی شود و قبل از بروز بحران هایی نظیر افسردگی و کمرنگ شدن انگیزه کاری، بتوانید مسائل را برطرف نمایید. درواقع سالم ماندن تیم شرکت، تضمین کننده تداوم فعالیت ها خواهد بود. در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، حتی چند روز توقف اقدامات می تواند به سادگی منجر به از دست رفتن جایگاه شود. در این زمینه انواع تکنیک های جدید وجود دارد که باعث می شود تا ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی، امکان پذیرتر باشد. با این حال طبیعی است که مدیران زمان کافی برای پرداختن و پیدا کردن به این موارد را نداشته باشند. به همین خاطر یک روانشناس می تواند به خوبی نیاز شرکت شما در این بخش را برطرف نماید.
مطلب مرتبط: راه نجات کسب و کارهای کوچک در شرایط کرونایی
در آخر توصیه می شود که اتفاقاتی که کسب و کار شما و به صورت کلی بازاری که در آن فعالیت دارید را از زمان شروع کرونا مورد بررسی مجدد قرار دهید. با این اقدام بدون شک نکات آموزشی به مراتب بیشتری را پیدا خواهید کرد که باعث می شود تا از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.